27 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

T N 60 milyon lira sarfile büyük Gölcükte tersane yapıyoruz ( Atak), dün merasimle denize indirildi. (Dalgıç) ta -. kaburgaya kondu “ İstanbul, 26 (Hususi) —Kendi tezgâhlarımızda yapılan Atak adındaki mayn gemisinin denize indirme merasimi, bugün fevkalâde parlak bir surette yapılmıştır. - Bu — merasimi, Dalgıç adında Atatürk Ve irak kralı ara. sında teati olunan telgraflar Ankara, 26 (A.A.) — İrak kralı Majeste Gazinin doğum yıldönümü münasebetile aşa- ğgidaki telgraflar teati edik miştir: Majaste birinci Gazi ikinci bir geminin kaburgaya konma töreni takip etmiştir. Hükümet, 60 milyon lira sarfetmek suretile Gölcükte büyük bir Tersane yapacaktır. İngiltere-İtalya müzakerele- rinin sona erdiği bildiriliyor Londra siyasi meh Roma, 26 (Radyo) — İngil- terenin bura sefiri Lord Pert, bugün Hariciye Nezaretine g.t- miş ve Hariciye Nazırı Koat Ciano ile altıncı mükâlemesini yapmıştır. a Alâkadar — mehafilde söylen- diğine göre, İngiltere - İtalya mi i, Sona ermiş gi- bidir. İngiltere Hariciye Nezareti eksperlerinden Raadel, yarın buraya gelecek ve İngiltere- İtalya uzlaşmasının tekaik nok- taları üzerinde mütaleasını ser- Bönlü, 26 (Radye) — Ro madan gelen haberler, İagil- 404 na erdiğini bildirmekte Siyasi mehafil; İngilterenin, İspanya hakkında İtalyadan te- minat aldığını haber veriyorlar. Para borsası Ankaraya nakledildi İstaabul, 26 (Hususi) — Para borsası, bugün Ankaraya nak- ledilmiştir. Pariste eski muharipler Büyük bir miting akdettiler Paris, 26 (Radyo) — Eski muharipler ittihadı, bugün bü- yük bir miting akdetmiştir. Bu mitingde, birçok hatipler söz söylemişler ve bir milli bir- lik kabinesinin hemen teşki- lini, hükümetin, İspanya işlerine karışmamasını istemişlerdir. Bir İngi- —. liz tayyaresi Düştü ve parçalandı Londra, 26 ( Radyo) — Br bombardıman — tayyaresi, Tul Havzda kazaya uğramış ve parçalanmıştır. Tayyarede bulunan iki bit ölmüştür. Gandi Propagandasına devam ediyor Bombay, 26 (Rıdyo)— Roy- ter muhabiri bildiriyo : Gandi neşrettiği haftalık gar zetesinde polss ve askeri kıta- ların faaliyetine rağmen Allah- abad havalisindeki hâdiselerin İng lz'erin aleyhaz seyrini ge- nişlettiğ ni yaz yor. Yumurtacılar Ispanyadan alacak- larını kurtaramıyor İstanbul, 26 (Hususi) — Yu- murta tacirleri, İspanyadaki ala- cakları işini hal için Ankaraya bir heyet göndermeğe ve İktısat Vekâleti nezdinde istirhamda bulunmağa karar vermişlerdir. İngiliz Londra, 26 (Radyo) — İn giliz işçi partisi bir tebliğ neş- retmiştir. 'Bunda Başvekil M. Çemberlaynın son — nutku - ile artık İagilterenin bir harbi ön- lemek ve sulhu korumak için biçbir hareket ve tedbir almı- almıyacağı anlaşıldığı, vaz ye- tin, 1914 senesinden evelki hale düşmesine meydan veri- diği, harbi durdürmâk - için müşterek emniyet ve kollektif iştirakin harekete gelmesi lâ- zımgeldiği, milletler cemiyeti- nin derbal toplanması iktıza ettiği kaydedilmekte, Avustur- ya ve anya — meselelerine karşı tedbir alınması istenmek- tedir. Iskandinavya Devletleri Hariciye Nazırları Osloda toplanacaklar Brüksel, 26 (R-dyo) — İskan- dinavya hükümetleri Hariciye Nazirları, Nisanıa beşinci günü Osloda toplanakcalar ve umumi vaziyet etrafında müzökerelerde bulunarak, İskandinav hükümet- lerinin, Uluslar sosyetesi nez- dindeki mevkilerini tesbit ede- ceklerdir. Şeker konferansı Londra, 26 (Radyo) — Şeker konferans, Nisanın 27 inci günü burada toplanacaktır. Bugün matinelerden tibaren İki harikulâde film birden KAN DAVASI Tabii Renkli - Fransızca lü şaheser Başrollerde: Silvia Sidney. BRODVAY | MELODİ 1938 Kan Davası Elhamra ldaresinde Milli Kü Hensi Fonda-Fred Mcc Murray * afili; Ingilterenin, İspanya mesele- si hakkında Italyadan tem'nat aldığını haber veriyor Moskovada Beş kişi ölüm Cezasına çarpıldı Varşova, 26 (Radyo) — (Ro- köpyol)' : kömür -“imadenlerinde Sabutaj yapanlardan beş kişi ölüme ve ıki kişi de muhtelif hapis cazasına mahküm edil- mişlerdir. Litvanyakabinesi İşçi partisinin tebliği|Başpapaz tarafından teşkil edildi Kovno, 26 ( Radyo ) — Lit vanya kabinesi, başpapaz (Bi- rona) tazafından teşkil edilmiş- tir. Litvanya ordusu başkuman- danı general Razini, ayni za: manda Harbiye Nazırı olmuştur. Polonya siyasal mehafıl', ye- ni kabineyi iyi karşılamıştır. Meksika Japanyaya yüzbin varil petrol satmış Meksiko, 26 (Radyo) Admerika sefiri, bugün Cumhur- reisi Kardenayı zyaret etmiş ve Japonyaya satılan yüzbin varil petrol hakkında izahat istemiştir. Yangçe nehri Ecnebi vapurlara yasak Şanghay, 26 (Radyo) — Ja- ponlar; ecaebi vapurların, Yan- çe nehrinde seyrüsefer etmeme- leri için kat'? emirler vermiş “ye nehirde-araştırmalar yapmak Tüzumunu * hissettiklerini — ileri sürerek yeni tedbirler — almış. lardır. 1, Japonlar, — ecnebi vapurlar kumpanyalarını bu tedbirlerin- den haberdar etmişler ve va- zeyledikleri — memnuiyeti — bil: dirmişlerdir. tüphane Sineması KAARDARe Başrollerde : Robert Taylor — Eleanor Powell :37 de SEANSLAR. Bradv v Melod': 5-9 da “Brodvay M Cumartesi Irak kralı Bağdad Majestelerinin doğum — gün- lerinin yıldönümü münasebe- tile samimi tebriklerimi ve şahsi saadetlerile dost ve kar- deş İrak milletinin refah ve ikbalini, halisane temeanileri- mi arzederim. K. Atatürk Ekselâns K. Atatürk Türkiye Cumhur Başkanı Ankara Yıldönümüm — münasebetile Ekselânsları tarafından irsal buyurulan tebrik telgrafların- dan dolayı pek ziyade müte- hi olarak samimi teşekkür- lerimi — ve * şab ai asil Türk — milletini hakkındaki en iyi temennileri. mi arza müsaraat eylerim. Gazi K A l . e Çekoslovakyada- ki Alman ve Leh azlıkları — Başı 1 inci sahifede — ları hakkında uzün makaloler yazmakta devam ediyorlar. Bu gazeteler; Çekoslovakya hükü- metinin, Sudet Almanları hak- kında reva görülen zulme niha- yet vermes'ni tavsiye etmökte ve aksi takdirde Almanyanın mesal olamıyacağını — ileri sür- *mektedirler. Prag, 26 (Radyo) — Polonya matbuatı, — Çekoslovakyadaki Lehliler bakkında uzun maka: leler yazıyorlar. Bu gazeteler, Leh az'ıklara Çekoslovakyanın, iktısadi ve içtimat haklarını esirgememesini istemektedir. Çapulcular Meksikada bir köye ateş vermişlerdir Meksiko, 26 (Radyo) — EL kolono köyünü basan çeteciler, postadaki paraları almışlar ve posta memurlarından yedi ki- şiye ateş vererek bunları diri dri yakmışlardır. Çapulcular, köyü de soy: muşlar ve her tarafa yangınlar çıkard.ktan sonra kaçmışlard r. İstanbulda sis İstanbul, 26 (Hususi) — Bu: gün, saat 16 da başlıyan kesif sis, iki saat devam etmiştir. Bu müddet zarfında vapurlar işliyememiştir. İtalya Maarif Nazırı Belgradda Belgrad, 26 (Radyo) — İltal- ya Maarif Nazırı Dino Alfiyeri bugün buraya gelmiştir. Dino — Alfiyeri, bugünlerde kültür kürsüsünü açacaktır. Romanyada şenlikler Bükreş, 26 (Rıdyo) — Besa: rabyanın Romanyaya ilhak edil- diği günün yıldönümü olmak münasebetile yarın Romanyanın her tarafında Şşenlikler yapıla- c ktir. Mart 27 Lord Çurçil |Dört çay fabrika Fransız ricalile sı kurulacak e konuştu Yurdda tabit ihtiyaçlar ara Paris, 26 ( Radyo ) — Dün Londradan buraya gelen Vins- ton Çurçil, Fransa Başvekili Leoo Blum, Hariciye — Nazın Daladiye ve daha birçok siya- silerle konuşmuştur. İngilterenin bura selir Sir Erik Filips, Lord Çurçil şere- fine bir ziyafet vermiştir. Fransada Grevciler çoğalıyor Paris, 26 (Radyo) — Maden amelesinin ilân ettiği grev, git- tikçe genişlemektedir. Grevciler bugün 30 bine baliğ olmuştur. Budapeşte maçı Büyük bir galibiyetle Macarlar lehine Neticelendi Budapeşte, 26 ( Radyo ) — Yunanlı sporcularla Macarlar arasında yapılan futbol maçı, 11 — 1 Macarlar lehine neti- celenmiştir, Macarlar, bu büyük galibiyet dolayısile Avrupa şampiyonlu- gunu kazanmağa namzettir. Sahtekârlık davası Bornovada Alsancak cadde- sinde Madam Viktoryaya ait vergi makbuzu üzerinde tahri- fat yaparak Melek Rıza — adin- daki kadının ev satışı İşinde sahte makbuz. kullanmak — ve sahtekârlık yapmakla maznun simsar Masa Kâzım Karaboğa- nın muhakemesine dün Ağırcezada devam edilmiş, fakat müddei- umumi, iddiasını serd için ha- zırlanmamış — olduğundan mu- hakeme, başka bir güne bıra- kılmışıtr. /“MDIKLER Hakem mesaili babındad Bir patırtıdır. koptu: — Vay efendim, Ankaradan nai tedbirler İzmiri incitmez mi? ehliyetnamelerin kıymeti yok mudur? V. S.. ehliyet ve vukufları aşikâr vlıı,'( İzmirli hakemler yerine meselâ Aantrenörden hakemlerle o%-ğ ide bir t ü Filhakika, İzmir maçlarında, Ka idare ettirilmiş olsaydı, bu işe rarladığım: bi böyle olur bizde de dan dun dediğin Te aa R Fakat çarçabuk - toparlanış — Mısrainı derhal yapı; vaziyeti düzelttiler. O takdirde lerini ezerek suyunu kemali afiyetle içmeleri lâzımdı. Fran; âdettir. İki türlü diploma verirler. Biri, ana vatan hudutları içinde N için, biri de müstemleke veya ecnebi memleket Bamlİ h.ıulş olanlar lere gidecek olanlar için.. Bu ikinci kısının diploması, - ayak basıldığı dakikada, Fakat bizim hakemlerin diplomaları (bazı mıntakalarda mer' ve muteberdir) falan reisin mensup bulunduğu filân takımın ma mda veya İzmirde verilecek oyunlarda geçmez ) gibi bil l lçııılnıınlyk lâzımdır. Bu neye benzer bilir misiniz: bg Biy bi Umumi bir kanunun Alsancak mıntakasında tatbikine, diğer yerlerde hiç adı anılmamasına.. Fakat yalnız bu hakem meselesinin halli ile iş bitmiyor. Me selâ, İstanbuldaki maçların İzmir spor tarihine geçecek olan da bir sorguya çekmelidir. Oyunu nasıl tatil eder nasıl kısaltırlar? Yani devenin kuyruğuna da.: dan, Havr vesaireden Fransaya kiymetini kaybeder. ramanları ler, nasıl uzatır, ktım. sına girmiş bulunan çay, he yıl 1 milyon liramızın yabânc memleketlere gitmesine sebeş olmaktadır. Bu vaziyeti gö önüne alan Ziraat Bakani 7 yurdun türlü bölgelerinde uzur seneler devam eden - tetkikler yaptırmış ve neticede Rix mıntakasında çay yetiştirilmes mümkün olacağı anlaşılmıştı Bakanlık bu neticeyi aldıktar sonra Rizede bir çay fidanlığı kurmuş ve bu fidanlık, uzun ve ihtimamlı çalışmalardan sonrı çay vermeğe başlamıştır. Kanun projesi Büyük zirai kalkınma prog râamında yer almış bulunan çaş işini esazlı bir şekilde hallet mek için Ziraat Bakanlığı bi kanun projesi hazırlamıştır. Zi raat kongresi ruznamesine gir miş bulunan bu proje ile Rize ve civarında çay yetiştirmeniz yayılması için çareler düşünük müştür. Bakanlık çây yetiştir- menin taammümü için balki Parasız çay tohumları verecek ve en kısa bir zamanda dişarı dan çay getirilmesini önliyecek tedbir alacaktır. Açılacak fabrikalar Çay işinin köylümüze ve giftçimize mübhim bir gelir kay: nağı ha'ine gelmiş bulunduğunu anlatabilmek için şimdik Ri zede bir çay fabril ve fabrika müstahsil elinden işlenmiyen ve şimdiye kadar geri vasıtalarla çok güç işlenen çayları satın alarak işliyecektir Ziraat Bankanlığı üç senedı mahsul vermeğe başlıyân çaj ağaçları çoğaldıkça muhteli mintakalarda ilk fabrikaya ilâvı olarak üç çay fabrikası açacaktır. hakem getirmek nedir, bu istis İzmirli hakemlerin ellerindek pek yakıştığı içim iki İzmir hakemlerinin ılıliyıun:â' vul takmak kılıklı hünerlerin nasıl icra kılındığını da araştırmak gerektir. İstanbulluların buradaki galibiyetlerinde b'zim İzmirli bakem lerin de hissesi ve zafer hakkı yapmış olmayız. olduğunu söylersek fazla birşey O kadar hassastılar ki, Beşiktaş maçlarında, misafir takımır cebine altı puvanı büyük bir kolaylıkla yerleştirdiler. O haken ler ki, şimdi beğenilmiyor. ne dersiniz? Izmir Yün Mensucatı Türk A, Halkapınar Kumaş Fabrikası Tarafından mevsim dolayısile yeni çıkardığı kumaşları Sağlam, zarif ve ucuzdur Yeni yaptırdığınız - elbiseler için bu mamulâlı tercia ediniz — SATIŞ YERLERİ Birincikordonda 186 mumarada ŞARK HALI T, A, ş. BNN LA D Derdimizi kime anlatsak acep, 3 Şirketinin e