27 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 ÜÇÜNCÜ YIL — No. 1043 KURUŞ Mete letrerei AHMET EMİN YALMAN MÜJDE|İnbisarların kontrolu altında fıçılarda dinlendirilen 45 derecelik haliş Üzüm ve anasondan mamul beklenen FERTEK RAKISINI Her yerde arayınız. Safa imalâthanesi: Galata, Kaval sokak No. 5 Telefon (40988 Sü idetler, Umumi Seçimin Yenilenmesini İstiyorlar Henlayn, Hükümete Bir Ihtarda Bulundu Südetlerin Lideri Diyor ki: Çek Hükümeti Dahilde Sulhü Muhafaza Etmek İstiyorsa Alman Ekalliyetine Karşı iile Ahmet Emin YALMAN B» okuyucudan bir mektup aldım. Diyor ki: “Memlekette imar faaliyetleri umran ihtiyacı var, “Küçü küçük. belediyeler, hattâ iyi.ni- Yet sahibi köy muhtarları bir şey- ME yapmak istiyorlar. Fekat'ne Yola gideceklerini bilmiyorlar. 'etenizde Lokman Hekim sü- ru olduğu gibi bir imar sütunu NIZ. Mütehassıs bir yazıcı te- ediniz, müşkülleri olanla- "A akıj dağıtınız.,, İmarda rehberliğe ihtiyaç var, tem de şiddetle... Okuyucu bu. nok- ye haklıdır. Fal maksada uymaz. iz gazetenin bir imar sütunun- are etmeyi hatıra getirebileceği & İş değildir. Çok geniş bir dava- | Bugünkü Çek ordusundan $ vi parça İmarda || Rehberlik yerokraside hedef, en küçük m, köye bile kendi kendini dü- i, meyi, kendi kendini idare etmeyi tmektir. Fakat bu idare, imar 2U Ve ihtiyacını duymaktan ve bü- ve Maddi karşılık bulmaktan ileriye mez. Bir plân işi, bir su işi, bir trik işi el kaldırmak suretile R edilebilecek işlerden (değildir. aş Biri mevcut imkânlara göre mak- de n uygun bir şekilde başarmak, İN bir teknik işidir. B elediyelerimizin gözleri önün- de umumi bir hedef var: Ev- Su ve elektrik. AS tatb Tak Düşünce iyidir. JA « gelince iş değişiyor. - Ol tazı Sadoluyu baştanbaşa gezen bir 3“İ “ilik 1 kı koruma mütehassısı bize şun- Kİ iy anlattı: “Memlekette bir hasta Ay Yar: Memba suyu hastalığı... Her İ, “iye tâ uzak yerlerden borular- iy emba suyu getirmeğe teşebbüs eşi Antalyada gördüğüm yeni Yu 9 buna bir misaldir. Memba su- 12 a0m Güttüğü Prag, 26 (Hususi) — Çekoslovak» yadaki Alman partilerinin birleşme- si üzerine kuvvetlenen Henlayn gru- pu, Çekoslovakya hükümetini rahat- siz edecek bir vaziyet almıştır. Henlayn, dün, Alman partisinin merkez bürosu toplantısında söyle- diği nutukta umumi seçimin yenilen- mesini istemiş, 81 mebus ve âzası çıkarmış olan ve 1,600, 000 Al- | defadır ki, Başvekil tarafından kabul “man müntahibinin arzusunu temsil | edilmektedir #4) eden kendi partisinin Çekoslovakya. | Alman sosyal demokrat fırkası hü- nin en mühim partisi olduğunu ehem miyetle kaydederek şunları ilâve et- miştir: — Mülk devlet mefhumunun muvaffakiyetini temin etmek üze- üs olarak yapılan düş taşı 1249/077 #meihlâ dklA$ ems müştür, Südetlerin hareketine iş- İdirler. Bu sebeple fırka Âzasından ço- j tirak etmemiş olan Alman sosyal demokratlarile liberal demokratlar Südet Alman halkından sayılamaz. lar. Çek hükümeti, dahilde sulhü muhafaza etmek istiyorsa Alman ekalliyetime karşı güttüğü siyaseti değiştirmelidir.., Hukuk müsavatı elime göre, Çekoslovak hüküme- Siyaseti Değiştirmelidir Prag, 26 (Hususi) — Kuvvetle zan İrını tanıtacaklardır. ti, milli ekalliyetler lehine olarak hu- kuk müsavatını filen tesis etmek ta- savvurundadır. Bu husustaki tedbir- | lerin pek yakında mer'iyet mevkline | konulacağı umuluyor. Başvekil Hodza, bugün Alman partisinin parlâmento grupu reisi Kund'u kabul etmiştir. Bu mebus, Haynlayn partisine girelidenberi ilk kümetin ayırmakla beraber Hayn- layn partisine de iltihak etmemiş - tir, Titihak edip etmiyeceği o parti kongresi toplantısının neticesinde an Jaşılacaktır. Çünkü son günlerde Sıh- » çekilen Zeh" dideli taraftar İWrıln çoğu Yahni Zu partiden çekilmektedirler. Leh ekalliyetleri Çekoslovakyada yaşıyan Lehlerin orgum Polski gazetesi Leh ekalliyet- lerinin isteklerini tekrar etmektedir: | Lehler, kendisine verilecek küçük | birr şeyle iktifa etmiyecekler, iş vel serbest inkişafları hakkındaki hakla- (Devamı 10 uncuda) İ Dün, akşama doğru İstanbulu ke sif bir sis tabakası örttü. Limanda ba 7 kazalar oldu. Vapurlar altı saat iğ- İliyemedi. Hâdisenin tafsilânı şudur: Dün saat 15,50 de cenubi istikamet ten hafif bir sis tabakası süratle gel- miş ve şehri kapamıştır. Az sonra, İkesif bir hal alar sis, saat 16 da or- talığı tamamen örtmüştü. Beş met- hakkındaki sabit fikirler yüzün- | reilerisi miyordu. (Devamı 7 incide) ği ettiği dakika- Dün Akşam Limanı ve Şehri Kaplıyan Sis Tam Altı Saat Sürdü Denizciler, 20 Senedir, Bu Kadar Kesif Sis Görmediklerini Söylüyor Dünkü siste, Köprüden bir manzara larda seyir halinde bulunan limanda ki vapurlar ve diğer vasıtalar çok müşkül vaziyette kalmışlar, mütema- diyen düdük öttürmiye başlamışlar, yerlerinden hareket edememişlerdir. Saat 16 dan sonra, Köprüden ve di- ğer iskelelerden, Akay, Şirketi Hayri ye ve Haliç vapurları kalkamamışlar dır. Bu hal, saat 20,20 ye kadar de - vam etmiştir. Bu #snada, işten dönen on binlerce Vi Hatay Seçim İrmanaa maa Bayiye lan > Spyieinie “Komisyonu Reisi İstifa EH Cenevre, 28 (A.A.) — Milletler Cemiyati Genel Sekreterliğinden tebliğ edildiğine göre Hatay seçim komisyonu reisi İngiliz Reid istifa etmiştir. tirlimiş. olmasın, İkinsl vela liği deruhte etmesi muhtemeldir. Seçim komisyonu Mataya 18 ni- Diken esi, ie neak Vesöşim “neticelerinin. ilânından bir ay denra vazifesine EZ EE nihayet verecektir, N , , , N , , N N N , N ' ' “ N , N Frankistler, Dün Bir Şehir Daha Zaptettiler üiteşzk Cümhuriyet Kuvvetleri, Yer Yer Geri Çekiliyor Londra, 26 (Hususi) — En son ba- berlere göre, İspanya harbi en şiddet li bir safhaya girmiş bulunuyor. Asi- ler, son taarruzun süratle inkişaf et - tiğini bildiriyorlar. Cümhuriyet kay- nakları da bünu ufak farklarla te yit etmektedir. Bugün, asiler, Aragon cephesinde yeni bir taarruza girişmişlerdir. Ta - arruz şimalden, Hueska bölgesinden, cenuptan, Saragossa civarından yapıl mıştır, Asiler, gerek asker mevcutları, ge rek malzeme ve silâh noktalnazarın- dan çümhuriyetçilere kat kat faik olduğu için, cümhuriyet kuvvetleri geri çekilmekte ve birçok yerleri de tahliye etmektedirler. Bazı mıntakalarda cumhuriyetçile- rin mukavemet haberleri doğru ol - makla beraber, çok zayif ve ümitsiz- dir. İspanyol kabinesi, bu son vaziye - tin müzakereleri ve müstakbel hattı (Devâmı 10 uncuda) Edirne İstilâsının Yıldönümünde Edirne, 25 (TAN Muhabirinden)— Güzel Edirnenin, Balkan harbinde, Bulgarlar tarafından istilâsının 25 in ci yıldönümü münasebetiyle bugün, Halkevinde bir toplantı oldu. Mual- lim Osman Nuri ve Ziya Sümerin E- dirne müdsfaasını anlatan nutukları dinlendi ve Balkan harbinde canları: Bı veren şehitlerimizin aziz hatırala- rı taziz edildi. Muzikanın matem havasıyle biten | Donanmamıza katılan “Atak,, gemisi, denize indirilirken YENİ MAYN GEMİMİZ “ Atak,, Mayn Gemisi Gölcükte Merasimle Denize Indirildi İmandan LE “Dalgıç,, ta Türk Deniz İnşaiyeciliğinin Yeni Bir Eseri Olacaktır Gölcük tezgâhlarında Türk bilgisi /rı müdürü Albay Naim Arnas, davetli ve emeği İle meydana gelen “Atak,, |lere askeri mahfilde büyük bir ziya- açık deniz mayın gemimiz dün, bü-|fet verdi.'Burada, İzmit tümen komu yük merasimle denize indirildi. o Vejtanı General Mürsel Bakü, harp ve si “Dalgıç,, İsmindeki yeni bir geminin |lâh vasıtaları kumandam Amiral Hu omurga koyma merasimi yapıldı. o İlâsi Gökdalay, donanma erkânharp Türk denizelliğinin bu iki bayfamı | reisi Ruhi Develi oğlu, İzmit Valisi ni kutlamak için, Gölcük sahillerine | Hâmit Oskay, Gölcük kaymakamı, bü binlerce kişi toplanmıştır: Motörler,|tün bahriyeliler, ve gazeteciler bulu- nuyorlardı. Denize indiriliyor Ziyafetten sonra, Atak gemisinin (Devamı 10 uncuda) sabahın erken saatinden itibaren da- vetlileri fabrikalara taşımıya başla mışlardı. Merasimden önce, deniz fabrikala- Yine Müstemleke Meselesi B. Hitler, Yeni Plebisit Mücadelesini Dün Açtı Almanyanın Tunada Bir Harp Filotillası Teşkiline Karar Vermesi Romanyada Heyecan Uyandırdı Berlin, 26 (Hususi) — Her Hitler, dün akşam Königsberg'te Avusturya evinde söylediği bir nutukla 10 Ni- sanda yapılacak plebisit mücadelesi- ni açmıştır. Her Hitler bu nutukta Şuşnig ile görüştüğü zaman ona kar şı karşıya namzetleri koyarak Avus- turyada reylâmme müracaati teklif ettiğini, fakat Şuşnig'in bu teklifi ka bul etmediğini anlatmış, daha sonra Avusturya istiklâlinden bahsederek şöyle demiştir: “Bazı şahsi menfaatler dolayısiyle Avusturyaya bir istiklâl yükleniyör- du. Aranılan başlıca gaye, Almanya- hin zayıflaması'idi. Hattâ Almanya- yı sefalete düçar'etmek bile istedi- ler. Alman kıtaları Avusturyada va- him kargaşalıklara mâni olmak için bu memlekete girmişlerdir. Zaten bizden yardım istiyen kardeş kir meinleketten bu hizmeti eşirgiyemez. merasimden sonra şehitliğe gidilerek : ei ye iğ İ dik. Avusturyaya karşı cebir mi '