27 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

27 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

Sahife ? Verdan kalesi Almanlara karşı Yazan: Fransız erkânıkharp kaymakamlarından Jorj Londen ANADOLU ST G R , Gökten ölüm yağıyor nasıl durdu? Türkçeye çeviren A, Kâmi Oral Düşmanın ileri hatlarına gonderılen sekiz kişilik keşıf kolundar valnız uç nefer donebılmıştı oo Yüi Arazi vaziyeti, bize çok mü- saittir. (Duomoa) en az bir kuv- wet taralhından —dabi müdafaa edilebilecek ve kolayca zapto- lunamıyacak bir yerdir. Yavaş yavaş akşam oluyor, top ateşi bir saniye dahi dur miyor, bummalı bir faaliyetle istihkâzlear kamlıyor.. Top #teşinin şiddet kesbet- tiğine bakılırsa; taarruz gece başlıyacaktır. Kolordu karargühından verilen bir emirde; derbal bir keşif mülrecesi çıkamlman ve düş manın vaziyeti' hakkında — tetki- kat yapılarak sahih malümat edinilmesi ebhemmiyetle bildiri- liyor, alacağımız — tedbirlerin, ancak'Ba malümat Üzerine tes- bit Mıdon müfrezenin, vaziyeti müdrik bir zabit ku- mandasında bulunması lüzumu ilâve ediliyordu. Emri alır almaz, sekiz kişilik bir müfreze ayırdık ve bunu, bir ikinci mülâzimin kumanda- sina vererek hemoen yola çıkar dik. Mülreze kumandamı, işin bü- yük ehemmiyetini müdrik oldu. gundan, süratle hareket etti.. Civar kıtaatla hemen temasa geliyoruz. Harp başladığı da- kikadan itibaren biribirimizle sik sık buluş muhabere ve Mmuvasalanın, bir dakika bile in- kıtan uğramamasına dikkat ede- ceğiz.. — Sağ cenahtaki — kıtaatımızın maneviyatı, son derece yüksek.. Kıtaat kumandanları, - taarruz emri verilir verilmez, harbe atılmağa hazır bulunduklarını bildiriyorlar. Vaziyöt çok güzel.. Ordular kumandanlığına Mare- şal ( Peten ) in gelmesi, kıtaat üzerinde çok iyi bir tesir yap- Mıştı. Bizi himaye eden topçu kıta- atından sevinç verecek derece- de iyi haberler alıyoruz. Top- gumuz; düşmanın bütün mev- zilerini adamakıllı tespit etmiş bulunuyor. Öyle ki, ateş emri Başlar başlamaz. en kat'i ve mücesir endahtlar, biribirini te- kip edecek ve düşmana kahhar darbeler vurabilecektir. Bu hu Susta verilen — teminat, çok kat'idir. Kıtaat, elde silâh yemek yi- yor. Erzak, çok nefis ve meb- zul bir haldedir. Bizi üzen bir- şey varsa, şiddetle hükmünü güren Soğuktur.. Düşmanın — vaziyetini — tespit için yola çıkardığımız sekiz ki- şilik müfrezenin avdetini — dört gözle bekliyoruz. Kolordu ka- rargühi sıksık telelon - etmekte ve müfrezenin avdet edip et mediğini sormaktadır. © Saatlerdenberi devam eden düşman ateşinin neticeleri hak- kında derli toplu malümat yok. Yalnız memnuniyete şayan bir #ey varsa. Duomon havalisinia karış karış istihkâmlarla kuşar tldığı keyfiyetidir. " Düşmanın birinci hedefi, tak- viye kıtaatımızın geldiği yolları tührip etmektir. Anlaşılan, uçan düşman keşif tayyareleri, top- guya yarıyacak malümat ver- Miştir. Zira topçu ateşinin seyri, bunu böyle gösteriyor.. İstihbarat teşkilâtımızdan ah diğımız. raporlarda; düşmanın taarruza başlar başlamaz, meb- Zul sürette ve geniş bir sahadâ Cepheden bir görünüş gözyaşı döktüren gazlar kulla- nacağı bildiriliyordu. Bu, çok tehlikeli birşeydi. Ortalık, âdeta felce uğrıyacaktı. Bu haberleri, son dorece gizli tutuyoruz. Zira, küçük zabitan ve efrat malümat alırsa, vaziyet fecidir.. Biz, her hususta hazır bir haldeyiz. Beklediğimiz, düşma- nn ileri atılmasıdır.. Düşman hatlarına gönderdi- ğimiz sekiz kişilik müfrezeden üç kişi göründü. Müfreze ku mandanı yok! Gelen - neferler; kendilerini — belli. ettirmeden, düşmanın ileri hatlarına kadar sokulmağa muvafiak olduklarını ve fakat geri dönerlerken, ar- kadaşlarının ve müfreze kuman- Hitlerin peşini danınıu ne olduğunu anlıyama- dıklarını bildiriyorlar! Neferlerin ifadesi şudur: *Düşman, Duomon tepele- rinden, takriben beş kilometre mesafede — bulunuyor. — Bütün düşman — hatlarında, hummalı bir faaliyet ve harp hazırlığı vardır. Almanların, tank kul- Tanmaları ihtimali çok kuvvet» lidir. Tankları gördük. Süvari hareket halindedir., Bu ifade, çok mühimdir. Derhal, telefonla firka kuman- danlığı haberdar edildi. Fırka kumandanlığı, daha fazla ma» lümat olup olmadığını soruyor. —Devam edecek— bırakmıyan kadın Ondan ne istiyor, belli değil. Bir gazete, enteressan bazı malumat veriyor ŞA Lordun kızı lagiliz Lordlarından Redes. dalein kızı olan bu kadın, Hit- lerin hiçbir yerde peşini miyor. Hitler, Viyanaya gidiyor, © da peşinden. Millet Meclisinde, olimpiyat oyunlarında velhasıl her yerde bu kadın Hitlerin yanında bu- lunuyor. Bu açık mavi gözlü kumral kadınla Hitler, ilk olarak Mü- nihte tanışıyorlar. O — zaman Hitler, bu kızın, İngiliz sigorta kumpanyaları sahibi — meşhur zengin Lord Redesdalein en büyük kızı Unity Valkyrie ol | duğunu öğreniyor. Tanıştıkları gündenberi, bu kadın, kendini Nasyona'-Sosya- şiş kebabi- miş Lesil lizme hasrediyor. — Faşistlerin yaptıkları toplantılarda, en ön safta bulunuyor. Diane ismindeki kız. karde- şile Nazilik için âdeta yarış ediyor. Hitler, kendine şid- detle taraftar olan bu iki kız kardeşi sık sık evine davet ediyor. Londrada çıkan — gazeteler onun aleyhinde neşriyatta bur lunuyorlar. Fakat, o hiç âldırış etmiyor. Geçenlerde İngiliz ka- dınları cemiyetinin kendisine yaptığı bir ihi sert bir ce- vap vermesi üzer ne, bu kadının Almanlaşmak istediğine kanaat getiriliyor. Babası bu hale pek müteces- sirdir. Evine gelen gazetecilere kapısını bile açmıyor. Esasen, bu adamın bütün çocukları istedikleri gibi hareket edi- yorlar, Dünyanın her tarafında bu gibi ayrılıklar oluyor. Bütün bir cidiyet ve resmiyetle biri- birine bağlı olan — ailelerde bile bu hallere tesadüf olunu: yor. Bu lord ailesinin vaziye- tide buna bir misaldir. Şimal denizinde müdhiş fırtınalar Oslo, 26 (Radyo) — Şimal denizinde, — şiddetli — lırtınalar cereyan etmektedir. Son ha- berlere göre, birçok - balıkçı kayıkları kaybolmuştur. bilseydim hiç yermiydim ey Çoldevesz | Denur şış ılc Hilmiyi memesi üstünden yaralamış hilinde yangın yerinde Hüseyin oğlu Cemal Çöldevesi, bir ço- cuk meselesinden Ahmet oğlu Hilmiyi memesi üzerinden demir şiş ile yaralamış, kaçmış- tır. Zabıtaca aranıyor. Bir beraet kararı Vazife esnasında jandarma- ları tahkir etmekle maznun Ke- malpaşa — davavekillerinden B. Hidayet Armağanın şehrimiz Ağırceza mahkemesinde cere- yan eden muhakemesi bitmiş, zabıtanın manevi — şahsiyetini tahkir etmediği anlaşılmış ve hakarete maruz kalan jandar- maların da ayrı ayrı dava ar- zuhalleri bulunmadığından be- ractine karar verilmiştir. Çakı ile yaralamış Eşrefpaşada 365 inci sokakta Mehmed oğlu Mustafa, çakı ile Yahya oğlu 16 yaşında Mu- hi ol bacağının kaba- sından yaralamıştır. Karşıgaka — Ortaokulunda bir. vak'a Karşıya —Ortaokulunda tale- be Emin oğlu Emin, şaka yür zünden çakı ile arkadaşı Hüse- yin Hilmi oğlu Mustafayı sağ bileğinden yaralamıştır. Kız muallim mektebi — Başı 6 ıncı sahifede — #dekorlar ve nihayet kelebekler.. İşte kızların en çok muvaffak oldukları mevzuun kahramanı.. Muhtelif renklerle — süslenmiş olan bu yapma hayvancıklar sanki uçuverecek kadar — can: hıydilar.. Ben bununla meşgulken içeri talebelerden biri girdi. Direk- töre selâm verdi. — Hocam «dedi- çıkaracağı- mız mecmuaya sizin de bir ya- zınızı koymak arzusundayız, lüt- federseniz memnun olacağız. Yanımızda bulunan Tarih, coğrafya muallimi bay Kemal Alanbay Bay Rahminin yerine cevap verdi. — Hele ilk sayınız intişar etsin bakalım. Hom biz onun yalnız sizin olmasını arzu edi> yoruz. Oauacu sınıfın kendi arala- rında çıkaracakları bu mecmua mektebin şapografyasında ba- alacak Eve edebiyat meraklıla- rının zevklerini tatmin maksa- di'e intişar edecekmiş. Pek çok eserler telif ve neş- rettiğ'ni bildiğim üstad bu hu- sustaki sualime şu cevabı verdi: — Şimdiye kadar Türkçe ya- zılmış ve birçok tercümesi ya- pılmiş ve intişar etmiş 54 ki- tabım vardır. En son eserim de Fihtenin hitabeleridir. İlk ese- rim 1914 de çıkan Türk Yudu mecmuasında “Yeni mekteplere ait seri halinde yazılarımdır. Mektebin — tertemiz sükütu içinde üstattan şu son malümatı alıyorum: Kız muallim, diğer her mek- tep gibi, muhtelif talebe kollar rına ve teşkilâtına da sahiptir. Kütüphanesinde, 200 ü ecnebi lisanında (4000) e yakın kitap vardır. Talebe, bu kitaplardan azami istifade etmektedir. * .. Gene ayni sokaktan dönü- yorum. Bahar, güneş ve halif bir rüzgâr esişi.. Kendi kendime Yorum: — Okutmak için okumak lâ- zım,. Nitekim — şu çatı altında da ayni kanun yürüyor.. Rıza Uygunlar mırıldanı" Trerepem mlı ııınıyeıl yirmi Keçeciler polis mıntakası da- | İIngiliz bahçesinde öldürü- ayesi de oultı bin Karatcş cinaveti len talebe Fethi Maktulün babası, bazı şahidlerin bahçesinde Fethi adında bir talebeyi öldürmekle — mazaun Amerikan Hasan ie onu suça teşvik etmekle maznun Enverin muhakelerine dün şehrimiz A- ğirceza mabkemesinde devam edilmiştir. Enver, — geçenlerde elli liza para kelaletile serbest bırakılmasına — karar - verildiği için bu celsede gayri mevkuf bulunuyordu. —Maktul - Fethinin babası B. Ahmed davacı mev- kiinde idi, söz alarak dedi ki: — Müuhterem hâkimler, maz- nun Eaverin bu hâdisedeki rolü mühimdir. Hasanı teşvik eden odur. Evelce mahkemeye gele- rek şahitlik eden Fethinin ar- kadaşı Osman, Enverin Hasanı teşvik ettiğini bildiği halde söylememiştir. Onun için Os- manın tekrar mahkemeye çağır rılarak dinlenmesini ve bu cihe- tin sorulmasını isterim. Hasan oğlum Fethiyi yaraladıktan son- ra Enverin babası B. Mehmed Alinin evine iltica etmiş ve orada| Enverin kendisini bu işe teşvik | ettiğini B. Mehmed Aliye söy- lemiştir. Onun için polis olan B. Meh- met Ali de mahkemeye çağırıl- sın ve sorulsun. Davacının bu talebi üzerine iddia makamını — işgal eden Roma- Berlin Hava postaları Ma. icelbini istedi, mahkeme, kabul etti Karataş mâhallesinde İagiliz Vü müddeumumi muavini B.Şevki * Suner ayağa kalkmiş, bu iki şa- hitle beraber vak'adan malümatı olan Ahmet adında bir gencin daha mahkemeye çağırılarak dinlenmesini istemiştir. Mahke- me hayeti bı üç şahidin celbine karar vermiş, muhakeme 11Ni- sana bırakılmıştır. yısta başlıyor Roma, 26 (Radyo) — Mayı- sın on beşinci günüğden itibar ren, Roma ile Berlin arasında sürat hava postaları başlıya: caktır. Bu postayı — yapacak tayyareler, buradan beş saatte Berlini tutabileceklerdir. Alman boksörü dünya şampiyonu oldu Berlin, 26 (A.A.) — Alman boksörü Heurser Belçikalı Rot. hi 7 inci ravuntta nakavt et- mek suretile dünya yarım ağır siklet şampiyonu unvanını ka> zanmıştır. Alman gazetecileri Polonya matbuat er. kânile anlaşacaklar Berlin, 26 ( Radyo) —-Pa- lonya matbuat erkânile temasa gelmek ve bazı meseleler hak- kında bir itilâfname akdeyle. mek üzere buradan bir Alman matbuat heyeti Varşovaya hare- ket etmiştir. Suriyede Bazı kabileler biribirine girdiler Bağdad, 26 (Radyo) — riyede Fırat nehri kıyılarındaki — | kabileler arasında bir çarpışma — ) olmuştur. Bu çarpışma netice- | sinde birçok kimseler ölmüştür, Kabile reislerinden Emir İs- mail, ölenler arasındadır. Polonya - Litv müzakereleri ediyor Varşova, 26 (Radyo) — Lit vanya-Polonya arasındaki posta, — telgraf ve telefon muhaberatile hava ve şimendifer münakalâtı hakkında yapılacak muahedenin tanzimi için başlıyan müzakere» lere devam olunuyor. Bu mü: zakereler, müsaid safhada - bu- lunuyor. Pariste yaz saati Paris, 26 (Radyo) — Pariste, bu gece yıııındın itibaren yaz saati tatbik edilecektir. Asılsız haberler Prag, 26 (Radyo) — Çekom lovakya hükümetinin, hududi daki Çek ahaliye silâl tevzi ettiği asılsızdır. Türkiye palamutçaları anonim şır- ketinden: Türkiye palamutçuları aaonim şirketinin senelik adi umumt —| hissedarlar toplantısı 29 /Nisan/ 1938 cuma günü saat 15 te İzmir Ticaret ve Sanayi odası salonunda yapılacağından hisse- darların toplantı günündea on gün eveline kadar şirkete mü> racaatla toplantıya girme kartı almaları rica olunur. İDARE HEYETİ Müzakere ruznamesi 1 — İdâre heyeti ve mürakıp raporlarının okunması. 2 — Blânçonun tasdikile idare heyetinin ibrası. 3 — Nizamname mucıbince müddetleri biten iki azanın yer lerine kendilerinin veyahut başkalarının seçilmesi, 4 — Mürakıp intihabı ve tahsisatının belli edilmesi. 27 1 # Tabib alınacaktır Askeri fabrikalar umum mlldüf- lüğünden: Ankara yakınında Kayas ve Küçük Yozgatta çalıştırı! üzere iki tabib alınacaktır. Kabul şartlarım öğrenmek istiyenlerin — istida ile Nü yirminci günü akşamına kadar umum müdürlüğe müracaatlaı 32 SO /L 3 S 7 944 3195 İarindi'dar zını:h ulw"