6 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Keçiye ve elmaya dair Irfan Hazar İhtiyar dostum Yamanlar'la, eser yaratmak —mevzuu üzerinde görüşüyorduk. Dostum; birdenbire durdu: — Ağaç, dedi, çiçeklerini yapraklanırken, dallarından yere doğru sarkıtırken hiç te kendisini sevecok ve sulu meyı çiçeklenirken ve meyvelerini beğenecek, ini iştiyakla yiyecek olan insan oğlunu düşünmezmişi Yani o: — “Ey meyvelerim! ben şimdi size, çiçekli ceğiml sizi öyle güzel, her canlı yolcu size larının arasına götürüp koklamaı yoluna devam edemiyecek!,, kleriniz kıpkırmızı, etiniz 'sımsıki olsun! mle dokuduğum atlâs elbiseler giydire- öyle güzel yapacağım ki, buradan geçen akmadan, si göz kırpmadan, sizi dudak. ve sizi yemeden bir türlü Misillâ hitablarda bulunmaz miş.. Varsın öyle olsunl. Fakat, bu tatbik edilmesine şiddeti marızım. Düşünür misâlin insana, hatta hayvana ki dişi kuşların bütün bir bahar mevsiminde şakımalarını manasız mı bulacağız? Keçi, İnek, Manda ne zaman bağırır? Kedi ne zamam miyavlar? Ve beygir ne zaman kişner? Kuzusunu yahut annesini kaybeden bir kuzunun feryadın, lâkki edersiniz? kaybeden bir koyunun, palavra mı te- Denizde boğulmak üzere bulunan adam, fantezi yapmaktan çök uzaktır.. O, kudurmuş dalgaların içinden başını kaldırarak mvazı çıktığı kadar haykırır: — “Ölüyoram!. Beni kurtarını: En ıztırablı zamanımızda olduğu gibi, en neş'eli zamanımızda da, dolmuş bir kabın boş bir kabaj boşalması gibi, içimizi baş- kalarına boşaltmak ihtiyacile yanıyoruz! Bu boşaltma bazan söz ile, bazan yazı ile, bazan musiki, daas, resim ve heykelle müm- kün oluyor. Kitabı mukaddesin dediği gibi: » Tek başına bir insan Ya Allahtır, ya geytanl, Bilmem, siz bana nedersiniz?... DEN L zâ&ıxı“l— :2 Uğursuz misatirin açtığı tal Parislilerin, büyük yortularda köylere akın etmelerine muka- bil köylüler de Parise giderler. Paskalye — yortusunda — Parise gelen ve akrabalarından birinin evinde misalir olan bir köylü kadın, ev sahibinin tek kızı için bir gece fal açmış ve kızın Üç gün içinde öleceğini bildir- miştir! Düşünçesirz misafirin bu ha- reketi, ev halkımı altüst etmiş ve ailenin tek kızı. heyecan içinde ölümünü beklerken, bal- kondan düşerek parçalanmıştır! Çayı görmeden paçayı sıvamaki 1526 senesinde Macarlar Türk ordusuna mağlüp olurken, dev- let hazinesi, Tuna — tarikile Vi- yınaya nakledilmek üzere bir g miye yükletilmiş ve fakat bu mi yolda Türk gemileri ta- rafından batırıldığından, Ma- caristan hazinesi, olduğu gibi Tunanın derinliklerine gitmiştir. Macaristan hükümetinin, bu hazinenin altınlarından istifade etmek için hazineyi yüzrdürmeğe karar verdiği söyleniyor. Hü- kümet; hazineyi bhâmil olan ge- minin, Tunanın hangi nokta- yada yattığını tespit etmek Üzere yakında bir. mütehassıs ar heyeti teşkil edecektir. Antikam almak için tabrika. nın camlarını kıran memur Almanyanın, Rayhenberg şeh: rindeki mensucat fabrikaların- dan birinde çalışan genç bir ur; son zamanlarında İşini ğe — başladığından fabrika müdürünün emrile vaz> fesinden uzaklaştırılmıştır. Genç memur, intikam almak için, ne yapıp yapıp geceleyin fabrikaya girmiş ve bütün camları kırdık- tân sonra, doğruca müdürün evine yitmiş ve orada da ayni işi yapmıştır! yakalanan memur, — Haksız olarak beni işten çıkatan müdürden ba suretle intikam almağı daha muvafık buldum. Müdür bundan mem- nun olmalıdır. Zira kırlan; ka- fası değil, fabrikanı camlarıdır. Demiştir. Evlâd sevgisi bir anda net- rete kaboldu Amerikanın Nevyork şehrin- de, (Hovard) adında 6 - 7 yaş- larında çok sevimli bir çocuk bardır, bu çocuk; yalmız otur- duğu mahallede değil, civar yerlerde de son derece sevik miştir. Zavallı Hovardın anas; son zamanlarda — hastalandığından, mahkeme kararile kocasından ayrılmış ve çocuk ta babasına bırakılmıştır. ANADOLU Şehir Dahili Haberleri Çeşmede karasu- larımızda bir kaçakçılık Sakızlı ıkı.l;alıllçı san dallarile yakalandılar Evelki gün Çeşme sabillerin” de Korakâ burnupda — sandalla kaçak olarak balık avladıkları görülen Sakızlı İstefan ile Kosta 111 sayılı günrük mubhalaza motörü tarafından balk tut- mağa mahsus — âletlerile tutul- muşlardır. İkisi de — suçunu ik- rar etmiş, fazla dalgaların te- sirile kara sularımıza düştükle- rinin farkına — varamadıklarını söylemişlerdir. Her ikisi de ad- liyeye - verilmiştir. B. Tahsin Terfian Tokat İskân müdürlüğüne tayin edildi. Eskiden İzmir lskân müdürü iken Vanâ nakledilen B. Tah- sin, bu kere terfian — Tokat lak. a müdürlüğüne tayin edi- B. Tıhııne yeni vazifesinde de muvalfak olmasını dileriz, Feci bir kaza Gölde bir ceset bulundu Evelki gün Çeşme kazasının Alaçatı nahiyesinde yeni Mecb diye mahallesinde oturan Ha- san oğlu 14 yaşında Ziya Kupa, Alaçatı nabiye merkezine dört kilometre uzakta Bucutepe mev- kiinde hayvan otlatırken tepe üzerindeki irmiş, yıkan- mak istemiştir. Fakât su derin olduğu ve kendisi de yüzme bilmediği için — boğulmuştur. Çeşme Müddelumumiliği tara- fından yapılan tahkikatta hâdi- senin bir kazadan ibaret olduğu anlaşılmıştır. Fuarda inşaat Evkaf tarafından fuarda 15 bin liraya inşa ettirilecek büyük paviyonun inşasına başlanmak üzeredir. Yunan paviyonunun bitmiştir. taşdatı Az bir zaman sonra iyileşen (Hovard) ın anası, çok sevdiği çocuğunun kendisine iadesini istemiş ve mahkeme de ananın isteğini kabul etmiştir. Halbuki (Hovard) ın anası, çocuğunu — babasından aldığı gün, onu seveceği yerde nef- retle bakmağa ve yanına sok- mamağa başlayınca çocuk Nev- yorktan kaçmış ve iki günlük yolu yaya olarak kat'edı tekrar babasının evine müştür. 2 büyük fiiüm... 2 büyük san'atkâr temaşaya değer iki eser İngiltere Tacının Incileri 419 senelik bir maziyi ihya eden bu filimi sayın müdavimlerimize tavsiye ederi 1518 — 1937 Avrupa tarihi Ayai zamanda Ş İRTVEY,TEMPLE tarafındamn yaratılan NAZAR BONCUĞU İâvte: PARAMOUNTJOURNAL BUGÜN TAYYARE SİNEMASINDA Seanslar: İngütere Tacı ,30 ve 8,45 te.. Ş Cam vrtesi, Pazar 12,15 te İngiltere Tacı 240 ve 7 de başlar. | Karşıyakayı süsliyecek abide. Büyük Türk anasının mezarı civa- rında geniş bir park yaptırılacak. Karşıyakada Soğukkuyuda Sa- lihpaşa camii bahçesinde bulu- nan — Atatürkün valideleri Ba. Zübeydenin mezarının teysiine ve bura üş bir park vü- cüde getirilmesine kdarar veril- diğini yazmıştık. Büyük Türk anasının mezarı bir türbe şek- linde inşa edilecek ve bir ka- ide üzerine de heykeli — dikile- cektir. Civardaki arsaların park haline sokulması - için vilâyet İkincikordon makamınca istimlâk muamelesi bitirilmiştir. Yapılacak — inşaat için vilâyet ve belediye büdce- lerinden mühim miktarda tahsi- sat ayrılmışlır. Belediye büdeesi vilâyetçe tasdik olunmuştur. Vilâyet büd- e>si de Dahiliye Vekâletince tasdik ve iade edilince derhal iaşaata başlanacaktır. Bunun için geniş bir pilân hazırlan- mıştır. 200,000 liraya yaptırılacak. Ikincikordon şebrin en güzel caddelerinden yarısı beton İkincikordonun inşası — için Belediyece bazı tasâvvurlar var- dir. Konak önünden Gümrük önüne kadar olan sahanın, şim- diki genişliğini muhafaza et- mesi ve Gümrük önünden Ata- türk heykeline, oradan da Ce- lâl Bayar bulvarına kadar uza- nan kısının 30 metre genişlik- te olması düşünülmektedir. Haber aldığımıza göre, Kres di Liyone Bankası bi istim- lâk edilmiştir. Bazı binaların yıktırılması için de sahiplerile müzakereye girişilmiştir. Otuz metrelik kısının iki ta- biri olacak ve yaptırılacak. rafında altışar metrelik yaya kaldırımı, tam ortada 10 met- relik terpilan yaptırılacak, iki tarafta parke döşenecektir. Yak nız İkincikordonun otuz bin Tiraya çıkmasına imkân olma. dığı, iki yüz bin liraya yakın para sarfı lâzmgeleceği anlaşılk mıştir. Onun için Şehir mecli- sinin kararı dahilinde hükü- metten yardım istenecektir. Ticaret mıntakası olân port önüne kadar parke döşe- necek ve Pasaporttan Celâl Ba- yar bulvarına kadâr da beton yol yaptırılacaklır. Almanya piyasalarında üzüm ve incirlerimiz. Berlin Odamız busene yaş üzüm ve kayası sevkini istiyor Berlin Türk Ticaret Odasının şehrimizdeki alâkadarlara gelen bir raporuna göre Nisan ayında Türkiye - Almanya ticaretinde yüzde üç nisbetinde noksanlık görülmüştür. Nisan ayında kuru üzüm piyasası durgun geçmiş, yapılan işler mahdut olmuştur. Ekseriyetle — Hamburga daha evel varmiş olan partiler, yani koönsiyasyon mallar üzerine mu- ameleler kaydedilmiştir. Stok kalmadığı için 7 ve 8 numaralı İzmir üzümleri Üzerine teklif te yapılmamıştır. Bunun sebebi Alman piyasâlarının — şimdiki halde 9-12 numaraları han istemeleridir. Fiatler şöyledir: 7 numara 17,75 lira (100 ki- losu sif Hamburg hesabile), 8 numara 18,25 lira, 9 numara 19,25 lira, 10 mumara 21,25 lira, 12 uumara 23 liradır. Ge- çen senenin ayni ayında mua- mele gören üzümlerle bu sene- ki üzümler arasında kalite far- kı olmamakla beraber - fiatler yüzde yirmi nisbetinde daha müsaid idi. Alman piyasaları son ay için- de İran üzinlerine rağbet gös- termiştir. Nisan ayında incir üzerine stok mevcud olmama- sından dolayı muamele olma- Mmıştır. Alman piyasaları,£ önümüz- deki mevsimde yaş meyvaları: mıza büyük bir alâka göster meğe müsaittir. Almanlar, Türk mah kuru kayısıları çok beğenmektedirler. Ancak yaş kayısı sevki üte- rinde durulması faydalı olacak- tır. Türkiyenin hemen her tara- fında, bilhassa Orta Anado- luda yetişen kayısılarımızın taze olarak Almanyaya sevki için ihracaiçılarımız alâkadar olma- hdırlar. Kayısılarımızın konserva halinde ihracı da faydalı ola- gaktır. Kayısı konservası basit ve masrafsız şekilde şu suretle yapılabilir. Taze kayısılar ortalarından yarılarak — çekirdekleri çıkarıl- dıktan sonra içleri mükemme- len temizlenmiş fıçılara kon makta, üzerlerine -bozulmama- larını temin için hafif hamız dökülmektedir. Bundan sonra fıçı, sıkıca kapatılarak sevkedi- lir. Elde edilmesi bu kadar zahmetsiz olan ve memleketi- mizde de kolayca istihsal edile- bilecek konserva kayısılara Al manya, mühim bir müşteridir. Resmi daireler birleşiyor Denizyolları — ve fenerler ida- resi 15 Mayıstan itibaren De- nizbank İzmir şubesi binasına nakledileceklerdir. — Kılağuzluk dairesi daha evel Denizbank binasının üst katına taşınmıştır. Hazirandan itibaren Türkofis ölçü ve ayarlar Başmüfettişliği ve bölge iş dairesi âmirliği borsa binasının üst katına nak- - ledilerek bir binada çalışmağa başlıyacaklardır. ve İtalya — Başı Akdeniz salhu için de en sahifede kaymetli 1 inci bir vesika ve nâzm vaziyetinde bw lunmaktadır. OÖnun tekemmül etmiş olmasın: dan dolayı #nlh namına me kadar duyuyortak Kalya ile aramızdaki iyi münnsehe- Hn en Samimi bir safhaya — girmiş #lmasından dolayı da hiç şüpbesiz aytıca ve büyük bir inş mekteyiz. Iı.ıuııu mul bakı münasebetile —|: derin bir memnuniyet Vekilimizin telgra- Hariciye Nazırına ilk defa olarak İtalya — kzallığı ve Ha beşistan imparatorlağa Hariciye Na- Bifı untanile hitap edilmesi Türki. yenin İti hakkındaki samimt doştlak bislerini ea iyi hulâsn eden yeni bir cemilesi şeklini almıştır.Bu cemilenin Romada Jlâyık — olduğu ehemmiyet ve memnuniyetle telâkki edileceğine şüphe etmiyorurz. Hamiyetli Izmi- ” . rin teberrüü — Başı 1 inci sahifede — Hükümet postanesi memurları 4 lira 55 kuruş, Pınarbaşı köyü abalisi 30 lira, 43 kuruş, Hava: gazı fabrikası memur ve İşçileri 13 lira 85 kuruş, Karataş, ma- nav Salih 1 lira, Nafia yol amelesi 5 lira S1 kuruş, Çolak- zade halı limitet şirketi SÖ lira, Sait Saracoğlu 2 lira, Jozel Denuaz 10 lira, İsak M. Framw ko 10 lira, arlar başmü- dürlüğü işçileri 138 lira 70 kuruş, İnhisarlar Başmüdürlüğü memurları 111 İira 58 kuruş, Nafia müdürlüğü memurları 45 lira 32 kuruş, Ticaret lisesi öğ- retmen ve öğrencileri 45 lira, Buca — Kızılay — şubesi 126 ü Sakarya okulu 10 İira 98 kuruş, m Buldanlıoğlu 10 lira, İnönüokulu öğrencileri 35 ira 63 kuruş, kâğıtcı Mehmet Emin ve oğulları 10 lira, Kar- şıyaka Ortaokul öğrencileri 23 lira Gi kuruş, Habip dayı 1 lira. .. Teberrüler, kaza ve nahiye» lere göre şöyledir: Seferihisar 134 lira 11 kue- ruş, Ödemiş 2173 lira 80 ku- ruş, Dikili 683 lira 45 kuruş, Kuşadası 616 lira 55 kuruş, Kemalpaşa 401 lira 70 kuruş, Bayındır 315 lira, Bergama 826 lira, Foça 400 lira Karaburun 207 1 Torbalı 183 lira 30 kuruş, 'e 1385 lira, Urla 220 lira, Menemen 132 lira, Cuma- ovası 166 lira 65 kuruş, Bur nâva 200 lira, Tekirdağ, 5 (A.A.) — Bugün Halkevinde — valinin başkanlı ğında memurin ve yurttaşlar toplanarak Kiırşehir felâketzede- lerine yardım işini görüşmüş: lerdir. Memurin — maaşlarının yüözde ikisini vermeğe kararlaş. tırmış, teşekkül eden bir komi- tede halkın yapacağı yardım işle meşgül olmağa başlamıştır. Uşak 5 (A.A.) — Kırşehir ve Yozgüd havalisindeki ze'ze- le felâketzedelerine yardım için Kızılay Kurumu bir beyanname meşrederek halkı yardıma davet etmişti. Diğer taraftan Parti ve Halkevi kuvvetleri de yârdim faaliyetine iştirak etmişlerdi. Şimdi kadar toplanan 500 liralık ilk yardım Kızılay mer- kezine gönderilmiştir. Yapık makta olan teberrü yekünunun iki bin lirayı geçeceği tahmin edilmektedir. Kızılay 20 lradar fazla teberrülerde bulunanlara yazı ile, 20 liradan az teberrü- lerde bulunanların da isimleri- ni ilân etmek suretiyle kendi- lerine teşekkürlerini bildirmek- tedir.