6 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU Zelzele mıntakasında yapı- lacak yeni modern evler. Hükümet, bu iş için yarım milyon lira tahsisat istemiş ve bir lâyiha yaparak B. M. meclisine sevkeylemiştir ORL Y TDRKLATLEL SÜ Tet FAADA SE, ÇÜ GT MA AMERARAIR KT TA AD ĞĞTDEKL L DNÜ Ankara, 5 (Hususi) — Zel- zöle mıntakasındaki felâketze- gdelerin nakli için süratle kuru: Jacak yeni ve moderm köylerin inşasına yakında başlanacaktıa, Hükümet, bu köyler için yarım milyon lira tahsisat (i Bu hususta Dahiliye Vekâletin: ce derhal tanzim — olunan bir lâyiha B. M. Meclisine sevkey- lemiştir. Lâyihanın, müstaceliyet kara- rile hemen ruznameye konacağı ve bugünlerde tetkik edilerek kabul olunacağı söyleniyor. İstanbul, 5 (Hususi) — Zeb zele mıntakasında zöolojik tet- kikat yapan heyet, felâketin cereyan ettiği bütün sahayı tay« yare ile dolaşmış ve fotoğraf- lar almıştır. Ziraat kongresi Bu ayın 18 nde mi toplanacak? Ankaâra, 5 (Hususi) — Ziraat kongresinin bu ayın 18 nde toplanması — kuvvetle — muhte- meldir. Erzurumda Havalar yağışlı gidiyor —. Erzurum, $ (A.A.) — Havaer lar yağışlı gitmekte olmasına rağmen yazık ekim işleri hâlâ devam etmektedir. Buseme Zi- raat Vekâleti Tohum temizleme evi 400 ton tohumluğu - ilâç- İamıştır. Olti, Hasankale ve Aşkale- deki triyorlar da tohum temiz- lemektedirler. Vilâyetin her te- rafında ağaç bayramları yapıl- maktadır. Şimdiye kadar otuz bin ağaç dikilmiştir. Dikime devam edilmektedir. Büyük bir Fransız vapuru yandı Paris, 5 (Radyo)— Büyük de- nizlerde işliyen Fransız vapur- larından Lanapet, bugün Haver limanında ansızın ateş almıştır. Yangının söndürülmesi purun kurtarılması için gayretler aarfedilmişsede hiçbir netice elde edilememiştir. Vapur, mürettebatından - tec- rid edildikten sonra limanın dişina — çektirilmiş ve orada kendi haline terkedilmiştir. Hükümet, yangının ne suretla çıktığını ehemmiyetle tahkika başlamıştır. Roma müsabakalarında Hatay hâdiselerinden do- layı Fransa nezdinde te- şebbüsatta bulunduk Hâlnîmıtı'mi;; seçimi ifsad için Hataya ge- lecek unsurların hareketine mani olun. masını Fransadan istedi İstanbul, 5 (Hususi) — Hatayda başlıyan arbedeler, bir taraf tan umumi bir heyecan doğurmuş ve diğer taraftan intihabatın selâmet ve emniyetle cereyan etmesine mani teşkil eylemiştir. Bu mühim moktayı nazarı dikkate alan hükümetimiz; Paris sefi- rimiz B. Sund Davas vasıtasile Fransa hükümeti nezdinde siyasi teşebbüsatta bulunmuş ve seçim dolayısile Hataya gelen muzır unsurların hareketlerine nihayet verilmı Türk-Italyan münasebatın istemiştir. da ihtilâfın gölgesi bile yok İtalyanın Montrö muahesine iştiraki müna- sebetile (Ulus) gazetesinin yazdığı makale ihtilâf — göl, batına yeniden nizde emniyet ve ahengi zman altına âldığını , 5 (Hususi) — (Ulus) gazetesi, bu, Montrö muahedesine İştirakini kay kü makalesinde, derek bu hareke- ü bile mevcud olmıyan Türkiye - İtal: uvvet verdiğini ve bundan başka, Ak, ve bu itibarla cidden kıymetli bir eser olduğunu yazıyor. Morfinoman bir kızın müracaati. Kimya fakültesine devam eden talebeden bir kız morfin iptilâsından kurtulmak istiyor İstanbul, 5 (Hususi) — Kimya Fakültesine devüâm eden tale- beden bir kız, bugün zabitaya müracaat etmiş ve morfin iptilâ- sından kendi iradesile kurtulamadığını söyliyerek, bundan dolayı müteessir olduğunu ve zabıtanın yardımını istediğini beyan ey- lemiştir. Selânik belediye reisi Atatürkün Selânikteki evininanahtarınıtak- Haver limanındaldim etmek üzere yakında Ankaraya gidiyor İstanbul, 5$ (Husasi) — Selânik Belediye reisi, — Atatürkün evinin anahtarını kendilerine takdim etmek Üzere bir bheyetle yakında şehrimize gelecek ve Ankaraya gidecektir. Çinliler, Japon taarruzunu durdurdular Çin askeri mauzı'lırı',-olduğu gibi ve Çinli- lerin elinde bulunmaktadır. Hankeu, 4 (ALA.) — Resmi tebliğ: Çin bava kuvyvetleri yeni ve mühim bir muvaffakıyet kazan- mışlar ve Hankeu üzerinde ve» kua gelen bir muharebede 12 düşman — tayyaresinden sekizini İtalya kralı, Cevad Kula ile Cevad Gürkanın ellerini sıktı Ankara, 5 (A.A.) — Dün Romada İtalya kralımın huzuru ile yapılan Kral Enternasyonal Pankur müsabakalarına iştirak eden Muhtelif milletlere mensup subaylardan yalaız ikisi müsabakayı âtasız olarak bitirmişlerdir. Birinciliği ilân edilen bu iki subaydan birisi ekibimizden yüz- şt Cevad Kula diğeri de bir Alman subayıdır. *0n tasnifte ancak beş subay girebilmiştir. Müsabakada Bunlardan ikisi eki- imizden Yüzbaşı Cevad Kula ve yüzbaşı Cevad Gürkan diğer ikisi Alman ve biri de İrlandalı subaydır. İtalya kralı yüzbaşı Cevad Kula ile Cevad Gürkanın ellerini #ıkarak mükâfatlarını vermiştir. düşürmüşlerdir. Al'nan yeni tedbirler sayesin- de son iki gün zarfında Can- tungun cenubunda düşman ta- Arruzu durdurulmuştur. Mütcad- dit Japon hücumlarına- rağmen Taiersvang civarındaki Çin mev zileri olduğu gibi durmaktadır. Ceonubi — şarkide ise muharebe şizdetlenmiştir. İki taraf kuv- vetleri de Pıhsienin şimalinde mühim bir atratejik mevki teş- kil eden Lifenk Can için bütün şiddetlerile çarpışmaktadır. Tan cek civarında da muharebe in- kişaf eylemektedir.Buraya doğ- ru Çinliler yeni bir mukabil ta- arruz geçmişlerdir. Düşman hat- larının gerisinde faaliyette bu- lunan Çinliler demiryollarından sarı nehrin şimal sahiline ka- dar Cantung eyaletinin büyük bir kısmını kontrolu altında bu- lundurmakta — ve bu . kontrolur nu gittikçe genişletmektedir. Vekiller heyeti Dün mühim bir toplantı yaptı Ankara, 5 (Hususi)— Vekiller Heyeti, bugün mühim bir top- lantı yapmış ve mühtelif mes- eleler hakkında uzun müddet müzakerelerde bulunmuştur. Küçük itilâf konseyi bitti Kral Karolı,f dün gece Hariciye Nazırları şe- refine ziyafet verdi Bükreş, $ (Radyo) — Küçük itilâf konseyi, bugün #son içti- mamı ikdetmiş ve geç vakit dağılmıştır. Konsey, Yugoslavyanın akdedecektir. Bükreş, 5 ( Radyo) — Kral Karol, bugün (Poles) sarayında Yugoslava Baş ve Dişbakanı Milan Stoyadinoviçi ve biraz sonra da Çekoslovakya Hari- ciye Narzırı Kroftayı kabul et- miş ve kendilerile ayrı ayrı ko- nuşmuştur. Romanya Hariciye — Nazırı (Komnen Petresko) ve refikası, bügün saat 13,30 da Yugoslav- ya Baş ve Dışbakanı Milan Stoyadinoviçle — Çekoslovakya Hariciye Nazırı Krofta ve refa|: katlerindeki xevat şerefine bir ziyafet vermişlerdir. Petresko sast 18,45 te mat- buat mümessillerini kabul et- “miş ve kendilerine resmi tebli- ğin bir suretini verdikten sonra küçük antant konseyinin, umu- mi vaziyeti ve küçük antant devletlerini alâkadar eden hâ- diseleri tetkik ettiğini ve tam bir teşriki mesaiye karar ver- diğini söylemiş ve konseyde hogiltere * İtalya anlaşmasının tasvip olunduğunu. bu eserin, sulh için büyük bir mesned ol duğu kanaatine varıldığını be- yan eylemiştir. Romanya Hariciye Nazırı, küçük itilâf devletlerile Maca- ristan arasında bir itilâf yolu bulunması için konseyde sarlfı mesai edildiğini kaydetmiş ve küçük itilâf antantının, Uluslar Sosyetesine olan merbutiyetinin de;ııı edeceğini ilâve eylemiştir. ükreş, 5 (Radyo)— Kral Ka- rol, bu akşam DZIı)ı—ıırıyıııdı Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviçle, Çekoslo- vakya Hariciye Nazırı Krofta ve Romanya Hariciye Nazirı Petresko Komnen şerefine bir ziyalet vermiştir. Milan Stoyadinoviçle, Krofta geç vakit memleketlerine mü- teveccihen Bükreşten bareket etmişlerdir, Amerika Silâk ambargosuna nihayet verecek mi? Vasington, 5 (LA.)— Nev- york T güetesine göre, hükümet İspanyaya silâh gönde- rilmesine karşı konulan ambar- göya nihayet verilmesi hakkın- da âyandan Nay tarafından ve- rilen teklife müzaheret etmeğe karar vermiştir. Bu teklif halen âyan hariciya encümeninde — tetkik — edilmiş olup komisyonun üyana teklif lehinde bir rapor göndermek fikrinde olduğu zannedimek- tedir Ağustos Bled içtimanı şehrinde Mayıs 6 — — Fransız frangı, dün yeniden düşürüldü Dün, hariçten Fransaya 6 milyar frank gir- miştir. İngiltere ve Amerika, frangın yeni- den düşürülmesine itiraz etmediler Paris, $ (Radyo) — Fransa Maliye Nazırı Marşando, bugün matbuat mümessillerini kabul etmiş ve bir İngiliz Hrasının, 165-185 Fransız frangı arasında temevvüç edeceğini bildirmiştir. Rayiç, ne bundan aşağı ve ne de bundan yukarı olmıyacaktır. Paris, $ ( A-A. ) — Stefani Ajansının muhabiri bildiriyor: Frangın iki sene içinde üçün- cü defa olarak kıymetinden dü- şürülmesile beraber — Fransız bankasının altın mevcudu mah: süs derecede kıymetlenecektir. Bunun — neticesi olarak dev- letin hükümete birkaç milyarlık avans veren ihraç enstilüsüne bugünden itibaren hiç borcu kalmıyacaktır. Ecnebi memleketlere giden veya dahilde saklı kalan mik yarlarca frank kıymetinde ser. mayelerin piyasaya avdet ede ceği, spekülüsyonun — duracağı, istihsalâtın artacağı ve bu su- retle ileride yaâpılacak — olan milli müdafaa istikrazının ko- laylaşacağı ümit edilmektedir. Paris, 5 (A.A.) — Frangın istikrar rayici 179 frank bir İngiliz lirası olarak tesbit edilk miştir. Simdiki halde hükümet sade- ce kısa vadeli mahdut bir istik- raz muamelesi yapacaktır. Londra, 5 (A.A.) — Stefani Ajansı bildiriyor; Loadanın mali — mahfelleri frangın kıymetten düşürülmesi- ne hayret etmektedirler, Çünkü son İngiliz - Fransız görüşmeleri esnasında İngiliz Nazırlarının Maliye Nezaretinin telkinine uyarak Fransanın frân- gıin kıymetten düşürülmesi hak- kındaki taleplerine itiraz ettik- leri herkesçe malüm idi. Londra, 5 (ALA.) — Finansi- yal Taymis yazıyor: *İngiltere ile Amerika üç ta- raflı para itilafını ihlâl etmeden frangın yeniden — kiymetinden İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu Sinemasında Bu akşam Bir adam yaratmak dzam —| v apoi Belediyeni Elhamra 7 Mayıs Cumartesi 8 n D 9 , Pazartesi İn.tihı.ı "ıv' Komedi kaydedilmektedir. ——— —— düşmesine — muvafakat lerdir. Ehemmiyeti pek büyük olan bu hâdise icab ettiği zaman frangin Frai n şeriklerinden yardım gördüğünü göstermek- tedir. Daladiye projssini Fransız halkına kabul ettirebildiği tak- tirde memleketten giden Fransız sermayesinin — avdetini * temin etmiş olacaktır ki, bu da sana yiün yeniden canlanması için elzamdir., Deyli Telgraf And Morning Pos) diyor ki: Daladiye dün akşam enerjik tedbirler ittihaz edilmek sure- tile istikrarı — temin edileceğini beyan etmiştir. Frank İhgitere ve Amerika ile tam bir itilâf hasıl olduktan sonra düşürülmüştür. Daladiyenin eline Fransız ikitsadiyatı ve maliye- sine daimi bir kalkınma temin etmek için bugün mükemmel bir firsat geçmiştir.., Deyli Meyl yazıyor: *Daladiye cesurane tedbirler ittihaz ederek Fransanın bütün dostlarının ümid ettiği beyanck milel emiyeti yeniden tesis ede- cek vaziyettedir.,, Londra, 5 (A.A.) — Londra- da temin edildiğine göre dolar ve binaetice İngiüz lirzası şim- dikinden daha aşağı bir sevi yede istikrar — ettirilmiyecektir, Üç taraflı itilâf mucibince üç paradan birinin kıymetten düş- mesiyle diğerlerinin de kıymet» ten düşmesi lâzimgelmiyeceği etmiş- frangın Fiorida valisi Nevyork, 5 (Radyo) — Flo- o Bilmece komeobi » — Şehir'Fiyafrosu V, (0.. BAD Toka n , Çarşamba || Ateş böceği 12 , Porşembe || Dalga 18 , — Cama Kral Lir " 7 Mayıs cumartesi tenzilâtlı talebe matinesi Saat 3,30 dabaşlar W Size öyle geliyorsa 8 Mayıs Pazar umuma matine (l NNN Setılık Kiralık TANGO KRALİ Edvar Biyanko Dünyanın bu tanınmış ve çok sevilmiş olan güzide san'atkârı, FUAR GAZİNO- sunda, çalışmalarına devam etmekte ve san'attan anlıyan, yüksek zevk sahibi İzmir aile ve sosyetelerinin alkışla- rını toplamaktadır. E. Biyango Size en heyecanlı muzik ve dans zev. kini tattırır —— —— Pazar günleri saat 17 den 19 za kadar Matine Fiatlerde hiç biz. zam <oktur. < x 4 ği AŞ SAA ĞĞT DA Li