6 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

6 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

Yuııııansn erkdnıharp kaymakamlarından Jorj Londen (Verdun) un müdafaası, bundan sonra gelecekler F TEĞİ kten ölüm yağıyor Verdun kalesi Almanlara karşı nasıl dm'du. AÂNÂDOULU Tıîrkgog: çnııın A, Kâmi Oral için bir kahramanlık örneği olsun.. deşhar Alman tayyarecisi | Rikhthofen Harp, artık gecelere münha- sır kalmış gibidir. Biz de; bun- dan istifade ederek, mütemadi- yen tahkimatta bulunuyoruz. Arkadan gelen takviye kıtaatile cephelerimiz metanet keabetti. Askerlerimizin maneviyatı, her gün biraz daha yükselmektedir. Hepimiz, şiddetli muharebe- lere fasıla verildiği kanaatinde iken, bir gün, Almanların müt- hiş bir taarruza kalktıkları gö- rüldü, Bütün cephelerden hatlarımıza doğru akın var, Düşman, top, mitralyöz ve tank kullanıyor. Kıtaatımız, mevzilerinde tutu- nabilmek için Bütün - kuvvetler rini sarfediyorlar. Çoktanberi kan ve — ateş içinde yuvarlanan askerlerimiz, düşmanın taarruzu karşısında bir kale gibi durmakta ve gö- ğgüslerini, düşmanın kurşun yağ- muruna siper — etmektedirler. Hatlarımızın, çok iyi tan- dığı (Kızıl şeytan) tayyareci (Rihthofen), biraz sonra bir Al- man filosunun başında göründü. Almanlar, tayyarelerle de bom- ba yağdırmağa başlıyorlar. Almanların, top, tüfek ve mitralyöz ateşinden başka bir de, tayyare ile bombardımana başlamalarından son — derece endişeye düştük, — Askerlerimi: zin maneviyatı, yavaş yavaş sarsılıyor. Alman tayyare filosu, bir« denbire bombalar yağdırmağa başladı. Cebhe, baştanbaşa du- man içinde, göz gözü görmü- yor, tarrakalerin akisleri, samia- ları patlatıyor. Vaziyet; öyle tehlikeli ki, bi- râz sonra mevzilerimizde kalıp kalmıyacağımız belli değill. Almanlar, bütün kuvvetlerile yükleniyorlar. Sağ cenahımızda birdenbire bir inhilâl başla- mişti. Birdenbire şu ııııluıııt geldi: * Askerlerimiz, Almanların cebennemi ateşi karşında fazla mukavemet edemiyerek mevzil- erini terk ediyorlar. Bu acı hâber, yıldırım süra- tile bütün kıtaata yayıldı. Bunca harplerde hiç yılmıyan ve daima muzaffer olan 142inci alay da sarsılmağa — başladı. Cephelerimizin her tarafında bariz bir inhilâl başgösterdi. Bu sırada ben de yaralandım. İki saat sonra hastanede göz- lerimi #çıyorum; bir mermi par- çası, vücudümün muhtelif yer- lerini harab etmiş " bulunuyor! Bi vi Bu yüzden, sağ elim sakatlanı- yor! Teessürüme payan yok.. Artık, harb zabiti değilim!.Cep- he, bundan sonra bana haram.. Eyvahi. İşte, uzun ve kahramanlıkla dolu macera, burada son bu- luyor.. Umumi harb günlerini yaşı- yanlar, Fransızların (Verdun) kalesini nasıl müdafaa ettille- rini, bu uğudan asıl çarpıştıkla- rını takdir ederler. Verdunun müdafaası, bundan Bir adam dünya ba- tacak Ahlâkı bozan barlar, dansigler, sonra gelecekler için bir kab- ramanlık örneği olsun.. Ben hastanede iken, Alman- ların, Verdunda — uğradıkları mağlübiyet, Fransanın her tara- fında derin akisler — yapmış, Fransız ordusunun - kazandığı büyük zafer, umumi tezahüratla kutlulanmıştı. Fransa, bugünleri ve ben de şahsen, 142 inci alayın kahra- manlık menakıbını daima hatır lyacağım. Corç Lonten — SON — diyor müzikholler kapatılmalı ımış! İngilterenin Kobham şehrim deki bir mahkemede “"âlemin ahlâkınmı — düzeltmeğe — kalkan adam, bir kısım halkın takdi- rine, bir kısmının da alayına mevzu olmuştur.. Deli ismindeki bu adam ktâ- sabanın belediye meclisi aza- sındandır ve Litlvüd ismindeki bir bar sahibini dava etmek- tedir. 77 yaşında bir ihtiyar olan Delinin iddiası şudur: 'Dııımıgler. barlar, müzik- holler insanın ahlâkını bozmak- tadır.. Öyle bir an gelecektir lıı. medeni ıehıılır. tarihte So: “don ve Gomarenin inhitatı gibi, yeryüzünden, felâketle - siline- cektir.. Bu gibi yerlerin kapa- tılması, yahut vaziyetin 1slah olunması lâzımdır.. , İngilteredeki “Püritenler, (saf ahlâkçılar) mezhebine mensup olan bu adam son gördüğü, sahne üzerine artık sabredeme- miş ve şahidi olduğu bu hâdi- seye sahne olan yerin sahibini dava etmiştir. Deli “gördüklerini, şöyle an- latıyor: *Dansingin bahçesi önünden geçiyordum. Avluda iki kişinin dansettiğini gördüm. Fakat bu na dâns denmezdi. Bunların biri kadın, biri erkekti. Ada: min sarhoş - olduğu - belliydi. İkisi de yarı çıplak bir vazi- yette bulunuyorlardı. *Bu vaziyette ve sarhoş bir adamın nasıl “dans, edeceğini düşünebilirsiniz... — Gördüğüm manzara ahlâka ve dine mu- gayir bir ' şey..., Deli, mahkemen'n talebi üze- rine, gördüğünü, dahaâ tafsi- lâth bir şekilde anlatıyor.. Bundan sonra, Dansing sa- hibi Litivüd dinleniyor. Adam, Delinin iddiasına gülüyor. Söy- lediği şeyin “keten pantalon dansı,, olduğunu onun - böyle oynanması lâzimgeldiğini — söy- lüyor ve davacıya hücumda bu- lunuyor. Deli, kendisini müdafı yor: — Ben Püriten fikırlerini müdafaa ediyorum, diyor. “İn- giltere portakal müecasesesi, ne mensup bulunduğum — için,' bu fikirleri müdafaa vazifemdir. Cemiyetin xıyeıı kiliseyi sarayı müdaf, Adam, buri dı göğsündeki kırmızı ve mavi kordelâyı gös- teriyor: — Müessesenin alâmeti por- takal rengi ve mavidir, diyor. Fakat ben portakal rengi kor- edi- ve delâ bulamadığım için kırmızı ile mavi taktım.. Deli, kendisini müdafaa eder- ken ayni zamanda şöyle diyor: — Ben de rakı içerim..Genç- liğim de ben de dansettim.Fa- kat her şeyde itidal gösteril- lâk çerçevesi içinde liyor ve mahkemede olduğunu unutarak oaa hitaben: — Sen ortalığı karıştı mak istiyen, fesatçı, şarlatan, na- mussuz bir adamsın! Diye ba:- ğırıyor, Deli, — sükünetini muhafaza ederek: — Bütün bu sözleri âynen sahibine iade ederim! diyor. Ditlüd: — Kehdini namuslu bir adam yerine mi koyuyorsun? Diye so- ruyor. Deli: — Evet, diyor. Ben dini ve hakikati müdafaa ediyorum. Bu dindar ve muhafazakâr püriten, Dansingin birçok felâ- ketlere sebeb ulduiun da, id- diasına delil olarak — sayıyor. Gösterdiği misaller arasında bir tanesi şudur: Kasabadaki zengin ve kibâr ailelerdan birinin Em, bu dan- singe devam ede ede, ahlâktan Merkezden lkl düşmüştü. Bugün başka bir şe- hirde sefil bir hayat yııınık- tadır.. Kasabanın eski aileleri Deli- nin fikrine iştirak ediyorlar.Fa- kat, gençler, bilhassa dansingin müdavimleri ihtiyarla alay et- mekte.. Borsa 5.5-938 üÜzüm satışları C. Alıa 19 Albayrak 5 D. Arditi 17 24 Yekün 72666 Eski Yekün 1272690 Umum Yekün Zeytinyağı satışları Kilo Aha KS K S 500 L Talât 32 75 32 75 Zahira satışları Cinsi KS KS 685 Buğday 300 Ton Bakla 30 Bakla 150 Susam 4375 4 50 4375 4 50 15 625 15 75 270 515 30 36 09 Ken. Pala. 194 B. Pamuk Aydın, (Hususi) — İlimizin her köşesinde Kırşehir ve Yoz- gad felâketzedelerine yardım devam etmektedir. Merkezde, köylerde, kamunlarda, ilçeler: de, mekteplerde yardım komi- teleri faaliyettedir. Dün Aydı- nın pazarı idi ve yardım komi- tesi adına çarşıda doktor Bay Hasan Tahsin Soylu ateşin bir söylev verdi. Umumi alâkaya komite adına teşekkür etti. Ortaokulun müsamı Ortaokul talebesi evelki ak- şam Ha'kevi salonunda çok parr n lak ve muvaffakıyetli bir mü- samere verdiler. Helvacı çırağı piyesile derse çalışalım kome- disini temsil ettiler. Çocukların milli rakısları da çok muvaffakıyetli idi. Bilhassa Şevkinin pürüzsüz ve çok güzel sesile söylediği milli havalar çok beğenildi ve alkışlandı. İskân edilen göçmenler İlimizde göçmen işleri çok iyi idare edilmektedir. 937 yılında — Söke ilçesine yerleştirilen 132 hane için yıplırılııı 132 ev bitirilmiş ve göçmenler yerleştirilmiştir. Ev- lerin üzeri Marsilya kiremedile örtülmüştür. Her ev 500-1000 metroluk bir saha içine kurul muştur. Bir oda, bir antre, 'bir mutlfak, bir tuvalet ve bir ahırı vardır. 937 yılında gelen 301 hane göçmen için de 938 mali yılı girince 301 ayni sistem ev yapılacaktır. Göçmenlerin yiyecek, yaka- cak, hâyvan yemleri dağıtılmış- tır. Hepsine tarla, incir bahçe» si, badem ve meyve fidanları verilmişfir. Şimdi 500 çift, çit hayvanı ve 450 şer kilo yazlık tohum dığıtılııııhı.Hıyvnlınıı Akhisarda büyük bir elektrik santralı kuruldu. köye hat çekilerek Aydınhların felâketzedelere yardımları.. Iskân edilen göçmenler müstahsil va- ziyetine geçmiş bulunuyorlar. Kendilerine ev, bahçe, tarla, yiyecek, tohumluk veril- miş, hepsi de çalışmağa başlamıştır. Busene yalnız tütünden 500 'ira kazanan göçmen vardır. 364 çifti dağılmıştır. 136 çifhti de dağılmak üzeredir. Hayvan- lar umumiyetle at va kısraktır. Kısraklar taylarile birlikte ve- rilmektedir. 936 yılında gelen- ler tamaman müstahsil vaziyete geçmiştir. İçlerinde yalnız tür tünden bu yıl 500 lira alanlar vardır. İncir, badem ve diğer meyve ağaçlarını da yerliler gibi bakmakta ve istifade etmekte- dirler. 937 de gelen göçmenler de kışlıklarını ekmiş!er, yazlık çift- lerine başlamışlardır. İlimize bu yıl gelen 36 hane doğu muha- Manisa birçok yeni eser- lere kavuşuyor. — — 19 Mayısta ikmal olunan eserlerin resmi küşadı yapılırken, bir taraftan da yınik. | rinin temelleri atılacak. Manisa, (Hususi) — Dün Hal- kevinde ilbay ve parti başkanı doktor B. Lütfi Kırdarın baş- kanlığında 19 Mayıs gençlik bı,ı-ımı tertip komitesi bir top- buralara da cereyan verildi. —— Şirin Akhisardan bir görünüş. Akkhisâr, (Hususi) — Burada surulan son sistem elektrik te- sisatı, yalnız kasabanın — değil, civar köylerin de ihtiyacını S875 6375İ| karşılıyacaktır. Belediyenin teşebbüsü üze- rine Kayadibi köyüne uzatılan | bir hat ile buraya cereyan ve- rilmiş ve belki de Türkiyenin elektriği kavuşan i:k küçük köyü Kayadibi olmuştur. Köy- lüler — elektriğe kavuşmaktan mütevellit sevinçlerini her ve- sile ile izhar etmişler, köy or maalığından keslen — servilerle direkler — yapmışlardır. Bakır köyüne de ikinci bir hat uza- tılmış ve buraya da cereyan verilmiştir. Diğer birkaç köy de yakında elektriğe kavuşacaktır. Aydın Ortaokulu talebesi ıııı'i:ınurldı- ciri merkez, Nazilli ve Söke il: çelerine yerleştirilmişlerdir.Bun: | lara yiyecek, yakacak, tarla, bahçe, ev verilmiş, çift hbayvanı ve tohumlukları dağıtılmış, hep- side müstahsil vaziyete girmiş: lerdir. İlimizde yerleşen :&ı menlerin bu vaziyetini takdir eden hükümet merkezi, Sıvasın — Şarkışla ilçesine gondınkı W | hane tütüncü göçmenin de ilimize iskânı kararlaştırmıştır. Buülar yola çıkarılmıştır.İlbaylık ve is | kân müdürlüğü, yeni muhacir- lerin yarleşecekleri mıntakada tertibat almaktadır, İ lantı yapmıştır. n Toplantıda, bayramın q— yıllardan daha şümullü - ve ge- niş bir tarzda kutlulanması için gereken bütün işler ıâtiiğilüh'. İ geniş ölçüde bir program tene pit edilmiştir. Gençlik bıyıı-ğ mında büyük spor tezahüratı; üç yillik bir programla ikmal edilecek olan ve buyıl gen; bayramında fudbol sahasiyle beton trübünler kısmı ıçılıcıi bulunan yeni ılıdyondl yıpr lacaktır. Ayrıca, gençlik bıyıı,ıuıdı şehrin imarı ve zenginleşmesi bakımından Manisamıâ değerli yenilikler getirecek — olan çok bina ve müesseselerin .ç.ğ lış törenleri yapılacaktır. İnşaatı tamamen biten ve şehre mo- dern bir bina kazandırmış olan kulüp, Halkevi bahçesinde ye niden yaptırılan tenis ve bat ketbol sahaları, mükemmel bir tarzda tarh ve tanzim edilen Halkevi çamlık bahçesi bu n yandadır. Ayni zamanda büyük bir otel ve şehir ihtiyacım mnıııı karşılıyacak bir şekilde sinema binalarının temel atm, - törene leri de bu mesud. günüe yapik miş olacaktır. Bürür gehir halkı, atalarının Anadoluya ayak bas> tığı bu büyük günü kutlulamak için hazırlanmakta ve bütün spor teşekkilleri ve diğe te şekküller sevindirici çalışmalar yapmaktadırlır. hanl