6 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MRle - 6 — Başı | inci sahifede — “ masının, Akdenizde mühim bir kuvvet teşkil eylediğini kaydey- lemektedirler. Berlin, 5 (Radyo) — Alman matbuatı, hep birden B. Hit lerin Roma seyahati etrafında uzün makaleler yazmakta va İtalyanın, Alman devlet reisine gösterdiği büsnükabulden fev- kalâde memnuniyet göstererek, böyle bir istikbalin, şimdiye kadar hiç kimseye yapılmadı- ğını işaret eylemektedir. Paris, 5 (Radyo) — Fransız gazeteleri, Hitlerin Roma seya- hatinden bahisle uzun yazılar yazıyorlar. Bu gazeteler, Hitle- rin istikbali tezahüratına yüz binlerce halk iştirak ettiği ha de en ufak bir hâdise bile kay- »dedilmediğini yazmakta ve bu noktayı takdire şayan görmek- - tedirler. Napoli, 5 (A.A.) — Hitler kral ile birlikte limana geldik- ten sonra bir motorbotla Kavur > zirhlisi gitmiştir. Mussolini kendisini zırhlıda istikbal etmiş 've samimiyetle-elini sıkmıştır. Hitler Kavur zıhlısına çıkar: ken selâm vaziyetinde duran bütür harp gemilerinin salv ateşlerile selâmlanmıştır. “Hitler şerefine tertip edilen deniz manevraları Napoli kör- fezinde İskia adası c'varında yapılmıştır. Manevranın mevzau iki filo arasında muntazam bir çarpışma idi. Napoli körfezin- den çıkmakta olan bir filoya Geatadan gelen diğer bir filo hücum etmiştir. Manevralar 90 denizaltı ge- Ö misinin açıktan gelerek hep birden suya batmaları ve su altında torpillerini attıktan son- ra gene hep birden suyun üs- î!îğ’çılidıluîfe televvüç et miştir. “Manevra'ar 90 — denizaltı ge- misinin açıktan gelerek hep birden suya batmaları ve su altında torpillerini attıktan sonra gene hep birden suyun üstüne $kmalarile tetevvüç etmiştir. Öğleden sonra torpito filo- tillaları saffı harp mizamında bulunan büyük harp gemileri hattını yarmıştır. Müteakıben birçok botbardıman tayyare- leri zırhlılara hücum etmiş ve gene ayni zamanda tayyare ge- — milerinden uçan deniz tayyare- leri de filonun üzerinde uçuşlar — yapmışlardır. ve Sezar zırhlıları limana avdet etmişler vedört hat üzere dizil- miş olan filonun arasından geç: miştir. Bu iki zırhlı limana gir dikten sonra manevralara işti- Bu manevralardan sonra Kavur| tesbit edi —Hitler, bugün Rom'aya avqş_t_e_:giecektir rak etmiş olan 400 harp gemisi iki hat üzerinde burunlarını Na- poliye doğruya çevirerek bir yarım daire şeklinde dizilmiştir. olan resmi şahsiyetlerle gazete- ciler, saf saf dizilmiş nakliye gemilerinden manevraları takib eylemişlerdir. Manevralar sona — erdikten sonra, büyük küçük bütün harp gemileri, Hitlerin bulunduğu zırhlının önünden geçmek sure- tile bir geçid resmi yapmış lardır. Geçid resmi, ancak gece sa- at 20de sona ermiştir. Hitler, bundan sonra, Kral Viktor Emanuel ve Veliahd ,Prens Omberto ile birlikte bu- lunduğu (Kont Dikavur) zırhlı- sile korfez dahilinde bir ge- zinti yapmış ve etraftaki dağ- lara yerleştirilerek — elektrikle tenvir edilmiş olan otuz beş metro uzunluğundaki kartalları, Vezo — yanardağımı ve saçtığı alevleri hayrânlıkla seyretmiştir. Hitler, zırhlıdan karaya çık- tıktan sonra, yüz binlerce hal- kın tezahüratı arasında veliah- din sarayına dönmüştür. Halk, sarayın etrafında saat- lerce tezahüratta bulunmuş ve Hitler, kral Viktor Emanuelle birkaç defa balkona çıkarak kalabalığı selâmlamıştır. Veliahd Prens Onberto, Hit- ler şerefine bu gece bir ziya- fet vermiştir. Bu ziyafette kral Viktor Emanuel, Hariciye na- zırı Kont Ciano, Hitlerin refar katinde bulunan zevat, Alman- yâ donanması umum kumanda- ni amiral Rodor, İtalya Bahri- ye Nozareti Müsteşarı ve daha birçok rical hazır bulunmuş- lardır. Hitler, ziyafetten sonra kral ve veliahdie Napolideki, Kral tiyatrosuna gitmiş ve (Ayda) operasını seyreylemiştir. Berlin 5 (Radyo) — Gazete- ler, İtalyan donanmasının Na- polide yaptığı büyük manev- ralar hakkında Napoliye gön- derdikleri hususi muhabirlerin: den aldıkları haberleri büyük haflerle dizmekte ve uzun ma- kaleler yazarak, İtalyan donan- Amerikanın deniz silâhlanması — Başı T inci sahifede — bin tona mukabil 135 bin olarak tedir. Âyan meelisi İü- yihada derpiş edilen iki tayyare ge- misinin tonajını da 15 binden 20 bine çıkarmıştır. Deniz — silâhlanma Tüyibasının beyeti umumiyesinde 46 harp gemisi, 950 tayyare, 26 maavin gemi iaşanı derpiş edilmektedir. “Ah, bu gönül,, Yazan: Saime Sadi —i l — Biz derhal Edirneden uzaklaşırız. Siz sükünet bulur — ve herşeyi unutursunuz. — Bir daha da karşılaşmayız.. Ablam iyi ve güzel bir kızdır da.. - Cet vermedi, doğruldu, ıııhiv:pbıhı. Sonra ?ıh&ıi düzeltti: — Allaha ısmarladık! Dedi ve çıktı. Ben de bir koltuğa yuvarlandım.. - Bir çatı altında, kısacık bir zaman içinde, ne gibi hâdise- — ler, nereden nereye geçiyordu? Yıldırımlar bile ancak bu ka- dar zikzak kaydedebilirdil.. Ben tehlikeyi, Nam:ktan bek- “liyordum.. Halbuki o, ablamla çarpıştı. Ve doktor da sanki zamanımı, fırsatını bekliyormuş gibi, banâ uzandı.. Evet, biz. de gitmeliydik, Namık ta.. - Yoksa, — hâdiseler devam edecek ve korkunç bir skandal, anide — gökyüzünden boşanan şimşekler ve yıldırım- lar gibi, müdhiş tarrakaler sa- vurarak — berşeyi yikıp — geçe- cekti.. Ortada üç günahkâr - vardı. Masum olan yalnız bendim. Fakat herşey, evvelâ benim başımın üstünde patlıyordu. Hâdisşeden üç gün * sonra Namık, bir hafta sonra da biz İstanbula döndük.. Babam İ ANADOLU Filistinde vaziyet Yahudilere arazi sattığından dolayı Arap zenginlerinden Taha öldürüldü Kudüs, 5 (Radyo) — Arap zenginlerinden Mehmed Taha, Ya- hudilere arazi sattığından, bugün Yafada kahvehanede otururken, meçhul bir şahıs tarafından tabanca ile öldürülmüştür. Yirmi dört saat içinde ayni suçtan dolayı öldürülenler ikiye baliğ olmuştur. » Kudüs, 5 (Radyo) — Bugün, Nablus havalisinde iki bomba patlamıştır. Çeteler, iki askeri karakol binasını yakmışlardır. giliz jandarması, Arap çetelerini takip için yeni ve esaslı tertibat almıştır. Hatayda kanlı hâdiseler devam ediyor — Başı T inci sahifede — Komisyon gönel sekreteri B. Ankeri ziyaret ettim. Çok na- zik bir şekilde kabul etti. Ko- *misyonun bu vak'alar karşısın- daki fikri ve hattı hareketi hak- kındâ Ajansımı tenvire yarayar cak malümat istemekliğim üze- rine komisyonun seçimin solü- metini temin için intihâp ni- zamnamesi dairesinde vazifesini tamamen ve büyük hüsnüniyet- le görmeğe çalıştığını ve nizam- namenin doğrudan — doğruya şümulüne girmeyen hal ve va- ziyetlerde ise dostane bir şe- kile mahalli makamatın nazarı dikkatini celbetmekten — geri durmıyacağını söyledi. Dünkü vak'alar — doğrudan doğruya komisyonun nizamna- mesinin 3 üacü maddesinde musarrah — salâhiyetleri — içine girmemektedir. Filhakika bu madde yalnız kendini kaydet» tirmek ve rey vermek hakla| rından mâhrum edilenlerin mü- racaatını derpiş etmekte, fakat meşru propaganda hakkından mahrum edilmek hususunu der: piş eylememektedir. Antakya, 3 (A.A.) — Ana- dolu Ajansının hususi mubabiri bildiriyor: Antâkyanın Yenigün gazetesi bugünden' itibaren dördüncü sayfasını Fransızca baş- lamıştır. Bu sayfa intihap iş- leriyle alâkadar haberlerin ter- cümesine mahsustur. Ve misyonu — yolsuzluklardan berdar etmek içindir. Antakya, 3 (AA.) — Ana- dolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Bugün — İskenderunda kayıt bürosunda reisin müsaadesiyle iki saat kadar hazır bulundum. Müracaat edenin evvelâ nufas kâğıdı görülüyor. Sonra reis ko- ha- 'tercüman vasıtasıyle kendisine hangi camiaya mensup olduğu- nu beyan etmek istediğini 80- rüyor. Ve alınan cevaba göre kaydı yapılarak her camia için ayrı renkte mevcut bir seçici kartı veriliyor. tanbula dönüşten bir ay sonra bana: — Aferide -dedi- sana bir sürpriz hazırlıyorum. Yakında işiteceksin. Babam, bütün ısrarıma rağ- men, bu sürprizi bir müddet, daha doğrusu vakti gelinceye kadar söylemedi. Namık ta İstanbulda idi, Fakat hiç bize sğramıyordu. Evlerine geceleri geliyor ve günün muayyan saatinde çıkıp gidiyordu. Onu ara sıra görü- yordum. Daha irileşmiş, daha kemik- leşmiş ve daha hayvanlaşmıştı. Babam, ikide bir: — Yahu, şu Namık niçin gelmiyor acaba? Diyor, annem de: — Belki işi, belki de bir düşüncesi vardır. Cevabını veriyordu.. Güzide- den sık sik mektup alıyorduk.. Doktor, küçük bir rahatsızlık Tercüman — suali Arapçaya çevirdiğinden bunun — evvelâ Türkçe yapılması için Türkler taralından müracaat hazırlan mıştır. Komisyon azasından seçim müfettişliğine ayrılan Leagrange bana bunu temin edeceğini söyledi. Antakya, 3 (AA.) — Ane- dolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Lagrange bana beyanatında yalnız kayıt ve rey vermek bususunda tazyike marul kalan ların değil alelitlak bu işlerden evel de Bir tazyike maruz kalanların heyetin nazarı itiba- re alarak teşebbüste bulundu- ğunu bildirdi, Bu beyanat dün genel sekre- ” ter B. Anker tarafından yapılan beyanatın tersine olarak — ko- misyonun her ne suretle olursa olsun seçimin serbest surette yapılmasına mani olabilecek hareketlere müdahâleye müte- mayil olduğunu göstermiştir. B. Lagrenge nafiz azadan- Antakya, 3 (AA) — Ana: dolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Seçim komisyonu İskenderun şehrile İskenderana — bağlı İs- kenderun ve Arsur nahiyesinde kayıt muamelesinde ve Kırik- han şehriyle ve Beylan ve Ak- tepe ve Orhaniye nahiyelerinde 4,5 de başlanacağını resmen bildirmiştir. Antakin kazasında başlama tarihi henüz tespit edilmemiş- tir. Günde her tarafta 200-300 kişinin kaydına - çalışılacaktır. Bürolar saat 8 den 18 e ka- dar açık bulunacaktır. Fakat büronun reisi mesâiyi saat 19 a kadar devam ettirmeğe salâhi- yettar olacaktır. Komisyon kayıt muamelesinin tesrii için her köy — ahalisine mümkün olduğu kadar — toplu bir Şekilde muhtarlarının ida- resinde müracaati - tavsiye — et- mektedir. ve biraz da sinir hastalığı ge- çirmiş.. Güzide son mektubun- da, —kocasının. mütemadiyen düşünceli — yaşadığını — anlatı- yordu. Bu haber beni hafifce/ sars- maktan ve sarartmaktan — hali” kalmadı. Babam, sürprizi niha- yet haber verdi: — Gidiyoruz, Tireye gidi- yoruz.. Tire, sana ilk bahsettiğim, © ihtiyar zeybeğin oturduğu yere benzer bir yer. Orasını çok işitmiştim.. Sırtımı verdiği Küne dam 1â karşıdan bakınca ulkua bır yanından öbür yanına kadar kesafetinden siyaha yaklaşmış karışık yeşilliği ile insanın ru- hunu ve gözünü doyuruyor.. Şehir, altı yedi tepenin eteğin- de, beyaz minarelerinin ince silüctleri altında geniş geniş, rahat rahat yatıyor. — Sonu var — Şehir Meclisinde hararetli bir celse. —— . 0.aaa— — Başı T inci sahifede — yapılacağı için şimdiki Şebir meclisi azası, bugünkü top:entılarile meclisin v0a devresini tamamlamış - olacak- lardır. Belediye reininin daveti üzerine Şehir meclisi azası dön öğleden son- ra belediyenin dört yılda İrmirde vücude getirdiği muhtelif içleri, bi maları, tesisatı görmüşlerdir. Belediyede meclit salonunda saat 15,30 da toplanan meclis azası, başta belediya reisi Dr. B. Behçet Uz ol duğu halde otemobillerle belediye: den bareket etmişler ve evveliCam. buziyet meydanıma gitmişler Atatür. kün heykeline bir çelenek koymup lar, oradan eski foar — sahasına geç. mişlerdir. Belediye reisi; eski fuar sa- hasında yaptırılacak müstakbel belediye sarayı binası hakkın- da izahat vermiş, oradan hare- ket edilerek Malderesine gidi- miş, belediyenin mühim bir pa- ra sarfile inşa ettirdiği kanali: zasyon tesisatı görülmüştür. Malderesi lâğımı, yukarı ma- hallelerin hatta seylâp zama- nında bile fazla gelecek su ve molozlarını alacak, denize nak- ledecek büyüklükte inşa etti- rilmiştir. Belediye reisinin, şehir mec- lisi azasına verdiği izahata göre şimdi kanalizasyonu tamamla- nan Malderesi, toprak - örtü- mek şuretile ileride bir park haline getirilecek ve Bahribaba parkı ile Kadife kalesine kadar olan sahadaki bütün evler » ki ekserisi küçük ve ehemmiyetsiz binalardır. - istimlâk edilerek yıktırlacak, — Bahribaba-Kadife kalesi parkı vücude getirile- Belediye reisi, Kadifekaleden şehrin muhtelif — istikametine, bilhassa Kültürpark - civarına kadar uzanan panorama dahi- linde belediyenin yaptıracağı hal 0 SAFAYI, Çocuk hastanesi, şehir garâjı yerleri hakkında izahat vermiş: — Körfeze, Buraavadan Ke- malpaşa dağlarına bâkim bu güzel yerde bir gazino inşa edilince burası halkın istirahat için koşacağı bir yer olacaktır. Demiştir. Belediye, Kadifekalesine çı- kan ve oradan inen yolları da asfalt yaptıracaktır. Bundan sonra; Osmanağa su- ları kaynaklarında 20,000 İiraya yaptırılmakta olan büyük su havuzuna gidilmiş, havuz sani- yede 300 litre su veren kay- naklar görülmüştür. Belediye — mühendislerinden B. Mutammer, yaptırılmakta olan betonarme havuz hakkında mec- lis azasına izahat vermiş, Vezir ve Osmanağa sularının, irin İzmirin bütün sa ihtiyacımı karşılıyacak derecede fazla olduğunu, kay- naklardan fışkıran suların kay- bolmaması için yeni tesisat ya- pıldıktan sonra bu fazla suyun tamamının İzmire akıtılması için yeni ve geniş borular ferşi lü- zmgeldiğini anlatmıştır. Belediye reisi Dr. B. Behcet Uzun ver- diği malümata göre, yeni tesi- sat 120,000 liraya çıkacaktır. Müteakiben Kızılçullu Kemer yolundan Eşrefpaşa pazarına gidilmiş, belediye fidanlığı ve temizlik hanı görülmüştür. Be- lediye fidanlığında yetişen gül: lerden meclis azasına birer bu- ket verilmiştir. Kemerden Kültürparka ge- Çilmie, yes? pev'yon'ar, yakında inşasına — başlanacak s2rgi sa- rayı binasının yeri, sun'i göl hazırlıkları, Mimoza ağaçların- dan mürekkep ada, gül bah- çesi, hayvanat bahçesi, muh- telif hayvanlar, akvaryum, atlı- spor ahırları, kışın da çiçek yetiştirilen Ser görülmüş, Kül- türpark gazinosunda biraz isti- rahat edilmiştir. T AM Mayıs b DA A M G Başvekilimiz, bugün Belgrada gidiyor —— — Başı 1 inci sahifede — Türk milletine ve Türk — milletinin Böyük Şefine — kargı — gösterdiği fasılasız sevgi toğyanlarını, tezahüir. Terinitasvir etmiştir. Başvekil bu muhabbet asarı- nın Şefimizin bütün Türk mik letinin ve cumhuriyet hüküme- tinin kardeş Yunan milletine, onun haşmetlü — hükümdarına Krallık hüxümeti reisine ve Kral- lık hükümetine karşı besledik- leri samimi duyguların tam bir inikâsı olduğunu ve bu suretle tecelli etmekte bulunan ve hep böylece / devam edecek - olan bu Türk -Yunan tezahüratının Balkan müttefik ve dostları Arasında yaşıyan münasebatın iyi bir timsali olduğunu srasile anlatmıştır. Başvekil Celâl Bayar, Atina- da imzalanan munzam muahe- denamenin bu devrede Kamır taya sunulacağını ve Partimizin tamamen tasvibine mazhar olar çağından da şüphesi olmadığını ilâve etmiştir . Bâşvekilin bu atı de hararetli ve ıfımı ılhır: karşılanmıştır. Bunu müteakıp 9 mayısta Dr. Arasla — birlikte Belgratta bulunmak üzere önü- müzdeki cuma günü Ankara dan hareket ederek Yugoslavya Başvekilinin iyi batıratı hepi- mizin gönüllerimizde mahfuz bulunan ziyaretlerini inde et mek ve şimal Balkan — müttefi- kimiz olan necip Yugoslav mik letine Türk milletinin selâm ve muhabbetlerini götürmekle me- sud olacağını ve diğer Balkan müttefikimiz Romanyaya karşı bu bahtiyarlık yaşatan vazifeyi sonbaharda yapacaklarını söy« lemiştir. Sonra sözü günün diğer hâs diselerine naklederek 'anın boğazlar mukavelesine iltihakı» mın Türk İtalyan doöstane mü. nasebetlerinin yeni bir tezahürü ve manası üzerinde bilhassa tevakkuf etmiştir. Grup azası bu haber üzerine deki memnuniyetlerini de ab kışla göstermişlerdir. Ankara, 5 (Hususi) — Baş- vekilimiz B. Celâl Bayar, refa- katlerinde Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü Aras olduğu hak de Belgrada gitmek üzere yar rın akşam buradan İstanbula hareket edeceklerdir. Halkevi koğ 1 — 6Mayıs 938 cuma gün, sant 17, 30 da evimiz salonun: da Sosyal yardım komitesi üyelerinden Dr, B. Hatipoğlu Esat tarafından (Andokrin gud- deleri) hakkında bir konferana verilecektir. 2 — İzmiri cek seyyahi lara antikitel&ti göstermek işin- de tercümanlık etmek Üzere evimiz lisan bilen gençlerimize bir kurs açmağa karar vermiş- tir. Kurs 12 konfe.anatır. İstek- lilerin — isimlerini — yazdırmak üzere her gün saat 15ten 18 e kadar Holkevine müracaatları. 3 — Gezi komitesi 8 mayız pazar günü köycülük — şubesile beraber Kilizman köyüne bir tenezzüh tertip etmiştir. Bu ge ziye iştirak etmek istiyen ar- kadaşlar nihayet 5 mayıs cuma günü akşamına kadar evimiz sekreterliğine isimlerini kaydet- tirmelidirler: Bundan sonra Havagazı fab- rikasına gidilmiş, Bolediye reisi, yetmiş bin liraya sipariş edilen yeni, otomatik ocakları, fabrk kanın eski ve yeni hali hak- kında izahat vermiş, vakit ge- ciktiği için Karşıyakadaki muh- telif belediye tesisatı ve işleri görülemiyerek - tetkiklere — son verilmiştir.