1 Ocak 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Ocak 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

Bildraster”” adlı kitapta-Springer Ver- lag, Berlin-Heidelberg bu dramatik dedektif öyküsünün tüm gelişimini okuyabilirsiniz.) RAY-TRACING KONUSU ÜSTÜ- NE Ray-Tracing, üç boyutlu objelerin “gerçek izlenimi bırakan” görüntü- lerinin üretilmesi için kullanılan en eski, ama hâlâ en etkileyici teknikler- den biridir. Ray-Tracing'in üstünlüğü ışınların yansıma ve kırılma (Transparenz) gi- bi etkilerinin olduğu kadar objelerin siluetlerinin de simule edilebilmesine dayanmaktadır. Bu sonucun diğer yöntemlerle alınabilmesi çok zordur ya da büsbütün imkânsızdır. Ama gerçeğe uygunluğun sağlanmasında mutlak bir zorunluluktur bu. Ray-Tracing'in temelinde fotoğ- rafçılıktaki optik olayın simulasyonu yatmaktadır. Ray-Tracing'de fotoğ- raf çekme ilkesi tersine çevrilmiştir. Fotoğrafçılığın ışınlı-optik mode- linde işınlar bir işik kaynağından ya: yılmakta, resim düzlemine vurunca- ya kadar pek çok kez kırılmakta ve yansımaktadırlar. Ray-Tracing'de resim düzleminin bir “Pixel”inden hareketle bir ışın (Ray) söz konusu “Pixel''in renk de- ğeri yeterince açık bir biçimde belir- leninceye kadar geriye doğru izlen- mektedir (Tracing). Ray-Tracing-sürecinin hızlandırıl- ması için son yıllarda pek çok yön- tem geliştirilmiştir. Bu yöntemlerden en etkili olanı obje mekanının “Voxel'' denilen öğelere bölünmesi- ne dayanmaktadır. Bu arada, başlan- gıç noktasından hareketle, ışının sü- zülüp geçtiği “Voxel'”'ler ardarda yoklanmaktadırlar. İlk ”boş-olmayan'”” Voxel bulunur bulunmaz, ışının elde edilen öğelerle kesişim noktası hesaplanmakta ve iz- leme işlemine başlanmaktadır. Işının sadece boş Voxel'lerden süzülüp geç- mesi durumunda ışın komşu voxel- sistemini terk eder etmez izlemeye ge- çilmektedir. Şu sıralarda Darmstadt Teknik Yüksek Okulu'ndaki mezuniyet çalış- maları çerçevesinde bir Ray-Tracing sistemi geliştirilmektedir. Bu sistem, içine her zaman yeni yöntemlerin en- tegre edilebileceği gelişim-sistemi ola- rak tasarımlanmıştiır. Görüntülenecek olan sahnedeki objeler CSG-temsili aracılığıyla ta- nımlanmaktadır. Şimdiye değin ger- çekleştirilenler küpler, küreler, koni- 28 7. Merkezi yansıtmada gruplar. ler, silindirler ve yuvarlak çıkıntılar olmuştur. Sahne, kullanıcı tarafından bir editörle yaratılmaktadır. Bu edi- törde primitif-tip, CSG-işletimi, dö- nüştürme, Textur-tipi...vb. gösteril- mektedir. Buradan otomatik olarak Ray-Tracing'e uyarlanmış bir veri strüktürü üretilmektedir. 8. Primitiva vücut duruşunda ve renkte bağlantılar kuruyor parametreler çıkarıyor.