1 Haziran 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 49

1 Haziran 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 49
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

RAM içerisindeki bir byte yüksek çözünürlüklü bir ek- randa & x& noktalık bir bölgenin rengini belirtir. Yük- sek çözünürlükte arka zemin rengi, boş noktaların rengi ve dolu neoktaların rengi 16 değişik renk arasından seçi- lebilir. Her byte'in ilk nybble'ı (yarım- 4 bitlik bölüm) nokta rengini, ikinci nybble arka zemin rengini ifade eder. Bu sebepten dolayı renk çözünürlüğü oldukça azalmak- tadır. Fakat bu gereklidir çünkü ekrandaki 64000 nok- tanın her birine bir retik verilirse bu çok fazla bellek kap- lardı. (ek olarak; normal bir televizyonda bunu göster- müde sorunlar çıkacaktır.) Bu ödÜ0Ü x 4 — 256.000 bit ve- ya 32 K HAM gerektirir. Bü da bilgisayarın normal ça- lışma hızını devam ertirebilmesi için ayrı bir grafik işlem- cisi gerektirmektedir. VIİDEO RAM, grafik bellekten daha kolay düzenlen- miştir, Byte'lar artarda sıralanmıştır. Düzenleme şu şe- kildedir. Sütun Satır ÖL D Z B y aa N Ü T DZOT OA OĞ y AA DA ID l bi DB ER ZU DÜ oe n AF 2 d DÜDÜ ee e ... 24 İ YUD AĞ meri ee b ee EER e Yüksek çözünürlüklü grafik kullanrırken YIDEO RAM'ın her byte'i ekran üzerinde tanımlarımış & x &'lik bir bölgeye karşılık gelir. Eğer bir noktanın bellek adre- sini biliyorsanız (grafik belleğin başlangıç adresi çıkartı- larak), YİDEO RAM'ın başlangıç adresini eklemeniz ge- rekecek olan ilgili YİDEO RAM byle'ının adresini bul- mak için bunu sadece 8'e bölmeniz gereklidir. Çaok renkli Grafikler Bu bölüme başlamıadan önce, önceki bölümdeki son paragrafları okumanız gerektiğini hatırlatalım, çünkü bu bölümü iyi anlamanız açısından büyük önem taşıyorlar. Önce de belirttiğimiz gibi Comrmodore 64'ün oldukça yüksek bir grafik çözünürlüğü var. Renk seçimi her na- sılsa oldukça kısıtlı (16 değişik biçime rağmen). Bunu den- gelemek için yapımnıcılar daha az grafik çözünürlüğünde daha çok renk seçimi sağlayan ikinci bir grafik modu yap- mayı planladılar. Bu çok renkli moddur. tçok renkli mod & x &'lik bir blokta 2 renk yerine 4 renk kullanılmasını mümkün kılar, Dolayısıyla grafik belle- Bin 8 K'sı kullanılır. Her byte'in iki biti bir çift genişlikli noktayı tanımlamak için kullanılır. Böylece çözünürlük X ekseninde 160 çift genişlik noktaya ve ekseninde 200 noktaya dönüşür. (Çözünürlük — 160 x 200) Renk sadece VİDEO RAM dan gelmez ayrıca VİC'in Oinci arka zemin kütüğünden ve renk RAM'ından ge- lir. Ru bölgeleri O dan 3'e numaralı olarak 4 renk kana- hna ayırırız. 0-3 değerlerini taşıyan ve her noktaya ail olan bit çıfti bu nokta için hangi kanaldan renk alacağını VIC'e bildirir. (Yüksek çözünürlük modunda her nok- CONCORD ELEKTROÖNİK ve PROGRAMLAMA HER TÜRLÜ; DİSKET VE JOYSTİCKLER UYGUN FİYATLARLA C 64, AMİGA, PC İÇİN OYUN, UTİLİTY PROTRABYILARI iş, VE İstiklâl Cad. Beyağltu İş Merkezi (Odakule Karşısı) Ortaçarşı Noa: &4 İSTANBUL Tel: 151 31 23

Bu sayıdan diğer sayfalar: