15 Eylül 1932 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

15 Eylül 1932 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

15 Eylul 1932 Çsmhuriyet' jmerakh şeylerj BÎZÎM MEMLEKETTE COCUKLAR HİKAY 2 Bobi geçen hafta anlattığimız marifetleri yaptıktan sonra saklandığı ağacın dallan arasnda süklüm püklüm otururken en yakın sıralardan birine sütnine Fatma Hanım gelip oturdu. tatma Hanım Bahir Beylerin yanmda idi. Bahir Beyin çocuğu Safi'yi eezdirmeğe çıkmıştı. Arabanın Şekspir'in evi Ingiliz'lerin meşhur şairi ve f acia muharriri Şekspir • Shakespeare'in evi bütün Ingiltere hal • kının bir ziyaretgâhı haline gelmiştir. Her sene yüz binlerce İngiliz bu evi gezmeğe ve görmeğe gelirler. Şairin evi hükumet taraf ından muhaf aza edilmektedir. Bütün eşya şairin yaşadığı andaki gibi durmaktadır. Halbuki vaktile zavallı şair bu evin kirasını veremediği için kendisi dışan atılmış ve eşyaları da haraç mezat satılmıştı. Fakat çair çahşmış çabalamış biraz para kazanarak eşyalarını başkaian nın elinden iki misli f iatına tek rar satın aldığı çibi ayni eve de Serpme tuzluk Ağzı genişçe bir şişe tedarik ediniz. Küçük bir de teneke parçası ahnız. Bunun 2 numaralı şekilde gördüğünüz gibi kenarlarını dilim dilim kesiniz. Sonra ince bir çivi ile üstünü deliniz ve kenarlarını 3 numaralı şekilde gördüeünüz Dero \ içindeki yavruyu sinekler rahatsız etmesinler diye yüzünü gözünü örttü. Kendisi de kollarını kavuşturup hafif bir şekerleme /ap • mağa başladı. Yavrunun bu tatlı uykvsuna Bobi'nin ağzının suyu aktı. îçin den: Ah su arabanın îçinde uvu bakayım acaba terledi mi? Fatma Hanım örtüyü kaldırmca iki kadının ikisi birden fer yadı bastılar. Bobi bu gürültü üzerine hemen uyandı ve karşısındakileri görünce arabadan sıçrayıp kaçtı. Nakilbent'e inen sokakta Haki Efendi bahçede yeni yaptırdığı tavuk kiimesini ziftlemeğe çah • şıyor, kovadan aldığı ziftlerle gibi kıvırınız. Bir eğe ile de.ıkierin fırlamış ait kısımlannı düzeltiniz. Bundan sonra teneke par çasını şişenin üzerine koyup kenarlarını 4 üncü şekilde gördüğünüz gibi bastırınız. Fakat şişeye tuzu ve biberi bu ameliyeyi yap madan doldurmahsıniz ki kapağı bir daha çıkarıp koymak zahmetine katlanmayasmız. Kücük tayyareci ftekrar girmeğe muvaffak olmuştur. Buna ait vasikalar da İngiliz millî kütüpanesinde sakhdır. Yeftniş iki millef FAYDAU BTLGÎLER Balıklar donar mı? Çinli'lerin ansiklopedisi Pekin'de bir yangın harabe • sinin altmdan çıkan bir mahzende Çin'lilerin bir türlü ikmal olun • mak bilmiyen «Büyük Ansiklo pedi» lerinin üç cildi bulunmuştur. Bu üç cilt ipek kaplı ciltlerle mücellet olduğu için hiç bozul Goşo'lar Cenubî Amerika'daki mamıştır. Her sahifesinin büyüklüğü 50X30 kıt'asındadır. Satt • sahralann esaslı halkını teşkil ederler. Meşgul oldukları işler lığa çıkanlan bu üç cilt Ingiltere hayvan sürüleri yetiştirmek ve yatarafından 32 bin dolara satın atınmış ve Britanya müzesine gön banî at ve eşek gibi hayvanlan derilmiştir. avlamaktır. Goşolar aslen tspanyol olmakla beraber âdetlen, ahlâkIan itibarile hali hazırda ayn bir millet olmuşlardır. Ekserisinin boylan uzun, yüzIeri kemiklidir. Yabanî hayvan • Ian kenetlerle şaşılacak derecede mahirane avlarlar. Kıyafetteri resimde gördüğünüz veçhile kısa bir ceket, geniş bir şalvar ve çizmeden mürekkeptir. Goşo'lann hiç üzerlerinden eksik etmedikleri iki şey vardır. Biri altıpatlar tabancaları, diğeEğer Çin'lilerin büyük ansiklopedisi bitmiş olsaydı bu üç cildin ri de kementleri. Loşo'lar fe\kalâde muktedir birer süvari olduk • beheri gibi tam 12 bin ciltlik bir Ian gibi çok mükemmel birer nieser olacak ve içinde Çin'lilere ait bütün ulum ve fünunla Çin şancıdırlar. edebiyatının bütün şaheserleri buKementleri 20 veya daha faicla lunacaktı. Bu ansiklopedi ta on metre uzunluğunda sağlam bir dördüncü asırda yaşıyan impa • kayıştır. Bunun bir başında telrator Jun Lo tarafından yazdırılden bir daire mevcuttur. Öteki mağa başlanmış ve hâlâ hitam başı da atın eğerine merbuttur. bulmamıştır. Goş kemendini 1520 metreden Bir kere düşünün. On iki bin fırlatır ve daire kısmı vınlıya vıncilt elde yazılıp resimleri ve tezlıya gidip yabanî hayvanlann boyhibi yapılacak ve her ciltten üçer nuna yapışır. Hem bu hareketi tane vücude getirilecekti. at üzerinde yıldınm gibi gider Bu ciltlerden bir kısmı Ming ken yaparlar. Kement hayvanın sülâlesinin sukutu esnasındaki boynuna geçti mi Goşo gemleri ihtilâllerde, diğer kısmı da 1900 elinden çekerek kendi bindiği deki kanşıklıklarda mahvolmuşbeygiri olduğu yerde durdutur tur. mak ne tatlı olacak! Dedi ve yavaşçacık ağaçtan indi. Çocuğu kucağına alarak ça lılann arkasına götürüp yatırdı. Sonra kendisi arabanın içine atladı ve adatn akıllı örtünerek derin bir yukuya daldı. Aradan bir çeyrek geçmişti ki Fatma Hanım: tahtaların aralıklarını kapatıyordu. Kaki Efendi zift kovasını çocuklarımn tahtaravalli oynadık ları kalasın bir ucuna koymuştu. Işile fazla meşgul olduğu için maymunun geldiğini görmedi. Haki Efendinin karısı Havva Hanım evin balkonuna çay ma • sasını kurdurmuş, kocası işini bi« tirip gelsin de beraber kahvaltı etsinler diye bekliyordu. Bobi çığlığı koparan iki ka dınm kendisini takip etmekte olduklarım zannederek saklanacak bir yer bulmak için bahçenin duvarından hızla tahtaravallinin öbür ucunu sür'atle alçaltınca ta biî beriki ucu yukarıya kalktı ve zift kovası havaya fırladı. Haydi Havva Hanımm başına!. Ka.. Ne uyuyorsun? Zavallı kadın bir müddet neye Sesile uyandı. Gelen komşu Sauğradığını bilemiyerek şaşırdı Hık Beylerin aşçısı Mannik Dudu kaldı. Sonra bu azizliği kocasıîdi. İki ihtiyar epeyce bir müdnın yaptığını zannederek Hâkî det dedikodu yaptılar. Sonra Fat Efendi ile kavgaya tutuştu. Işin asıl ma Hanım: müsebbibi Bobi bahçede bir kovuğa girip saklanmış, bütün bu Küçiik maşallah hiç kıpîr hallere kıs kıs gülüyordu. damadan mışıl mışıl uyuyor. Dur Boks dersi ve dayak faslı Bazı hayvanlann sıcağa ve soğuğa insanlardan fazla dayandıklan malumdur. Hele bahklar bu hususta diğerlerini de geçerler. Meselâ nehir balıklan bazan içinde bulunduklan su donar. Etrafları buzdan kayalarla çevri • lir. Fakat onlar ölmezler ve ya şamakta devam ederler. Rusya'nın şimalindeki nehir ve bu sadme kemende kapılan terde bu hale çok tesadüf olunur. hayvanı birdenbire yere vıkar. İnsanlar bu vaziyetten de isti > O zaman gidip avı yakalamaktan fadeyi düşünmekten geri kalmabaşka yapılacak f ey kalmaz. mışlardır. Balıklan canlı olarak Goşo'lann en ziyade ehemuzak yerlere götürmek için on miyet verdikleri mes'ele hürri ları daima taze su içinde bulun yetleridir. Yukanda söytediğimiz dur mak lâzımdır. Bunun için meşguliyetlerden başka bir şeyle sık sık sulannı değiştirmek icap uğraşmaktan zevk almaz, hatta eder ki bu tabiatile zahmetli bir korkar. iştir. Halbuki böyle buz tabakası Goşo bir çok gecelerini yatakile ihata olunmuş balıklar buz • sız yorgansız dağ başlarında av larile birlikte çıkarılıp soğuk hava beklemekle geçirir. Bir kaç di dolaplanna konup istenilen yerlim ekmek ve kuru etle karnını lere kadar götürülür ve orada buz doyurur, üzerine membaîann buz eritilip taze suya konur. Bu suretle gibi sularından beş on avuç içer. kolayca nakledilmiş olur. Oh.. Ondan mes'ut adam yoktur. Goşo'nun yegâne kusuru ku Eylul bulmacası 1 mara fazla düşkün olmasıdır. E I ğer para saklamasım bilse bunların çok zengin olmaları lâzımdır. Halbuki o kemerini biraz dolgun hissetti mi hemen atına at V K layıp köy misafirhaneterinden biA rine gidip son meteliğine kadar tehlikeye koyar. Bu hal tabiidir ki onlann dağ ahalisi olmalanndan ve diğer Şu yukarıki boş hanelere öyle medenî zevk ve eğlencelerden harf ler koyunuz ki soldan sağa mahrum bulunmalarından ileri doğru okunduğu zaman her geliyor. Bütün gayelerini kumarbiri manah bir kelime olsun. dan duyacakları heyecan teskil Yukarıdan aşağıya okunduğu ediyor. Şüphesiz bu fena itiyatlan vakit te bu ayda tekrar kavu da olmasa daha iyü. şacağımız bir yer meydana çıksın. Ne yapahm her milîetin bir huDoğru halledenlerden bir kiyu var. şiye 5 lira, bir kişiye bir lş Bankası kumbarası takdim edile • cek. resimleri gazetemize basılacaktır. Diğer 100 kişiye muhtelif hediyeler. Herhangi mükâfat kazananlarm resimleri de bize fotoğraflarını gönderdikleri takdirde gazeteye basıhr. Cevaplar teşrinievvelin birinci gününe kadar «Cumhuriyet Çocuk sahifesi muharriri» adresine gönderilmelidir. Hal su* retleri daima gazeteden kesiîmiş cetveller üzerine yapılmalıdır. Bu şartlara riayet etmi • yenler hediye kazanamazlar. E L E R K E A A B A K M E A M U K K K K K