19 Mayıs 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

19 Mayıs 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURİYET 19 Mayıs 1936 M. Blum aleyhindeki şiddetli makale Krallık taraftarı Action Française gazetesi Fransanın yarınki Başvekilini sosyalist ve Yahudi olduğu için mutfak bıçağile tehdid ediyor Action Française adlı Krallık taraf tart gazeienin müdüru Charles Maurras tarafından Fransız sosyalisilerinin lideri Leon Blum aleuhinde çok ağır bir ma kale yazıldığmı ve bu makale uüzünden gazete ile muharririn mahkemetje veril diğini yazmıştık. Bu makalenin tercümesini aşağıua dercediuoruz: «Blum denilen adamın demokratik emperyalliği ortaya birkaç mesele koy maktadır. Yüz bin hacaletin içinden ortaya çı kan bu adam, bugün, Fransadaki mark sı'st hizbin şefi bulunuyor. Bu hizbe Fransız demekten çekiniyorum. îçinde pek çok Fransız mı var? Buna rağmen bu hizib, Fransanın ve ona dahil bulunan Fran sızlann ölümüdür. Fakat, pek çok kim seler, bir Yahudinin devrinde mi yoksa, Yahudiliğine rağmen oraya gelmiş her hangi bir sosyalistin devrinde mi bulunduklannı kendi kendılerine soruyorlar. Sadece hatıralanmızın ve muhakeme lerimizin silsilesile iktifa edersek, söyli yecek çok şeyler bulunur. Bir Yahudinin eseri olan, Avrupaya Yahudiler vasıta sile yayılan marksizm, Yahudinin mü meyyiz vasfı olan maddî ruhun ve göçebe hulyasının bütün izlerini taşımaktadır. Sosyalizmin Avrupada ika ettiği muaz zam fikir harabisi bundan şüpheye ma hal bırakmaz. Fakat bunlar belki fikirden ibaret telâkki edilebilir. Onun için filiyata geçelim. Massis Gide, Blum hakkındaki notlannı neşretmiştir. Gide, Blum hakkında diyor ki: «Bana öyle geliyor ki, tercihan Ya hudiyi daima öne sürmek ve tercihan onunla alâkadar olmak arzusu, onda bir istidad, hatta deha bulunduğunu tasdik etmek meyli, her şeyden evvel bir Yahudinin Yahudi evsafına karşı pek hassas olmasından ve bilhassa Blumün, Yahudi ırkmı üstün telâkki etmesinden, uzun müddet tahakküm altında kaldıktan sonra tahakküm etmesi zamanı geldiği kanaa tınde bulunmasından ve o ırkın zaferı için bütün kuvvetile yardım etmeği ken dısine vazife addetmesinden ileri gelmekîedir. Her halde bu ırkm iktıdar mevkiine gelmesini mümkün zannediyor, onun iktıdar mevkiine gelmesini birçok sosyal ve siyasî meselelerin halline bir çare telâkki ediyor olmalı. Bir gün gelecek, devir, Yahudi devri olacak; diye düşünü yor ve şimdiden, onun, bütün sahalarda, bütün derecatta, san'atin, ilmin ve en düstrinin bütün şubelerinde üstünlüğünü tasdik ve tesis etmek lüzumunu düşünü yor.» Bu, bir programdır! Fransa Reisicumhuru tarafından kabul edilmiştir. Fakat bakalım Fransa kabul edecek mi? Leon Blumün matlubuna veya zimmetine, bugünden itibaren, müntakim bir cümle yazabiliriz. Fransız siyasetinin idaresi başına fıtrî olarak gelen, bu mevkii deruhde etme ğe hazırlanan, daha şimdiden hükumet şefi ve devlet şefi vaziyeti alan M. Leon Blum, hacaletaver ve feci ihmali, yahud ihtiyarî imtinaı irtikâb etmek suretile, Hitlerin yeniden ümidlenmesine sebeb olmuştur. M. Blum, M. Sarrautyu, Flandini ve Boncouru, Italyayı Fransadan ayınp Hitlerin kucağına atmak için ne lâzımsa hepsini yapmakta serbest bırakmış ola caktır. M. Blum, daha iyi bir maksada yakışacak derecede inad ve ısrarla çalışarak, Hitlerin, îtalya ile bir ittifak yapmağa matuf gayretlerine yardım etmiş olacakhr. Akliselim, Italyan dostluğu için çalışılması zaruretini gösteriyordu. M. Blumün, ve M. Boncourun yahudilik hulyalan, bunun aksine olarak, bizi Romadan uzaklaşnrdı. Dünyanm ve Avrupanın bütün köpekleri, yiyecek bekliyor. Onları kemiklerimizle mi besliyeceğiz ? M. Blumün siyaseti, son günlerde, tehlikeli surette lezahür etmiştir. Bu siyaset Fransanın silâhsızlanmasından bahset miş, bilmukabele Almanyanın da silâhsızlanmasını istememiş; bu vatansız yahudinin, vatanımıza yüklemek iddiasında bulunduğu «devlet fevkinde bir devlet» aşkile her tehlikeye girmek, herşeyi kırmak hususundaki hysterique emelini meydana koymuştur. Söylediğine göre bu, sulh içinmiş. Ve o, bu sulh için harb yapıyor. Ve, halkçılar cephesi, Fransızlara pek kolay kolay ele geçiremiyecekleri ekmek ve hürriyetten maada bir sulh vadettiği ve Blumün siyaseti bu sulhu yıktığı, tahrib ve tehdid ettiği için, Leon Blume, caaiyane harbinin çifte cntayet oldugtmu sSyüyebiliriz. Kendi hatası yüzünden çıkacak bu beyhude harbin, ona, muntazam veya gayrimuntazam mahkemelerin kararile infaz edilecek bir idama mal olacağı âşikârdır. Fakat, bu harbe, sulh istediğinı ve bu sulhu yalnız kendisi vücude getireceğini tekrar ederek iktidar mevkiinin bütün kademelerini çıktıktan sonra sebebiyet vermiş olacağı için, Blum, başka bir cinayetin daha hesabını vermeğe mec bur olacaktır. Sulhu katletmesi, ancak kendisini iktidar mevkiine çıkaran emni yeti suiistimal fiilile mümkün olacaktır. Şayed, muntazam bir hükumet teessüs ederse, demokratik mutfak bıçağı yerine, M. Blumün, baba katilleri gibi, o deve suratına siyah bir örtü örtülerek kiyotinle kesilmesi muvafık olacaktır. Finlandiya takımı çok kuvvetli geliyor İngiltere mecburî askerlik istiyor Müdafaa Nazırı manidar Romanya Veliahdi Mişel, köylü ve amele çocukbir nutuk söyledi larile bir sırada okumakta, tam bir askerî Yapılacak müsabakalar [Ba9 tarafı 1 tnci sahifedei disiplin içinde yarına hazırlanmaktadır çok enteresan olacak ve gün geçtikçe fazlalaşan mecburiyetleri vardır. Aynca Milletler Cemiyetine ve milletlere karşı da taahhüdleri vardır. Bunun için her tngiliz, 1914 te olduğu gibi, kendisine düşen vazife ve mes'uli yeti almağa hazır bulunmalıdır.» Asrî bir Kral olmak için yetiştirilen Veliahd! Müdafaa Bakanının nutku, umumî mecburî askerlik meselesine temas eden kısımlan dolayısile, büyük bir alâka ve heyecan uyandırmıştır. «Umumî mec burî askerlik hizmeti konulmazsa mille tin elinde başka müdafaa vasıtası bulunmalıdır» cümlesile M. lnskipin neleri kasdetmek istediği iyice anlaşılmamıştır. M. Inskip bu sözle herhalde ordu lehine geniş propaganda yapılmasını da kasdetmiş olsa gerektir. Zira son aylar zarfındaki asker toplamalan, istenilen neticeleri vermemiştir. Millî partilerin bazı mutedıl zümre lerinin gevşekliği hakkında söylediğimiz sözleri, M. Andre Tardien, şiddetli bir makabsile takviye etmiştir. Parlamen Finlandiya 79 kilo şampiyonu tocu Tardien yerine, ateşin bir Tardien Vechston görmekle memnunuz. Bakınız ne diyor: « Sollann seçim muzafferiyeti res Güreş Federasyonu tarafından mem mileştiğindenberi, sağlarda, sükut, iltifat leketimize davet edilen Finlandiya güreş veya aşağılıktan başka birsey görülmü takımı şehrimize çok kuvvetli bir kadyor. ro ile geleceğini bildirmiştir. «Daha dün, ortalığı tehdid eden ihti56 kilodaki Pertinen Finlandiya şamlâle karşı ateş püsküren bir gazete, M. piyonu, 61 deki Sanne Finlandiya ikinBlumün fikirlerini, netice itibarile itminan cisi, 66 daki Ranta serbest güreş şampiverici telâkki ediyor ve bu fikirlerin le yonu ve alafranga ikincisi, 72 deki Kakhinde mütalea yüriitüyor. ko Finlandiya ikincisi, 79 daki Vechsten «Bununla beraber, bu ihtiyatkâr ve ya Finlandiya ikincisi, 89 daki Korhanen lancı görünüşlerin altında, gerek partiler Finlandiya ikincisi, ağır sıkletteki Sarviiçin, gerek ferdler için, hâdiselerin ha nen serbest güreş şampiyonu ve alafrankikati vardır. ga ikincisidir. «Partiler için mevcud hakikat, tngil Finlandiya Türkiye güreş müsabateredeki, Prusyadaki, Almanyadaki, A kalan Türk Spor Kurumu umumî tnervusturyadaki ve Avustralyadaki bütün kezi Olimpiyad komitesi tarafından or sosyalist hükumetlerin muntazaman ve ganize edilecektir. göze batarcasına iflâsıdır. «Ferdler için mevcud hakikat, M. Blumün ve kehanet sahibi taraftarlarının sayısız hatalandır. «Fransayı idare edecek olan bu par tiler ve bu adamlardır. Onların mahiyetini hatırlatmakta ben nicin tek başıma kahyorum?» Hayır, Tardien, o kadar yalnız değilsiniz! Maamafih, iyi görüyorsunuz. Blume ve ona benziyenlere, şu lâyık olduk Ian şekilde hitab ediyorsüuuz: «M. Blum ve taraftarlan, memlekete, «6 şubata cevab» getireceklerdir. Bu mukabelede bulunmak için, «Kahrolsun hırsızlar» feryadını «Yasasın hırsızlar» sözile mi karşılıyacaklardır? En kuvvetli dostlanmızdan biri, bu sabah bize şunu yazıyordu: «Genc bir aile babası ve seferberliğin ilk günü silâh altına alınmağa namzed olduğum için, Action Françaisei, bu sa bahki «Mutedillerin skandali» başlıklı yazısmdan dolayı tebrik ederim. «Bu sözde şefler, bu sözde milliciler, bundan on beş gün evvel, 50 santimetrelik iri harflerle, duvarlara «Halkçı cephesi harb demektir» diye ilânlar yapıştırdık Ian halde, bugün, bu halkçı cephenin harekâtında serbest bırakılmasını istiyorlar öyle mi? «Memleketi tenvir etmek lâzımdır. Felâketin büyüğü, kızıllann iktidar mevkiine gelmesi değil, millî muhalefetin fena şeflere tevdi edilmis olmasıdır. Fransanın yaşaması için Kra] yaşamalıdır! Ekmeği, sulhu ve hürriyeti yalnız o te min edecektir.» Şimdilik, ve Kral henüz mevcud ol madığı için, Fransız milletine ne kalıyor? Mutfak bıçağı! Birkaç seririn başıucunda sallanan şahsî ceza tehdidi. Bu şerirlerin sulh vaygaralan cinayetlerini ağırlaştınyor. Bu şerirler yalanlannı kabul ettireceklerini zanneden yalancılardır. Memleketin yalanla hakikati ayırd edebilmesi için, bu gazetenin her tarafta tamimini temin edecek matbuat komitelen ihda« edilmelidir. Ya, Action Françaisein sesini. Fran sız ismine lâyık bütün Fransızlar isitmeIidir, yahud vatan felâkete yuvarlanacaktır. Gazetelerin mütaleast Londra 18 (A.A.) Millî Müdafaa Bakanı M. lnskipin, mecburî askerlik hizmeti karar altına alınmadığı tak dirde, hükumetin lüzumu olan asker mevPrens Mişel mektebde mualliminin suallerine cevab veriyor cudunu temin için başka tedbirlere başvuRomanya veliahdi küçük Mişel, Kral mekte ve çok terakki etmektedir. racağı hakkında yaptığı esrarlı telmıh Veliahdin askerî terbıyesine de aynca ilân edildiği zaman altı yaşındaydı. Kenmuhalif gazetelerde heyecan uyandır disinde bir şef ruhu vardı. Onunla birlikte itina olunmaktadır. Mişel, her sene Filimıştır. oyun oynıyan çocuklar, kendisini öfkelen pesco askerî lısesinde bir müddet tahsil ve Muhalif meb'uslann perşembe günü Millî Müdafaa bütçesi müzakere edilir dirmekten korkarlar, mürebbileri ve hoca terbiye görür. Burada, kendisine diğer talebeden ayırd edecek şekilde hiçbir muaken bu hususta izahat istiyecekleri bildi lan ondan şikâyet ederlerdi. Tabiati, çiçekleri, atları çok severdi. mele yapılmaz. Saat altıda yataktan kalrilmektedir. kar, yatağını kendi yapar, yemeğini bütün Deyli Kronikl gazetesine göre, Baka Kral olduğu zaman, kendisine karşı gösnın asker yazmak için iş bürolannı kul terilmeğe başlanan fazla hürmeti bir türlanmak tasavvurunda bulunmuş olması lü anlıyamamış, bir gün bunun sebebini muhtemeldir. saray kadmlanndan birine sorduğu za man: Uslu durduğunuz için mükâfat! Cevabını almıştı. Küçük Mişel kendisini gezmelerinden, oyunlanndan, mah Büyükada civannda balık avlamak üzere uğraşan Recebin oltasına büyük bir rum eden bu garib mükâfata akıl erdire köpek bahğı takılmıştır. Haylice uğraşıl memiş, uslu oturduğuna nadim olmuştu. dıktan sonra yakalanan bu balık motöre Küçük Mişel, şimdi tam manasile bir bağlanmak suretile balıkhaneye getiril atlet olmuştur. Babası Kral Karol, velimiştir. Alâkadarlar bunun Adalar deniahdin, herşeyden evvel memleketini ve tezinde tesadüf edilen köpek balıklanndan biri olduğunu ve Çanakkale Boğazından baasını iyice öğrenmesini istediği için, ogeçerek Marmaraya düştüğünü söyle nun memleket hayatına karışmasını arzu mektedirler. Ağırlığı ancak 1000 1500 etmektedir. Kral, oğlunu, hayatın bütün kilodur. Boyu 4 eni de 1 metro kadardır. hakikatlerini öğrenmiş bir adam olarak ye Prens Misel altı yastnda Krallık Bu bahğı Yusuf isminde birisi 25 li tiştirmek fikrindedir. balkonundan tebaasını selâmlıyor raya satm alarak Türk Hava Kurumuna Veliahd için bir mekteb yaptırılmıştır. talebe ile birlikte umumî yemekhanede hediye etmiştir. Balık dün az bir duhuTahsilini, kendi yaşındaki çocuklarla be yer, akşamları esvabını kendi süpürür, liye ile balıkhanede halka taşhir edilmiştir. Bugün de balıkhanede teşhir edildik raber o mektebde görmektedir. Mişelin kunduralannı kendi boyar. ten sonra Beyoğlu ve Kadıköy taraflaPrens Mişel sadeliği çok sevdiği için nnda gösterilecektir. arkadaşlarının hayatını paylaşmakta ve Bahğı tutan Receb vak'ayı şöyle anbulunduğu muhite alışmakta hiç güçlük latıyor: çekmemektedir. « Arkadaşım ömerle balık tutmak Veliahd, senede iki defa da keşşaflann için büyük oltayı denize atmıştık. Biraz toplantısına iştirak etmekte, onlarla birliksonra olta büyük bir kuvvetle aşağı doğte kamp hayatı yasamaktadır. ru çekilmeğe başladı. Sandalın alabora Prens Mişel için senenin en neşeli mevolmasından korkarak ipi salıvermeğe başsimi Noeldir. Noel gecesi, Sinaiadaki saladık. Oltaya büyük bir balığın takıldığını zannederek tamamen elimizden bırayda, veliahd, memleketin dört bucağmrakmak istemiyorduk. Nihayet bizi kadan gelen fakir çocuklan kabul eder. Bu, yıkla beraber sürüklemeğe başladı. Babir an'anedir. Fakir çocukların her birinin ğırmamız üzerine etraftan yetişen arkaboynunda asılı bir torba, icinde de buğdaşların yardımile yakalıyabildik ve moday vardır. Veliahd bu fakir çocuklan, töre bağlıyarak Balıkhaneye kadar sü sarayın süslü bir salonunda, büyük bir rükledık.» Noel ağacmın önünde kabul eder, hepsiBir köpek baltğı daha Veliahd askerî talimlerde... nin ellerini sıkar, sonra her birine, içi sıIsmail kaptanın idaresindeki Aslan motörü, Arnavudköy sahilinden geçer «Garconniere» admı verdiği bu mekteb, cak çörekler, şekerler, yemişlerle dolu biken motörün başında duran tayfa Mus sarayın bahçesinde çok güzel bir paviyon rer ufak sepet verir ve her sepetin içine patafa denizde gayet büyük bir köpek ba dur. Bu paviyona haricden bir kimsenin, ra koyar. Çocuklar, Prensin yanından aylığı görmüş ve tabancasile ateş etmiştir. bilhassa gazetecilerin girmesi yasaktır. rıldıktan sonra, sarayın kapısından çıkarKurşun balığa isabet etmemiş ve köpek Veliahdin sınıf arkadaşları Romanya ken, merdıvenlere avuc avuc buğday döbahğı kaçmıştır. nın muhtelif halk tabakalan içinden seçil kerler. Noel an'anesine dahil olan bu âPolisler silâh sesi üzerine motörü durdet, Kral hanedanı için refah ve saadet durmuşlar ve kaptanla tayfayı yakala miş aile çocuklandırt Aralarında köylü ve temennisi ifade eder. amele çocuklan da vardır. mışlardır. Geçen Noelde, Kral Karol, veliahde, Prens, çocukluğundanberi konuşmağa bir otomobil hediye etmiş ve otomobili bizBrezilyadan aldığımız kahve alıştığı ingilizce ve almancadan başka, zat kullanmasına izin vermiştır. Brezilyadan memleketimize ithal edil şimdi bu mektebde fransızcayı da öğrenmekte olan kahve işile meşgul olmak üzere bundan bir hafta evvel îstanbula gelen M. de Barros dün akşam Atinaya gitmiştir. Türkiyenin Brezilyadan yapmakta olduğu hakve ithalâtı son zamanlarda bir hayli artmıştır. Buna mukabil Brezilyaya mühim miktarda Türk kömürü satılmaktadır. Büyükadada yakalanan Köpek bahğı Galatasaray, Fenerbahçe B takımları maçı Galatasaray, Fenerbahçe takımlan nm geçen sene paylaşamadıkları şampi yona maçı bugün Taksim stadyomunda yapılacaktır. Iki tarafın muhtelif vesilelerle birinci takımda yer almış oyuncularından çıkaracaklan takımlar arasında ki bu müsabakaya büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Birçok birinci takımlar maçından daha büyük bir alâka ile takib edilecek bu müsabakanın galibi 1934, 1935 îstan bul B takımları «ampivonluğunu kazan mış olacakhr. Müsabakalara saat iki buçukta baslanacaktır. Bugünkü bisiklet yarışı Istanbul Bisiklet Heyeti tarafından hazırlanan büyük bisiklet müsabakası bugün Taksim meydanında başlıyacaktır. Deniz kenarı yolile Bendlere kadar gidecek olan varıscılar, müsabakavı Mecidive köyünde bitirmiş olacaklardır. Altmış kilometroluk bir mesafe dahi linde yapılacak bu müsabakalara sabahIeyin dokuz buçukta başlanacakhr. Bugün kürek ve yelken yarışları da yapılacak Atatürkün Anadoluya ayak bastığı günün şerefine tertib edilen spor şenlik lerinin en büyük müsabakalarından biri Istanbul Denizcilik Heyeti tarafından hazırlanan kürek ve yelken müsabakalandır. Galatasaray, Fenerbahçe, Beykoz, Altınordu, Anadolu, Beylerbeyi, Anadolu Idman Yurdu, Beşiktaş, Su Spor Ian ve Günes kulüblerinin iştirak edeceği bu müsabakalar mevsimin ilk ve en büyük yanşlarından biri olacaktır. Bir lik klâsik tekneler 1200 metroluk mesafe dahilinde yapılacak, iki lik klâsik, iki cifte, ve dörtlük klâsik tekne yanslan ise 2000 metro olarak yapılacaktır. Yelken müsabakaları, Bebek, Hisar Kanlıca, Akıntıburnu, îstinye koyu. A nadoluhisar, Bebek sahası arasmda yapılacaktır. Birincilere aynca mükâfat daSıtılacaktır. Halkevi Temsil heyeti Gölcükten geldi Balkan kupası maçlanna başlandı Ralkan kupası maçlarına evvelki gün Bükreşte başlanmıstır. Bu sene, bu maçlara Romanya, Yunanistan ve Bulga ristan girmektedir. Evvelki gün Romanya Yunanistan takımları karşılaşmışlardır. îlk devre 2 1 Romanyanın aleyhine bitmis, fakat Rumenler ikinci dev rede çok hâkim bir oyun oynıyarak dört gol yapmıslar, bu suretle maçı 5 2 ka zanmıslardır. Denizli Halkevi dikiş kursu Denizli (Hususî) Denizli Halkevi dikiş ve nakış kursu ilk 6 aylık çalışmasını bitirmiş ve Halkevi salonlarında büyük, zengin bir sergi hazırlamıştır. Açılma merasiminde Vali Ekrem Er tenle şehrin ileri gelen birçok simaları bulunmuştur. Vali, kursun ve serginin muvaffakiyetini tebarüz ettirerek koıdelâyı kesmiştir. Halk, sergiye büyük bir alâka göstermiştir. Kursu idare eden, mütehassıs Hüsnıyedir. Altı ayda 23 talebe yetiştirmeğe muvaffak ol muştur. Yapılan davet üzerine temsil vermek üzere Gölcüğe gitmiş olan Eminönü Halkevi Temsil heyeti, dün şehrimize dönmüştür. Gölcükte yeni açılmış olan Cumhur yet Halk Partisi semt ocağınm açılma töreni münasebetile yapılan bu temsil lerde îzmit Parti ve Halkevi üyeleri bulunduğu gibi, temsil heyetile birlikte İstanbuldan giden Eminönü Halkevi Çanakkalede pehlivan güreşleri başkanı Agâh Sırrı Levend ve idare Çanakkale Şefkat Yuvasından: heyeti de bulunmuştur. Çanakkalede 24 mayısta büyuk pehlivan Eminönü Halkevinin bu temsilleri gureşi yapılacaktır Basa 60, başaltına 30 çok alâka uyandırmış ve hararetli tak lira konulmuştur. Unlü pehlivanlarımızjn dlrler kazanmıştır. lştiraktai dileriz. Romanya Kralı Karol, Veliahdin piyanoda ne kadar ilerlediğini alâka ve takdirle seyrediyor