16 Şubat 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

16 Şubat 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURIYET 16 Şubat 1938 Sigorta kanunu ve esbabı mucibe lâyihası Bütün şirketler devletin murakabe teşkilâtı taraf ından kontrol edilecek ve her biri mühim naktî garanti göstermeğe mecbur tutulacak Hükumet, sigorta şirketlerinin teftiş ve murakabesi hakkındaki kanunun bazı maddelerini değiştiren ve mezkur kanuna bazı hükümler ilâve eden ka nun lâyihasmın mucib sebeblerini ga yet müdcllel olarak ortaya koyarak 1927 senesinde Büyük Millet Meclisinde kabul olunan 1149 numaralı ve sigortacılığın murakabesine aid kanunun sigortacılığımızdaki inkişaf karşısında dar gelmeğe başladığmı, işte bunun içindir ki, bu kanunun bazı maddelerini değiştiren ve bazı yeni hükümler ilâve eden yeni kanun lâyihasmın hazırlandığmı zik rettikten sonra yeni lâyiha ile sigorta sanayiini memleketimizde de sigorta ilim ve tekniğinin beynelmilel mücerreb esasları üzerine kurmak gayesi üzerinde ilk adımm atıldığma işaret edilmektedir. Esbabı mucibe lâyihasmda, bundan sonra sigortacılık ilminin kısa bir tahlili yapılmakta ve her şeyden evvel sigortalımn hukukunun korunması Için tedbirler almması lüzumu gözönüne konulmakta ve lâyihanm esası şöyle hulâsa edilmektedir: «Bu suretle sigortalmm îemlnatını arttırmak fikrl, takdim olunan kanun lâyihasını ilham eden başlıca düşünce lerden biri olmuştur. Fakat, diğer ta raftan, bu lâyihada, sigortalmm emni yeti düşünüldüğü kadar, sigorta mües seselerinin, inkişaf halinde olan sigortacıhğımızın, teşebbüs kabiliyetini felce uğratmamak, rantabilitelerini da raltmamak ve bilâkis, hayatiyet ve inkişaflarını tarsin etmek gibi hususlar da gözönünde bulundurulmuştur. Sigortalılarm hukukunu korumanın en emin çaresinin sigortacıyı kuvvetlendirmek olduğunda şüphe yoktur. Mucib sebebler lâyihası, sigorta mü esseselerinde sermayenin tâli bir ehemmiyeti bulunduğunu, riyazî ihtiyatlarm doğrudan doğruya sigortalılarm malı bulunduğunu, binaenaleyh dilendiği gibi istimale meydan verilmemesi icab ettiğini, sigortalılarm teminatını teş kil eden kefalet akçelerinin de en emin surette plâse edilmesine zaruret bulunduğunu da zikrettikten sonra bu mak sadla lâyihaya konulmuş olan hüküm lerin konulduğu hayat sigortalarmdaki riyazî ihtiyatlann nerelerde ve ne su retle kullanılacağmm tayin edildiği ve gayrimenkul şeklindeki riyazî ihtiyatlarm kefalet akçesinin yüzde ellisini geçememesinin esas olarak tutulduğu ilâve olunmaktadır. Lâyihada zikre değer değişikliklerden diğerlerinin de kefalet akçelerinin takviyesi ve ilk defa memleketimizde ec nebi şirketlere de riyazî ihtiyat tesisi mecburiyetinin konulmuş olması ve sigortaların buna el sürememesi bulunduğu da esbabı mucibe lâyihasmda zikredilmektedir. Esbabı mucibe lâyihasmda ecnebi kumpanyalar hakkında şöyle denilmektedir: «Ecnebi sigorta şirketlerinin mem leketimizde çalışmalannı, hatta faali yetlerini arttırmalarmı, memnuniyetle telâkki etmekteyiz. Fakat bazı ecnebi şirketlerin memleketimiz dahilinde hiç bir aktif bulundurmadan faaliyette bulunmalarına da müsaade ve müsamaha etmemize imkân tasavvur olunamaz. Bu itibarla, ecnebi sigorta mümessillerinin Türkiyedeki portföylerine tekabül eden riyazî ihtiyatlan memleketi mizde bulundurmalarmı ve bunlarv mülî şirketlerin tâbi oldukları şartlar da hilinde nemalandırmalannı âmir bir hükme lâyihada yer verilmiştir.» Esbabı mucibe lâyihası şöyle netice lenmektedir: <Ana hatlarile arz ve izah olunan lâyiha ile bir «sigorta kodu> meydana getirilmiş olmamakla beraber, bu lâyiha kabul buyurulmakla, sigortacılık mevzuatımızda ehemmiyetli bir adım atılmış olacağmı zannediyoruz. Ticaret kanununun sigortacılığa dair hüküm lerini de ihtiva edecek bir «sigorta kodu» 1927 denberi sarfedilen mesainin sonuncu merhalesi olabilir. Bu mer haleye süratle varacağız. Fakat oraya vâsıl olmak için 1927 den sonra bir diğer tekâmül merhalesinden geçmek lâzımdı ki, takdim olunan lâyiha bu merhaleyi fazlasile teşkil edecektir.> sına teminat olmak üzere hukumete karşı biri sabit, dığeri mütehavvil, iki nevı kefalet itasma mecburdurlar. 1 Sabit kefalet: Şırketin faalıyeti yalnız yangın ve yahud yalnız hayat kısmına munhasır olduğu takdirde yetmiş beş bin lira, Şirketin faallyeti her iki kısma şamil olduğu takdirde, yüz bin lira, Dığer sigorta muamelelerinden her şube için de yirmi beşer bin liradan ibarettir. 2 Mütehavvil kefalet: Hayat hanc olmak uzere diğer sigorta şubeleri için her sene içinde Turkıyede tahsil ettığı bilumum ücretler yekunu üzerinden şırketin mezkur sene içinde yaptığı masarifle verdi|i tazminat ve mükerrer sigorta suretıle devir ve havale eyle diği ücretler tenzil edildikten sonra kalacak bakiyenin yüzde ylrml beşinden ibarettir. Muteakıb senelerde de işbu kefalet miktarı, yukarıdaki fıkraya tevfikan, mezkur sene içinde tahsil edilen ucret ve yapilan masarife nazaran vuku bulan tahavvulâta gore tayin ve tesbit edilir. Nakliyat sigortaları ıçin bu nlsbet mezkur sigorta şirketlerinin geçen sene içinde tahsil ettikleri ücretlerin yüzde on iki buçuğundan ibarettir. Işbu yuzde on iki buçuk da yukarıdakl iki numaralı bendin birinci fıkrası dairesinde hesab edilir. Mütehavvil kefaletin hesabmda, bir sene içindeki tediyat o sene tahsil olunan ücretler yekununu tecavüz eylediği tak dirde, İktısad Vekâletinin müsaadesini evvelden istihsal etmiş olmak şartile, aradakl fark ertesi sene ücretlerinden itası iktıza eden kefalet akçesl için esas ittihaz olu nacak miktardan tenzil olunur. MADDE: 10 Sabit ve mütehavvil kefalet akçeleri ancak asağıdaki şekillerde istimal edilecek tir: A Türklyede gayrimenkul emval Iştlrası, B Haklkî kıymetlerinin yüzde ellisini tecavüz etmemek şartile emlâk terhini muamelesi, C Türk lirası olarak nakden tediyat, D Devlet menkul kıymetlerıle İktısad Vekâletince kabul edilecek Türk şirketleri hisse senedat ve tahvilâtı. Şu kadar kl, sabit ve mütehavvil kefalet akçelerinin «A» ve «B» bendlerinde yazılı şekillerde kuüanılabilecek kısmı yuzdç elliyi tecavüz edemez. Oerek Türkiyede gayrimenkul tstlrası, gerek emlâk terhini muamelelerinde gayrimenkullerin kıymeti gayrisafî iradları üzerinden hesab edilir. Ancak, iktısad Vekâletince lüzumunda yaptırılacak ekspertlz netlceslnde taayyün eden kıymet gayrisafî irad esasma göre tesbit edilen kıymetten aşağı olursa işbu kıymet kabul olunur. Şirket bu kıymetin kendlsine tebliğinden itlbaren 15 gün içinde itlraz eylediği takdirde, mahallî tlcaret mahkemesl reisi tarafından seçllecek mütehassıs bir ehlihibreye itlraz tetkik ve gayrimenkulun kıymeti takdir ettirilir. Bu suretle takdir olunan kıymet, gayrisafî irad esasma gore tesbit edilen kıymetten yüksek olmamak şartile, kat'idir. Yüksek olduğu takdirde gayrisafî kıymet esasma gore tesbit edilen kıymete itıbar olunur. Gayrlmenkullerin kıymetlerinde tenez zül vuku bulduğu tebeyyün ederse iktısad Vekâletinin tahrirî talebi üzerine azami 15 gün içinide şirketçe fark kapatılır. Gayrimenkullere aid yangın poliçeleri İktısad Vekâletl namma tanzim olunur. Devlet menkul kıymetleri, Turk şirket leri hisse senedleri ve tahvilâtınm kıymetleri bankaya tevdi edıldikleri tarihe ta kaddüm eden gunün vasatî borsa kurlarına nazaran tesbit olunur. Bu kıymetlerde herhangi bir sebeble tenezzul vuku bulduğu takdirde, tahrirî taleb üzerine azami bir hafta içinde şirketçe fark kapatılır. Nakid ve devlet menkul kıymetlerıle Turk şirketleri hisse senedat ve tahvilâtı iktısad Vekâletinin yediemin olarak gostereceği millî bankalarda muhafaza olu nur. Bu suretle yapılacak mevduat mukabilinde iki nüsha olarak bankadan almacalc makbuzun bir nüshası, mezkur mev duatın Vekâletin emri olmadıkça iade edilnüyeceğine dair bir mektubla beraber, iktısad Vekâletine tevdi olunur. Gayrimenkul iştirasile emlâk terhini muamelelerine aid resmi senedlerin birer tasdikli sureti iktısad Vekâletine tevdi edilerek mezkur senedlere ve tapu dairelerindeki kaydına iktısad Vekâletinin müsaadesi olmadıkça hiçbir ferağ muamelesi kabul edümiyeceğine dair meşruhat verilır. Ecnebi sigorta şirketlerinin gayrimenkul emvale tasarrufları hakkındaki ahdi hükümler kemakân bakidir. MADDE: 13 Sigorta şirketleri senelik bilânçolarını ve kâr ve zarar hesablannı iktısad Vekâletince tesbit edilecek formüle muvafık olarak tanzime mecburdurlar. Madde 2 Turkiye Cumhuriyeti hududları dahilinde hayat üzerine iş yapan sigorta şirketleri, tahsil ettikleri gayrisafî prim üzerinden, sigortalılarına taahhüd eyledikleri müemmen sermayenin teminatı olmak üzere riyazî ihtiyat akçesi tefrik ve tesis etmeğe mecburdurlar. Riyazî ihtiyat akçelerinin hesab tarzı ile bu hesabda esas ittihaz edilecek faiz nisbetinin ve vefiyat cetvellerinin İktısad Vekâleti tarafından tasdik edilmiş olması şarttır. Riyazî ihtiyat akçeleri, reassürörlerln hissesini de ihtiva edecektir. Ancak mu kerrer sigorta hakkındaki 1160 numaralı kanuna göre Milli Reassürans Türk Anonim şirketine verilmesi mecburî olan hisseye aid riyazî ihtiyat akçeleri mezkur sirket tarafından işbu kanun hnikümlerine uygun olarak tesis edilecektir. Madde 3 Riyazî ihtiyat akçelerinin istimal şekillerl ve bu hususta tatbik edilecek hükümler bu kanunun birinci maddesile değiştirilmiş olan 1149 sayılı kanunun 10 uncu maddesınde sabit ve mütehavvil kefalet akçeleri için gdsterilen şekillerden ve hukümlerden ibarettir. Riyazî ihtiyat hesabları her yılın sonunda tesbit edildikten sonra, bunların karşılıkları ve teminat şekilleri gösterilmek suretlle, azamî üç ay içinde iktısad Vekâletine tevdi olunur. Vekâletçe yapılacak tetklkat neticesinde, hesab yanlışlığı, karşılık kifayetsizliğl veya istimal şekillerinin kanun hükümlerine uymaması sebeblerile lüzumlu tashlhlerin icrası sigorta şirketine tebliğ edildiği takdirde, iki ay içinde bu tebliğin yerine getırilmesi mecburidir. Madde 4 Riyazi ihtiyat akçesi karşılıklarından hesab senesi içinde herhangi bir sebeble mehuzatta bulunulamaz. He sab senesi sonunda ihtiyat akçelerinden tenzili lâzım gelen miktarlar hakkında şirketçe vaki olacak müracaat iktısad Vekâletince tetkik ve lndelhace şirkette yaptı racağı teftiş neticesinde haklı görüldüğü takdirde, tanzili taleb edilen maddi karşılık şırket emrine verilir. Şayed şirket fevkalâde sebebler karşısında riyazi ihtiyat akçesi karşılıklarına müracaat mecburi yetlnde kaldığıru İktısad Vekâletine bil dirdiği takdirde, Vekâletçe derhal şirketin teknik ve mali vaziyetl esaslı bir teftlşe tâbi tutulur. Teftiş neticesine göre şirketçe gösterilen zaruret yerinde görüldüğü takdirde tensib edilecek miktar şirket emrine amade tutulur, ve yahud şirketin tasfiyesi re'sen taleb olunur. Madde 5 Riyazi ihtiyat akçelerinin karşılıklarını teşkil eden bilcümle gayri menkuller ve menkul kıymetler üzerinde sigortalılar imtiyazlı alacaklı addolunur lar. İflâs vukuunda, bu karşüıklar, tasfiye neticesi bekleruneksizln, mevcud sigortaları bu kanunun 9 uncu maddesl mucibince kabul eden diğer sigorta şirketlerine d«vrolunur. Madde 6 Sigorta şirketleri riyazi Ih tiyatlannın bu kanun hükümlerine göre hesab ve tesbitinden mes'ul olmak üzere mütehassis bir memur Intfhab ve İkusad Vekâletine hüviyetlnl bildirmeğe mecburdurlar. Madde 7 Hayat üzerinde iş yapan sigorta şirketleri Turkiye dahilinde akde decekleri hernevi hayat sigortalarını Türk lirası üzerinden yapmağa mecburdurlar. Madde 8 Sigorta şirketleri"flyâzl ihtlyatlanna müteallik bütün hesab, kayıd ve vesikaları idare merkezlerinde feuluu* durmağa mecburdurlar. Ecnebi şirketler, bundan başka, Türkiyedeki taahhüdlerine aid olup merkezle rince tutulan hesablar, kayıdlar ve vesikalarla karşılık hesablarını ve bilhassa en vanter kartlarının aynmı Türkiyede merkez ittihaz ettikleri mahalde bulundururlar. Sigorta şirketleri bu maddede yazılı bilumum hesab ve vesikaları bu kanunu murakabe ile mükellef olanlara irae et meğe mecburdurlar. Madde 9 Bir hayat sigorta portföyü, ancak tazammun ettiği taahhudatın bu kanun hukumleri dahilinde tesis edilmiş maddî karşılıklarıle beraber devrolunabi lirler. Ancak devri takabbül eden şirket yeni iş almış sayüır ve bu kanun hükümlerine tâbi olur. Madde 10 Sigorta şirketlerinde on senedenberi istihkak sahıbleri tarafından aranılmış haklara tekabul eden meblâğ, poliçe sahiblerinin isim ve son adreslerini gösterir bir cetvelle birlikte, Turkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasına tevdi olunur. Cumhuriyet Merkez Bankası bu mebaliği tevdı tarıhinden ıtibaren iki sene müd detle muhafaza ve, bu muddet zarfında sahib veya varıslerini tahkıke çalışmakla beraber, her senebaşı ashabı namma teblıgat ve gazetelerle de sahib veya varıslerinın bankaya muracaatlerini ılân eder. Mezkur ıkı senerun hitamında da sahibi veya varisi çıkmıyan bu kabil hakiar devlete ıntıkal eder. Madde 11 1149 numaralı kanunla bu kanuna aykırı harekette bulunan hakıki ve hukmi şahıslar bin liraya kadar ağır para cezasma mahkum edilirler. Tekerrur hahnde, mukerrirler bir haf tadan altı aya kadar hapis cezasıle cezalandırılacakları gibi muamele icrasından da menolunurlar. Mukerrır hükmî şahıssa, bu kanunun 14 üncü maddasinde yazılı mume&sil ve mes'ullerile kanuna aykırı fıili işlemiş olan şahıs bir haftadan altı aya kadar hapis cezasıle cezalandırılır ve hükmi şahıs muamele icrasından menedilir. Madde 12 Riyazi ihtiyatlan, kasden, kanun hükümlerine aykırı surette hesab ve tesbit eden mes'ul mütehassısla bu fiıle kasden iştıraki tebeyyün edenler bu aydan bir seneye kadar hapis cezasile cezalandırılırlar ve bir daha sigorta muesseselerinde ve devlet hizmetlerinde istihdam olunamazlar. Madde 13 Bu kanunun tatbikını murakabe vazifesile mükellef olanlardan, vazifeleri dolayısile vâkıf oldukları sırları makul bir sebebe müstenid olmaksızın ifşa edenler üç aydan bir seneye kadar hapis cezasıle cezalandırılırlar. Bu gıbiler, devlet hizmetlerinde bir daha istihdam edi lemezler. Madde 14 11 inci maddenin son fıkrasında yazılı tekerrur halinde cezai mes'uliyet, kanun hükmünü yerine getir mekle mükellef olan idare meclisi reis ve azalarından ve imzalaırile şirketi ilzamp salâhiyetli müdür ve metnurlardan cezayı müstelzım fiıli işlemiş veya buna iştirak etmiş veya bu hususta emir vermiş olanlara racidır. Madde 15 Bir sigorta şirketinin iflâsı halinde, o şirketin idare metilsi ve azalarile imzaları şirketi ilzam eden memurlarm kanuni hükümlere aykırı harülıetlerl iflâsa sebeb olmuşsa, iktısad Vekâletinin veya bu Vekâleti temsil eden makamların taîebi üzerine bunların da şahsan ıflâs Otobüs neşriyatından çıkan davalar Vatandaşların sigorta hakları teminat altına alınıyor Sabur Saminin vekili, tecziye ve tazminat talebinde ısrar etti Celâl Bayar efkârı umumiyenin dikkatini yeni siAsliye birinciceza mahkemesinde, Sabur Sami tarafından bir sabah gazetesi gorta kanunu ve esbabı mucibe lâyihaları üzerine aleyhine açılan hakaret davasına dün de çekerek «İstiyenler Vekâleti de tenvir edebilirler» devam edilmiştir. Başvekil çok mühim beyanatta bulundu Duruşmada kalemden gelen cevab okunmuş, suçlular hakındaki bütün davaların derdesti rüyet bulunduğu anlaşılmıştır. Müteakıben davacı Sabur Sami nin vekili tarafından verilen bir istida okunmuştur. Bunda davacı hakkında vaki neşriyatın cezaî mahiyeti tebarüz ettirilerek Ermeni mezarlığı meselesinde örf ve taamül haricinde bir yolsuzluk varsa, bunun bakılacağı yerin mahkeme olmadığı, hamallar işine aid neşriyatın kasid ve garaza istinad ettiği ileri sürülmüştür. İstida okunduktan sonra davacı vekili şifahen şunlan ilâve etmiştir: « Bize, ortaya attıkları üç meseleyi şahidlerle ispat edeceklerini söylüyorlar. Yazılannın tenkidden ibaret olduğunu bildiren gazete sahibinin müekkilim aleyhine 10 kânunuevvelden 3 kânunusaniye kadar yazdığı yazılar tamamile ispatı caiz olmıyan şeylerdir ve kanun da buna müsaid değildir. Ayni zamanda maka lelerinin de ilmî olduğunu iddia ediyorlar. Böyle ilmî makale olamaz. Bize hakaret edilmiştir. Tecziyelerile taleb ettiğimiz tazminatın hüküm altına alınmasını istiyoruz.» (Baj taraft 1 tnd sahijede) olduğuna göre aradan on senelik bir müddet geçmiş ve bu müddet bir çok tecübelerin itmam edilmesine, bazı hakikatlerin ortaya çıkmasına hizmet etmiştir. Bizim için en büyük ders Feniks dö Vien şirketile Millî Sigorta şirketinin muamelelerini taril etmeleri olmuştur. O vakit gördük ki, bazı ecnebi kumpanyaları memleketimizde cazib namlar altında halka emniyet telkin etmek için şeklen uvvetli meclisi idarelerle sigorta mües seseleri kurmaktadırlar. Bunlara şirket namı verilmektedir. Hakıkatte bunlar adece kendilerinin acentasıdır. Rözevlei hatta hesabları memleketimiz haricin dedir. Ana şirket men'i elimizde olmıyan herhangi bir anzaya uğrar, tediyatı tatil eder veya iflâs eylerse, memleketimizde bulunan şubesi onun tesirile silinip süpürülmeğe mahkumdur. Buna karşı vatandaşlanmız arasında bizzat sigorta olan veya emval ve eşya sını sigorta ettirenlerin haklarını muhafaza ettirebilmek için gördük ki ilk tedbir, yalnız bizim kanunlara değil, ayni za manda beynelmile! kanunlara göre de utulması mecburî olan rözevleri ve sa reyi emin şartlara bağlamak, türkçesi memleketimiz dahilinde teknik ve millî aranti altında bırakmaktır. Suçlu vekili verdiği cevabda, müda faalarının ilmî olduğunu, gelecek celsede mehazlarını bildireceğini söylemiş, arada irtibat bulunması dolayısile bu davanın da diğerlerile tevhidini istemiştir. Bu neticeye varabilmek için gerek bu Iddia makammın da tevhid talebinden meseleleri ve gerek bununla alâkadar disonra, heyeti hâkime, evrakı tetkik etmek üzere mahkemeyi başka bir güne talik ğer mevaddı yeni kanun projesine ithal ettik. Fakat istiyorum ki bu kanun millet etmiştir. ^^^^^^^^^ vekillerinin tetkik gözlerine arzedilmeden evvel bütün memleket dahilinde alâkadar ve mütehassıslar arasmda bir anket mevzuu teşkil etsin. Gazeteler, bunlan neş rettikten sonra kendi karileri arasmda sigorta mütehassıslannın ve sigorta işlerile alâkadar olanların mülâhazalarını da neşretmek suretile bu gayeye yardım edebilirler. Arzu edenlerin Vekâleti de tenvir etmeleri kabildir.» fiye yoluyla zarardan korunmasına im kân olmadığı neticesine varmıştır. 2 Sigortalann hakikî ve güvenilebilecek teminatı sabit kefalet akçelerinin tenezzüle uğramamış olan kısımlarile Millî Reassürans Türk Anonim şirketinin teşekkülünden sonra bu şirkete bırakılan yüzde 50 prim hissesine aid teknik ihti yattır. 3 Hükumet memleketimizde sigorta emniyetinin teessüsü ve bu iki sigorta şirketine sigortalı bulunanlann zarardan korunması için lâzım gelen esaslı teşeb büslerde bulunmuştur. Başta Millî Reassürans olduğu halde memleketimizde yerleşmış bulunan sigorta şirketleri bu teşebbüse muzaharet gösterdiklerinden aşağıdaki şekil ve usulün tatbikı kararlaştırılmıştır: A Hayat, harik, kaza ve diğer nevi sigorta branşlarına aid olan bu iki şirketin Turkiye ajanhklarından alınmış ve Türkiyede kayıdlı poliçeleri bulunanlar kendi mes'uliyetleri altında intihab edecekleri Türkiyede çalışan sigorta şirketlerinden birine ellerindeki eski poliçe lerini ayni fiat ve ayni eşkâl dahilinde «yalnız iştira ve ikraz isteme hakları müracaatleri tarihinden itibaren iki sene müddetle tecile tâbi rutulmak şartile» yeni poliçelcrle tebdil edilecektir. Bu suretle sigortalılar bir zarar görmemiş olacaktır. B Yapılacak muameleyi tafsilâtile öğrenmek istiyenlerin, yeni postane arkasında Turkiye hanında bu maksadla tesis edilen büroT>a müracaat etmeleri lâzım dır. 4 Turkiye Millî ve Feniks dö Vi yen sigorta şirketleri hakkında adliyece lâzım gelen muamele ve takibat yapıl maktadır. 5 Sigorta şirketlerinde yapilan umumî teftiş neticesi muamelelerinde gö rülen noksanlar düzelttirilmektedir. Şirketlerin vekâlete karşı kamffien vermeğe meobur bulundukları teminatlan nm bir kısmını teşkil eden gayrimenkul kıymetlerinde vuku bulan sukutlar sebebile bazı şirketlerin eksilen teminat karşılıklan tamamlattmlmaktadır. Müddeti zarfında bu noksanları tamamlamıyan şirketler hakkında takibat yapılacaktır. Tıb âleminde yeni bir hâdise Romada bir doktor deverandan kesilen bir kalbi tekrar canlandırdı Muaddel sigorta kanunu Sigorta şirketlerinin teftiş ve murakabesi halokındaki 1149 sayılı kanunun bazı maddelerlnin tadiline ve mezkur kanuna bazı hükümler ilâvesine dair kanun lâyihası, şudur: Madde 1 Sigorta şirketlerinin teftiş ve murakabesi hakkındaki 1149 sayılı kanu nun 9, 10 ve 13 üncü maddeleri aşağıda yazılı şekillerde değiştirilmiştir: MADDE: 9 Sigorta şirketleri muamele yaptıkları si?orta sahiblerine karşı taahhüdlerinin ifa Roma 15 Bir doktor, 70 yaşmda bir hastanın bir amelivat esnasında deve randan kesilen kalbini tekrar canladır ma}'a muvaffak olmuştur. Mutad en jeksiyonlar tesir göstermemiş, fakat yeni bir ameliyat, kalbin adalelerini topBaşvekilimizin evvelceki lamaya ve kalbi tekrar çarptırmaya mubeyanatt vaffak olmuştur. Hasta birkaç saat sonAnkara 15 Başvekil Celâl Ba 6 Memleketimizdeki sigorta endüsra kendine gelmis ve 96 saat daha kalb yarın Ekonomi Bakanı bulunduk trisi hakkında mevcud kanunî ve nizamî muntazaman faaliyette olduğu halde yaşamıstır. Hasta. vuku bulan bir pnö lan esnada sigortalar hakkında Anadolu hükümler on senelik tecrübeye göre yebeyanatları niden gözden geçiıilmiştir. Millî ihtiyacmoni ihtilâtı yüzünden ölmüştür. (a.a.) Ajansına yapmış oldukları ların bize emrettiği şekilde müzeyyel ve berveçhiatıdir: 1 Feniks dö Viyen ve Turkiye Mil yeni bir kanun projesi hazırlanmıştır. larma karar verilir ve haklarında icra ve iflâs kanununun 5, 6 ve 7 nci babları hu lî sigorta şirketlerinin muamelelerini tatil Proje B. M. Meclisine arzolunmazdan kumleri tatbik olunur. ettikleri malumdur. Son yaptırılan teftiş, evvel kanunî bir anket mevzuu teşkil etMadde 16 Sigorta şirketlerinin murakabesıle mükellef olmak üzere iktısad Ve her iki şirkete sigortalı bulunanlann tas mesi için gazetelerle neşrettirilecektir. kâletinde icab eden teşkilât vücude geti rilir. Madde 17 1149 numaralı kanunun 14 ve 21 inci maddeleri ilga edilmiştir. Muvakkat madde 1 Bu kanunun meriyetı tarıhinden itibaren altı ay içinde riyazi ihtiyat akçelerile karşılıklarınm ve iki ay içinde de kefalet akçelerinin bu kanun hükümlerine gore hesab ve tesbit ve te minat olarak irae edilmiş bulunması şarttır. Bu kanunun neşri tarihinde kanunî tasfiye dolayısile faalıyetlerme nıhayet ve rılen Fenıks do Viyen hayat ve Turkiye Millî sıgorta şirketinde sigortalı olanların haklarını korumak gayesile Millî Reassürans Turk Anonim şırketıle diğer hayat sigorta şirketleri arasmda yapilan ve Millî Reassürans şirketince teşkili zaruri riyazî ihtiyat akçeleri karşılıklarınm iki senelik tecıle tabiıyetini mutazammm bulunan anlaşmalar müstesnadır. Muvakkat madde 2 Hayat üzerinde çalışan sigorta şirketleri Türkiyede faaliyete başladıkları tarihtenberi ecnebi pa rasile akid veya Türk portföyüne ithal eylemiş oldukları hayat sigorta mukavele namelerınde yazılı kıymetleri, işbu kanu nun neşri tarıhindekı T. C. Merkez Ban kası kurlan üzerinden, Türk lirasma tahvüe ve ona göre mezkur mukavelenameleri Turk lirası olarak kıymetlendirmeğe mecİzmirdeki eski hafriyattan bir görünüş burdurlar. Izmir (Hususî) Belediye, şehir okuduğu tıb ocağı da burada bulunmak* Tahvil ve kıymetlendirme muamelesi işbu kanunun meriyete girdıği tarihten iti dahilındeki eski eserlerin turistik bakım tadır. Alâkadarlar, fuara kadar bu işin baren uç ay içinde ifa ve ikmal edilmek dan taşıdıkları kıymeti \e getirebilecek başanlmasında mutabık kalmışlardır. muktazidir. Eski su, Kadifekaledeki kaynaklarla Muvakkat madde 3 Sigorta şirketleri, Ieri faydaları düşünerek, bu mevzu üzegerek sermaye ve ihtiyat akçelerinden, ge rinde çahşmağa başlamıştır. Reisin de birleştirilerek parka akıtılacaktır. Lâzım rek riyazi ve teknik ihtiyatlarmdan ya iştirakile Müze, Evkaf direktöıleri, Hal gelen keşif, derhal başlamıştır. bancı memleketlerde plâse ettikleri paraNamazgâhta yapilan eski İzmir haf ları döviz veya hükumetin tayin edeceğ kevi mümessilleri, mimarlardan ve fen Türk devlet tahvilleri olarak bu kanunun adamlarından mürekkeb bir grup, dün riyatı, bazı lâğım bozunlularından kur neşri tarihinden itıbaren, altı ay zarfında bir içtima yaparak bu hususta belediyenın tarılacak ve buradan, Kadifekaleye doğmemlekete getırmeğe mecburdurlar. tahsisat vermesini kararlaştırmıştır. Be ru hafriyata devam ile eski cadde açılaMuvakkat madde 4 Bu kanunun neşr caktır. Bu caddeye Payas caddesi denitarihinde mevcud riyazî ihtiyatlarla sabii lediye de bunu kabul etmiştir. ve mütehavvil kefalet akçelerinin gayri Esasen, Kadifekale, imar plânında lecektir. menkul olarak tesis edilmiş karşüıklar Hafriyat kısmına düşen eski bir medbüyük bir ağaçlık, bir eğlence yeri hali1149 numaralı kanunun işbu kanunla tadil edilen 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasın ni almaktadır. Hatta burada, kazino bile rese ile bir sebil de, Evkaf idaresi tara da yazılı nisbeti tecavüz etmekte ise, mez imar edilecekitr. Heyet, burada hafri hndan müze namına istimlâk edilerek kur maddenin «A» bendinde yazılı gayrıy:ktmlacak ve hafriyatın devamı temin menkuller, şirketin tasarrufu altında kal yatın devamını ve eserlerin tamamen meyolunacaktır. dıkları müddetçe, ve «B» bendinde yazıl dana çıkanlmasını kararlaştırmıştır. gayrimenkul ipotekleri, mevcud mukaveleVilâyet umumî meclisi azasından bir Keza, eski İzmirin Altm caddesinin lerinin devam müddetince, zikri geçen (Viyo Doro'nun) bir parçası olan ve grup da valinin riyasetinde olarak haf ikinci fıkra hükümlerine tâbi değildir. Madde 18 Bu kanun neşri tarihinden şimdi Malderesi üzerine düşen eski Ru riyat mahalline gıtmiş ve malumat almışmuteberdir. men caddesinin de hafrine baslanacak tıı. Hafriyata vilâyet bütçesinden de yarMadde 19 Bu kanun hükümlerini lc t:r. En eski İzmir hastanesile Calinos'un c'ım edilecektir. raya Icra Vekilleri Heyeti memurdur. Anadolu Ajansı Başvekilin tevdi ettiği bu kıymetli vesika ile birlikte evvçlce yapmış bulundukları yukarıda işaret eylediğimiz beyanatlarını da ehemmiyetine binaen bir defa daha ayncn neşretmekle bahtiyardır. (a.a.) Izmirde yapılacak hafriyat