28 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

28 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

Y Yürümeksizin yaşanamaz. Yü- rümek sporların belki de birinci- sidir. Fakat ondan evvel de işle- yen hayatın ilk tezahürüdür. Yü- rümüyen adam yaşamaktan, sağ- lam ve normal bir heyattan vaz- geçmiş demektir. Yürümek bir sandalyeden bir koltuğa, bir odadan ötekine, bir evden diğerine gitmek değildir.' Yürümek, bir yol üstünde iki, üç, dört saat yol almak demektir. Vücudunuz hareketsiz yaşaya maz. Hareketlerin en kolayr yü- rümektir. Yürümek, solumak de mektir. Bir yokuş tırmandığınız yahut koştuğunuz zaman azamı soluk alırsınız. Yürümek tabiatın | kucağına atılmak, ayaklarınızı toprağa çarpmak, yaratıcı kuvvet- ler toplamak demektir. Şehirler ve #wler bizim için ancak bir ka- festir. Hakiki anamız topraktır. Biz de ona yürümekle giderit. Faydalı olan yürüyüş ise, açıklık-| ta yapılan yürüyüştür. | ... Yürümenin de kendine elveriş-! K kılık kıyafeti vardır. Resimleri- | Şi miz size yürümeniz için nasıl gi- yinmeniz lâzımgeldiğini göıur'ı-& yor. | Ne kadar yürüyelim? Bunun en küçük ölçüsü nedir? En büyü- ğgü? En küçük ölçü 10 dakika, en büyüğü de 40 kilometredir. Ancak | normal olan iş, günde 24 kilomet-| - Ölen Çinlinin ardından ya- relik yürüyüş yapmaktır. İnsan saatte 6 kilometre yapa- bilir. Ancak vasati olar yürüyüş saatte 5 kilometredir. Sabahleyin meselâ saat sekizden on bire ka- dar yapılacak üç saatlik bir yürü- yüşte kolaylıkla 15 kilometre ba- şarılabilir. Öğleden sonra da 10 kilometre yol almak hiç de zor de- gildir. Böylece 25 kilometre- yol almmış olur ki, bu da vasati bir miktardır. 15 kilometreden aşağı olan yürüyüşler sadece gezintidir; “Miki Fare,, nin ressamı tanın- mış Amerikalı ressam Volt Dişneş Londraya misafir gitti. Kendisine yapılan ikramların haddi hesabı yoktur. Burada ressamın kendisi, dcad ettiği sevimli hayvancıkla Birlikte görünüyor. Amerikalı res- sam Normandi vapuriyle Ameri- kadan gelmiştir ÜRÜMEK En faydalı SPORDUR gerçek yürüyüş sayılamaz ve spor değildir. ö MAD Nasıl yürümeli? Asıl önemli olan da budur. Yürüyüşü soluk almağa uydurmak lâzımdır. Bunun için d& adımları saymak gerektir. Bu da şöyle ya- pılir: Yürüyüşe sol ayağınızla başlıyorsanız, sağ ayak yere de- ğince bir dersiniz ve sağ ayağın her değişinde sayarsınız. 3oluk alırken değil soluğu dışarıya ve- rirken saymalısınız. Soluğu içeri- ye çabuk almalı ve dışarıya yavaş yavaş vermelidir. Yokuş çıkarken soluğunuzu muhakkak adımınıza Temiz havada biraz yol yürüdük- ten sonra iştiha ile yemek yenir.. Muntazam adımlarla yürüyüş yapan iki kadın göre uydurmalısınız. Her çift a- dımda bir solük almak iyidir. Kadınlar bilhassa yürüyüş ek- zersizlerine büyük önem vermeli- dir. Bundan başka gerçekten spor- cu olan bir kadın yürüvüş ekzer- sizleri esnasında her »» at başında hiç olmazsa yüz metre mesafeyi koşar. Sabahleyin ilk yürüyüşe Bir kaç yüz metre yürüdükten sonra yüz metre kadar koşmak, faydalıdır. yüz metre kadar koşmakla baş- larsınız. Bu yüz metrenin sonun- da üç yüz metre kadar yürürsü- vüz, Bunu ilk günü yalnız bir k!- Jometrelik mesafede tatbik edin Başlangıçta belki e biraz yor- gunluk duyacaksınız; ancak — za-| manla ve alışkanlıkla antrene ol-| duktan sonra koşu mesafelerini | yüz metreden iki yüze, daha son- ra da üç yüze çıkarabilirsiniz. Fa- kat koşudan maksadımız. çabuk gitmek ve kendinizi zorlamak d>-| gildir. Koşar adım ded'ğimiz jînı-l nastik adımlarla koşunuz ve solu- ğunuzu adımlarınıza uydurunuz. Koşarken her üç tane ç'ft adım bi şına soluğunuzu dışa:.ya verin ve bir tek çift adımda soluk alın. Eğer sıhhat bakınından yürü- yüş 100 değerindeyse, koşmak 1000 İrymetindedir. Kaşmağa alı- şabilmek için elden gelen her şe- yi yapın; hattâ imkânsızlığı bi'e yenmeğe uğraşın. Çünkü gün oluc| ki iki üç saat yürüyüş yapamazsı- nız. İşte böyle günlerde on bes, yahut yirmi dakika koştunuz mu| vücudunuza lâzım olan spor gıdııl kılan otomobille “şoförü,, Çinli doktorların, moderm - te | davi bilgilerini çok iyi anladıkları halde kendilerine göre bazı usul- leri kullandıkları ve bu usullerin herkesi şaşırttığı anlatılır... Meselâ dişleri iyi etmek, yahut icap ederse çekmek için büsbütün kendilerine has bir yol bulmuşlar dır.. Londradaki Çinlilerin — gene! Çinli olan bir dişçisi hakkında bi -| Ingiliz muharrir şöyle yazıyor: “Tanıdığım adam, Londrada iş gören Çinli bir tecimendir. Çin hakkında konuşurken, bu memle- ketin İsanın doğmasından iki bin yıl önce mevcut olduğunu anlat- tıktan sonra söz hastalık iyi etme bahsine geldi.. Onun evinde otu- ruyorduk. İri bir gonga vurdu. ruyorduk. İri bir. gonga vurdu. Kapının önünde bir Çinli görün- dü. Çinli ahbabım, hizmetçisine kendi dili üzere bir şeyler söyle- di. Hizmetçi çıktı. Fakat ikinci defa geldiği zaman arkasında bir Çinli daha bulunuyordu. Bu yeni gelen Çinli kat kat elbiselerinin | arasından bir ufak çanta çıkardı. Ve ahbabım olan Çinliye artık benim de anladığım bir - işaretle ağzını açmasını söyledi. “Çinli ahbabım güzel İngilizce konuşur. Bana tesadüfen ağırı- makta olan kendi dişinin bir Çin- li dişçi tarafından nasıl çıkarıla- cağını gösterecekti. *“Çinli dişçi, önce çantasından epey miktarda beyaz bir toz çıkar- dı. Bunun kokusu kâfuru andı-| rıyordu. Parmaklarının ucuyla bu| tozdan bir parça alarak Çinli ah- babımın çürüyen ve ağrıyan diş; etrafına adamakıllı sürdü, Ve diş| etlerini etraflıca uğuşturdu. Bu suretle tam üç dakika uğraştı. “Sonra Çinli dişçi, on dakika kadar bu beyaz tozun, tesirini göstermesini bekledi. Ve nihayet çürük dişi, baş ve gösterme par- mağiyle tutarak ileri geri ve iki yana salladı. Otuz saniye kadar bir zaman sonra, diş şişeden bir mantar çıkarılır gibi fakat daha az bir gayretle çıkıverdi.. “Bunun üzerine, Çinli ahba- bım, hattâ gülümsiyerek: K “— Garp dünyasında böyle bir şey gördünüz mü? diye bana sor- du. “Böyle bir şey görmediğimi va bilmediğimi itiraf ettim. “Ertesi günü Çinli ahbabım, bir diğer Çinli hastanın evin«e be- ni götürdü. Bunun da attan düşme neticesi olarak bacağı şişmişti. Arkadaşımın işareti üzerine baca- ği muayene ettim. Dizden itibaren baldır renk renkti. Ve tabii bir bacağın iki misline çıkmıştı. Bir Çinli doktor çantasından küçük dört köşe bir şişe çıkardı. İçersin de sarımtırak ve tereyağı mukave- metinde bir madde görünüyordu. Doktor bu sarımtırak yağı ba- cağa tatbik etti ve üzerine bir sar gıyı hafif surette sardı. Yirmi da- kika kadar böyle bekledikten son- ra sargıyı çıkardı. Şişedeki yağ- dan tekrar sürdü ve bu yağla bir likte bacağı sıkı sıkıya masajla mağa başladı. Ben, kendi hesab: ma buna dayanamazdım. Fakat öyle geliyordu ki bu yağın iptel edici bir hassası vardı. Çünkü doktor pek “sıkı olan masajını hastaya hiç istirap ver- meden yapıyordu. “Bir çeyrek saat kadar sonra sargı yeniden sarıldı ve adam a yağa kalktı. Çin usulü tedavi yapılmadar önce ayağa kalkmasına imkân yoktu. Fakat şimdi benim kada sağlam ve yolunda görülüyordu Ertesi gün bu ayağı saka! ada mı tekrar gördüm. Benimle bera ber, hemen hiç bir şey — olmamı:! gibi görülüyordu. Çinli doktora, bu ilâcın - gizli- liğini anlatması için ne kacar 5 rar ettimse bir fayda — çıkamdı. Bir şey öğrenemedim. , Bununla beraber, bildığimiz Garp dünyasından uzak bir mem- lekette olmasına rağmen, tıbbin her yeni kqgfiııe vakıf bulunuyor du.,, * Bu müşahedeyi anlatan İzgiliz. bir iki yıl sonra, Çinli ukadııı-., nın öldüğünü yazmakta ve bura rada inanılmıyacak kadar garip bir vak'a nekletmektedir. Çinli demiş ki: “Hayatımın sona ermekte ol duğunu artık sezmeğe - başlamış tını vermiş olursunuz. Yürüme ve koşma size uzun bir ömür, tükenmez bir gençlik ve çok güçlü bir sağlık vereceği gibi güzelliğinizi, vücudunuzun cazibesini, çizgilerinizin tenasü tünü muhafaza edecektir. Kırda yürümenin zevkine doyum olmaz tım, Bu sebepten öbür dünyadaki rahatlığım için bazı hazırtıklarda bulundum.., Bu, eski bir inanışın icablarıy- miş.. Ruhlar, bu dünyadan “öbür dünyaya,, geçtikten sonra da ba- kılmak istermiş.. Yani evler modern bir ölü ise otomobiller, para ve elbise... Bu suretle, öldükten sonra ada- min vasiyeti Üüzerine etomobili yakılmış, hattâ şoförüne benziyen bir manken yaparak onu da yak- mışlar... Öbür dünya denen yerde bun- lar da yeniden vücuda gelerek a- damın rahatını mı temin edecek- ler dersiniz?.. Bunları bir tarafa bırakalım... Bugün çindeki sosyal yenilikler ve ilermeler Çinlilerin garp dev- letlerile yarışmakta oluşları daha çok göz alacak ydir. Yukar- da resmini gördüğünüz bir Çinli hukuk doktoru ile Çinli modern kıza bakınız!