28 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

28 HAZİRAN — 1925 Üç hecede Ö ) MŞN üç kelimelik — Kazanç vergisine itiraz bir cümle eden doktorlar Türkçede yeni bir usul başladı Bugün “Etibba Odası!,, nda Ankara, 27 (A.A.) — C. H. Partisi genel başkanlık divanı yal | toplanıp bu IŞI görüşecekler nız hendi özgütleri için aşağıda yazılr kurul adlarını kısaca anlatan | kibrit buhranı mı Bazı semtlerde kibrit bulmak güçleşti Bir kaç gündür Şarımızın he- men bir çok yanlarında adama- killr bir kibrit yokluğu baş gös- kelimeleri kabul etmiş ve bu kelimeler örgütlere, parti genel sekreter liğince bildirilmiştir. Kısaca Türkçesi Büyük Kurultay Kongre Genbaşkur Genyönkurul İlyönkurul İlçeyönkurul Kamunkurul Ocakyönkurul Onurkur Osmanlıcası Büyük kongre Vilâyet, kaza, nahiye ve ocak kongreleri Umumi reislik divanı Umumi idare heyeti Vilâyet idare heyeti Kaza idare heyeti Nahiye idare heyeti Ocak idare heyeti Haysiyet divanı Doktorlar bugün “Etibba Oda -| sı!,, nda doktorların kazanç ver-| gisi meselesi için genel bir toplan- tı yapacaklardır. Bu toplantınım çok kalabalık olacağı — şimdiden yapılan hazırlıklardan — anlaşıl- maktadır. Doktorlardan bir bölümü (bir kısmı) bugünkü durumu olduğu gibi kabul ederek kazanç vergisi beyannamesini vermişlerdir. Bir bölümü de beyanname vermemiş- lerdir. Doktorlar kazanç vergisi için bir taraftan böyle toplantılar yaparlarken, diğer taraftan finans (maliye) Bakanlığı şehrimizdeki ilgililere bir yayma ile yeni bir durumu bildirmiştir. Bu yayma- ya göre gayrisafi iradları 500 li radan aşağı olan — doktorlardan bir, ve safi iradları 500 liradan fazla olanlar da iki lira ruhsat 'tezkeresi harcı vereceklerdir. Ba- kanlık bunu Etibba Odasına da bildirmiştir. termiştir. Vakıa bu yokluk halk için sevinçli bir sonuncun mutlu bir başlangıcıdır amma ne de ol- sa bugün bazı semtlerde kibrit bulamıyan halk vardır. Finans (maliye) Bakanlığının mütemadi ısrarları üzerine kibrit ve çakmak tekidini (inhisarı) e- linde bulundurulan sosyete kibrit fiyatlarını 10 para daha indirme- &e karar vermiştir. Yani şimdi 60 paraya satılmakta olan büyük ku- 50 W tu kibritler 50 paraya, şimdi paraya satılmakta olan küçük kü- tu kibritler de 40 paraya - satıla- Parti divanı Heyeti umumiye Partikur Genkurul |Kasımpaşa, Eyüp hal- Yukardaki ajans telgrafı, Türk | Rusyada inkilâpla beraber olmuş-. çenin yepyeni bir yol başlangıcın-'tur. Daima işittiğimiz (Komintern) | da bulunduğunu gösteriyor. Eğer dikkat ettinizse, gözünüz- den kaçmamıştır ki, meselâ (gen- başkur) sözü üç kısımdan mürek- keptir: 1 — (Geniş), (genel) kelime lerirtin, 2 — Başkanlık kelimesinin, 3 — Kural kelimesinin ilk he- cehrinden... Bunlar, yanyana gelerek kos- koca bir kelimeciğin içinde bir mefhumu doğurmuşlardır. Asri diller arasında, böyle kı- saitmalar pek çoktur. En basitle. rinden başlıyalım: İngilizler, sigaraya bile (sig) demektedirler. Fransızların — öto- mobile (auto—oto) — dedikleri meşhurdur. Almanlar — (Guten Tağ) yerine Tag derler... Fakat en cazip kısaltmalar, “Ne vac, Ne yok Yeraltı mektnpleri Bizde ve dünyanın heryerinde mektep binaları bol ışık, bol ha- va alabilecek biçimde yapılır de- ğil mi? Çünkü hepimiz ışık ve te- miz havanın sağlık olduğuna ina- nırız. Ancak, buna inanmıyan in- sanlar da var. Lapp'lar temiz hava ile gün ışığından mümkün olduğu kadar kaçmak için mekteplerini yeral tında kazar. Bunların yeryüzünde yalnız çatılarını — görebilirsiniz. Lapp'lar gün ışığına hiç aldırmaz- las, çünkâ bunlar senenin altı a- yını daimi karanlık içinde geçirir- ler; ülkelerinde yalnız üç ay gü- neş yüzü görülebilir. Orada en ha- fif havalar bile keskin ustura gibi kesicidir. İşte bunun için yaz, kış ve'baharda temiz hava almak a- kıllarına bile gelmez. En küçük bir delik bile büyük bir dikkatle tıkanır, Bütün delik deşikleri tıkalı ve| boyuna yakılan ateşle cehenneme çevrilmiş olan Lapp'ların yeraltı mektebi ciğerlerimizin dayanamı- yacağı bir yerdir. Fakat kendileri için burası tam yaşanacak yer sa- yılır çünkü alışmışlardır. ? D 5 epette ne var? Tecessüs ve merak hissi insan- larda olduğu kadar hayvanlarda İ için pek taydalıdır. Türkçemizde kelimesi (Komünist enternasyo- nali) sözünden kısaltılmadır. - |- lânlarını gördüğümüz Sovtorgflot, (Sovyet ticaret filosu) demektir. Bunun gibi o kadar çok kelimeler yaralılmıştır ki, inkilâptan evvel Rusyadan çıkıp da sonra dönen Ruslar, ana dillerini anlamıyacak hale gelmişlerdir. Bu tarzda kelime doğurabil. mek, bilbassa endüstri (sanayi| bu kabil'yet te hasıl olduktan sonra, Avrupalıların Fonograf, te- Tefon, radyograf, hipodrom keli- —KT yuratuklar giot Boyüna yeni fenni, idari 1stılâhlar doğa- caktır. Halk partisinin bu cedveli, Türk-eye, yepyeni bir yolda ilk adımı attırmıştır. (Va-NüA) da vardır. Bunun örneklerini kim bilir kaç defa siz de görmüşsünüz- dür. Bu merak tabit bir sevktir ve doğuşta vardır. Sözümüze i- nanmıyorsanız şu resme bakın: Avusturalyaya mahsus olan ve| Emu denilen deve kuşunun şu civ- civi yumurtadan çıkalı ancak iki gün geçtiği halde çok meraklı bi: yavrudur. Çocuğun sepetinde ne var diye anlamak merakıyle kork- mağı aklından bile geçirmiyor! Menba sularının ucuzlatıliması için Belediyenin iyi kaynak (mem- ba) sularını ucuzlatmak için yap- tığı inceleme (tetkikat) üzeredir. Bu iş için memba sahip- | lerine danışılmakta ve yerinde in- | celeme (tetkikat) yapılmaktadır. ! Su fiyatlarının birkaç güne ka- | dar ucuz olarak tesbit — edileceği söylenmektedir. | mıştır. Deniz üzerinde bir de lo kı tatil kurulmasını istiyorlar Istanbulun muhtelif yerlerinde haftanın muhtelif günlerinde pa- zarlar kurulduğu gibi şimdiye ka- dar Pazar günleri Kasımpaşada Eyüpde pazarlar kurulurdu. Cu- ma tatilinin Pazara çevrilmesi ü- zerine bu pazarların tatil gününde kurulmaması için kuruluş günleri Cumaya çevrilmiştir. Bu hal o ci- var halkının şikâyetini mucip ol- maktadır. Çünkü gerek Eyüp, gerek Ka- sımpaşa halkının çoğu ameledir. Plâjlar ve deniz | baunyoları ucuzlatılacak Belediye plâjların tarifelerini gözden geçirmektedir. Bazı plâj. ların tarifelri tastik edilmemiştir. Bunlar ucuzlatılacaktır. Belediye plâjlardan ve deniz banyoların: dan bhalkın ucuzca istifadesini te- min etmeğe çalışmaktadır. Cumartesi günlerinin yevmiyesi meselesi Gazhane amelesi vilâyete baş vurarak Cumartesi günleri yarım yevmiye verildiğinden şikâyette bulunmuşlardır. Florya plâjında Florya plâjındaki inşaat çok4 ilerlemiştir. Dün Vali vekili Rük- nettin, Emniyet Direktörü Salih Floryaya giderek yapılmakta olan inşaatı gözden geçirmişlerdir. Sabildeki kumluk Âle tren hat tının sağ kısmına düşen kısım ve buradaki Florya bahçesi tamami- le belediye tarafından satım alın- kanta yapılmaktadır. Florya çar: şısındaki barakalar — yıktırılacak. tır. Bilindiği üzere ameleler hafta so- nunda para aldıkları için şimdi haftalıklarını Cumartesi günü al- maktadırlar. Cumartesi günü pa- ra alan bir amele haftalığını ge- lecek Cumaya kadar saklayama- dığından bu haftalıkla bakkallar- dan pahalı olarak ihtiyaçlarını sa- tın almağa mecbur olmaktadır. Bu civar halkı bir istida ile mü- racaat ederek pazarlarm — tatil günlerinde kurulmasını istemişle:- dir. Belediye memurları A yazılacaklar Belediye memurlarının da tay- yare kurumuna üye yazılmaları ve devlet memurları gibi her ay ma- aşlarından yüzde — iki nisbetinde bir para vermeleri belediye reisli- ğine bildirilmiştir. Daire şefleri bütün memurlar- dan ayrı ayrı taahhütname almı- yacaklar, bütün memurların isim- lerini birer liste halinde tanzim ederek bunları her ay memurlara imzalattıracaklardır. Yüzde iki- ler, maaşlı memurlarım Temmuz maaslarından, ücretlilerin Hazi- ran aylıklarmdan kesilmek sure- tiyle başlanacaktır. Flomuna iseyrüseler işaretleri Belediye, imar edilmekte olan Florya plâjları ile şehri biribirine bağlıyan 46 kilometrelik asfal: yola arsıulusal seyrüsefer işaretle . ri koydurmağa karar vermiştir. Bundan sonra İstanbula gelecek gezginler ve triptik şeklinde ge- lecek otomobiller — gezginlerin Floryaya gitmeleri tabit görüldü- ğünden bu işaretlerin derhal ko- nulmasına başlanacaktır. günlel'l pazar[ caktır. Bu fiyatlar 1 — Temmuz- dan ötesi.için başlryacağından te- kit (inhisar) satıcıların elindeki kibritlerin Bugünkü fiyattan iade- sini ve 1 — Temmuzda ucuz fi- yatla kibrit almalarmı kendileri« ne bildirmiştir. Bunun üzerine bi« tün satıcılar evvelki günden itibas ren ellerindeki kibritlerini acen- talara geri vermeğe başlamışlar- dır. Satıcılar en çok yarın akşama kadar bu kibritleri geri verebile, cekleri için acele etmektedirler. İşte bu yüzden yarının bolluğu bu gün darlık doğurmuştur. üi Kariye camlindeki bir mozaik tehlikedeymiş.. Şehrimize gelmiş olan Bizans eski eserler uzmanı (mütehassısı) Con Filip Daston Kariye camiinde bulunan mozaik levhalardan biri- nin düşmek üzere olduğunu söy- lemektedir. Bu levha, bundan bir kaç yıl evvel açılan ve “Meryem Ana,, yı gösteren mozaik levhadır. Bir İngiliz yer araştırıcısı olan Daston, bu mozaik levhanın bu- gün düşmek üzere oluşunu, mo- zaiklerin bundan bir kaç yıl evvel temizlenişindeki usule atfetmek- tedir. Ayakkabıcıla dericilerden şikâyetçi Ayakkabıcılar, — İstanbuldaki deri fabrikalarmınm sattıkları de- rilerin üzerine kendileri tarafın- dan yazılan ölçü rakkamlarının derinin hakiki ölçüsünden çok a- şağı olduğunu öteden beri ileri sürerler. Ayakkabıcılar kurumu bundan evvel bu hususta yaptığı teşebbüslerden bir sonunç alama- dığından tekrar hükümete müra- caatla ölçüler müfettişliğinin bu işi kontrolunu istemiştir. ŞEHRİN DERDLERİ ! Gece tramvayları meselesi Belııkuloıuı-ın muallim Cafer anlatıyorı ı — İk önce tramvaylardan şikâyetçiçyiz> Tramvay bitmek | Şirketi yaptığı tramvay tarifesile bizi âdeta buraya Tatanbulda — biraz geç kalmak meeburiyetinde kalsanır, yahut size geç vak . fte kadar kalacak bir misafir gelse dönecek bulamaz. otomobile binmek mecburiyetinde kalırsınız. Ne olur? Tramvay Şirketi hiç olmazsa birer saat | Ffasıla ile olsun saat ikiye kadar Bebekle | veya Karaköy arasında Tramvay İşletemez mi? | nefyetmiştir! Bir işiniz çıkıp tramvay Eminönü Hem bu M!lnıç yalnız Bebeğe mahsus tanbulun diğer uzak gemillerine de râcidir. Sonra sabahları ve akşamları da araba miktarının muhakkak çoğallılması lâzımdır. Çünkü bu tramvatı. lardan yalnız Bebekliler değil, Hisardan tutun da ta Uluköye kadar bütün bu semt istifade etmektedir. Hele şimdi yaz olması münasebetiyle buraları kışa nlabetle daha kalabalıktır. Bu vaziyet karşısında hal . kın çekliği eziyeti varın hesap edin. değil, te .