23 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

b İngiltere sulhü bozan İtalyaya zorla karşı koymıya karar verdi İngiltere sulhü bozan İtalyaya zorla karşı koymaya karar verdi İngiliz kabinesi fevkalâde top- | konulması ve Süveyş kanalının | kapatılması hususlarının da tetkik edildiğini tahmin etmek kabildit. lantısını yaparak İtalya - Habeşi Kabine toplantısının, Sir Samuel ibtilâfı karşısında İngilterenin a- Hoare tarafından 1 ağustosta a - lacağı durum hakkındaki kararını| yam kamarasında söylenen söz verdi, Bakanlar, şimdiye kadar tutu- lan yolu uygun bulmuşlardı. Bun dari sonra tutulacak yol dahi sul. hu korumağa çalışmak ve buna im kân olmazsa eylülde toplanacak 6. » lan konseyde uluslar kurumu mi. sakinm tamamiyle tatbikini iste. mek olacaktır. Bu misak, mütecavize karşı müşterek zecri tedbir almağı â mirdir. donanma gidiyor Kahireden gelen bir habere g*- re, Elmukattam gazetesi, İskende riyeye, Port Said, İsmailiye ve Sü veyşe bir İngiliz donanması gele-| ceğini bildirmektedir. leri teyit ettiği sanılmaktadır. Sir Hoare, o söylevinde bilhassa şur- ları söylemişti: “Biz uluslar sosyetesi paktı kar şısındaki soravlarımızı o (mesuli- yetlerimizi) tamamen biliyoruz ve onları yerine getirmeğe azmet- tik.,, eses saseaasensemenmen sarsan "li Italyan - Habeş ş | münasebatı kesilmiş değildir ; Habeşistandaki | Italya konsolosu yaralandı i deki İtalyan konsolosu Falköni İngiltere, kararını vermeden İ bir av partisi esnasında yara: önce Kabine toplantısını yapmadan önce, dışişleri komitesi kabineye şu aşağıdaki siyasayı tavsiye et- miştir: “İngiliz Lükümeti, uluslar ku rufhu paktından çıkan vecibelere| £ kat'i surette bağlı kalacaktır. Be karar, son çare olarak, eğer ulus: lar kurumu konseyi de mutabık kalirsa, İtalyaya karşı zecri ted bslerin kullanılmasını tazammun eder, “İyi malümat alan İngiliz men- baları, Fransanın, İngiltere tara. fından alınması tasarlanan battı harekete karşı teveccühkâr bulun:| duğu kanaatindedir.,, Ulberal ve Işçi partileri de hükümetle beraber İngiltere hükümetinin, İtaly» işi karşısında uluslar kurumu mi- sakına bağlı kalacağı teeyyüt etti ği takdirde kendisine liberal ve işçi fırkaları da iltihak edecektir. Onlar da bu kararı takviyeye ha zırdırlar. İngiliz gazetelerinin düşünceleri İngilizce Taymis gazetesi yazı- yor ki: “Uluslar kurumu, Musolini. den korkusu olmadığını gösterme: lidir. Deyi Telgraf: “İngilterenin Cenevredeki vaziyeti, önce harbe mani olmak, sonra da mütecavizi mağlüp etmek üzere nizamnemeyi muhafaza etmek olacaktır,, diyo- Gene İngiliz gazetelerinden Moring Post: “İtalya adetâ İngil tereye meydan okuyor. Buna kar şı en tesirli çare, İtalyan gemileri ne Süveyş kanalmı kapamaktır.. demelâtdir. Bir işçi gazetesi olan “Deyli Hörald,, ise vaziyete şu yolda bak- makta ve demektedir ki: “İtalya hayallere kapılmamalı. dır.. Uluslar kurumu, misakı bo- zanlara karşı gözlerini kapıyamaz. Hemen harekete geçmelidir.,, Baldvin Londra, 23 (A.A.) — B. Bald: win, Eksleben'e dönmek üzere Londradan ayrılmıştır. Başlıca zecri tedbirler: * maden satmak Söveyşi kapamak Londra, 23 (A.A.) — Uluslar sosyetesi paktına riayet ettirmek hususunda kabine tarafından ve- rilen karar, muhtemel zecri ted- birlerin iptidai bir surette tetkik edildiğini tahmin ettirmektedir. İ ; : Habeşistanın Debra çe i lanmıştır. Bu hâdiseden dola-! yı İtalyanın Habeşistanla müna- i sebetini kestiği ayal İ Konsolos Adisababadaki fta! i yan hastanesine yatırılmıştır. İ Son zelen habere göre, bu hâ . dise bir kazadan ibarettir. Ve; i ciddi akisler uyandırmamıştır. -İ " Gezal tedbir harp demektir!,, Roma, 22 — Faşist partisinin gazetesi Cyornale Ditalya barı; tiyen bazı İngilizlerden bahsettiği 5 akçı itfaiyeler!,, başlıklı bir yazısında şiddet “hücumter yapmaktadır. Gazete” hülâsatsü diyor ki: “Bu yalancı yangın söndürücü. lerle açık konuşalım. Bu sözde ba- rışistiyen gazetelerin harp için ça- lıştıkları anlaşılmalıdır. İtalya hakkında verilecek “ce “ zai,, her hangi bir tedbir harp d». mektir; Afrikadan Avrupaya ge- çecek ve bütün dünyaya yayılacak karada, denizde, havada insafsız bir harp.. Bu harp her şeye kara: vermiş, tahrik edilmiş ve hakkın. da emin bir millet tarafından ya»! pılacaktır. Bu sözlerimiz hiç kimse için bi: tehdit değil, fakat başkalarını; HABER — — Akşam Postası Yüksek tahsil görmüşlerin askerliği Ankara, 22 — Yüksek meki) teplerden çıkanlardan askerlik; çağında olanlar hakkında milli müdafaa bakanlığı -alâkadarla- ra “ tamimi yollamıştır: “— Bu yıl yüksek mektepler- i den çıkanlar arasında bulunan İ askeri ehliyetsizlerle askeri eh liyetnamelilerin hazırlık kıtası! başlangıç zamanı geçtiğinden bunlardan istiyenler askere a- lınmıyacaktır. Tam ehliyetna melilerden istiyenlerden eylü- lün birinci gününde hazırlık ku tasına ve yüksek askeri ehliyet-i namelilerden istiyenler ikinci teşrinin birinci günü ihtiyat su bay mektebine gönderilcekler-i dir. Mekteplerde askerlik dersle! mecburi kılındığından gelecek! yıllarda yüksek mekteplerden çıkanların hepsi o yıldaki hazır. lık kıtası veya ihtiyat subay mektebi başlangıcında askere alınabilecek kadar askeri ders görmüş ve ehliyetname almış bulunacaklardır. Yalnız bu yıl yüksek mektep-! lerden mâzun askeri ehliyetna- mesi olmıyanlarla orta askeri ehliyetnamesi olanlar arzu ei derlerse askere almmıyacakla- rından bunların ücretle istih- damlarına tam ve yüksek aske ri ehliyetnameli olup da talepi ve müracaatta bulunamıyacak. ların memuriyete alınmamaları" na karar yarilmiştir., Siyonistlerin on dokuzuncu kongresi İsviçrenin Lusern şehrinde dün- ya Yahudilerinin on dokuzuncu Siyonist kongresi toplanmıştır. Bu kongreye 2000 ziyaretçi gel- miştir. Bunların 450 si delegeler- dir. Bunlar muhtelif memleketler- deki Yahudiler tarafından ör * mişlerdir. Siyonist kongresi, bu ytl her za-! mankinden fazla kişi ile toplan - maktadır, İsviçreye bu toplantı için ge - lenler arasında göbeğine kadar sa kallı Yahudiler bulunduğu gibi tehditlerine bir mukabeledir. Kimse Ingiltere imparatorluğu. na dokunmak düşüncesinde değil. dir, fakat İtalyada herkes İngilte- renin İtalyaya dokunamıyacağı düşüncesindedir. Çünkü İtalyay: hiç bir şey geri çeviremiyecektir. Kundakçı itfaiyeler bunları iyi düşünsünler!,, İtalyan manevralarının maksadı! taarruz! Roma, 23 (A.A.) — Büyük de- niz manevraları, yarın Bari ile Na poli arasında başlıyacaktır. Ma- nevraların amacı, büyük harp ge- milerini taarruzda kullanmaktır. Yeni sevkiyat Napoli, 23 — Mitozlia gemisi, Eritre'nin limanı olan Massauah'a müteveccihen, birçok bombardı- man ve keşif tayyarelerini yüklü olarak hareket etmiştir. Napoli, 23 — Madda Verace ve Gala vapurları Massauac topçu ve hayvanları hamilen hareket et ir El tayyarecileri Habeş hizmetinde Atina, 22 — Habeşistan Hükü- meti, kendisine hizmet arzeden bütün tayyarecilere hizmet vere * Maden ihracatı üzerine ambar-| ceğini bildirmiştir. Filistinden gelen oraya yeni yer- leşmiş kısa pantalonlu, kısa kol - lu gömlekli Yahudiler de görül - mektedir. Kongrede konuşulacak olan mevzularn (en önemlisi, İngiliz Hükümetinin, Filistine daha çok Yahudi girmesine mâni olan ka - rarıdır. İngilizler, Filistinde Aarpların ve Yahudilerin bir nispet dahilin- de bulunmasına taraftar görün - mektedir ve Siyonistler bu kara- ra şiddetle muarızdır. Bugünkü Bugün öğleden sonra saat 1340 da Kantarcılarda, Kıble çeşmesi mahal « lesinde, Muradiye sokağında 22 numa. ralı baskıcı Nikonun evi ile bitişiğin « deki evlerin üst katında bir yangın çıkmış, çabuk yetişen İtfaiye tara - fından, evin üst kısmındaki ateş sön- dürülerek etrafa, sirayet o ettirilme » miştir. Yangının neden çıktığı belli değil - dir. Tahkikat yapılmaktadır. m 23 AGUSTOS — 1993 Yugoslavyada müslümanlarla esef- li hadiseler oluyor Jandarmalar bir çok müslümanları öldürdü “Türklerden kurtuluş,, un yıldönümünü kutlularken hadiseler çıktı Belgrattan bildirildiğine göre, Yugoslavyanın bir iki *yerinde Müslüman ve Hıristiyan halk ara- sında bazı hâdiseler çıkmıştır. Ne- ticede birkaç kişi ölmüş, ve birçok! kimse de yaralanmıştır. Bu hâdiselerden birincisi Bos- na civarında bir kasabada Hıristi- yanların eğlendikleri ve hora tep- tikleri bir panayıra birkaç Müslü. manın gelmesinden doğmuştur Bir kavga ile başlıyan bu hâdise az zamanda umumileşmiş ve hâdi- seyi yatıştırmak istiyen ojandar malar taşa tutulmuştur. o Taş yağmuru neticesinde bir jandar - ma zabiti başından, ve beş jandar ma da muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmışlardır. Bunun üzerine jandarma silâh kullanmak mecburiyetinde kal - mış, atılan kurşunlardan iki kişi ölmüş, yirmi dört kişi de yaralan. mıştır. İkinci hâdise gene Bosnanın bi; köyünde olmuş ve neticede jan darma silâh kulanmak mecburi - yetinde kalmış ve gene bir Müslü - man köylü atılan © kurşanlardan ölmüştür. Üçüncü hâdise de Adiryatik kıyılarındaki köylerden birinde * olmuştur. Türklerden kurtuluşun 200 üncü yıldönümü kutlulanırken çıkan bir hâdisede gene halkla jandarma birbirine girmiş ve ati- lan kurşunlardan bürada da bi: köylü ölmüştür. Hükümet hâdise yerlerine bi- rer müfettiş göndererek tahkikat yapmağa başlamıştır. Yugoslav kabinesinde Değişiklik olacak Belgraddan bildirildiğine göre hükümeti tutan üç partiden mü - rekkep büyük bir parti kurulması üzerine Stoyâdinoviç kabinesinde yakında bazı değişiklikler olaca» ğı söylenmektedir. Avusturyalı güreşçi- ler bu sabah geldi Çok kuvvetli rakipiğrimizle ilk maç yarın ivatlar herkesin misel y411115 » edebilmesi işin S0-25 kuruş olacak” Bikan şampiyonasının ilk mü *| kipler karşısirida götmek süphe him hazırlık müsabakasını yap - mak için, Avusturyadan getirile- ceğini yazdığımız güreş takımı, bu sabahki konvansiyonel treniy- le şehrimize gelmiştir. Avusturya güreş federasyonu genel sekreteri Her Franz Vili - mek'in başkanlık ettiği kafile, ye- disi Viyanalı olmak üzere (8) gü- reşçiden müteşekkildir. Gelen takım, kafile başkanının söylediği gibi, resmen ulusal A - Yusturya takımı değilse de, ulusal takım kuvvetinde ve aynı ayarda bir takımdır, Gelen güreşçiler şunlardır: 56 kiloda Jelinek Alois, 61 kilo- da Finesus Erich, 66 kiloda Cra » hsl Josef, 72 kiloda Musil Anton, 79 kiloda Stiedi Hans, 87 kiloda' Koznar Franz, Ağır da Schöll E-' duard. (Hepsi de Avusturya şam» piyonudurlar.) Misafirlerle ilk maçımızı yarın, ikinci maçı pazar günü, son maçı, da salı günü yapacağız. Yarınki karşılaşamda bizim ta - kımda birçok yeni yetişen güreş- çiler de tecrübe edilezektir. Avusturya güreş takımının, Tür kiyeye şimdiye kadar gelmiş olan. takımların en kuvvetlilerinden ol. ması icap eder. | Çünkü, Avusturyalıların Orta Avrupada mühim bir mevkileri | vardır. Gelen takım da bu mem - leketin en kuvvetli güreşçilerin '- den müteşekkil olduğuna bakılır- sa, güreşçilerimizin, Balkan şam- piyonasından evvel, nasıl zorlu bir imtihandan geçeceklerini an - lamak güç değildir. Epey zamandır ciddi bir karşı laşmada görmediğimiz güreşçile- rimizi, oya birdenbrie zorlü ra» .tadır. lanma miray yok ki, güreş meraklıları i için do- yulmaz bir zevk olacaktır. Yarım bizim takımda kimlerin güreşeceğini ve Viyanalıların va- ziyetlerini bilmediğimiz icin sim - dilik neticeler (o hakkında birşey söylemek imkânı yoktur. Bugünden bildiğimiz, bu sefer- ki güreş organizasyonunda fede - Tasyonun çok yerinde bir düşünce ile, biletleri 25 » 50 kuruş gibi her- kesin kesesine uygun — fiyatlarla yapması ve getirilen takımın mü » kemmeliyeti sayesinde, stadyom- da çok büyük bir kalabalığın 2- lan güreşçilirimizin ne yapacak « larını görmek için toplanacağıdır. Fenerbahçe Grup birincilikleri için dün Bâlıkesire gitti Fenerbahçe birinci futbol takı” mı Türkiye şampiyonluğu gruP maçlarına iştirâk etmek üzer€ dün Balıkesire hareket etmiştir. Orada Bursa, Balıkesir ve Çanak” kale şampiyonlarıyle çarpışacak * tır, Kıymetli İstanbul 'şampiyo * nunun rakiplerini yeneceği mu ” bakkak sayılmaktadır. Bundan sonra grup birincileri Türkiye şampiyonluğu için İstan” bulda karşılaşacaklardır. Çinde yine sular kabarıyor Şanghay, 23 (A, A.) — Kıyas su ilinin kuzeyinde bulunan şaydan bildirildiğine göre, bu gedeki Sarı nehrin süları kabar * makta ve bentlerin yıkılması ile suların tehdidi altında bulunmak” ye