23 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

23 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

23 AĞUSTOS — 1985, Tem görüm Kendimizi düşünerek hayatımızı korumalıyız Ecnebilerin bizim hakkımızda ne düşünecekleri ikinci plânda kalır! İli gün evvel gazetemizde oku-( mak için yapmağa kalkışmamız, duğum bir haber öyle sinirime de- ndu ki, hâlâ zihnimi kurcalayıp uruyor; “Ecnebi memleketlere giden - lerle onları selâmetliyenler arası- "a, Âdeta hapishane manzarası ar- zeden bir tel parmaklık konul - Muş. Tabii, bu, pek çirkin manza- Tadır, "Kaçakçılıkla mücadele her ne adar lâzımsa da bu şekilde huşu- netli yapılmamalıdır. Bu gibi şey- erin maddi ve manevi yarataca- ğı Ziyan, getireceği faydadan kat at büyüktür!,, diye kaç kere “es- bı mucibesiyle,, yazdık. “Tel kafes içinde insanlar, Manzarası arzeden bu sakil par- maklıktan gelenlerle gidenlerin konuştuğuna gören bir büyük me- Mur, bunun kaldırılmasını düşün- müş. Bence, bunda, fevkalâde isa- t var, Fakat, gazetede <n sebebe bakın hele: e Ecnebilere çirkin görü - nür?,. İşte, bunu havsalam almıyor. Bu “ecnebiler ne'der?”, “Avru Paya fena akseder!,, zihniyeti be- Nİ çatlatıyor. Müspet ve menfi Propagandanın ne demek olduğu nk ii elenen, Fahak, Bir rai imiz için değil de Avru —— Amerikalıya parmak ısırt- gösteri- ş | | şimdiki rejimin düşünüşlerine uy-| maması İâzımgelen, kapitülâsyon- lardan arta kalmış bir görüş tarzı- dır. Mesele, bizim yaptığımızın, bi- zim hayatımızın, bizim şehirleri - mizin, bizim harslarımızın, ni - zamlarımızın, “bizim için”, güzel, elverişli, makul olmasıdır. Biz, burada garp karşısında beğenil - mek için numara yapan aktörler değiliz! Bütün varlığımız kendi » miz içindir! O varlık, kendiliğinden “biza - tihi” güzel ve üstün olmalıdır. Garplı, onu görmeli, anlamalı, be- ğenmelidir. Yoksa, yıkanmamış bir vücut, kepekli saçlar, kirli ça- maşırlar üstüne şık elbise giyen bu elbiseye lavantalar sürüp ca - ka satan insanlar vardır. Biz, fer- den de, millet olarak da —hâşâ— bu yürekler acısı biçarelerden de- giliz, olamayız. “Biz bize benzeriz!,, diye Halk Partisinim ortaya attığı vecize ak: ıma geldi, “Biz kendimiz İçiniz!, diye ona bir nazire söyliyeyim; Herşeyden evvel kendimiz için o- lan bizi, yabancılar, varsınlar be- ğensinler... Hattâ, keyifleri ister se beğenmesinler yahut. Ame (Vva-N0) Pamuğumuz ve pamukçuluğumuz Nazilli ve Kayseri fabrikaları up arsıulusa) İzmir panayırı" Se açılış törenini (merasimini) z Pan Ekonomi Bakanı Celâl Ba- ar bundan sona Nazilli pamuklu Ombinasnın temel atma ve Kay- * pamuklu kombinasının da'a- 4 törenlerini yapacaktır. ni pamuklu fabrikalarının pılışı daha beş yıllık program: > bu fabrikaların yapılması kara- Verilmesinden itibaren Türkiye uk piyasasında bir değişme öş getirmiş ve geçen üç yıl di ia pamuklarımız şayani ie derecede kuvvetlenmiştir. 1 ulei pamuklarımızın fiyatları yılından itibaren dünya pi » ıma uyarak önemli bir suret- : “ğişmişti, Bugün pamuklar; - Bü dünya piyasasını çok geride di mış bir fiyatla satılmakta - Mei 4 ..Y O öğretmen Kıdem zammı görecek Ankaradan bildirildiğine göre in sene orta tedrisat öğretmenle- d,, © (muallimlerinden) 400 ka- 1 kıdem zammı göreceklerdir. yn görecek öğretmenlerin isim- Yü & iksek tasdike gönderilmiştir. İm a Foto Süreyya k Atatürk'ün, General İsmet İnönü'nün ve bakanların ve orge- , korgenerallerin en yeni poz- MEYCuttur, m vörad sipariş kabul olunur .nacaktır. Bu havagazının 14 mil- Adanada piyasa parlağı pamu - gunun 1933 de yıllık vasati fiyatı 28,99 kuruş iken 1934 yılmda yüz- de 17 bir yükselişle 33,79 kuruşa çıkmıştır, Bugün ise yeni piyasa 49 - 50 kuruş üzerinde bulunmak- tadır. Bir yandan da yabancı memle- ketlerin Clearing mukavelesi mu- cibince Merkez Bankasında bloke paralarını kurtarmak için yaptık- ları mübayaat da yükselişte ayrı bir âmil olmaktadır, Somi kok fabrikası Nasıl açılacak? neler! çıkaracak Ankara, 22 — Başbakan İsmet İnönü, Ekonomi Bakanı Celâl il yarla birlikte eylül ortalarına doğ. ru Zonguldağa giderek Sami Kol: fabrikasının açılma törenini ya pacaktır. Temel atma töreni bir yıl önce İsmet İnönü'tarafından yapılmış olan bu fabrika bir milyon ik! yür bin liraya mal olmuştur. Fabrika yılda 58 bin tona ya- kım sun'i sntrasit, 504 ton benzol 2880 ton katran çıkaracaktır. Katranın yüzde elli beşini zift yüzde kırk dördünü mazot teşkil edecektir. Bundan başka fabrika- daşyılda 17 milyon 280 bin metrr mikâbı havagazı da istihsal olu- yon 400 bin metre mikâbı fabrı- kada sarfedilecektir. Makineler Almanyadan getirilmiştir. HAHER — Akszın Postası Altı aylık saç kıvrımı Sağlık Bakanlığı bir ilâç formülü gönderdi Sağlık bakanlığının altı aylık on - düle yapmak için şimdiye kadar kul- lanılan mayilerin kullanılmasını ya - sak etmesinden sonra, berberlerin iddiasınca, elde kullanılacak mayi kal madığından alti aylık ondüle yapıla- mamaktaydı. Fakat Sağlık Bakanlığı Istanbul direktörlüğü vasıtasiyle al - tı ayhk ondüle için kullanılmak üze re yeni bir mayi formulünü gönder - miştir, Bu mayli eczaneler yapıp sata- caktır, Eczaneler ispekteri İsmail Hakkıya da ayni zamanda altı aylık oondüle yapan berberleri her zaman teftiş va- zifesi verilmiştir. Diğer yandan belediye, Bakanlık - tan aldığı direktif üzerine o altı ay - lık ondüle makinelerinin kontrolü ve sağlam olanlara müsaade verilmesi İ- çin bir fen heyeti kurulmuştur. Ber - berler kurumu dün belediyeye müra- caat ederek yapılacak bu O kontrolda fen heyetine berberler okulu fen dersi öğretmeninin de (mualliminin) İşti - rakini istmişlerdir. Berberler kuru - mu bu suretle ufak bir tamirle mü - saâde edilebilecek hale gelecek maki- neler için tamir imkânmı vermek is - temektedir. ——— Gümrük muhafâza kumandanının tetkikleri Onbeş gündenberi şehrimizde bu - lunan ve burada o incelemeler'yapan muhafaza genel komutanı (kumanda- nı) general Seyfinin önümüzdeki haf- ta İzmire gitmesi muhtemeldir, Ge « neral Seyfinin bu defa yaptığı etüt - lere muhafaza teşkilâtının yeni ala » cağı şekil bakımından önem (ehemmi. yet) verilmektedir. —— Halkevinin yeni başkanı İstanbul halkevi idare (heyeti dün akşam Agâh Sırrımm başkanlığında toplanmıştır. Halkevlerinin yeni tüzü- güne (nizamnamesine) göre İstanbul halkevi de CHP. Eminönü kaza - sına bağlanmış ve Parti (kaza idare heyeti üyelerinden Azâh Sırrı baş - kanlığa seçilmiştir. —— Zeytin mahsulü bu yıl az Türkofisin topladığı malümata gö - re bu yılın zeytin rekoltesi geçen yıl- dan çök noksan olacaklır. Buna se - bep bu yılın boş mahsul yılı olması - dır. Şimdiden yapılan (o tahmine göre eksikliğin geçen yıla. nazaran yüzde 48 dir. Maamafih kat'i tahmin bu ay sonunda yapılabileceklir. o Ve zeytin mahsulü kalite itibari$le çok iyidir. derasyonu Verilen bir kararla bu yıl kurulacak Öğrendiğimize göre bütün memle - ketteki esnaf kurumlarının bir fede - rasyon haline getirilmesi iel bu yıl tatbiki (o kararlaştırılmıştır. Bu suretle uzun müddettenberi üze - rinde etütler yapılan bu iş fiil sahasına çıkacak ve esnaf teşekkülleri maale - sef şimdiye kadar (oesnafa bir türlü faydalı olamıyan şeklinden kurtul - muş olacaktır. Istanbul tecim odası da bu hususta hazırladığı projeyi bakanlığa göndere cektir. Şimdiye kadar yapılan etütlerin sonucuna (neticesine) göre şimdi mev-. cut bulunan esnaf kurumları müşte « rek bürosu (kaldırılacak ve yerire beş kişilik bir idare heyetinin bulun- duğu bir umumi merkez kurulacak - tır, Bütün esnaf kurumları bu merkeze bağlanmakla beraber kendi idarele - rinde serbest (kalacaklardır. Yalhız şimdi tecim odası mürakabe (heyeti tarafından tasdik edilen temiyet büt- çeleri bu merkez tarafından tetkik ve tasdik olunacak ve buradan esnaf ku- rumlarına direktifler verilecektir. Esnaf federasyonu için bir nizam - mame de hazırlanmıştır. Büyük taarruz hakkında radyoda konferans C. H. Partisi vilâyet idare heyeti ü- yelerinden Ali Rıza 26 ağustos günün den 90 ağüstosa kadar sürmek üzere her aksam radyoda büyük taarruz hakkında bir seri konferans verecek - tir, —— ; > Şehrimizdeki Italyan amiralinin . Çay ziyafeti Şehrimizde bulunan İtalyan mektep gemisi amirali, dün gemi- de bir çay ziyafeti vermiştir. Ziya- fet çok eklenceli, ve samimi bir hava içinde geçmişitr. İ Belediyenin büdçesi geldi Uray bütçesi yüksek tasdikten çık- Mış, dün bildirilmiştir. Bunun Üzerine üç aydanberi maaş ücretlerini almı - yan, yeni memurlara paraları veril . miştir. Bütçeye göre bu sene yapılma — gereken işlere hemen başlanacak”. tır, NR —— Ehliyetnamesiz bisiklete binilemiyecek Bisikletlere binenlerden ehliyet x » yanması hakkındaki talimatnamenin hiç tatbik edilmediği görülmüştür. Uray (belediye) Jigili yerlere yenide tebligat yapmıştır. n Yeni diş doktorları Bu sene Diş Tababeti mektebinden mezun olan gençler. Birinci sira: Sağdan itibaren Müfide Tuğ, Ferdane Bozdoğan, Halük San, Ikinci sıra: Nazif Denizer, Sıtkı Sü leyman, İsmail Salih, Fatma Abdur » rahman, Saip Kemal, Necmiye Eşref, Necdet Rıfat Atay, Turhan Celâl Üçüncü sıra: Yılmaz, Erdoğan, Talât, Vedat Tahsin, İbrahim Etem, Mu- zaffer Nazif Akyüz, Resimde olmıyanlar: Necmettin Ha lis, Adil Aral, Cenâhettin Alfan, Ferit Rauf, Bunlardan başka 35 Bulgar ve 18 kadar da İstanbulda bulunan azlıklara mensup gençler mezun olmuştur. Gençlere hayatta muvaffakıyetler di leriz. ŞEHRİN DERDLERİ Cinci sokağının cinleri! Gedikpaşa, Cinci Medrese sokağında oturan bir o kuyucumuz diyor ki: — Bundan bir kaç ay evvel, şehrin dertleri sütü - nunda Cinci meydanında duran çöp arabalarının sabah erkenden saat 3 de işlerine giderken çıkardıkları gü - rültüden şikâyet eden bir yazı çıkmıştı. Bunu okuyun- ea artık bu işin önlüne geçerler diye sevindik. Bir gün bekledik, bir hafin bekledik, bir ay (o bekledik, Hiç bir | hareket yok. Galiba bu gidişle bir sene de geçse gene bu işe aldıran olmıyacak? Halbuki bunların çıkardıkları gürültü çidden da « yandamıyacak gibidir. Hele gecenin saat | tin dileğidir. Bir şeğ değil, i gürültülerden dolayı hastalandı. Bir türlü muntazam sanın en tatlı uykusunda resmi geçide başlamaları si » nirleri berbat etmektedir. Sonra şunu da söylemek isterim ki'bu müthiş gürültü yelişmiyormuş gibi, üstelik çöpçüler geçerlerken avaş» ları çıktığı kadar bağırarak şarkı söylemekte, ve biri « birleriyle konuşmaktadırlar. Bu kulakları sağır edici. dayanılmaz gürültünün önüne geçilmesi bütün bu sem. üdni doğmuş bir çocuğum var. Bu uyku uyuyamıyor, Simdi de doktordarı doktora koşu - üçünde in « yoruz! Şu bizim Cinci Sokağının cinleri olan çöp ura- balarından dât bir, feryat iki!»