13 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

13 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

» HABER — Atşem P: Postası “Piyer Lâval diyor ki: Fransız Başbakanı Fransanın fikrini söyledi Cenevre, 13 (A. A.) — Havas: Asamble saat 10, 40 da toplandı. B. Benes, esaret meselesinin siyasal ko - misyonun ruznamesine kaydını istiyen İngiliz delegasyonunun tebliğini oku- du. Saat 10.45 de B. Laval, kürsüye çık» tı, evvelâ, Fransanın Uluslar Sosyete si paktına sadık olduğunu söyledikten sonra şöyle devam etti: “Müşterek güvenlik akidesi bizim kanununmuz olarak kalmaktadır. Paktı inkâr etmek, idealimizi inkâr etmek demektir. İngiliz dışbakanı Sir Samuwel Hoa - rein verdiği söylev İngilterenin gü - venlik sisteminde bil kaydü şart bağlı kalmak hususundaki azmini ifade et- miştir. Bu sözlerden en fazla memnun olan Fransadır. Sir Samuel Hoarein söylevi, Uluslar sosyelesinde tarihi bir önemi haizdir. Geçen şubatı 2 sinde İngiliz ve Fran sız hükümetleri müşterek bir hareket programı tesbit etmişlerdi. O vakit, güzel bir hayal yapmıştım, acaba bu hayal, tahakkuk etmek üzere midir? Fransa, muharebeden korkmaz. fakat ondan nefret eder Memle- ketim, bükülmez bir barış azmiy: le mütehassistir. Roma anlaşmalarını imza et- tikten sonra, bugün, Asamble ü- zerinde bu kadar şiddetle ağırlı- ğını hissettiren anlaşmazlığı, he- yecana kapılmaksızın mevzuubah- sedemiyeceğim. 'kincikânunun 7 sinde B, Mu solini ve ben, ülkelerim!zi ayıraa bütün meseleleri halletreiştik. Stre sada, İngiliz delegeleriyle birlik. te görüştüğümüz zaman, B. Muso- lini'nin de barış davasına hizmet! hususunda ayni kaygu ile müte- hassis olduğunu gördük. Bu elbir- liği siyasasına devam etmeğe ha: zırım. Uluslar sosyetesi konseyinin yaptığı fevkalâde teşebbüste, uz- laşmaya varmak için hiç bir gay- reti esirgemedim. Sosyete üyelerinden kiri olmak sıfatiyle uhdeme düşen vazifey! yapmış ve dostluğu muhafaza et- miş olmanın verdiği haz ve mem nuniyetle mütehassisim, Ödevimiz ağırdır, fakat umutsuz ol. duğunu sanmıyorum. Barışçıl bit ko. tarma yolu bulmak husüsndaki teknik anlaşmazlık yoktur, B. Lâval söylevini şöyle bitirmiştir: “Dün muvaffak olmuştuk. Yarm da olacak myız? Bu itibarla Ouhdemize yeni bir vaziyetin tedkiki düşmekte - dir. Hepimiz Uluslar sosyetesi pakti - na bağlıyız. Fransa kendisine düşen mükellefiyetleri yerine getirmekten kaçmıyacaktır.,, Nutuk söylemezden evvelki vaziyet İngiliz Dışbakanı Cenevrede Ulus- Jar Kurumu azalarma verdiği önemli söylevden sonra dün gece radyodan bir söylev vermiş ve demiştir ki; “Habeşistana karşı dürüst davran. mağa çalışırken ayni zamanda genel harp müttefikimiz Italya ile olan dost Juk bağlarımızı idame edebileceğimizi ilmit ediyorum, İngiltere ile İtalya a- rasında anlaşmazlıklar fikrinden her- kesten fazla nefret ederim.. Hem Ha- beşistanın ulusal haklarını ve hem de Malyanm genişleme hakkındaki istek. lerini tatmin eden bir tesviye sureti bulunmasını Avrupada herkes kadar hararetle arzu ettiğime İtalyanların inanmasını temenni ederim, Hava dal. galarınm, acı olmakla o beraber dost sözü olah bu sözleri bu akşam İtalya- ya götürmesini dilerim.,, İngiliz Dışbakanı Sir o Samuel Hor” un Habeşistan ihtilâfını sulh yoluyla halletmek için icabında müşterek ted. bir almağı da terviç eden söylevlerini takip eden Sovyet matbuatı şu fikir - dedir? İzvestiya da “Radek, isimli politika muharriri diyor ki; y “İngilterenin bu barış siyasası se - bebi her ne olursa olsun barışın ko « runması ile ilgili bütün (o devletlerin yardımma değer. Ancak İngilterenin” böyle bir yardıma güvenebilmesi için kendisinin yalnız . Süveyş kanalı ile değil fakat barış eserinin tehlikede ol- duğu herhangi bir nokta ile de uğra- şacağınm açık olarak o bilinmesi lâ - zımdır, Fransız Başbakanı Lâval, İngiliz Dışbakanı Sir Samuel (Hor ve diğer delege Eden ile birlikte o Cenevrede konuşmuşlardır. Cenevredeki Fransız. mahafilinden öğrenildiğine göre İn - gilizler Avrupa (İşlerinde de Habeş meselesinde aldıkları rolü alacakla - rını temin etmişlerdir, Lâvalin Fran. sız noktai nazarını bildirecek söylevi bugüne kalmıştır. İstişare yollu, M. Musoliniye çektiği telgrafın cevabını beklemektedir. İngiliz Dışbakanının söylevi üzerine İtalyan matbuatı gene dilini değiştir- miş şiddetli yazılar yazmağa haşlamış tır. Bu söylevi Stampa isimli gazete, bir “riya âbidesi,, diye tavsif etmek - tedir. belli edecektir. Beşler komitesinin i - bitirmiş olduğundan bügün kararını belli edecektir, Beşler komitesinin i- ki tane olduğu malâmdur. Bunlardan tâli komite, “mutavassıt bir hal tar - zi, tesbit ederek rapor halfhde esas komiteye verecek ve bu karar iki tara. fa tebliğ edilecektir. Bu raporun esasını, 1930 tarihli Irak mukavelesinin teşkil edeceği ve İtal - yan mümessilinin teklifi münakaşaya sebep olacğı zannediliyor. Uluslar Kurumu konseyi, Uluslar Kurumu paktına uygun olmıyan bir karar verdiği takdirde ( İskandinav - ya devletlerinin Uluslar Kurumundan çekileceği hakkında çıkan © havadisi İsveç salâhiyettar mahafilinden tek - zip etmiştir. Diğer taraftan İngiltere Akdeniz - deki süel tedbirlerine devam etmekte- dir. Maltadaki kuvvet sağlamlaştırıl- maktadır. Maltaya yeniden üç piyade taburu, top ve mühimmat gitmiştir. Beş İngiliz kruvazörli | Adene var - mıştir. Misir gazetelerinin “verdikleri ha - berlere göre, süel makamlar sahili tahkim, Akabada da hava üsleri ihdas etmektedirler. Abukire yeni tipten üç yüz tayyare- nin geldiği bildirilmektedir, Fransız müstemleke kıtaatma men. sup 170 kişi vapurla o Cibutiye ha - reket etmiştir. Akdenizdeki İtalyan donanması do. ğu Afrika fevkalâde komiseri general! | Dö Bonnonun emrine verilmiştir. Beşler komitesinin kararı Londra, (Özel) — Pariste ko- nuşulan fikirleri Uluslar Kurumu- na sunulabilecek bir şekle koy - mağa çalışmış olan Beşler Komi- tesinin bugün Uluslar Kurumun» ve alâkadar devletlere tebliği beklenen kararının şu esaslar ü - zerinde olduğu anlaşılmak'adır. Habeşistan: alâkadar »den şu noktalar üzerinde, anlaşmaya benzer bir karar mevcut gib'd 1) Habeşistan gerek kendi isti- fadesi bakımından, gerek Yütün dünya çerçevesi dahilinde, daha ileri devletlerle ekonomik saha « da teşriki mesai etmek ihciyacın. dadır. 2) Coğrafi vaziyeti itibarile ve 1928 muahedesi yapılırken Habe- şistanın verdiği vaat dolayısiyle hukukt bakımdan, İtalya Habe - şislanm ekonomik tekâmülünde büyük bir hisse almak mevkiin - dedir. 3) Habeşistan dahilen yeniden teşkilâtlandırılmak üzere hariç « ten finansal ve ehil bir yardıma muhtaçtır. Bu pek lâzim olan teş kilât işine esasen imparator baş- lamış bulunuyor. 4) Habeşistanın yeniden teşki- lâtlandırılması işinin en mühim nokta, ohudutların muhafazası ve memleket içinin inzibatı yo - lunda gittikçe artacak bir kifayet olmasıdır. Yabancılar Habeşista »| & ın ekonomik tekâmülünde rol a- lacak olduğuna göre bu, bilhassa lâzımdır. Beşler Komitesinin faaliyeti, Habeşistanın istiklâlini de muha- faza etmek suretiyle bu emelleri yerine getirebilmeğe matultu. İ - talya ise, yukarıda adı geçen bü- tün gayelerin Habeşistanda bir Italyan işgal ve idaresi ile ger - çekleştirileceğini düşünüyordu. Habeş Imparatoru ingilizlere minnettar Paris, 13 (A. A.) — Echode Paris gazetesinin Londra aytarı, Sir Samuel Hoare'm söylevinin, Habeş İmparatoru ile imparator. luk çevrenlerine büyük bir rahat- Irk verdiğini bildirmektedir. Habeş hükümeti, Ingiliz hükö- metine karşı duyduğu minnettar - lığı İngiliz elçisine bildirmiştir. İmparator, kuvvet önünde baş eğmemeğe kesin olarak azmetti - ğini ve ülkesinin korunması için devletlerin yardımına güvendi « ğini söylemiştir. Harp hazırlıkları Bu sabahki posta ile gelen İn - giliz gazetelerinin doğu Afrika » sına dair verdiği haberler, İtalyan askerlerinin Habeşlerin şimal hu- dudu boyunca ilerledikleri yolun- dadır, Bu nokta, İtalyanların, harp ol. duğu takdirde, Habeşistan üze - rine ilk taârruz hareketine geçe - cekleri yerdir, deniyor. Habeş Hükümeti, Adisababa - da neşrettiği bir beyannamede: “Şimal vilâyetlerden alınan tel » graflara göre, Eritre ile hemhu « dut olan Habeş sınırında muhte - lif noktalarda İtalyan askerlerinin mühim harekâtta bulunduğunu,, bildirmektedir. Beyanname bu suretle yakın bir gelecekte Habeş topraklarma bir taarruz olabileceğine işaret etmektedir. Habeş resmi makamlarma gö - re, İtalyan askerleri, birkaç gün önce Asmara ve Ad di Kaie'den harekete başlamışlardır. Bu haber alınır alınmaz, Eritre boyundaki Habeş kuvvetlerine derhal daha çok mühimmat gön - derilmiştir.Bu mmtakadaki Habeş askerinin yekünu şimdi 400,000 dir. Bunlara gelecek mühimmat katırlarla ancak 15 günde gide - bilmektedir. Fakat İtalyanların General Graziani kumandasında Somali mmtakasından da bir hücum yap. ması hakkında tahminler vardır. 25000 kişiden mürekkep ve bi- nicilikleriyle meşhur olan Gal - las'lardan ibaret olan bir Habeş süvari kuvveti, cenup hududuna Ogaden'e gönderilmiştir. Bu kuvvetler, meşhur Adova muhariplerinden Hapt Mikel is . minde bir Habeş generalinin ku - mandasında olacaktır. İnanılır kaynaklardan öğrenil- diğine göre, esas Habeş kuvvet - leri herşeye rağmen hâlâ, hı'dut- tan 20 mil kadar içeti bir mesafe- de bulunmaktadır. Romadan Habeşistandaki İtal. yanlara verilen bir telsiz haberin- den öğrenildiğine göre, Habeş - İtalyan gerginliğinin son dakika- sı eylül 24 te belirebilir... Diğer bir sitihbara göre ltal - İ yan askerlerinin tekâsüf ettikleri! mevki olarak gösterilen Adi Ugri ve Adi Kaie'den başka üçüncü Türkiye turu Büyük bir muvaffakı- yetledevam ediyor. Tayyarelerimizin yapmakta oldukları Türkiye tara büyük bir o muvalfakiyetle devam etmektedir İki gün evvel İzmir yolu ile şehrimizden hars- ket eden filo bu ak. şam Yeşilköye vara. caktır. Diğer hava filoları da bu ak olacaklardır. Uçaklarımızın Metris çiftliğin raf almak, keşif tecrübeleri de çok bir mevkide daha tahşidat yapıl mışsa da bu mevkii Habeş bükü. meti, haritada tayin edememek - tedir. Gayet karışık ve dağlık o - lan bu toprakların hususiyetlerin- den biri de işte budur. , Eritre hududundaki İtalyan as - Kerlerinde harekât görülmektey - se de tam hudut boyundaki Ma - reb nehrini üç haftadan önce ge- çemiyecekleri anlaşılıyor. Çünkü burası, şimdi yağmurlardan taş - mış bir haldedir. Harekât, meşhur Adova mev - kii civarında oluyor denebilir, Bununla beraber, Adova'yı kav » rayan dağların üzerinden etekle « rine doğru hâlâ seller boşanmak tadır. 24 eylül, bütün yağmurlar bir musluğun kapanması gibi dindiği zamandır. Şiddetli bir karar Ele geçecek bütün ecnebi zabitler kurşuna dizilecek Belçikanın Bern Konsolosha » nesinin öğrendiğine göre, Habeş hududüna gönderileri tölyan or - dusu başkumandanlığı, muhtemel bir hareket esnasında, Habeş or - dusu arasında ele geçebilecek bü» tün ecnebi zabitlerini tâbiiyet farkı gözetmeksizin kurşuna di - zeceğini ilân etmistir. Habeş İmparatoru mücev- herler'ni saklıyor Paris, 13 (A.A.) — Echode Paris gazetesinn Londra o aytarı Neyüs'ün, mücevherlerini emin bir| yere saklamakla meşgul ol duğunu ve bu mücevherlerin, gizli bir yer- i de hazırlanan bir sığınağa taşınıl. |: dığını bildirmektedir. Bu mücev.|i herler, Magdala harbinde, Lord Napier'in ele geçirdiği ve Negüs'|: ün 1925 senesinde Londrayı ziya- ; retinde, kral beşinci Jorj'un geri verdiği imparator Teodor'un altır tacı, bir efsaneye göre Saba Kra-|: licesine ait *- « ratoriçelerinin takındıkları altın bir gerdanlık, taç giyme törenle 13 EYLU — 1935 şam ilk hareket ettikleri yere vasıl de yaptıkları bomba atmak, fotoğ. mükemmel neticeler veri iki Biri ötekini kolun- dan bıçakla yaraladı Bu sabah Galatada Bankalar caddesinde bir yaralama vakası Bankalar caddesinde polis nok. . tası önünde karşılaşan 12 yaşın- daki bir çocuk 17 yaşında Yorga isminde bir arkadaşiyle kavga st miş, yanında taşıdığı cakı ile Yor goyu kolundan yaralamıştır. Ya- râliyan kaçmış, yaralı otomobille hastahaneye kaldırılmıştır. (*50*) (1154) i SONDAKIKA GERE Karl garBış. malar oldu Atinadan gelen bir habere göre bugün parlâmento encümeninin bir toplantısında ahali partisi say- lavları ile Kondilis partisi saylar: ları konuşmalar arasında şiddetli münakaşaya girişmişler ve sonun da vuruşmuşlardır. İçlerinden ba- zıları yaralanmıştır. Eğer parlâ- mento başkanı yetişmemiş olsaydı feci neticeler muhakkaktı, deri- yor. Kondilisin uzaklaştırılması için Atina, 13 (Özel) — Bayün Çaldaris fırkasınm ileri gelenle » ri, Çaldarisi ziyaret ederek sü - kânetin temini için Harbiye Ne- zaret'ni kendisinin üzerine alma- sını ricâ edeceklerdir. Dünyada polis romanları yaz. ? makla büyük şöhretler kazan - mış üç isim vardır: Konan Do. il, Moris Löblan ve Edgar Va-: las, HABER pek yakında Edgar Valasın en meraklı romanmı sinema romaâ- nı şeklinde okuyucularına ver « meğe başlıyacaktır. Bu (evka - lâde macerayı tıpkı bir sirema rinde kullanılan bir taç, ve krel|: Jorj'un hediyesi olan altın bir a- sadan mürekkeptir. İ adsense serarasanunan see suna vananmenan ver aaa see saire seyreder gibi resimlerle takip €- deceksiniz.