13 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 EYLU — 1985 Benim götüşüm: Oluk oluk altın değil kan akacak! BENİM görüm 1 BB Çocukken bana bir korkunç masal anlatmışlardı. İlkönce fena; halde korkmuş, fakat sonra hem sevinmiş, hem gülmüştüm. | Her halde siz de biliyorsunuz « dur: Cinli ve perili diye adı çıkmış bir ev varmış. Orada kimse sa - bahlamağa cesaret edemiyormuş. Zira, birtakım acayip sesler duyu: luyormuş. Fakirin biri evsiz kal - miş: — Adam, sen de... Ne olursa ol- sun! Ben burada oturacağım... Yersiz yurtsuz yaşamaktansa, için- | de biraz gürültü olan eve başımı sokayım ne zarar... — demiş. Düşündüğünü de yapmış... Fakat geceleyin tam uykuya dalacağı sırada bir ses duymuş: — Geleyim mi b Tirtir titremeğe başlamış... Aynı ses: — Geliyorum haaaa... Korkusu artmış. Gene: -- Geleyim 'uiiili?.. Tum haaaa... Bu, böyle. saatlerce sür.n'iş. Korku... Korku.. Korku... Zavallı adamın korkmak ve Atatürk köprüsü Atatürk köprüsünün eksiltme müddeti bitmişti. Belediyede bir heyet dün toplanmış, eksiltmeye! girsn grupların teklifisrini göz - den geçirmeye başlamıştır. Grup ların teklifleriyle birlikte fenni ebliyötleri de o incelenmektedir Gruplardan bir kısmınta fenni eh- liyetleri olmadığı anlaşrimıştır. Birkaç güne kadar Mühiddiz Üstündağın başkanlığınca tekrar toplanılacaktır. ——çj— Grev yüzünden 2 kişi öldü 30 kişi vsaralandı Minn-upolis (Amerika Bi-le » şik Hükümeti), 13 (A.A) —| Polis, demir sanayiine mensup dört bin grevcinin çıkardığı karı - şıklıklara karşı koymak için ateş etmeğe ve gözyaşı çıkartan gaz kullanmağa mecbur kalmıştır. İki ölü ve 30 yaralı vardır. Geliyo -| yy ys yy ay Bir noktaya dikkat Uydurma sözlerin . age eyy yasağı kâfi değildir Tüze Bakanlığı İçişler Bakanlığına! başvurdu, dairelerden gelen lezkere - lerde, kararlarda uydurma kelimeler olduğundan, mana çıkaramadıkların. dan şikâyet etti, İçişleri Bakanlığı da bütün ilbaylıklara, belediyelere ta - mim etti, öz türkçe kılavuzda bulun - miyan kelimelerle, kabul o edilmemiş tabirlerin kullanılmamasını bildirdi, İyi etti. Bazı resmi kurumlarla, “A.A... hin telgraflarında kullandıkları güya öz türkçe kelimelerde kaş © yapalım derken göz çıkarıyorlar. Bunları da bir görüp önliyen makam çıksa fe- na olmıyacak. Gelgelelim, bu uydur « ma kelimeler yasağı kâfi değil, Çok verde uydurma olmiyan sözlerle ya - Pılmış cümleler o görüyoruz. Meselâ #” cümle gibi: “Assamblenin trete edeceği aferler Milletler sosyetesi permanan konse - Yinin antanta paktlarla angaje oldu - Hu işlerdir. Dil bahsinde bu noktaya da dikkat #tmek gerektir. i yüzünden titremek artık fena halde siniri- ne dokunmuş: — Eeee... Can sıktın artık... Geleceksen gel be... — demiş. Bu söz üzerine, duvar yarıl - mış... İçinden ne çıksa beğenirsi - niz? Şarrradak altmlar boşalmış... ».» Şu Habeş - Italyan meselesi de ona benziyor. Vezüvün homurda- nışı gibi, her gün Musolini sem - tinden bir tehdit işitiliyor: — Geliyorum haaaa... Ve zavallı beşeriyet, tiril tiril titriyor: Harp, ha bu hafta çık - tı... Ha gelecek haftaya çıkacak... Fakat harp cıkmıyor; sade Roma, korkunç korkunç sesleniyor: — Geliyorum haaa... Of, insanı hafakanlar boğu- yor, — Eeceh... Geleceksen gel!... - diyeceğimiz geliyor. ».-» Fakat, heyhat... Bu sefer — hattâ harbe girmi -' yenlere bile — oluk oluk altın akmasma imkân yoktur. Netice herkes için, er geç feci olacaktır. Oluk oluk kan akacaktır. (va-N0) | Kkumarbazlar yakalandı * Yemişte eski meyve hali mey - danlığında birtakım sabıkalıların toplanarak açıkta kumar oyna - dıkları haber alınmış, zabıta me- murları buraya giderek kumarcı- ları yakalmışlardır. Bunlar Feyzi, Hayri, Hasan, Abdullatif, Şefik, Ali, Kamber isminde yedi sabıka. hıdır, Hayrinin üzerinde bir de sustalı çakı bulunmuştur. Ağaçtan düştü Karagümrükte Karabaş ma - hallesinde oturan posta müivezzii Rızanın yedi yaşındaki oğlu Arif evin önündeki ağaçtan düşmüş, yaralanmıştır. Zımbayı vurmuş Şirketihayriyenin 7İ numaralı vapurunda seyahat eden Hüseyin ile bilet zımba memuru Gıyas a - rasında kavga çıkmış, memur yol- cunun kafasına elindeki zımbayı vurarak yaralamıştır. Zehirlendi mil Kocamustafapaşada © oturan Süleyman isminde bir çocuk Kaz- hderede iplik fabrikasında çalı - şırken sancılanmış, eczahaneye götürülmüş, oradan Yedikule has- tahanesine kaldırılmıştır. Süley - manın yediği peynirden zehirlen- diği anlaşılmıştır. Kömür taşımak Kasımpaşa iskelesinde Hüse - yin kaptanın kömür kayığında ça- lışan Süleymanla Çolak Mustafa- nın yanmda çalışan Sü.meneli Mevlüt kömür taşımak yüzünden kavga etmişler, Mevlüt Süleyma- nın başına sopa ile vurarak yara - lamıştır. Çamaşır yıkarken Yedikulede Hacı Manol soka - ğında Despinanın evinde çamaşır yıkanırken yangın çıkmış, sirayet : HABER — Akszın Postası Yerli ham benzin Anadoludaki linyit madenlerinden çıkarılacak Hükümetimiz endüsiride, de- niz, kara ve hava nakliyatında ve memleket müdafaasında mühim bir :ol oynıyacak olan mayi mah - rukat işini behemehal kökünden halletmeğe karar vermiştir. Bu - nun .çin Ekonomi Bakanlığına bağlı olarak yeni teşkil edilen ma den arama bürosuna yeni direk tifler verilmiştir. Memlekette kuvvetli petrol kaynakları bulunduğuna hiç şüp: he edilmemekle beraber bunların bulunması, dünyanın ber yerinde olduğu gibi biraz da br şans işi telâkki edilmektedir. Bir yandan petrol arama işine daha kuvvetli olarak devam edilmek'e beraber, yakın bir zamana kadar petrol bu- lunamazsa Linyit madeninden ham benzin istihsaline teşebbüs e dilecektir. Önce yazdığımız gibi bir yan dan da Zonguldak Yarımkok fab- rikasından tayyare benzini elde etmek hususundaki teşebbüs müs- bet netice vermiştir. Maden arama bürosu Linyitten ham berizin istihsali işini ehem - miyetle tetkik etmiş ve Söğütteki kuvvetli Linyit damarlarından is- tifadeye karar vermiştir. Anado lunun başka yerlerindeki Linyit damarlarından da istifade edile çektir... ii sezu Tikmekteplerde talebe kaydı ay sonuna kadar sürecek Kültür direktörlüğü, eylülün ilk on günü içinde ilk mekteglerde ta lebe kaydına teşrinievvel başını kadar devam edilmesi için emir vermiştir. Esasen ilk mektepler de eylül sonuna kadar kayit ya pılması talimatname iktizasından bulunmaktadır. Direktörlük şu on günlük kayıtla bu yılın talebe miktarını öğrenmiştir. —im Balıkçılara verilen mühlet bitiyor Balık dükküânları içn bir tali- matname hazırlanmış, altı ay ev vel tatbik mevkiine konmuştu. Balıkçılara bu talimatname ile! verilen mühlet bir hafta sonra bi: tecektir. Dükkünlarını bu talimatname ye uygun olarak tadil etmiyen ba- likçıların dükkânları kapatılacak tır. eğ dik geçiriyor Bir çok manifatura eşyası arlık idhalat maddesi olmaktan çıkıyor Giri teciminin (ithalât ticareti.f ri Avrupadan siparişlerini azalt - nin) en ölemli (mühim) kısmın. teşkil eden manifatura piyasas. son günlerde bir değiş'klik geçir- mektedir, Anadolunun muhtelif yerlerinde yeni mensucal fabr'ika- ları yapılması üzerine şu iki yıl içinde pamuklu, basma. dimibezi Amerikön ve kaput bezleri artık birer ithal maddesi olmaktan çr- karak iç tecim maddesi haline ge- lecektir. Bunun için Kayseri fabrikası- nın faaliyete geçtiği şu günlerde Türk ithalât ticaretindeki bu in- kılâbın ilk hareketi başlamış ve manifatura eşyası ithalât tacirle mışlardır. Piyasa şimdi bir dur gunluk devresine girmiştir. Esa- sen yeni fabrikalar yepyeni bir fiat seviyesi ortaya koyacağ' için bu vaziyet tabii görülüyor. 30.000 iğ kudretinda ve yılda 30.000.000 metre kumaş yapacak kabiliyette olan Kayseri fabrikası açılış gününden itibaren malımı pt. yasaya çıkarmak üzere şimdiden imalâta başlamış bulunmaktadır. Istanbuldaki ithalât evlerinder en büyükleri bir grup yaparak Kayseri fabrikasının ilk dört ay- rk imalâtmi teşkil edecek olan 1.200.000 metrelik dimibezini al. mağı taahhüt etmişlerdir. Gayrimübadil bonuları değerlenecek Izmir, Mersin, Adana Tarsus, Trabzonda satışlara başlanıyor Gayri mübadil bonola:ının gün- den güne düşmesi hakkında, gay- ri mübadil cemiyetinin salâhiyet- tar bir üyesi şunları söylüyor: Gayri mübadil bono:arını, sa- hiplerinin elinden ucuzca topla mak ve spekülâsyon yapmak üze- re bazı muhtekirler tarafından güya bono karşılığının noksan ol. duğu ve bu karşılığın bir takım kıymetsiz arsalardan ve pürüzlü bazı mahdut parça emlâktan iba- ret bulunduğu hakkında, yapılan propagandaların maalesef bu su- kuta sebebiyet verdiğini biz de görüyor ve bu < propagandalara kurban olan gayri mübadilleri ku: tarmak için icap eden tedbirleri a- İıyoruz. Şurasımı söyliyeyim ki bono karşılığı olarak İstanbu'daki em- lâk «atışı şimdiye kadar dört mil yona yakın bono itfa ettiği halde karşılığın üçte birini teşkil etti. Kaldı ki bugünlerde satışa arze dilecek İzmir, Mersin, Adana, Tav sus, Trabzon vesair vilâyetlerde bizce malüm büyük kıywmette em lâk mevcuttur. Mahalli ziraat bankaları tara fından idare edilmekte olan satış Sovyetler üç milyon liralık mahsul alacaklar Hükümetimiz Sovyetlerin bu yıl memleketimizden alacağı üç milyon liralık mahsulümüz arasın. da üzümlerimiz için ehemmiyet: bir hisse ayrılmasını Sovyetlerder. dilemiştir. ÖÖğrendiğimize göre, Sovyetler hükümetimizin bu dile. ğini kabul etmişlerdir. Diğer taraftan memleketimiz - de bloke paraları olan bazı dev letler nezdinde de ayni teşebbüs yapılacaktır. (“© HABER araman e ençok satilâm hakiki öksam) gözetesiğir. (a Yuanlarını. ,HABER'e erenler! kâr” Zederier. ların defterdarlıklara ve milli em. lâk idarelerine devrinder dolay: hasıl olan teahhüre, devir muame. lesi bittiğinden, ortadan kalkmış- tır. Yakında gerek İstanbulda ve gerek diğer vilâyetlerde pek çok emval satışa çıkarılacak ve bu hai bittabi bonoların kıymet: üzerin- de tesir yapacaktır. Nakdi bir tevziatın yapılmas: da umuluyor. Bu vaz'yette gay- ri mübadiller az çok ihtiyaçlarını karşılıyacakları için yeniden bo- no satmıyacaklardır. Bunun da bonoların yükselmesins yardım #- deceği muhakkaktır. Tramvaydan atlıyanın cezası çinde buldum. Beni bulmak için polise bile başuurmuşe i dardı. Yemişte zeytin, zeytinyağı ve sabun ticareti yapan | | Talât Bayraktar diyor ki: — Dün saat onda Karaköyde bir işim vardı. Ha - | | reket halinde bulunan tramvaya atlarken bir polis me- | | tramvayı durdurdu. muru düdüğünü çalarak tramvaydan indirdi. Evvelâ Karaköy oradan da Galatasaray merkezine posta edildim. Çok işim vardı. 102 kuruş cezayı derhal vereceğimi söyliye- rek serbest bırakılmamı İstedim. Fakat aldıran olma- | di, Tam saat 17 ye kadar beni merkezde alıkoydular. Hattâ en garibi merkezde olduğuma dair telefon pa - rasını vererek mağazaya telefon ettirmek istedim, bu- na da milsande etmediler, Akşam üzeri mağazaya dönünce herkesi merak i « Beni polis merkezine, | | | | bir emir var mı? SAğ aa ön nlümesi Belediye emirlerine aykırı hareket benden ceza alınması elbette doğru bir şeydir. formalite meselesi olarak beni Galatasaray merkezine göndermelerine de hak verelim, Fakat vermeğe hazır olduğum kalde altı yedi saat alıkonma- mı, ve bilhassa o kadar wrar ettiğim halde meğini getiren garson veya bir başkasiyle telefon et - tirmeme niçin müsaade etmedile:, anlamadım. Böyle ettiğim için Haydi orada parayi öğle ye « Böyle bir emir olmasma imkân görm'isoruz. Her 5 halde bu işle alâkadar olan memur vazifesini ya yan - lış anlamış, yahut fa ihmal etmiştir. linkini İSİ vk e