15 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Makela lin Bolşeviklerle ilgiliymiş Dün Bulgaristanda birtakım ka- rışıklıklar olduğunu, pek çok kim- selerin tevkif edilmiş bulunduğu- nu ilk defa olarak okuyucuları - mıza haber vermiştik, Bugün de Anadolu Ajansının bu hâdise etrafında verdiği telgra- fı neşrediyoruz: Sofya, 14 (A. A.) — Polis di- rektörlüğü bildiriyor: Bir müddettenberi Bulgar poli. sinin elinde bir Makedonya komü. nist teşkilâtının mevcut olduğuna ve bu teşkilâtm gizli gizli çalış - tığma dair birtakım vesikalar bu- İunuyordu. İnceden inceye pılan araştırmalar Pariste yer - leşmiş olan bir merkez komitesi - nin Bulgaristanda, Yüugoslavya- da ve Yunanistanda birtakmı ko - miteleri idare etmekte olduğunu meydana çıkarmıştır. Bulgaristan- daki komitenin merkezi Sofya olmuştur. Bu teşkilât Bulgar ko- münist fırkası teşkilâtmın aynı - ya-| dır. Merkez komitesi komüntern ile devamlı münasebetlerde bulu- nuyor ve oradan talimat alıyor ve para yardımları görüyordu. Bul. garistandaki bu komitenin vazife- si Makedonya göçmenliğini hazır» lamak ve böylece bir kısım arazi- yi krallıktan kopararak bir Sov - yet cumurluğu teşkiline yardım et mekti. Geçen ağustos ayının 15 inde siyasi zabıta birtakım tev » kifatf yapmış ve bu komitenin Bul» garistanda muhtelif teşekkülleri bulunduğunu meydana çıkarmış - tır. Yakalanan vesikalar, tevkif e- dilmiş olan kimselerin itirafları, Sobranyanm eski komünist üyele- rinden Christo Kalaidpieff ile A- lexandre Martukof'un da komite- nin çalışmasma faliyetle iştirâk etmiş olduklarını meydana çıkar. mıştır. Bu ayın Tl inde polisa- raştırmalarının dosyalariyle tev- kif edilmiş olanları müddeiumu - miye teslim etmiştir. Kayseri fabrikasının açılma töreninde bulunmak üzere Sovy et mümessilleri dün geldi Sovyet misafirlerimiz Kayserideki bez fabrikasının a- çılmasında bulunacak olan Sovyet Rusyanm ağır endüstri komiser muavini Petagof, Zolataryef, e - lektrik teşkilâtı direktör muavini 'Andriyef, mühendis Ziglin, Moş- kolof dün Çiçerin vapuru ile şeh. rimize gelmişlerdir. Vapurun O yanaşacağı Taksimde bir otomobil kazası Dün akşam saat 18,30 da, Tak simde Yeni kasap önünden geç mekte olan, İmam sokak 28 nu- marada oturan tanınmış piyanocu 75 - 80 yaşlarındaki madam Kol mondingere, caddeden hızla geç mekte olan 324 numaralı hususi rıhtrm ötomobil, çarpmış ve durmadan! kaçmıştır. | ” Kolundan yaralanan ve bay | gınlık geçiren kazazede o Taksin: eczahanesine alınarak iIk tedavi si yapılmıştır. Türk » Sovyet bayraklariyle süs- lenmiş ve rusça “Hoşgeldiniz!,, levhası asılmıştır. Konuklarımız Muhittin Üstün - dağ, Türkofis Direktörü Mahmut Celâl, Sümer Bank İstanbul şu - besi direktörü Mecit, Sovyet Rus- ya Elçisi Karahan tarafından kar. şılanmışlardır. Ekonomiye zarar veren tüccarlar teşhir edilecek Anksradan bildiriliyor: İzmir- den gelen haberlere göre bazı tüc- carlar Türk ofise verdikleri sözü tutmıyarak dış piyasala-a daha u cuz fiyatla mal teklif etmek sure. tile incir ve üzüm fiyatlarmı kır. mışlardır. Bunların isimleri tesbit edilmiş! tir. Yakında ilân edilmek suretiy- le teşhir edilecektir. İ müstakil bir kilise kurmağa İş ve Ziraat bankals: tarafım dan kurulan yeni müesseseler ya kında mal almağa başlıyacaktır. | m ABER — Akşam Postam İngilizler, İntellicens Servisin meş- hur casusu Ldâvrensin hayatına dair bir film hazırlıyorlar. o Filmde Lâp . rens rolünü, resmini gördüğünüz ak- Gr Valter Had yapmaktadır. Bu a - dam hakiki Lövrense çok benzemek . tedir. Bulgarlar Hava kuvvetlerini maa Siyonist "kongresine “rağmen i Almanyada Yahudi aleyhdarlığı artıyor Faka doktor Şaht, bunu zararlı bir fantezi telâkki etmektedir *sviçrede toplanan Siyonist kongre- si ne kararlar almış olursa olsun, Almanyanın Yahudiler eler kakları hiç değişmemiş görünüyor ve | aleyhtarlık sistemli bir surette devam ediyor, Son gelen İngiliz (gazetelerinden “Deyli Herald, Almanyada (Yahudi dükkân sahiplerine karşı yeni açılmış bir hareketten bahsediliyor. Eskiden bu dükkânların üzerine boya ile Yahudilerden tiksindiren ya- zırlar yazarlard. Bir âralık da Yahudi dükkânlarının kapılarına nö- betçi koyarak burdan alış verişe ge- len Almanları tehdide başlamışlardı. Son defa görüyoruz ki, Yahudilerle alış veriş etmeğe mâni olma hareketi Yahudi dükkânlarının camlarına bir arttırmak için Bizi örnek gösteriyor Bulgaristanda tayyare almak i- çin iane toplamağa girişildiği ha- ber veriliyor. Tayyare alma men - faatına pehlivanlar güreştirilmek- tedir. Bulgarca Novodni gazetesi ib- ret yollu yazıyor ki: “Uzağa gitmeğe hacet yok. Kom şularımıza bir göz gezdirelim. Türkiye her yıl bütçesinden tay - yarelere yüzlerce milyon leva a - yırmaktadır. Bu sene bize 49 mil - yon leva lâzımdır. Bu paranın top- lanması için fedakârlık gerekir...,, ii Galata kilisesinin Ermeni Patrik- hanesinden ayrılması muhtemel Öğrendiğimize göre, Galata Ermeni kilisesi mütevelli heyeti o başkanı ve Pitrongan lisesi mülessisi (Bay Ke - şişyan, Galata kilisesini Ermeni pat- rikhanesinden ayırmıya ve Galatada| karir vermiştir. Dün akşamki (o “Jamanak, takım Yeni yaftalar yapıştırmak şek « lini almıştır. Bu yaftalar, daire şeklindedir. Or- tasında bir takım Yahudi simaları yörünmektedir. Ve etrafında “Yahu » dilerden alış veriş eden Vatan haini. dir. Yahudi her zaman sizin düşmü “ nınızdır. Bu zorbalardan kaçınınız!,, Gibi etimleler yazılıdır. Fakat Almanyada Yahudi aleyhtar- lığının diğer bakımdan da en teresan bir durumu vardır. Almanyanın Ekonomi Bakanı dok » tor Şaht son verdiği bir söylevde de « miştir ki: “Yahudiler ve katolikler (aleyhine açtığımız mücadeleyi en aşağı iki se ne İçin olsun durdurmak bizim lehi « mizdedir. Bütün dünyayı kendimize düşman etmek gibi bir lükse dayana- mayız...., Memleket mektupları Sıvas kadınlarına ucuz manto bulundu Sıvas urayı çarşaf yasağı karşısında herkesin manto tedarik (edebilmesi için yerli gri bezden çarşafdan da - ha ucuz bir manto modeli hazırla - dı. Bunu bütün mahallelere göstere -| rek cumurluk bayramına kadar man- to alamıyacakların tedarik edebilme - lerine çalışılacaktır. SIVAS — ERZURUM YOLUNDA Sıvas Malatya iltisakı demiryolun- | da yapılmakta olan kısımların tamiri tamamlanmıştır. Diğer kısımlarda da çalışma devam ediyor. Sıvas Malatya hattı, Erzurum demiryolu ile rae yada birleşecektir. Malzia ba. ume renray döşenmesine başi e Kesik köprüye kadar ray döşenmiş bulunuyor. SIVAS — ERZURUM LOLUNDA ÇALIŞMA Sıvas - Erzurum demiryolundaki ça lışma hergün biraz daha ilerlemekte- dir. Şimdiye kadar Sıvastan itibaren birinci ve ikinci kısımların çalış - SIYASTA HAYVAN SERGİSİ 29 eylülde Sıvasta tarım bakanlığı himayesinde bir hayvan sergisi açı « lacaktır, Bu hususta lâzımgelen hazır. lıklara başlanmıştır. Atlar baytar muayenesinden geçtikten sonra ser - giye kayıt ve kabul edilecektir. Kaza - nacak hayvanlara verilmesi lâzımye - len ikramiye miktarı tesbit edilmiştir. AT YARIŞLARI Sonbahar at yarişlarına 16 eylülde başlanacaktır. Yarışa (katılmak için yurdun bir çok yerlerinden atlar gel- miye başladı. Yarışların alâkalı bir Burettâ olmasına. calısıhyar BİR FİLM YANDI Yeni Hayat sinemasında toplanan - lar “İncili kadım,, filmini seyrederler. ken birdenbire film tamamen yandı, “Yangının filmi açan ve saran bö - binlerin biribirine o değmesinden çi - kan sıcaklıktan ileri geldiği söyleni - yor, Neşet AZİZ maları sona ermiştir. Üçüneü ve dör- | düneü kısımların da çalışmaları hemen hemen bitmek üzeredir. Bu dört kı - sım tamamen bittikten sonra Sıvastan itibaren 92 kilometrelik bir kısım ta-! mamlanmış olacaktır. Diğer beş kıs - mın inşaatı da 937 haziranında ikmal edilecektir. gazetesi bu meseleden bahsederek şun | ları yazmaktadır. “Galata kilisesi ile patrikhane & - rasmda muallakta kalan (meseleler halledilmediği takdirde, Galatadaki kilisenin patrikhaneden ayrılarak is - tiklâliyet ilân edeceği Keşişyan tara - | fından patrikaneye (bildirilmiştir.Bu takdirde Keşişyan patrikhanenin dini salâhiyeti de tanınmıyacağını bildir: miştir. Bu haber üzerine dün Ermeni ma- hafilinde tahkikata bulunduk. Veri -| len malümata göre Ohanis kilise kur- mak niyetinde olduğunu bir ruhani vasıtasiyle patrike de bildirmiştir. Bu münasebetle, o esasen Ohanis Keşişyanın patrikhane ile idare he - yetini tanımadığı ve bunlara hesap bi- le vermediğini söylemektedir. Galata | kilisesiyle patrikhane arasında çıkan ihtilâflar, bir türlü halledilmediğin - den, Keşişyan papa Eftimin yaptığı gibi, Galatadaki Ermeni kilisesini pat rikhaneden ayırmaya ve müstakil bir kilise kurmaya karar vermiştir. Ye - ni müstakil kilisenin başına bir ru haninin getirilip belli değildir. Ermeni mahafilinde Kumkapı patrik hanesinin rum patrikhanesi gibi ge - niş bir mahiyette olmadığı, bu itiharla Keşişyanm Papa Eftim gibi hareket | edemiyeceği söylenmektedir. getirilmiyeceği de | Fransanın Dovil plâjı, mevsiminde dünya zenginlerinin (toplandığı bir eğlence yeridir. Resmini gördüğünüz bu kadın orada, eski Yunan usulünde. ki plâj koştümiyle herkesin dikkati « ni üzerine çekmektedir. — Bu yürden| kendisine bir sinema kumpanyası bir | filmde vol bile verrhiştir. Mısır korunmaya hazır Kahire, 15 — Mısır başbakanı gazetecilere şünları söylemiştir: “. - Habeşistanla İtalya arasın- da bir harp çıktığı takdirde Mısı- rın emniyetini muhafaza içinne gibi tedbirler alınması lâzımgeldi- ğine dair İngiliz amiralı Forbes ile görüşüyorum.,, Amiral Forbes de Mısırı koru- mak için İngilterenin hazır bulun- duğunu söylemiştir. Menim Vapurlar aleyhinde Geçenlerde Mersin vapurunun çarpışarak batırdığı Üç kardeşler motörü sahipleri Denizyolları İş - letmesini protesto ederek hakye - rine başvurmuştur. Denizyolları İşletmesi de mo « törün fener takmamış olduğunu iddia ederek motör sahiplerini protesto etmiştir. Çanakkalede Karnera vapuru | tarafımdan batmılan Midilii mo - törü sahibi de Loyd Triyöstino a - leyhine bir dava açmıştır. Reyoğlunda Güpegündüz Hırsızlık Dün Beyoğlundaki Hnşet kitap- hanesine küpegündüz hirsiz gir- miş kırtasiye kısmındık: dolap. lardan birini kırmış, ve 12 adi al- tın kalem çalarak savuşmuştur.