27 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

27 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

27 EYLUL — 1935 NABER — Akşam Postası Dünkü dil bayramında Ibrahim Necmi Dilmen'in radyodaki söylevi Dil bayramı dün yurdun her köşesinde büyük törenle kutlulan- mıştır. Bu münasebetle İstanbu! Halkevleri de büyük bir faaliyet göstermiş, hazırladıkları güzel ve istifadeli müsamereleri büyük bir halk kitlesi dinlemiş ve seyretmiş- tir, Türk dili araştırma kurumu ge- nel sekreteri İbrahim Necmi Dil. men de radyoda saat 8 de bir kon- ferans vermiştir. Sayın yurddaşlar; Üç yıl önceydi Atatürk'ün yük sek buluş ve yaratış kaynağından yeni bir şimşek çakmışt. Türk var. lığı, erkinliğini, egemenliğin: soysallığını bağıslayan yüce Ön- der, Türk dilini de aydın gözünün önüne almıştı. Bu bakış'n ilk veri- mi, 26 Eylül 1932 de yurdun her yerinden gelmiş bu kadar dilcinin Dolmabahçe sarayında toplanma: sı oldu. Birinci Türk diti kurulta yı adiyle Türk devrim tarihinde yer alan bu toplantının bugün üçüncü yıldönümünü kutluyoruz, Bayramınız mutlu olsun! Sözlerile başlamış ve: Türk dil kurumuna oz bir kar- deş olarak kutsal elile kurduğu Türk tarih kurumu, yeryüzü tari. hınin ilk kültür ışıklarının Orta Asyadaki Türk ara yurdunda par- iadığını, oradan türlü göçme yol- lariyle Ural . idil boyuna, Hint illerine, İran yaylasına, Mezopn- tamya ovalarına, Ön Asyaya, E- ge ve Akdeniz kıyılarına, Vistül, Rayn, Tuna havzalarına, o Çine, Amerikaya ve bütün Okeana ya yıldığını ortaya çıkardı. Söysa' vaşamanın, bilginin, her türlü kül-' türün kaynağı böylece belli edi. dikten sonra, yeniden dil üzeri na dönülebilirdi. Tarihin verdiği! yeni aydmlığa göre yeryüzü dil İeri üzerinde Türk dilinin bir kay. nak gibi gözden geçirilmesine baş lamak, bunun için de bir yandan lürkçenin en eski varlıklarına ka. dar derinleşmek, bir yandan ds başka dillerin etimolojilerini araş- tırarak bunlarla dilimiz arasında tarihin, belki de tarihten öncenin karanlıkları içinde unutulmuş o - tan bağlılıkları hulmağa çalış - mak... İşte yeni dil atılışının baş - lıca amaçları bunlardı. Diyerek esas mevzua girmiş. Türk dilinde mevcut fakat unutul- muş kelimeleri bulmak için yapr lan çalışmaları, tarama dergisin- den cap kılavuzuna kada geçilen safhaları birer birer anlattıktan kurumun ağzından bütün Türk yazarlarına, kalemlerini bu yola çevirmelerini rica ederim.,, Sözlerini söylemiştir. Bundan sonra Yakut, Çovaş, Kırgız, Altay lehçelerinde yapı- lan son araştırmaları, ve elde e- dilen büyük sonuçları söylemiş ve konferansını şu sözlerle bitirmiş- tir: “Biri ötekini kontrola yarayan bu iki yol üzerindeki çalışmaların hiç şüphe bırakmıyor ki, dilimiz verimi arasında görülen birlik. bugün Avrupayi, Asyayı, Afri- kayı, Amerikayı ve bütün Okeanı kaplıyan engin nisan gruplarının dillerinin anasıdır. Bu kutsal bayram gününde, bü- tün yurtdaşlarıma bu inanı bildir- mek kurumumuz için büyük bir sevinçtir. Bu sevinçten daha bü- yük bir borç varsa, o da bütün bu buluşların ve erişlerin şerefi kurumumuzu kuran ve koruyan, ona ufuklar açan, yollar göste- ren Ulu Önderimiz, Biiyük Türk Dâhisi Kamâl Atatürk'e ait oldu- ğunu tükenmez saygı ve sevgiler. İe söylemektir, Yurtdaşlarım, Dil bayramımızı içten kutlar, hepinize mutluluklar diler, bütün bu sevinçleri yaratan Büyük Ata- türk'e uzun ve dajma ışıklı ömür- ler dilerim.,, TEPEBAŞI ŞEHİR TİYATRO. SUNDA 21—9—935 cuma Ke rl ünü akşamı saat Şehir POSU zı de II Il KONSER Konseryatuvar ta - rafından, Balkan atletizm yunlarma iştirak e- den konuklar şere - fine, Biletler gişe - de satılmaktadır. ASiPiN KENAN İTiyatro Sanatı sonra Türk muharrirlerine hitap| Halis ve hakiki tabletleri sıhhatinizi «derek: “Bu mutlu bayram gününde, - eği soğuktan ve bütün ağrılardan korur. ismine dikkat Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 719.cu tertip 6.cikeşide11 7.ci Teşrindedir : 200.000 Liradır Büyük İkramiye Ayrıca: 30.000, 20.000, 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle beheri (50.000 lira ) lık iki mükâfat vardır. FRANSADA (Moskova Pra Bedava Okuma 1936 Haziran ayında yapılacak müsabakaya hazırlanmak © için Berlitz okulaları bu sene Fransız- ca özel dersler ve yüksek kurlari açmıştır. Bu müsabakanın 40- nunda Fransada okuyacak talebe belli olacaktır. Bütün yolculuk (gidiş - geliş)| ve üç sene zarfındaki masraflar Berlitz okulaları heyeti ıdaresi ta- rafından verilecektir. Kazanan talebe 1936 eylül ayında gönderi - lecektir. Yeni başlıyan ve ilerle-! miş talebe için kurlar. Ayni za-| manda müsabaka için de hazırlık dersleri açılmıştır. Bundan baş- ka Berlitz okulalarında her dil i- gin kurlar vardır. İstanbul, İstiklâl caddesi Ankara, Konya caddesi Uyg yg yy yy Serseriler yatağı ve Ragastanın oğlu romanlarırın cilt- leri hepsi tamam- şanmıştır .29Eylül93S5 cumar- tesi günü akşamı- na kadar Vâkit kü- tüphanesine mü racat ederek alın- ması rica olunur. Bu tarihten sonra müracaatlar naza- rı itibare alınmı- yvacaktır yy By yy Ihsan Yavuz Şık giyinenlerin TERZİSİ Her ayın modelini orada bulabilirsiniz İSTANBUL Yenipostahane karşısında Foto Nur yanında Letafet hanında LA Selâmi izzet Her kitapçıda bulunur Fiatı: 75 kuruş HABER AKŞAM POSTAaS| İDARE EVİ | Istanbul Ankara Caddesi Posta kutusu : İstanbul 214 Telgraf adresi: Istanbul HABER | Yazı işleri telofonu :24872.. | igarevellân » <Z4370 ABONE ŞARTLARI Türkiye Eeneki 1400 Wr. 2700 ker. i ) | i Ticaret Hânlarının satırı 12,30 Resmi Iilânların 10 kuruştur. Sahibi ve Neşriyat Müdürü; Hasan Rasim Us Basıldığı yer (VAKIT) matboası (Baş tarafı 7 incide) cak Prag kale direği kurtarıyor. Şim- | di top Moskovalıların aj aklarında ve Çek nısıf sahasına ulaşıyor, lâkin gü” | xel oynıyan Çek kalecisi o gol yeme - mekte ısrar ediyor, bu sıwetle birinci haftaym (1 - 0) Prag lehinde bitiyor, Istirahatten sonra hücuma Mosko - valılar başlıyor ve hemen © siki hü - cumlarını görüyoruz. İşte daha beş da kika geçmemişti ki bu güzel hücum - ların birisinde Moskova santrforu sol açıktan aldığı bir pası güzel bir köşe vuruşuyla yaptırdı. Top ortada ve oyun çok hız. laşmıştı, Moskovalıların otekrer hü * arını görüyoruz. Birinci gol olalı daha iki dakika olmamıştı, bu sefer ortadan pas alan sol açık birinci gol | gibi sıkı bir sütle ve sağ köşeden Maos- kovanın ikinci golünü yaptı, Bu gol - den sonra daha çok açılan Moskovalı- lar, Prag nısıf sahasmdan ayrılmıyor” lar. Lâkin henüz sayı adedi fazlalaş- mıyor, Bu sefer Praglıların güzel hü- cumlarmı görüyoruz. Bunlardan iki - si Kornerle neticelendi. Biraz sonra Moskova hücuma geçi- yor. Prag sol müdafii topu kapan Si - liniye çizginin biraz ilerisinde bir fa- vul yapıyor. Bu ceza kaleci tarafın - dan kurtarılıyor. Bu sırada Mosko * vanm müdafan oyunu gözüküyorr bundan sonra şahsi bir hücümu Mos- kova kalecisi kurtarıyor. Pek az devam eden müdafaa oyu - nundan kurtulan Moskovalılar müte - kabil hücuma geçiyorlar, Çok güzel oynıyan Prag kalecisi topu Moskova nısıf sahasına geçiri * yor. Bu esnada bir Prag hücumunda sağ içten pas alan Yunek (25) nci da- kikada Praglıların ikinci golünü ya- pıyor, Bundan üç dakika sonra Prag sağa çığı Mraz pek yakından üçüncü Çek golünü de yapıyor. Oyunun bitmesine on dakika var, Moskovalılarm birkaç tehlikeli hücumları görünüyor. Bun - Jar meyanında sol açıktan bir pas alan santrfor, 25 metreden attığı çok gü * zel bir şütle Prag kalecisinin kımıl - Moskovanm ilk o sayısını! ler ile vakit ten pek güzeldi ve da” kikalarca alkışlandı. Artık oyun tama hızlanmıştı Herkes asabi idi. Hattâ bu esnada ya- nımda oturan adam maçın helesanıma kapılaraktan önünde oturan adama sigarasını rmesini çünkü duman lârının maçı seyre mâni olduğunu söy- lüyordu, Top Prog kalesi önünde geziyor bir çarpışma esnasında Prag kalecisi sa- katlanıyor. Derhal saha doktorunun ihtimamile oyuna tekrar başlanıyor bu $ dakika ekseri Moskovalıların taz- yikiyle geçti, Oyunun son dakikala. rında Meskova forvetinin o kombine ve gayet tehlikeli bir hücumunda Prag kalecisi Moskova santrforunun aya - Eımdan topu kaparak gole mâni olu - yor. Oyun da böyle 3 - 3 berabere bi- tiyor, N Maçta Sü komiseri Voroşilof, Kül « tür komiseri, bazı Sovyet o büyükleri, Çekoslovak elçisi ve Çek gazetecileri. hazır bulundular. Çeklerin takımı: (Tihi), (Ştumf), (Gabr), (Vofroba), (Kolsküi), Çepmli), (Maraz, (Ko- retz) (Silini), (Bubeniceve), (Yunek), Rusların takımı: (ivan), (Sfapostin,) (Tetepin), (Sta nislav), (Andrey), (Remin), (Lanşin), (Yakuşin) (Smiranov) (Pavlov) (Levl tü) pa ği Yeni neşriyat Kâatdan dünya Niyazi Remzi Türk edebiyatına yeni bir ses getiren 18 hikâye, Karilerimize tavsiye ederiz, Holivut Bu sinema mecmuasının bu haf. taki sayısı güzel resimler ve sine ma yazılariyle çıkmıştır. »Yelnaslo sinsi TURKIYE ZIRAAT BANKASI BiRiKTiİREN RAHAT-EDER m Yeni çıktı Dün ve Yarın tercüme HAYDAR RIFAT HERAKLIT Eski Yunan filozoflarından I Fiyatı 25 kuruş -—- Dağıtma külliyatı: Numara 39 yeri VAKİT matbans; İstanbul