27 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

Japonyanın feshettiği ||| Vaşington deniz muahedesini Ingiltere de bozuyor Donanmasını önemli lendirmek niyetinde Londra, 27 (A.A.) — “Daily Ekspress,, gazetesine göre, İngil- tere hükümetihafta sonunda Ame- rikaya bir nota göndererek, İngil- terenin harp gemileri yapısı için hareket özgürlüğünü istediğini ve donanmasını önemli bir şekilde! kuvvetlendirmek niyetinde oldu- ğunu bildirecektir. Bu nota, evvelce Japonya ta- rafından reddedilen Vaşington de niz andlaşmasının İngiltere tara- Tmdan da hükümsüz addedilmesi demek olacaktır. HABER — Vaşington deniz bir şekilde kuvvet- olduğunu bildirecek tespit edilmiş donanma kuvveti"! ni henüz tamamlamamış olduğu için — kendisine gösterilen dere- ceyi aşmamak üzere — birkaç ge- mi daha yapmağı istiyordu.. İngilterenin ise, son zamanlar- da, sulhu muhafaza için daha si- lâhlı ve sağlam olmak siyasasına saptığını biliyoruz. Deniz kuvvetleri meselesi önü- müzdeki yıl alâkadar devletler a- rasında yeniden görüşülecekti, bu işin temelleri şimdiden atılıyor ve silahlanma alâmetleri daha geniş ölçüde görünüyor demektir, andlaşmasını imzalamış elan dev-| 4“ letlerin donanmaları her birinin | Fransada suel ihtiyacma göre tahdit edilmişti.! İffaaliyet, tayyare- Son defa Londrada Japonlar ve| |: Amerikalılar da dahil olduğu hal-' de yapılan görüşmelerde Japon:! i yanın, bir mualıedenin tadilir| ter artacak 27 (A. A.) —Dün toplantıya Paris, General Donain'in isteyip İngiltere ve Amerika ile; çağırdığı hava ordusu şefleri bir seviyeye çıkmak arzusunu gös- terdiği malümdur. feshedip çekilmişti. | Amerika, bu muahedeye söve; za) birr rekor -4 saat 33 sumgğakika Baş aşağı uçan tayyareci Londra, 27 — Bir Arjantinli tayyareci yeni bir hava rekoru yapmıştır. Bunun pek de ileride kırılmıyacak mahiyette olduğu | İ zannedilmektedir. Arjantinli, tam 4 saat 33 dakika başaşağı uçmuş | tur. Iki sahte Habeş Japonyada neler yaptı... Tokyodan “Niyus Kronikl,, gazetesi ne bildirildiğine göre, kendilerine Ha- beş süsü (veren iki kişi Japon 22. bıtasmca tevkif edilmiştir. Bunlardan birinin, yüzünü mahsus .boyamiş olan bir Japon kolej talebesi, diğeri ise hakikaten boyasız fakat Ha. beş olmadığı anlaşılmıştır. İ Bu siyah adam, hem bir milyoner olduğunu ileri sürüyordu. ! Bunlarm her ikisi de, Habeşlerin Talyanlarla olan ihtilâf: üzerinde Ja- ponların Habeşlere karşı sempatisini uyandırmak için çalışmakta idiler. Bu sahtekâr iki kişi, — ayni gazete- nin bildirdiğine göre — Japonyada kızlarım alâkasını da çekmeğe muvaf- fak olmuşlardır. Bu suretle, hir Ha - beş prensi için bir (Japon kızı ara « nıldığı rivayet eden masalı ağız « dan ağıza dolaşmağa başlamıştır. Bu sırada hakiki bir Habeş olan ve kendisinin Habeş harp akademisi mü- dürü olduğu söylenen doktor Biru is- mindeki zat, bir çok vatansever grup- lar tarafından hüsnü kabul görmek - tedir. | mmiğriğel Limanımızda bir çarpışma Dün akşam üzeri İzmire gitmek üzere Karaköyden hareket eden Sakarya vapuru manevra yâpar - ken Karadeniz vapurunun ön ta - rafma çarpmış ve hasara uğratmış! mıştır. Tahkikat yapılıyor. li konferansı, teknik meselelerin i incelenmesi ve bilhassa uçuş - Nihayet uzlaşma olamayınca, : larda güvenliğin arttırılması! kendi tarafından bu muahedeyi |! çarelerinin aranılması ergesini kovalamaktaydı. esasan sanssse sanan pe seremeaee 20 en vana sarman Bir mantık- sızlığa mani olunuyor! Tramvaya boş yere verdiğimiz paraları artık vermiyeceğiz ! Tramvay sosyetesiyle Bayındır. ir: Bakanlığı arasında Sirkeci ve Eminönü durak yerlerinin birleş. i tirilmesi meselesi etrafında müza- kereler cereyan etmektedir. Ba- yındırlık Bakanlığı bilhassa Emi- nönü ile Hidayet camii durak yer- leri arasındaki 80 metrelik mesa - fe için tam bilet kesilmesine şid- detle itiraz etmektedir. Tramvay tasdikiyle yapıldığını ileri süre - rek vaziyeti değiştirmeğe yanaş - mamaktadır. HABER: Ali Çetinkaya'nın azmi saye: sinde, memleket ölçüsündeki bü- yük işlerden şehirlerdeki küçük iş. lere kadar birçok müşküllerin hal. ledileceği anlaşılıyor. | Yukarda verdiğimiz haber de, İstanbul halkımın her gün boş ye-| re verdiği fazla paraları artık ver- miyeceğine dair bir müjdedir. Gazetemiz, bu münasebetsiz nizamı eskiden beri tenkit etmiş- ti. HABER — Akşzın Postası Bir sanatkâr Aslan pençe- sine düştü Gharles Bickford Holiyut sinema aktörlerinden Çarls Bikford şimdiye kadar “A- zılı erkek,, rolünü oynamaktaydı. Her filmde kolu budu kuvvetli, haşin insanlar rolünü alırdı. Son filmini çevirirken, üzerine bir aslanın atlaması icap ediyor - du. Fakat, aslan, terbiyeli olma - sma rağmen, vaktinden evvel at - lamış ve Bikford'u habersiz ya - kalamıştır. Aslan, kuvvetli sine artistinin kafasını pençelemiş, ensesini ve sırtını ısırmışlar. Bunun üzerine aslan terbiyeci- İ si hemen sıçrıyarak bu felâketze- de sanat adamınt vahşi hayvanın pençelerinden (o kurtarmışsa da, şimdi sanatkâr hastanede yatmak- tadır. Berlitz mektebi Her yıl Pariste bir Türk talebe okutacak Her sene mamleketmizden Av-! rupaya tahsil için bir Türk talebe- göndermeğe, ve bunun üç sene İ-| çin bütün masrafını üzerine alma- ğa karar veren Berlitz mektebi- nin direktörü dün gazetecilere de: miştir ki: “İlerde bu talebenin miktarım ikiye ve belki daha yukarı çıkar- mağı düşünüyoruz: Şimdi yalnız Parise göndermek kararındayız. fakat ilerde başka memleketlere de göndermek mümkün olabilece- İ ğini sanıyorum. İllk Türk talebe- sini önümüzdeki yılın eylülünde | göndereceğiz. Avrupaya gitmek için ya cak imtihanın sualleri kapalı zarf- lar içinde Paristen e ve e si rülmek üzere gene Parise gi tir. Merkezimiz Pariste — yor. İdare heyetimizin başkanı) $ Bay Kollonj eski bir Türk dostu- dur.,, Bunları söyliyen Berlitz mekte- bi direktörü, Türklere olan sev | gisinden bahsetmiştir. Direktör, lâtin harfleri kabul edildikten son ra, “yabancılara türkçe öğretmek, üzere Berlitz usulü bir kitap yaz: mıştır. Bu kitap Berlitz müessese. sinin bütün dünyadaki 350 mekte bine dağıtılmıştır. 20 ilkteşrin Pazar - Genel | nüfus sayımı... Sayımın bütün yurtta bir günde ba- şarılması soysal birlik ve çalışmanın en güzel bir eğlencesi olacaktır. Bu büyük günde devletin buyruk - larına hepimiz uymalıyız... Başvekölet Statistik Umum Müdürlüğü e NA Gümrük memurları için ihtisas kursu Yakmda Ankarada gümrük me- murlarının ihtısasmı arttırmak i - gin bir kurs açılacaktır. Bu kurs yüksek ihtısas mektebi mahiye - tinde olacağı için büyük ehemmi - yet verilmektedir. Kurs dokuz ay sürecektir. İstanbuldan bu kursa gitmek üzere sekiz gümrük'me - muru seçilmiştir. i 2 EYLÜL — 1985 —— Göring'i in “av, daveti Alman - Macar Leh anlaş Macar Başbakanı General Gömböş| Berline gitti. | aytarı bildiriyor; ! | birdenbire tayyareyle | Bunu dün bildirmiştik: (o Kendisinin Hitleri de göreceği anlaşılıyordu. Gi- dişinin, son defa Hitlerin Nüremberg teki nutkunda da işaret ettiği Memel | meselesiyle ilgili (alâkadar) olduğu! sanılıyor ve dolayısiyle Lehistan, Al. manya, Macaristan arasında bir pakt bile imza edilmesi ihtimalini ileri sü - rüyerlar, Bugün gelen bir telgraf enteresan bir “av hikâyesi,, nakletmektedir. Romen tayyareleri şehrimizde Dün Romanyadan gelmesi bek- lenen Romen hava filosu saat 9,30 da Yeşilköye varmış, büyük törenle karşılanmıştır. Dost Romen filosu 7 tayyare » den mürekkeptir. Ve yarbay Neg- Tesco Cheorghen'in başkanlığı al- tındadır. Program mucibince tayyareci - ler şehrimizde bir iki saat kaldık- tan sonra Eskişehir yoluyla An - karaya gideceklerdi. Fakat hava » nın fena olması seyahatlerini te « hir ettirmeğe sebep olmuştur. Misafirlerimiz Perapalasta mi- safir edilmişler, öğle üzeri Yeşil. köy palasta ve akşam üzeri de Perapalasta şereflerine birer 32i - yafet verilmiştir. Hava iyileşirse tayyareciler ya» rın Ankaraya gideceklerdir. ii i iskân işleri | Içişlerinden Sağlık ii bakanlığına geçti ih Muratlida bir | kongre olacak Ankara, 27 (Telefonla) — | kân işlerinin İçişleri Bakanlığın. dan Sağlık Bakanlığına veril mesi kararlaşmıştır. Sağlık Bakanı Dr. Refik, Sağlık Müsteşarı Husameddin; ile birlikte bu akşam Jstanbula ii 40 gün filminden dolayı Amerika oradan da Trakyaya gidecektir. Muratlıda bütün Trakya va. lilerinin iştirakiyle ve Sağlık! Bakanınm reitliğinde bir kon- gre toplanacak ve muhacırlarıni iskânr işi görüşülecektir. Kong- re üç dört gün sürecektir. ması Berlini 27 (A.A) — Havas ajansı R, Goering tarafından geyik avına çağrılan OB. Gömböş, dün yanımda Macar siyasa adamları (o bulunduğu halde, Alman Litvanya sınırında bu » lunan Memele gelmiştir, Lehistanın Berlin elçisi de, son zamanlarda, Memelde de, B, Geering ve Lehistan sübakanlığı oYönetgerile birlikte avlanmıştır, Diğer taraftan B. Von Ribbentro, hi rinciteşrinde, Lehistanda ava çıkacak. tır, Iş kanunu ve , Endüstri birliği İstanbul endüstri birliği iş ka» nunu lâyihasr üzerindeki incele - melerini bitirmiştir. Endüstri bir. liği başkanı Vasıf, sanayiciler ta- rafından ileri sürülmekte olan iti- razları şöylece ihtisar etmiştir: — Geceleri kadın işçilerin ça- luştırılmasını hükümetin de ka- bul edeceğini omuyoruz. 13 ya. şından küçük çocukların gece ça- lıştırılmamalarını muvafık görü. yoruz.. Ancak bu yaştan büyükle. re bu imkân verilmelidir. Mesai saati de 8 ile 11 arasın- da olmalı ve fazla mesat için faz- la para verilmelidir. Amele sigortasma taraftarız. Yalnız fabrika sahipleri için ko nulan cezaları çok ağır buluyoruz. Hapis cezası kaldırılmalı, 5.000 lira olarak tespit edilen para ce- zası da hafifletilmelidir. —— . Altı defa evlenen bir aktör öldü Nevyorktan bildiriliyor: Amerikanın en fazla evlenmiş olmakla tanmmış aktörü Vilyam dö Volf Hopper, Kanzos şehrinde 77 yaşmda ölmüştür. Bu adam altı karı almış. beşini boşamıştı. Son defa 1924 senesin- de Kaliforniyada evlenmişti, Evlenmeden kısa bir zaman ön ce demiştir kit “. Evlenmekten saadet duy - "dum. Aile hayatı iyi birşeydir. Fa kat ne yazık ki, bir aktör için da- ima evde kalmak mümkün olmu- yor. Bu, hoşmutsuzluklara sebep “oldu. ği - Musa dağı filmini Protestomu etti? Bugünkü “Akşam,, refikimizde okunmuştur : Vaşingtondan bildirildiğine gö- re, Türkiye elçisi, Musa dağında hükümetini protesto etmiştir. Varyete — Raks — duet — Pazar günü gündüz | Büyük Müsamere