27 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Bir tavsiye komitesi kurulması kabul edildi Dün Uluslar Kurumunun gerek “gizli gerek açık toplantılarında Italyan delegeleri bulunmamıştır. Uluslar Kurumu Konseyi top - lantısma Arjantin delegesi Dina - zo riyaset etmiş ve bir söylev ve rerek demiktir ki; “— Beşler Komitesinin çalış - malarındari müspet bir netice çık» mamış olmakla beraber, uzlaşma yolutiun tamamen kapandığı ka « naatinde değilim. Belki de yeni bir uzlaşma teşebbüsü yapmak im © kânr hâsıl olacaktır. “Bununla beraber Uluslar Ku - gösteriyor. En üstte bulunan Harar kadın tipi, bütün Habeşler arasın» da güzelliğiyle şöhret kazanmıştır, k p , il Tür | yeler sırasiyle şöyledir: Türkiye, | © Türkiyenin de g kiye rumu paktmın 15 inci maddesinin 4 üncü fıkrası mucibince İtalyan Habeş anlaşmazlığı hakkında bir rapor hazırlanmasını ve bu rapo -| ru hazırlıyacak olan komitenin! derhal seçilmesini teklif ederim. Yukarıda isimlerini zikrettiğim maddelere göre paktın hükümle - rine göre komiteye İtalyan ve Habeş delegelerinden başka kon seye iştirâk eden devletlerin bütün ! delegeleri iştirâk edeceklerdir. “Ülüslar Kurumu paktınm 15 | inci maddesi eylülün dördünden - i beri mevkii tatbikta bulunduğun. dan komite derhal işe başlamalı - dır.,, N zaheret etmiş; Türkiye, Sovyet Rusya, Danimarka delegeleri aynı şekilde hareket ettikten sonra kon sey başkanmın teklifi müttefikan| kabul edilmiştir. Yeni komite bu sabah işe baş - lamıştır, Diğer taraftan uzlaşma i-! şi de devam edecektir, Fakat Ha - beşlerin İtalyan ithamlarına ve - | receği cevap henüz gelmediğin - den, komitenin işi onbeş gün ka- dar uzayacak gibi görülüyor. . . Cenevre, 27 (A.A;) — Konseyin dün kü kararından anlaşıldığına göre, 15 nci maddede tasarlanân usul çerçeve- si içinde harekete geçilmiş bulunul - maktadır. Fakat konsey son kararla - rmı vermedikçe, bu maddenin tatbiki askıda kalacaktır. Pin üclür komitesi Uluslar Kurumu asamblesi ça » lışmalarını bitirmiştir. İcap ettiği takdirde yeniden toplantıya çağı- rılmak üzere yeni komitenin ra » porunun hazmlanmasına kadar | dağılmıştır. Yeni kömüte on üç üyelidir. U . | İngiltere, Fransa, Sovyet Rusya, Arjantin, İspanya, Portekiz, A - vustralya, Lehistan, Danimarka, İngiltere, Fransa, bu teklife zel i Ekvator, Romanya ve Şili, Yeni bir Üçler komlitesi Ihtimal! Yeni bir Keler konferansı ya - pılması ihtimalini münakaşa eden bir Fransız gazetesi şunu yazıyor: “Fransa » İtalya - İngiltete'a - rasmda bir toplantı ihtimali de yok değildir. “Bazıları Laval, Baldvin ve Musölini'nin, İsviçreye yakın bir İtalyan şehrinde buluşup görüş - melerini fikrini ortaya atıyorlar, Bumunla beraber, Fransa ile İn - giltetenin emeklerinin boşa git - miyeceğin« dair Musoliniden inan ca almadıkca yanaşmıyacekları böyle hir ihtimalin ciddiyetle gö- önünde bitulduğumu zannettire - cek bir iz yoktur.,, Yeni savkiyat İtalyanlar doğu Afrikasma as- ker ve mühimmat göndermekte devam etmektedir. Napoliden 9 | vapurla 9000 asker daha gönde - rilmiştir. İ Deyli telgrafın Mısır aytarının aldığı bir habere göre, Libya man: | takası geniş bir süel kamp haline! gelmiştir, Bingazide mühim hava kuvvetleri bulunmaktadır. Mısir Kralı İngiliz tayyare filosunu ziyaret etti Berlin, 27 — Mısır Kralı Fuat, dün İskenderiyede bulunan bir Ingiliz teyare filosunu ziyaret et - miştir, ZAFER iâstikleri HABER — Akşam Postası Kralın bu ziyareti siyasi duru - mun bu tehlikeli ânında İngiliz siyasasına Mısırın her zamankin- den daha fazla bağlı olduğu şek - linde tefsir edilmektedir. İngiliz » Maiyan inan deği! İtalyan - Uluslar Kurumu ihtilafı Londra, 27 — İngilterenin ta- nınmış siyasi simalarından olan Sir Winston Churchill dün önem- li bir diyevde bulunmuştur. Ha- beş anlaşmazlığının bir İtalyan İngiliz ihtilâfı olmayıp bunun bir İtalyan - Uluslar kurumu ihbtilâfı olduğunu söylemiştir. Sömürgelerin taksimi meselesi. ne gelince, Churchill bunu kati- yen doğru bulmamakta, ve İngil terenin hiç bir zaman sömürşele- rini taksime razı © olamıyacağını söylemektedir. Fransız kat'nesinin toplantısı Londra, 27 — Fransız hava ba kanlığı erkânı dün bir içtima yap- mışlardır. Alman kararlar “gizli Yarışların birincileri FORD Otomobil ve ye İstanbulda yapılan büyük oto- mobil yarışlarında (FORD) oto-| mobili ile yerli malr (ZAFER; lâstiklerini kullanan Ziya, Türki- ye rekorunu kırdı ve birinciliğ! kazandr. Bu ulusal endüstri için de büyük bir zafer olmuştur, itiraz edi Süveyş kanalından bir görünüş Mn tutulmakla beraber harp vukuun- da Fransanın gafil avlanmaması için tedbirler konuşulduğu tahmin edilmektedir. , İngiltere ve Rusya Uluslar Kuramünâ Bağı vldüklarım a En Londra, 27 — Uluslar kurumu konseyinde verdiği söylevde Eden kat'i bir lisanla, İngilterenin şim- diye kadar takip ettiği siyasadan katiyen vazgeçmiyeceğini bildir - miştir. Yeni seçilen komitenin raporunu geciktirmeden vermesini rica etmiştir. M. Edenden sonra Sovyet dış» bakanı M. Litvinof da konuşmuş- tur. Sovyetlerin uluslar kurumu! taahhütlerine katiyetle bağlı ol. duklarını , bildirmiştir. “Konse. yin aldığı kararlara Sovyetler da- ima sadık kalacaktır,, diye ilâve etmiştir. İtalya Afrika Işleri için 48milyon İngil > iirasi daha tahsis etti ! | irdiği 18 Ter Komilesi kuruldu. Italyaya tavsiyelerde bulunulacak yor. Avrupada taarruz olursa İngiltere ne Yapacağın: Fransaya bildirdi Londra, 27 (A. A.) — Avrupa. da bir taarruz yapıldığı takdirde İngilterenin ; takınacağı © durum hakkında Fransa tarafından çite » nilen izahata karşı İngilterenin verdiği cevap dün öğleden sonra Fransa Büyük Elçisine tevdi edil miştir. Cevabın metni gelecek hafta başlangıcında yayılacaktır, Matin gazetesi “kimse harbe mani olamaz!,, diyor Matin diyor ki: “Muvaffakiyetsizliği örtmek i- çin yalancı bir cephe yaratılmak- tadır. Barışçıl bir çözge imkânı- na artık hiç kimse inanmıyor. Bundan sonra hiç kimse İtalyan kuvvetlerini Adoua bozgununun intikamını almaktan merede. mez.,, Eden İle Laval ayrıldı Berlin 27 — İngiliz murahhası Lord Eden, ve Fransız Başbakanı M. Lâval | bugün Cenevreyi terketmişlerdir. Bakanlar gelecek hafta gene gele - ceklerini bildirmişlerdir. Ayyy ga SÖN DAKIKA Türkiye itiraz ediyor Cenevre, 27 (A. A.) — Röyter , Ajansı, konseyin husus içtimam- da Komauya, Turkiye vs Suvyet *Rüsyanm Beşler Komitesi öner - gelerine karşı itiraz kayıtları ileri sürmüş olduklarını bildirmekte - dir, ij Japon Tayfun Kazası ,Tekio, 27 (A.A.) — Dört Ja- pon destroyeri bi rtayfuna tutul- muş, bu arada 4i nefer dalgalar tarafmdan sürüklenmiştir. Bun- “dan başka tayfalardan biri ölmüş, 10 u yaralanmıştır. Destroyerler- den 2 si önemli bir şekilde hass- h- lar Afrika için harcâdi- uğramıştır. ği param çokluğunu gösteren bir haber, bugünkü “Deyfi Herald..|Bip âni manevra gazetesinde okunmaktadır. Bu gazete, 48 milyon sterlinlik yeni bir tahsisat daha ayrıldığım yaziyor. “Müstemlekelerdeki iş ve fevs kalâde ahval için,, ayrılan bu pa ranın: 32 milyon sterlini ordu, de” nana ve hava kuvvetine harca- nacaktır. Habeş ordusu ve İngilizler Adisababadan İngiliz gazete - lerine gelen haberlere göre, İngi » liz zabitlerinden hiçbirisi Habeş ordusuna girememek vaziyetin » dedirler. Adisababadaki İngiliz Elçiliği bu çeşit bir teşebbüste bulunmak isteyen İngilizlerin pasaportlarını iptal edeceğini söylemiştir. İmparator, ordusunda, daha zi- yade İngilizleri kullanmak istedi- ği halde, İngilterenin arzusuna karşı gelmemek istediği için bun- dan vazgeçmiştir. Sl kararı San Pedro - Kaliforniya - 27 (A.A.) — Harp filosu baş komu- tanı Amiral Reeves, pazartesi baş- liyarak dört gün sürecek olan bir tabiye menavrasına hazırlanma- larını bütün gemilere emretmiştir. Manevraların nerede yapılaca- ğı işaret edilmemiştir. Subaylar, bu âni karar hakkın- da fikir yürütmekten çekinmiş- lerdir. Kiralık daire Kabataşta, Sedüstünde Cürük- sulu Mahmud Paşa apartımanında gayet güzel manzaralı büyük beş oda we bir sofalı, mükellef ha- maml: bir daire kiralıktır. Tramvay istasyonunun hemen yanındadır. Taksime de yakındır.