1 Ekim 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

« mukadderatlarına “kavuştukları gün... İşt ze üç manzara... > — Gölup viliyetlerimiz, Cümiririyet £ idarexi altında geniş bir inkişaf göstermiştir. Yalnız portalmi, pamuk yetiştirme bakımından bu işi mütalea etseniz fazla isbat, şahit arafiağa Jüzum yoktur. Yafa portakallarncan aşağı kalmıyan leziz meyvelerimizi ye. 4 dilaga samonk havalisinin şimalinde bulunan topraklarımızın verdiği bimeti düşünürüz. — Son bensipr içide, Berut, mükemmel bir inikşafa mazhar olmuş O bulunuyor. İ Bütün mükaneleri yıkılmış, yeni binalas yapılmıştır. Şehrin sahili, Korniş denen İ mükemmel bir kordon cadde ile çevriimiştir. Suriye şehirleri aafalt caddelerie birbirine “bağlanmışlır. Fukat yalnız Suriyerin ve Lübnan öz evlâdı olan sahalarda bu böyle yapılmıştır. 8 — Gerek Türkiye, İ gösterdiği balde, o meşhur “Muhleriyet, sayesinde zavaltı Giz bile ierlememiştir. Müşeddet vergiler altında ezilmiş, rümak istenmiş, “Muhtariyet, te Türklerden başka ber millet hâkim olmuştur. Bunun sebebi, sancağı, atyasi bir maksatla Türklükten uzaklaştırmaktır. Diğer bir sebe. bi ie, tamamlle iktisdidir. Bars muhal bu siyasi emel kuvveden file çıksa bile Antak. .7a ve İskenderunun Berut ve cenup vilâyetlerimiz gibi inkişafı katiyyen kabil olamıya, | caktır. Çünkü, Bu saha, iktisaden bağlı bulunduğu Anadoludan O koparılmış, hinter. inmizez brrakılmıştır. Bu mıntaka Suriyeye bağlı kaldığı müddetçe ebediyen — ve gayri > tahil olarak — bep böyle sönük yaşıyacaktır. a Bunun içindir ki yalnız mili hisstyatımız değil, iktinndi coğrafya bakımından da İs. Kenderun ve Antakyanm yepyeni bir mukadderala bağlanması lâzımdır. | O Bu mukadderet7.. Sancak Türkleri buna eriştikleri gün, asavatandan uzun yol | | gurbette aç, perişan kalmış bir evlât şefkatini görecektir. Mili sofranm en yağlı umran e e Onun kendi mükadderatına hâkim olacağı günü hasretle Hüseyin Faruk TANUR Habeş imparatoru İtalya . ile anlaşacak mı? | Milletler cemiyetindeki Habeş | murahhası garip sözler söyledi | gerek Suriye son seneler içinde yukarda anlattığımız inkişafı İskenderun ve Antakya bir Türk çocukları. Araplaştı. Habeş İmparatoru Cenevrede kati bir Hisanla yalanlanmaktadır. İm- parator, hükümdarlık hukukundan kat) iyyen vaz geçmiyecek ve Cenevrtdeki| Habeş heyetini geri almıyasaktır. Yunan manevralarında Müessif bir kaza oldu Yunan donanmasındakij manevralar Cenevre, 1 — Milletler Cemiyeti as- | samblesinin dünkü toplantısında Habeş murahhası Taygar hiç beklenilmiyen | sözler söylemiştir. © Murahhas şöyle demiştir. « *— Hadiseler, zecri tedbirlerin mües- sir bir tedbir olmadığını açtıkça gösterdi uyüzden memleketimiz ve Habeş mil- “leti İtalyan işgalinin zulümleri altında inlemektedir. Milletler Cemiyeti Habe- yardım ettikten sonra İmparator Giletler Cemiyeti paktı ile kendisine edilen haklardan mühim fedakâr- 5 yapmağa hazırdır!,, Hayretle karşılanan bu sözler muh- lif şekillerde tefsir edilmektedir. Umu- kanaat imparatorun Milletler Cemi- tavassutile İtalya ile bir anlaşma taraftar olduğudur. Aynı ma- Mile göre, imparator, işgal altmda ın arazi üzerindeki hakkı İtal- tarafından tanılacak olursa, İtal- “işgalindeki topraklarda hak iddis- vaz geçecektir. murahasının sözleri, Roma nde gülünç addedilmektedir. rator tekzip ediyor daki Habeş sefareti impara- neşrettiği bir tebliğde Ha- hasının Cenevrede söylediği ri katiyyen tekzip etmektedir. İmparatorunun istifası tekzip ediliyor , n tanen resmi bir tebliğde, abeş İmparatorunun istifa etmek ni- e olduğuna dair olan haberler « esnasında feci bir kaza olmuştur. Bir top mermisi, vakitsiz infilâk ederek beş neferle iki küçük zabit yaralan- mış, bir küçük zabit ölmüştür, Zabit- lerin ihmalinden hasıl olduğu zannile tahkikat yapılmaktadır. Kralın Falerde Yunan donanması- nı teftiş edeceğini bildirmiştik, Mera- simin yapıldığına dair intişar sa- atimize kadar hiçbir haber gelmediği için bu kaza üzerine merasimin yapıl-| masından vazgeçildiği neticesini o Ççı-| karmak icap etmektedir. Hariciye Vekilimiz Edenle görüştü Cenevre 30 — Milletler cemiyeti asamblesine iştirak etmek üzere bu- raya gelmiş olan İngiliz Hariciye na- zırı M. Eden bu akşam Türkiye Hari ciye vekili Tevfik Rüştü Aras ve Sov» yet Hariciye komiseri M. Litvinofla uzun bir görüşme yapmıştır. Kâğıda Otel kapısına ancak Türkleri yeni | bırakılan ikiz çocuklar Dün sabah saat altıda Tepebaşında Meşrutiyet caddesinde büyük Emperi- yal otelinin kapısına iki çocuk bırakıl“ mıştır. Otelde gece nöbetçisi olan Yani dün sabah altı buçukta sütçüye gitmek Üzer» iç sokak kapısını açıp dışarı çı- kınca bu kapı ile dış kapınm bir ke- narndaki bir paketten çocuk sesleri işitmiştir. Yani eğilip bakmea pakette iki kü- çük çocuk görmüş, hemen zabıtaya KUÇUK HABERLER içeride: * Berberler mektebi bu aym beşinde açacaktır. Berberler cemiyoti bütün mes. ek erbabına bu sene mektebe devamisrin Yilidirmiştir. Mektep bu sene yeni teslentla yeni bag. tan kurulmuştur. * Halkevlerinde bor sene açılan lisan kursları bu sene de kurulacaktır. Hminönü Halkevinde Ilsan kuraları bu akşamdan iti. baren başlamaktadır. * ihracstçılarımızı Lescii için konulan siddet dür bitmiş, fakat kanun müsait ol duğundan 15 ik kânuna kadar vratılmış. tar, * Şehrin dahil ve haricinde rüam mü. cadelesine bugünden itibaren başlanacak. Lr. Mevcut 9000 hayvan gözden geçirile. cektir. * Kadıköy su şirketinin satın alınması müzakereleri ca güne kadar başlıyacaktır. Bu suyu Belediye sular idaresi ele alacaktır. 4 İlk tedrisat müfettişleri dün maarif. de toplanarak yeni ilk tedrisat müfredat programı Üzerinde görüşmüşlerdir. # Kazaların maarif memurları dün ma. arif müdürü nezdinde toplanarak kazaların ilk mektep vaziyetini tetkik etmişlerdir. * inhisera rlımacık daktilolar için dün imtihan yapılmıştır. Iztiksna 80 genç kız girmiştir. # Iktisat Vekâleti deniz işleri müsteşarı Sadullah Güney dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. «Arasi; tanrir” Kelağonarı tahrir e. masında İçinde oturulamıyacak kadar harap binaları tesbit ederdit 'derhaf mahallin en büyük mülkiye Amirine bildireceklerdir. Bu binalar yıktırılacaktır. * Bu syın 16 sında Ankarada açılacak teynelmilel kömü? yakan vasat ve teshin Aletleri sergisine gelenlerin pasaportları me. canen viza edilecektir. » Münhal doçentiikter için mürscant &lenlerin imtihanlarma dün başlanmıştır. Yuka fen ve tp fakbitezinin dezmdaki min. hallere müraesat vaki olmamıştır. * Uman şirketi tasfiye heyeti Ticaret Odasının Miran hanma sürdüğü depozitoyu geri veremiyeceğini mahkeme yölile Odaya bildirmiştir. » Sıhhiye Vekâleti bu sene leyli *ıp ta. lebe yurduna 171 talebe kabul etmiş ve 41 kişiyi ihtyata ayırmıştır. * İstanbul gümrüklerine ilk teşrin Kon. tenjanr dün verilmiştir. * 20 teyrinievvelde Ankarada açılması rmikarrer ci ve ev. sanayii sergisinin açılış | merasimi 28 ilk teşrine alınmıştır. * Tahlisiye idaresi Samsun ve Zongul. dakta yeni kurulacak istasyonların Inşaatm, dan, binnlar kışa kadar bilemiyeceği İçin, vaz geçmiştir. Bu işe tahsis edilmek için bu sene bina kiralanacaktır. * Şirketi Hayriyonin Boğazı tnnıtmak| için bir propaganda gazetesi çıkarmağı ka. zar verdiği söylenmektedir. * Yedi sene evvel Benemende- Trcalar civarında çalılar arasında bulunmuş ve bir kaza neticesinde ölmüş zannedilen cesedin Afyonlu Mehmede sit olduğu ve şimdi Foça muhtart olan İbrahim tarafından öldürüldü. gü ihbar edilmiş ve İbrahim yakalanmıştır. * Bir yangın neticesinde İlgazm ve nahiyesinde 28 ev ve 70 yaşında bir ile Ür kaç hayvan yanmıştır. Dışarda: vererek Japonların Şarki Hope yar muzabir almaktan vaz geçmeleri ve Çin &. rarisinin bir daba Lecavüze o uğramıyacağı hakkında Tokyomm teminat vermesini iste. mişlerdir. * Italyan propaganda nazırı AMleri Al. man ricalile görüşmek Üzere Berline git. miştir. # Londra -— Yuhanebere hava yarışını meşhur tayyareci Skot kazanmıştır. * Amerikada Vaşington civarında bir! baskın neticesinde binden fazla Kaçakçı ya.! kalanımıştır. Bunların 160,000 dolar kiye, tlnde afyon ve alkol stokları müsadere edil. miştir, * Almanları yeni yaptıkları ve İsmini (Atma) koydukları yolcu vapuru ilk seferi, mi Pireye yapmıştır ı sarılıp haher vermiş, çocuklar Beyoğlu mer- kezine götürülmüştür. Zavallı yavrular yüzleri dışarda ol- mak üzere yazete kâğıdına sarılmış, bulunuyordu. Göğüslerinde yeni harf lerle yazılmış bir kâğıt vardı. Bu kâ- ğıtta “Çocukların ikisi de Türktür. yazısı okunmuştur. Henüz doğmuş ve aynı zamanda ikiz olduğu anlaşılan bu çocuklar, bi- rine “Nuran,, diğerine “Ayşe, ismi konuiduktan sonra, bir otomobille Darülâccezeye gönderilmişlerdir. Çocukların sabaha karşı doğumdan sonra hemen kâğıt ve bezlere sarılıp otel kapısına bırakıldığı anlaşılmakta. dır. Bunlarla birlikte Darülâccezedeki heniz bir yaşını doldurmamış çocukla vi Birine iteşrin - 1938 Doğru mu, değil mi? Âmirinden irşad bekiiyen belediye Bon senelerde ş€hrin güzel ve yeni bir sayfiyesi olan Moeoidiyeköyüne be- lediyece birkaç zamandanberi çöp dö- külmeye başlandığını, bu civarda otu- ran halin kokudan ve sinek hüc mundan pok fena vasiyetlere düştüğü- nü yazmış, bu iğrenç halin önüne ge- çilmesi için süratle harekete geçilme- sini alâikadarlardan istemiştik. Mem- nuniyetle öğreniyoruz ki vali" Muhid- din Üstündağ neşriyattmiz üzerine derhal bu işle meşgul olmuş bizzat Mecidiyeköyüne giderek halkım şikd- yette nekadar haklı olduğunu anla mış, bir daha buraya çöp dökülmeme- sini, evvelce dökülen çöplerin de sinek fürememesi için mazotlanmasını em- rın yekünu yirmi beşi bulmuştar. Radekin tevkifi haberi teyit ediliyor Sovyet Rusyadaki yeni hadiseler- den dünkü nüshamızda bahsetmiş ve bu meyanda İzvestiya gazetesi Baş- muharriri Radek'in de tevikf edilmiş olduğuna dair bir haberi ilâve etmiş- tik. Anadolu ajansı bu haberi teyit e- den gu telgrafı vermektedir: Varşova, 30 (A. A.) — Lehistan matbuatı, Radek'in Otevkif edildiği hakkında Havas ajansı tarafından Moskovadan verilen telgrafı negret- mektedirler. retmiştir. Valimizin bu alâkasına, Mecidiye- köylülerle beraber, teşekkür ederken bir noktaya temas etmeden geçemiye- ceğiz: latambul gibi bir şehrin belediye ve- isi böyle meselelerle uğraşamıyacak kadar meşguldür, belediye teşkilâtı- nın yaptığı halaları düzeltmek için oradan oraya gitmek imknâları öc mahduttur. Dört bine yakım memur çalıştıran muazönmn kadrosiyle belediyemiz, şeh- rin içindö'wler arasa çöp dökülemi- veceğini idrak edebilmek için, muhak- hak en büyük âmirin irşat ve emrini Ingiliz grupunun inşa ettireceği Altı yedi odalı memur 2.800 liraya evleri mal olacak Çimento fiyatları ucuzlatılırsa bu miktar iki bin liraya kadar inecek Memleketimizde iktısadi ve mali te-) yebbüslerde bulunmak üzere gelmiş olan ve bazı İngiliz mali gruplarını temsil eden İngiliz mebuslarından Sumervil bu sabah Ankaradan şehri- imize gelmiştir. İngiliz mebusunun bu akşam Londraya hareketi muhtemel dir. Sumervil tarafından yapılan teşeb büsler müsbet netice verdiğinden İn- giliz mebusunun temsil ettiği grup evveli Ankarada memurlara mahsus 6-7 odalık bahçeli modern evler yap- makla işe başlayacaktır. Bu hususta İngiliz grupile Ankara memurin kooperatifi arasında bir an- Jaşma hasıl olmuştur. Sumervil Anka Ta memurin kooperatifi nizamnamesi- ni İngilizceye tercüme ettirmektedir Tercüme, bittikten sonra, İngilizce metin Londraya gönderilecek ve İngi- liz grupu tarafından bu nizamnameye uygun bir mukavele sureti hazırlana- caktır. Bunu müteakip İngiliz grupu- nun fen memurları Ankaraya giderek faaliyete başlayacaklardır. M. Sumervil Ankarada yapılacak evlerin mümkün olduğu kadar ucuza mal olmasına gayret edeceğini söyle- miştir. Aynı grup tarafından Tnzilte- rede yapılan 6-7 odalı, bahçeli evler 450 İngiliz lirasına, (takriben 2800 li- raya) mal olmaktadır. İngiliz grupu Ankarada inşa edilecek evleri daha ucuza mal etmek için İngilteredeki fiata nisbetle üç misli fazla olan çi- mento fiatının indirilmesini teklif çe miştir. Memleketimizde kereste bedeli ile işçi ücreti İngiltereye nisbeten ucuz olduğundan, çimento flâtı da indiril- diği takdirde Ankarada yapılacak olan modern evler 1500-2000 İlraya mal olacaktır. Bu evlerde oturacak memurlar her ay verecekleri kira ile kısa bir müddet zarfında evlerine sa- hip olabileceklerdir. Bu akşam Londraya gidecek vlan M. Sumervil İngiliz fen memurlarile beraber tekrar Ankaraya gelerek ka- ti mukaveleyi imzalayacak ve derhal işe başlayacaktır. Karabükte kurulacak demir ve çelik fabrikalarımız Ingiliz grupile kat'i mukavele dün Londrada imzalandı ziebikeğim verilen malimata göre) leri gelen maliyeci ve iktısatçıları Karabükte kurulacak yeni demir ve çelik fabrikaları için Haziranm 23 ün- de Ankarada imzalanmış olan mali anlasma mucibince bu İabrikaları kurmaya talip şirketle yapılması icap, eden mukavele dün Londrada iktisat müsteşarımız Faik Kurt oğlu ve H. A. Brassard kompani mümessili arasın - da imzalanmıştır. İmza merasiminde Londranın en İ- bulunmuştur. Merasimdön sonra bir ziyafet veril- miş ve ziyâfette evvelâ İngiltere Eks- port kredi umum müdürü bir. nutuk söylieyrek Türkiyenin sermaye ve iş adamlarına telkin ettiği büyük emni- yetten sitayis!e bahsetmiştir. Bunu müteaikp M. Keti namma bir nutuk söylenmiştir. Nutuklara Faik Kurt oğlu ©evap ver miştir.