7 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

7 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Bir Ingiliz nazırı diyor ki İtalya ile müzakereye korkumuzdan karar vermiş değiliz “İngiltere, dünyanın en kuvvetli ve en tehlikeli bir devletidir !,, Londra, 7 (Hususi) — Mançesterde “Muhafazakâr kadınlar klübünde bir nu- tuk söyliyen ziraat nazırı Morison cz- cümle demiştir ki * Roma ile yapılacak görüşmeler- de muvalfak olacağımızı sanryorum , Biz, bu kararı, zafımızdan dolayı değil, fakat ümitvar buluünduğumuzdan dola- yı aldık ve bu yolda dovam kararıt- | dayız. İngiltere hükümeti, diğer memleket- lerin gelir rnembalarından ve dahill va- ziyetinden — haberdar bulunmaktadır. Eğer bugün bir harp çıkarsa, İngiltere- nin bunu galip olarak bitireceği husu- sunda kabinede hiç kimsenin şüphesi yoktur. Mücadele sahasında, İngiliz milleti, hâlâ dünya milletleri arasında en kuv- vetlisi ve en tehlikelisidir. Milletler Cemiyetine gelince; bu mü- essese, halen mevcut en İyi ve en büyük sulh ve kollektif emniyet âleti olarak kalmakta berdevyamdır. ,, Morison, sözlerini bitirirken, Ede- nin uzün zaman kabine haricinde kal- mıyacağı kahaatini kle ayrıc& bildirmiş- tir. * Romada İngiliz — İtalyan görüş- melerini yapacık olan İngilterenin Londra büylk elçisi Lord Pört dün Ro- maya Vası! olmuştur. Moskovadaki muhakeme Bür Baştarah 1 incide NG ve eretimle Kirova suikast terlip eyle- Miğini inkâr eylemiştir. Bundan sonra isticvap Yethişçiliğin bilhassa Troçkistler larafın- Han yapılmakta olduğunu İleri sürmüştür. Bunun üzerine sabık Gepeu şefi Yoyoda, Buarin ile Rikovu yalancılıkla itbam edi- yor ve diyor ki: *— Kirovun kaltli, Troçkistler ve sağcı- Jar merkezi tarafından müzakere edilmiş- tir, Rikov bu katli mevsimsiz telâkki edi- yordu. Fakat Troçkistlerin ısrarı Özerine nihayet projeyi tasvip eylemiş ve bilâba- ve meteleden Buharini — haberdar elmiş- Hr.,, Müddeiumumlunin süslleri üzerine, harin, Lenin ile Sverdlov ve Stalinin kat- l projelerinden haberdar olmadığımı söy: lemiş, fakat 1918 de Lenin, Sverdlov ve Stalinin tevkif edilmeleri hakkında barı görüşmelere iştirak ettiğini — kabul eyle- miştir. Bubarin, bundan — sönra, kaplla- lismin yeniden tesisi projeleri hakkında arun tafsllât vermiş, Amerika ve Japonya poliklerile temas etmediğini söylemiş ve cosus olduğunu reddeylemiştir. Buharinin edilen Rikov, fikrine göre, Rikov bir casts olmamıştır. Bu arada Rikov, Buharinin sözünü kes- miş ve gerek kendisinin gerek Buharinin kendi gruplarına mensüp bir çok azanın casuslukla işligal ettiğinden baberdar bu- Junduklarını bildirmiştir. Bu hödiseden sonra, Buharin, yeniden sözüne devam ederek ezcümle demiştir ki: * 1917 de aramızı hiç birimizin güç bir gayritabitlik olacağını söyliyerek diyor ki: Ve yalnız İngiliz - İtalyan müzakereleri Beğil, bunların sımnında Fransız - İtalyan müzakerelerinin de dahil olduğunu kabul etmelisiniz. İngilterenin İtalya ile yaptığı müzakerelerden Fransanın ç tutulaca- Bina veya — kalacağına — ihtimal vermek mümkün değildir. Şu basit sebeblen dolayı ki böyle bir iş evveli — İngilterenin işine gelemez. — Saniyen de eğer icap — ederse FPransa komşuları Avrapa karası devletle- rile İngiltereden önce ve belki ondan daha kavi anlaşabilir. Ba son şık ise tabil İn- giltere aleyhine olur. Onon için dünyanın şimdiki şartları içinde — İngilleresiz bir Pransa, ve Fransasız bir İngiltere farzolu namaz. İşte böyle çift mahiyetli olan İn- giliz - İtalyan müzakerelerinindir ki müs- bet sonuca varıp varmıyacağını anlamak istiyoruz. İngitiz » İtalyan müzakerelerini müsbet netlceye götürmek İârzım gelen en yeni â. mil - bilhassa İtalya noktai nazarından - Avusturya meselesinin birdenbire alıver» diği şeklidir. Kim — ne dörse desin İtal- yanın samim? siyesetinde merkezl Avrupa- nın bu havsliye inerek Tuna hâkimiyeti ihtimali bakımından. Almanyanın — diğer Almanları kendi kütleti içine almak armı- su nekadar tabit olursa olsun, İtalyan nok- tal nazarından bu hal, hele Avusturyaya tasllük eden kısmında, İtalyanın varlığile terad teşkil eden bir keyfiyettir. Elinden gelirse Ttalya, Almanya ile dost kalmağa çalışmakla beraber bu Alman — arrusunun tabakkuk etmemesine var küuvvetile calışır. İşte İtalyaya göre ve bütün dünyanın gö- zül önünde ba t.hlike nerede ise tahâkkuk ediverecek bir mMmahiyet ve manyöra âryet miştir, İtalyayı İngiltere — ile konuşmada ve onun fimninda — Fransa ile anlaşmağa sevkeden ön kuüvvetli âmil bizce budur, ve nitekim İngilir Başvekili Çamberiynın da sön anlâşma teşebhüsünde esacen bu yeni fakiöre İstinst etmiş otduğunu zan- nederia, ! İmparalorcu beyaz Ruslara karşı merha- mot düymak aklımızdan geçmezdi. Fakat 1991 de vaziyet başka türlü olmuştur. Zen- Kİn köylüler yani kulaklak, bize sırf İnsani sebebler dolayısile sempatik gözüktü. Bu, programımızda taktik bakıtından mühim bir mevki almıştı. Ö saman, vaktile yaya dığımız sösyalizme karşi hakikt bir wetret duymağa başladık. 1032 de Henkkidıe ve Tomski, bir hükümet datbesi fikrini ileri attı. Rikov, bundan beni — haberdar etti. Troçkisi tethişçilik — üzumu, sağcılar ve Zinoviyefçiler ise kütleyi ayaklandır- mak lârumu üzerinde ıstar etmekte idi.,, Müddelumumi bir santten beri izahat vermekte devam eden Bubarinin sözünü ketmiş ve muhakemeye — pazartesi günü devam edilmek üzere celseye nihayet ve rilmiştir. Zelenski neler söylüyor ? Mübakemenin dün akşamki celsesinde Zelenski ve İkramovun da istlevabı yapil- mıştir. Sovyet kooperatifleri birliği sabık sek- reteri Zelenski sağa doğru — bir hükümet darbesi dehine — gayretlerinde bir İngiliz şahsiyeti tarafından yardım — gördüğünü bildirmiş ve İagiliz işçi partisi liderlerin den Aleksanderia, Sovyetler Birliğinde sağ € bir bükümet ikiidar mevkilne — gelirse kendisine kredi vermek vaadinde bulun- duğunü tasrih etmiştir. Zelenski, bandan sonra bozgunculuk yapmış olduğunu kabül etmiştir. Özbekistan komünist partisi sabık genel sekreteri Akmal — İkramov da Roharinin Özbekistanı Sovyetler birliğinden ayırma- Ha müvaffak olduğu takdirde İngilterenin yardımını temlu eylemiş bulunduğu hak- kında kendisine haber — verdiğini bildir- Tülştir. Besanofun itirafları Mahkemenin cumartesi günklü celsesin- de Savyetler birliğinin Barlin büyük elçi- HBi sabık müsteşarı Besanov — dinlenmiş- Hr. Besanov ercümle damilştir ki: — 1935 de Çekoslovakyada Maslov is- minde bir Rus mültecisi ile temasa girdim ve gürüşmelerde — bulundum. Bu Maslov Hemlaya ile İrtibat halinde idi ve gerek ondan gerek Bulgar, Yngoslary ve Polon- yalı İrtica teşekküllerinden para almakta idi. Maslov para mukabilinde, kendi teş- kilâtımnı Troçkinin kontrolu altına koyma- ya kabul etti.,, Leh Hariciye Nazırı Romada Italya Krallie görüştü Roma, 7 (Hususl) — Polonya Harici- ye naaırı Bek, dün akşam Romaya var. Mış ve istasyonda Kont Çiyano ve Fa- gist Partisi ümümt kâtibi Staraça ile hükümet, ordu ve partf mümessilleri tatafından kârşilanmıştır. Bek, ssbah Panteon'a meçhul ağker merarına, faşist âbidesine ve mareşal | Pilsudskinin büstüne çelenkler koy- l mMmüş ve bilâhare kral ve bunu müteakip Musol'ni ve Kont Ciyano tarafından kabul edilmiştir, Üç gün sürezek olan retmtf ziyareti müteakip, Bek Vatikana da gidecek ve Papalık nazıri kardinal Paçelli ile gö- rüşecektir « DIŞARDA: * Yunan başvekili Metaksas dün sabah Alinaya gelmiş ve istasyonda — bütün hü- kümet azası, yüksek devlet adamları, ze- neraller, ticaret, ziraat ve endüstri oda ları heyotleri ve İşçiler ve patronlar de- lezeleri tarafından hararetle karşılanmı; tır. Başvekile yapılan — mllli esere karşı milletin şükranına tercüma olmak üzere, zeytin dalından çelenk verilmiştir. * Bulgaristanda — Şumnu ve Eskizağra vilâyetlerinde mebus seçimi — dün yapıl- mıştır. Bulgar ajansı hâdise çıkmadığını bildirmektedir. * Lâypzig ilkbahar panayırı dün sabah Alman ekonomi nazırı Funkun bir nulku ile açılmışlır. * Yunan vellahti prons Pol, relikasile birlikte Atinaya dönmüş ve tezahürnila karşılanmıştır. * Söryeller birliği ve — Almanya hükü- metleri arasında diplomatik görüşmeler neticesinde, Sovyetler birliğinin Alman- yada ve Almanyanın Sovyetler birliğinde mevcut konsolosluklarının — kapatılması hakkında bir anlaşmaya varılmıştır. * Kobada kısmi meclis intihabalı sükü- netle cereğan elmiştir. 80 mebus ve bir ayan azası İulibap edilmiştir. Muhalefet partileri intihabat kanununu protosto el- mek için nümzet göstermemişlerdir. Ekse- Fiyet milli hükümetin elindedir. * Çek Reisiçumhuru Beneş ve hariciye nazırı Krofta, cumartesi — günü akşamı, balen Pragda bulunan Amerika — birleşik devletleri sabık relsi Huver şerefine bü- yük Bir kabul tesmi tertip etmişlerdir. * Almanyada Dahlem kilişesinde bildi- rildiğine göre, geçenlerde mahküm alup hapis müddetini muhakemesi esnasında geçirdiği için serbest bırakılacağlı sanılan Protestan rahip Miomöller, — Berlinin 15 mil şimalinde Sahenhavzen tecrübe kam- pınâ gönderilmiştir. İngiltere ile Amerika arasında ihtilâf Vaşington, 7 (ALA.) — Rüzvelt, bü- yük Okyanostaki Feniks talımatlaların- dan Canton ve Henderbury adaları ü- zetinde Amerikanm hüâkimiyetini ilân etmiştir. ! “Federal Rejister,, bugün Reisicim- hurun bu ikl adanın idacesi altındaki a- dalara ilhâkı için hükümete hitaben yazklığı kararnameyi neşredecektir. Hariciye nezareti, Büyük Okyanosun ortasında bulunan ve hâkimiyetleri hak- kında İngilizlerle hâdise veya müzake- releri intaç etmiş olan bir çok adanın kanuni statüsünü tetkik etmeğe devam etmektedir . 18 incl asırda ve 19 unctu asrın bir kısınında İngiliz ve Amerikan balıkçı gemilerinin Guano tüccarlarının bu a- Gdalaridan bazılarıma yerleştikleri bu ge- milerin jurnal defterindeki kayıtlardan ve Amerikan hazinesi taralından Gu- ano tüccarlarına verilmiş olan vesika- lardan anlaşılmaktadır , Amerika hükümeti Londra hüküme- tiyle bu adaların Amerikaya geçmesi neticesinde çıkabilecek olan — ihtilâfları münakoşa etmeğe hazırdır. Reisicümhur tarafından — jitihaz edi- len bu karar Büyük Ökyanosun ortasın- daki adaların heyeti umumiyesi Üzerin- de Amerikan hâkimiyetinin İlânına doğ Tu atılmış bir adım mahiyetinde telâkli edilmektedir. Amerika bu adalarda hava üsleri te- sis etmek tasavvurundadır. neşriyat ıdare Dabiliye vekâleti — tarafından her ay çikarilmakta ölan “İdâre, — mecmüasının 115 inci gayısı intişar etmiştir. B sayıda bir aylık tayinler, kanunlar, nizamname- ler, mülkiye teşkilât kararnameleri, çalış- ma raporları, tekaüt ve yelim muamelele- ri, tamimler gibi resmli muamelelere mü- teallik yazılardan maada $. Sabit Aykutun Döomografik inkilâp adlı, etüdü ile Şüketi Adalın “yüksek idare kadrosundaki me- M©murların tayinleri ve yetiştirilmeler hak- kında beynelniilel Anket İsimli toreümesi | ve Idare kroniği bulanmaktadır. Tavsiye | öderiz. Yeni D tıraları anlatmağa başlamışlarklır. aa İRRE a 7 —— MAKL — I935 - Darüşşafakanın 65 inci yıldönümü Dün mektepte çok samimi bir aıle toplantısıle kutlulandl Darüşşafaka toplantısında bulunanlar Türkiyenin en eski izfan mMmüeceseye- letinden biri olan Darüişşafaka, dün 65 - ihci yddönümünü Kirak etti ve bu mü- nâasebetle mektepte bir de merasim ya- pıldi Yedi saat süren ve büyük bir sami- miyet havası içinde geçen bu toplantıda Darlişşafakanın en caki mezunlariyle en gençleri yanyana yer almışlatdı. Top- lantı İetiklâl marşiyle açılmış, Darüş- şafakalılar Kurumu başkanı Vefik Pal- mir kısa bir nutuk söylemiş, kendisini 'Ticaret Mektebi muallimlerinden To- gönün sözleri takip etmiştir. Bundan sonra A'ılllllkn, en'ane ıını- cibince Kurumun dalm? falarl Kelk bi Junan Başvekile, llıınf Vekiline ve kuruma büyük yardımlarda bulunmuş, olan Malatya söylavı İemet İnönüne birer tazim ve teşekkür telgrafları çe- kilmesine karar verilmiştir. Merasim sona erdikten sönra, genç ihtiyar bütün Darüşşafakalılar bir aile samimiyeti içinde konuşmağa, eski ha- Bu arada Darüşşafakalılar — inçin yöcılmış bir gür ve mekotepte eskiden “evamir,, adını taştyan mektep talimatnamesi ©- kunmuştur. Kahkahalarla karşılanan ve bir bay» ÜYü vt 'AR U asvar — 8 'DALYECİLER 18 K enteresan bülünan “evamir,, in ettiği — suçlar arasında şunlar “Mubastır. Yusuf ağanın ti gübre karıştırımak, bahçeden mak, abdessiz namaz kılmak, hâneden revani çalmak, feslerin külünü koparmak, izmarit ilâh.., “Evamir,, okunduktatı sonra W.. nün tanımmış şahsiyetlerinden ve mezunlardan büzı zatlar mektepte tiyle geçmiş gülünç vak'aları ınııv' lar, yemekten sonra konser verilmiş * 17 ye kadar neş'eli bir vakit rilmiştir. ’ Fatih salh üçüncü hakuk — hakimlii” den: ' (938423) Nuriyenin kocası Devlet miryolları travers mütenhhidi Ömef gf kan aleyhine açtığı nafaka davasınıl bakemesinde dava olunana gönderilefi Jigata gelen Mmübüşir meşruhatında ı’ İstanbuldaki ve gerek Bozükteki u’ cihetle teb gibında bulunmadığı # yapılmadığının yazılmasına hluı- *i tebliğat icrasına karar verildiğindeğ 938 saat 11 de dava ölünan Ümef min mahkemede hazır — bulunmadiği , dirde giyabında muhakemeye ’ nacağı tebliğ makamına kalm olmak Yân olunur. tüyü yastıklar. raya kumaşile yü yataklar, ya kumaşile yorganlar, Satış yerleri; Beyoğlunda ve Ankarada Yerli Mallar Pazazları. g '2 milyon Molar ve 3 senelik emek sarfile .. Tamamen Elindistamda çeviil'i RUDYARD KİPLİNG'in eseri NAZAR BONCUGU filminde, sevimlk SHİRLEY TEMPLE tarnamen barabaşka bir rolde görünmek tedir. Shirley'in en büyük filmi... Herkes için bir fllmdlf' akşam Sakarya Bonlıyor. Yerlerinizi evvelden aldırınız. Tel: 41341 DÜNYANIN MEŞHUR ŞEKERCİSİ Sinem$ sında —a Ali Muhiddin Hacı Bekir Mamulâtını teşhir. ettiği Avrupa ve Amerika sergilerinde daima birinciliği kazanmıştır, Gm.ıdî gezmeye gelen seyyahlar nefaseti cihanın dört köşesine nam salan Hacı Bekir Lokum ve Şekerlemelerini Alırla! Bir buçuk asırdan fazla bir tarihi olan bu meşhbur Tüzk ticarethanesi lokom ve şekerleri kadar nefis Hmaline başladı. Hacı Bekir Kavremelâsı gayet lüks amblâjlı ve kilosunun BMMHMÜM BŞ ’ff!!f FE'o 4 w w KPi fe SALI Za£ IS L e - SECLESKİEŞCE, Ça /