27 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

'—-— “Sulara dalan : gözler ,, ALİD Fabhri Ozansoy yeni bir —“' gür kitabı çıkardı: Sulara da- : “Nurullah Ataça, özürler di- L“&" diye yazmış. Sebebini sör- 3 beni, manzumelerini okumağa ':îbur ettiği için özür dilediğini söy- Nazikliği bu dereceye vardıran ğz çünkü bunca yıllık dostluğumuza, Zamandan beri de hemen her gün "%ınım rağmen giirlerini anla- Ayorum. Yalnız hüsnit - niyetimden ti Olmasmı isterim: mahsuüs yapmı- Krum, o gürleri “anlamak” elimden filmiyor, _:u kitabındaki manzumeleri oku: " hattâ içlerinde birkaç dafa öku- ;":hnm Ğa oldu. Bazan bir. mısrağ, ;” krla üzerinde durdum: güzel bir bu- « Süslü bir hayal dikkatimi cekti: & Aıymaya dön de yüzünü, — “'*Mrürgibigörwmm—bu- &” Civan bindi giti âtma.,, Yahut: akşam mehtabı getiren bara — hwhpııııagııurvldL,,Yıhut & « “Mehtabın, gecenimn ve açıklı- ©6 manzumelerin hiç biri hatı- ;M—ı kalmıryor; bu yazıyı yazarken, Bulduğum parçalardan bazılarmi Skretmek için kitabr tekrar gözden ge- #rmeğe mecbur oldum. “Falan man- len bir parça alayrm” diyemedim. k edeyim ki fazla aramak lâzım :hıedı: Çünkü manzumelerin çoğun- Büzel yerler var, Fakat bu şilrin lüzümuna nüfuz e- '”"b'm; © manzumteleri- okürken N bi zaman: “Bunun söylemesi, bu &klin yaratılması, bu hlssin ifade edi- Mesi Vüzımdı,, diyemiyorum. Mütema> | Ven içimden: “Olmata da olutdu!?,, et geliyor. Çünkl a şilrin samimiyetine inana- “üyorum. Şair kendi düydüklerimi söy- “*Miyor; kürduğu gekiller hissediliyor | hiç bir zaman onu şiddetle kavra - !ş. Halid Fahri Ozansoy vaktile 'nun Altı kişi muharririni #'tyor piyesini tercüme etmişti, ne de- Mek istediğimi anlar: onun manzume. —’Me hiç bir zaman birtakım hisle- Tin, hayallerin, şekillerin şairlerini a: Tadıkları hissolunmuyor, Halbuki sa- Rat budur ve yalnız budüur. Halid Fah: H Ozansoy'un gürinde ise şairlerini SOktan bulmuş hislerin, hayallerin, şe- lmdn birer hatırasından başka bir Bey bulamıyorum. Hattâ mütemadi - Yen: “Ben bunları okutauştum” hissi Etliyor; dâha fenası bazan da evveli Berede okuduğumuzu hâtırlıyoruz. “Şi- İa'daki kadm,, t okurken Yahya Ke- Mal'in “Vıran bağ,, mı hatırlamamak Mümkün olmuyor. Halid Fahri Özan- 50Y'un manzümeleri de bu mukayese- Ye tahammül edemiyor. Yanlış anlaşıl- Masrmn: o şiirde intihal yok. Daha bil. Yük bir kusur var: o manzımeler bir İkinci defa yazılmış, bir ikinci elden rcmıı hissini veriyor. Yani bize hiç İT zaman samimi gelmiyor. Bilmem söylemeğe hacet var Mi? ben kendi intibalarımı ifadeye çalışı Yor, benim anlamadığımı kaydediyo- Yoksa Sulara dalân gözler, in an- İaşılması, sevilmesi kabil olduğunu da Bilmiyor değilim. O kitabr. okuyun; :'d haksız bulmanızı temenni ede- n Nurullah ATAÇ basımevi, 30 kuruş. Askerlik Yoklamasına davet Kadıköy Yabancı Askerlik Şube Başkanlığından: (1) — Kadıköy, Üsküdar, Beykoz şubeleri Sevresinde bulunup ta yoklama kaça- müayene edilerek şube emrine Ürmiş piyade, jandarma ve deniz sı- Tufma ayrılmış olanlar 938 Nisan cel- inde şube mürettebatına — sevkedile- :—ımı, Mürocaatla şimdiden kayıtları- N Yaptırmaları ilân olunur. Isparta Kazanovası nasıl öldürülmüş? İlk karısını kandırıp onun ve çocuğunun ölümüne sebep olduktan sonra Ikinci karısını da elde edince talisiz koca cinayeti işlemiş Ispartanın İcadiye köyünden İbra, himi öldüren Hüseyinin müdafaa şahi- | di olarak gösterdiği Kanber oğlu Musâa dün ağırceza mahkemesinde istinabe suretiyle dinlenmiştir. Şahid hâdiseyi şöyle anlatmıştır: — Her ikisini de tanırım. Ayni köy- lüyüz. Hüseyin askerdeyken İbrahim Hüseyinin karısını kandırıp kadınm evine girerek ırzına geçmişti. Asker, Tütün satışları Bu sene köylünün yüzünü güldürüyor Bu sene, tütün satışlarımızın, köylü. nün yüzünü güldüren iyi gidişi, ihrâ- catçıları da yeniden harekete getir- miştir. Müstahsil mıntakalarda henüz satılmamış olan tütünler hararetli bir rekabet içinde satmalınmaktadır. 987 rekoltesi tütünlerin iç piyasa. larda satış manzarasını şöyle tesbit & debiliriz: Eğge piyasasında satışlar sonteşrin 937 ayındanberi devam etmektedir. Burada mart iptidasına kadar 35 mil- yon 575913 kilo tütün satılmıştır. E- genin istihsalâtı 39 milyon 662000 ki. l6 olduğuna göre, geriyo dört küsur milyon kilo kalmaktadır. Bunun bir buçuk milyon kilosu yakılacak olan fena tütündür. Geri kalan iki buçuk milyon kilo da peyderpey satılmakta- dır. Ege tütünlerinin vasat! satış fiatı 50.60 kuruş arasındadır. Karadeniz mıntakasında da satışla- rım gidişi iyidir. Burada rekolte 14 milyon 942690 kilodur. Mart başma kadar 4,144,791 kilo satılmıştır. Bu - nun 3,800,000 kilosu Samsun - Bafra, 300,000 kilosu Trabzon, 15 bin kilosu da Tokad'a aittir, Vasati satış fiatları Samsun dizi 60-72, demet 95-150, Trabzon 40-45, 'Tokad 80.40 kuruş arasındadır. Marmara mıntakasında piyasa daha yeni açılmıştır. Marmaranm tütün re- koltesi 12,249,134 kilodur. Bir hafta içinde bir milyön kilo tütün satılmış. tır. Ayrıca şark mmtakasında elde e- | © dilen 2,5 milyon kilo tütünün 1,5 mil- yon kilosu da şimdiye kadar satılmış bulunmaktadır. |— LA * İrak kralı Majeste Gazinin loğum yıl- dönümü münasebetile Atatürkle araların- da telgraflar teati edilmiştir. * KAYSERİ'ye gilmiş olan on iki dev- letin sefir ve sefaret erkânı Kayseri, Ür- güp ve civarındaki eski eserleri gezmiş- lerdir, * ANKARA islasyon moydanının tanzi- mi için, hazineye ait binaların — tapuları alınmıştır. Şahıslara ait emlâk de yakında istimlâk edilecektir. * BALKAN matbuat konferansı yakında Ankarada toplanacaktır. Müzakerelerin hi- tamında mümessiller Adana ve İzmir mın- takalarında bir seyahat yapacaklardır. * MAARİF VEKÂLETİ tarafından İs- tanbulda önümürdeki — ders yılı içinde yeniden iki lise ve beş orta okul açılacak. tır. * BALKAN ANTANTI'nın — Ankaradaki toplanltısı münasebetile — memleketimize gelmiş olan Bükreş elçimiz. Hamdullah Suphi dün vazifesi başına hareket etmiştir. * İSTANBUL BAROSU'nun senelik umu. mi beyet toplantısı dün yapılmıştır. Hesap raporuna göre geçen sene muhtaç âvukat. lara ve ailelerine 205 Hiralık yardım ya. pılmıştır. * 1 NİSAN”dan itibaren Anadola tahvil. Terinin altı aylık kuponlarının ödenmesine başlanacaktır. Cumhuriyet Merkez bankası beher kupona 160 kurüş verecektir. * BEBEK — İSTİNYE asfalt — yolunun Emmirgânda yalıların arkasından geçmesi kararlaştırılmıştır. * BELEDİYE temizlik memurları arasın. da bazı değişiklikler yapılmış, Beyoğlun- den dönen Hüseyin komşularından bu kötü haberi alınca İbrahimi ve karı- smı dava etti, Kadım bu vaziyetten müteessir oldu, geride biri memede, biri de yedi yaşında ikt çocuğunu bı- rakarak kendisini kuyuya attı. Evde yalnız başma kalan yedi yaşındaki ço- cuk da ateşe düşerek yandı. Bu hâdiseden sonra Hüseyin tekrar evlendi. İbrahimle dargındılar... İbra. him bir gün bana şöyle dedi: — Hüseyine söyle. İlk karısını nasıl kandırdımsa yenisini de bir gün kan- dıracağım! 'Tabil ben kavga çıkmasın diye bu. nu İbrahime söylemedim, İbrahim bir gün Hüseyinin ikinel karısını da kan- dırıp irzina geçmiş. Ve biz akşam Üs- tü Hüseyin gehirden köyo gelirken İb. rahim yoluna çıkıp ikinci karısmı da baştan çıkarttığını kendisine söylü- yor. Bunun üzerine aralarında kavga çıkıyor ve neticede Hüseyin İbrahimi öldürüyor. Benim bildiğim bu kadar... Şahidin bu ifadesi İsparta ağırceza mahkemesine bildirilecektir. Üsküdar hapishane- sinden kaçanlar Dün, Üsküdar hapishanesinden üç mahküm kaçmak teşebbüsünde bulun- muşlar, fakat muvaffak olamadan ya- kayı ele vermişlerdir. Müddeiumumi- lik tahkikata başlamıştır. Bundan bir miüddet evvel kaçmış o. lan İbrahim, Ahmet ve Mustafa da Ü- gÇer ay 15 er gün hapse mahktim ol . — 0 taraftan gitmeyin, çok kayıyor. dan Feridun Sarıyere, Sarıyesden — Hüsa. meddin Üsküdara, Üsküdardan Cabir de Beyoğluna nakledilmişlerdir. * BELEDİYE memurları arasmda kurul- muş olan, ölen —memurların alilelerine yardım cemiyeti dün toplanmış ve faaliyet raporu okunmuştur. Cemiyet bir sene için- de 14 bin liralık yardım temin etmiştir. * LİMANA gelen İngiliz bandıralı Litti. ya vapurile şebrimize 250 İngilir seyyahı gelmiştir. * DENİZBANK umum müdür muavin- lerinden Harunla Tahir Kevkep, yapılmak ta olan yeni gemileri tetkik için Alman. yaya gitmişlerdir. Muavinler ayni zaman. da sipariş olunan toğuk bava tesisatlı üç gemi ile de meşgul olacaklardır. * MEMLEKETİMİZDE diş tabibliği mes- leğini tesis etmiş olan doktor Halit Şazinin 16 mcı ölüm yıldönümü münasebetile dün akşam Etibba odasında bir toplantı yapıl- mıştır. * TİCARET ve SANAYİ odası, kadın ço. rapları hakkında evvelce harırlanmış olan nizamname mucibince piyasadaki çorap- ları damgalamıştır. Damzalanan çorapla- rın miktarı 40 bindir. * TAKSİ arabalarındaki radyoların kal. dırılmasına belediyece karar verilmiştir. Radyoların baran kaza ümili olduğu ileri sürülmektedir. * BORSANIN Ankaraya nakli dolayısile Dünkü sis Heybeli vapuru bu sabah kurtarıldı Dün, öğleden sonra İstanbul —limamı senelerdir görülmiyen kesif W sis taba- kasile kaplanmıştır. Sis Boğazda daha sabahtan pek hafif olarak başlamış ve saat 15 den itibaren de bütün limanı ve Marmatayı kaplı- yarak deniz münakalâtını durdurmuş, gittikçe artarak saat 18 e doğru karada da 25 metre ötesinin görülmesine mani olacak dereceyi bulmuştur. Nakil vasıtaları saat 16 ya kadar müş- külâtla — işliyebilmiş, fakat bu — saat- ten sonra — imkânsızlık — başlamış- tır. Polis ve liman dairesi tehlikeyi göze alarak karşıdan karşıya işlemek istiyen, sandal ve motörleri selerden menetmiştir. Köprünün Boğaz ye Kadıköy iskeleleri binlerce insanla dolmüştur. Saat 16,30 da köprüden kalkan Hey- beliada vapuru, Haydarpaşa önlerinde bir kazaya meydan vermemek üzere de- mirlemek istemiş, fakat demiri burada bulunan bir Almmlgığğı! M'da ü takılmıştır. Bütün fayda ver- memiş ve Heybelinin zinciri kurtarıla- mamıştır. Bunun üzerine başka bir va- pur tam yedi saat deniz üstünde kalan yolcuları ancak 23,30 da Haydarpaşaya çıkarabilmiştir. Heybeli bu sabah sekiz- buçukta kurtarılmıştır. Sis saat 22 den sonra hafiflemeğe baş- lamıştır. Bu müddet zarfında Boğazdan saat 20 de Şirketihayriyenin 65 numara- İt vapuru gelebilmiş ve halk - tarafından tezahüratla karşılanmıştır. Gece sis yüzünden biri Salacak, diğeri de Ahırkapıda iki motör — karaya otur- muştur. Vapurların işliyememesi yüzünden An- kara ekspresi de ancak saat 23 de ket edebilmiştir. Sahte yaralı ! Dün gece, saat 21 de Şahinpaşa ote- linin önünden geçen Harbiye — Fatih tramvoyından İbrahim oğlu Cavit ismin- de birisi atlamak istemiş ve yece düşün- ce feryada başlamıştır. Halkın da hay- kırması Üzerine vatman derhol arabayı durdurmuş, halk toplanmış, düşen a-. dam vak'a mahalline gelen polislere ko- Junun kırıldiğin! söylemiştir. Yapılan muayene neticesinde, Cevi- din sarhoş olduğu ve hiç bir yeriniden de yaralanmadığı anlaşılmış, halkı lürzum- suz yere heyecana düşürmek ve müna- kalâtı yedi dakika durdurmak suçiyle hakkında takibata başlanmıştır. Bir yankesici yakalandı Dün, Kasımpaşada Babahindi soka- ğında oturan Taşçı Mehmet, İstiklâl eaddesinde tramvayda giderken, sabı- kalı yankesicilerden Hayati, cebindeki 300 lirasını çalmış, fakat kaçmasına meydan verilmeden yakalanarak cürmü meşhut mahkemesine teslim edilmiştir. Mahkeme Hayatinin suçunu — sabit görerek dört ay hapsine karar vermiş ve parayı Mehmede iade etmiştir. LA A A, A A A Borsa komiseri, kambiyo ve menkul kıy- meller şubeleri müdürleri, memurlar, Bor- sa meclisi azaları ve acentalar bu — sabah Ankaraya gitmişlerdir. Nisanın birine ka. gdar buradaki muamelcelere bakmak üzere iki memur bırakılmıştır. * ANKARADA bulunan profesör Pittard ve rofikası, Türk tarih kurumu asbaşkamı profesör Afetle birlikte tetkiklerde bulun- mak üzere Güvurkaleye gideceklerdir. * İNHİSARLAR idaresi, bazı yerlerdeki tötün bayilerine yüzde altı, bazılarına da yüz de 5 bey'iye verildiğini nazarı dikka- te alarak bütün bayilere yüzde altı bey'iye verileceğini bildirmiştir. * ANKARADAKİ Kızılay merkezi senelik içtimamı dün yapmıştır. Ankara merkezl! bir sene içinde 3000 yeni aza kaydetmiştir. * DANİLİYE VEKÂLETİ müsteşarı Sab- ri bazı hususlarda tetkikler yapmak üzere Adapazarına gitmiştir. * İSPANYA'daki Franko — hükümetinin mümessili Marki dö Prat dün akşam Bük- reşe hareket etmiştir. * KONTRPLAK sanayiinde standardi- zasyonunun tatbiki için Ankaraya gitmiş olan kontrplak fabrikaları — mümessilleri ile marangorzlar cemiyeti reisi, ve umum! kâtipleri dün şehrimize — dönmüşlerdir. Netlce Ankarada teşakkül eden komisyo. Dun vereceği kararla taayyün edecektir. * İSTANBUL yüksek, deniz ticaret mek- tebinin Maarif vekâletine devri tahakkuk etmektedir. Bu husasta İktisat ve Naarif vekâletleri arasında bazı temaslar — oldu. Hu anlaşılmaktadır. Bu meyanda — yüksek tcaret ve İktisat mektebinin de Maarife devri mevzuubahstir. KURUN'da Bugünün ve yarı- nın meselesi Çekoslovakya VUSTURYANIN Almanyaya - ilhakın. A dan ve İngiliz Başvekili Çemberlay- nın “Çekoslovakyaya vukubulacak bir ta- arruzun İngiltere içla bir müdefaa külfeti ni mucip olmuyacağı, yolundaki son be- vanatından sonra Çeklerin bülün ümülleri kırılmış ve Almanyala karşı tutlukları si- yaset değişmiş bulunuşyor. Onlar, Alman- larla anlaşmak için bir formül aramağa bile başlamışlardır. Çekosltovakya, artık mütlefikleri olan Sovyet Rusyaya ve Fran» saya da güvenememektedir. Asım Us, bu- günkü başyarısında ikt taraf arasında bir anlaşma formulü butanup bulunmıyacağı. nt İcikik ediyar: *“Pragdan gelen haberlere bakılırsa bu yöolda muvaffakiyet ihtimali çok azdır. Zira Südet Almanlarımım relsi Haynlaya tam muhtariyet istiyor. Hattâ üç buçuk milyonluk — Alman azlıklarınıı muhtari- yeti le kalmıyor. Çokoslovakyanın Sov- yet Busya ilo olan ittifakıı bozmasın. da İsrar odiyor. Sonra şimdiye kadar mühtelif partilere ayrılan — Südej Al- manları aralarındaki parti — ihtilâflarını bırakmışlardır. Hepsi aralarında bir ko- alisyon yaparak B. Haylayn'ı kendilerine başkan soçmişlerdir. Diğer taraftan şim- diye kadar Südet Almanları adma hüikü- meto İştirak eden nazır Zajlcek kabinc- den çekilmiştir. Bu suretlo bütün Alman azlıkları hükümete karşt müşterek bir birlik cephesl almıştır. Tabloyu tamamlamak için Hayalaya partisindeki radikal unsurların Avustur. yadaki Hitlereller lejyonu tatzında bir (Çekoslovakya Hvası) teşkil otmekte ol dukları, bu lejyonun azaları Almanyada talim gördükleri, bu teşkilâtm Almanya tarafından bir müdahale vesilesi hazır- Tamak için Çekoslevakyada karışıklıklar çıkarmak plânı takip ettiği hakkında ge- lon bazı haberleri do unutmamak lâzun- dır. Ba vaziyoto göre “Çekoslovaukya da Avusturyanın geçtiği yol İstikametine. ml giriyor?,, sunli tabll olarak, derhal hatıra goliyor. Çekoslovakya ilo Alman- ya arasında bir anlaşma olamazsa tehli- ke meydandadır. Fakat Çekoslovaklar yalnız kaldıkları halde dahi neticede mağlüp olacakları muhakkak olmasına rağmen silâha müracaat — edeceklerdir. Onun için Çekoslovakya meselesinin A- yusturya işinde olduğu gibi düğün bay- ram şeklinde halledilmesi beklenemez. Ve Avrupanm ortasında bir kero silâh patlarsa hüdiselerin ne — gibl inkişaflar göstereceğini kimse — gimdiden - tahmin edemerz. TAN'da Matbuat hürriyeti M ZEKERİYA, yazıyor: . “Son günlerde Parlâmentoda — mütema. diyen hücumlara maruz kalan, tenkid ve muaheze edilen, İngiliz matbuatı tarafın- dan hırpalanan İngiliz Başveklll bir mat- buat toplantısında şu sözleri söylemiştir: *“Bir serbest Parlâmento ve bir serbesi matbuat bügünlerde nadirattan olmuştur, fakat öyle olduğu için bizce kıymeti azal. mış değildir. *Bizim Avam Kamarasında münakaşa edilmiş hiçbir mevzu yoktur ki, her saf- hası gözönüne konmuş oalmasın. Halk da matbuat vasıtasiyle vakalara dayanan bil- &i ile bütün bâdiseleri muhakeme etmek imkânını kazanmasın. “Eğer böyle olmazsa, eğer halkım vakıa. ları bilmesine müsaade edilmezse ve halk yalnız kendilerini idare edenlerin onlara işitirmek istediklerini istemekle — kalırsa, © milletin felükete götüren bir — yola sü- rüklenmesi tehlikesi vardır. *“Bizim milletimiz böyle bir tehlikeden matundur. Serbest matbuat ve serbest par. Tamento bugün hem büyük bir mürebbi, hem de halkın böüyük — mubafızıdır. Hem memleketlmizin menfaali — namına, hem de başkalarına örnek olabilmek için olrar muhafara etmeliyiz.,, Cemberlaynın bu sözleri demokrasi ile idare edilen bir memlekelin Başvekili ta- rafından söylendiği için tahll telâkki edil- mek lâzımgelir. Çünkü demakrasinin te- meli budur ve demokrasiler için matbnat ve parlâmento hürriyeti kadar mukaddes birşey yoktur. Fakat, bu sözlerin söylendiği zaman i. tibarile manası vardır. Almanya daha bir hafta evvel İngiltereye, iki devlet arasın- daki münasebatın iyileşmesi için İlk şart olarak matbuatın ağıını kapatmayı teklif (Lütfen sayfayı çeviriniz))