28 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Kırıkban, 28 (Hususi) — Mandater me. murlar “Türkler intihabı kazanamıyacak- Jardır, Bunun için Sancağı çetelerle Işgal etmek istiyorlar!,, diye propaganda yap- m<maktadırlar. Bazı Ecmeni ve Rumlar mukabil ve mu- halif bir cephe teşkil etmek üzere silâh- Tandırılmaktadırlar. Cenevre kararlarının tatbiki İskenderan 28 (Husust) — Cenevroden gelen güzel haberlerle buradaki tatbikat biribirini tutmamakladır. Halen Hatayda Statünün hiçbir maddesi katbik edilmiyor. Türkçenin resmi dil ola- Fak kullanılması bile nazart bir mahiyette kalmıştır. Suriye komiserinin icraatı | Antakya, 28 (Husust) — Kont dö Mar. Yel birkaç gün evvel —Hataya gelmiştir. İlk iş olarak “Yenigün,, gazetesini kapat. mıştır, Conevre müzakerelerinin akabinde Suriye yüksek komiserinin bu tavrı Türk. der Üzerinde fena akisler yapmıştır. Menemenc'oğlunun beyanatı Hatay intihabatı müzakerelerinde mem- leketimizi temsil etmek üzere Cenevreye gitmiş ve dönüşte Belgradda üç gün kal. maaş olan hariciye vekâleli umum! kâtibi Human Rıfat Menemeneloğlu dün gazete- &ilere şunları söylemiştir: * “ Bizim iddiamıza göre, — komisyon, Bvvelce salâhiyet haricinde olan bir tali. matname yapmıştı. Biz, kontrolün, kendi. miz hariç olarak yapılmasını kabal etmek le beraber talimatnamenin tatbikine müte. allik ihzari faaliyette beraber olacak, be. vaber çalışacaktık. Bu işi, bu işten anlıyanların — yapması HMzimdiı. Halbuki, mevcut — talimatnameyi oktdoğumuz vakit, burada, eksperler ko. meleyonamtdi kabul ettiğimz osaslara tama. mems mubalif hükümler gördük. Yani tali- matname, anayasanın esaslarına tamamen aykırı idi, İş, bildiğiniz safhalardan geç. ti; sonra könsey kararına göre, ittifakıârâ ile karar vermek şartile beş devletin mü. messillerinden mürekkep bir koömite ku. ruldu. Bu komitede, tam oa beş gün ça- hştık, ve talimatnameyi itirar ettiğimiz bütün noktalara göre değiştirdik. Yanl ta- llmatnameye baştan aşağı İtiraz ettiğimiz için yeniden bir talimatname — meydana getirmiş olduk. İtirazlarımızın anayasaya uygun bulunduğu, delillerimizin hukukan Züyrikabili cerh olduğu, komite kararı ve hukuk encümeni raporlarında lesbit edil. di. Yeni talimatname Yeni telimatnamenin bizi en çok alâka. dar eden mühim nokialarından biri yu- Bur: * NWatkile Hatayda nüfus tahtiri yapılma. Bını, bü idare şartları altında — kabul et memiştik. Temsil nisbetini elde etmek - gin de reyiâma benzer bir birinci safha İntihap kabul etmiştik. Burada her Hatay yaltandaşı Iatihap bürotümun önüne gide. cek ve kim olduğunu — söyledikten sonra hangi camla listesine yazılmak istediğini serbestçe bildirecekti. Komisyon, hazırla. dığı talimatnamede İse hdeta irki ve dinl tetkikler yaparak, vatandaşları kendi arzu- larına göre değil, etrafından gelecek ih- barlara göre tasnif etmek — gibi bir gaye wücude getirmiş. Bu defa tashih ettiğimiz en mühim nokta budur ve bu işte noktal nazarımız olduğu gibi kabul edilmiştir. Simdi herkes istediği listeye — yazılabile- cektir. Eski talimatnamede, yanlış deklarasyon yapanlıra karşı ceza| hükümler — vardı. Şimdi ise rey verdikten sonra münakaşa salâhiyeti de refedilmiştir. Yanlış tefsir İklaci mühim noktaya gelince; — seçim bürolarının başında her camlanın bir mü. müssili bulunacağı anayasada mevcut hü. kürülerdendir. Komisyon, bu — mümessili kendi seçmek gibi anayasaya — tamamen muhalif bir şekli kabul etmişti. Talimat. nameye, bu mümessillerin camlalar tara. fından serbestçe tayin edilerek bürolara tefrik edilmesi osası kabul olunmuştur. Üçüncü mühim nokta da, anayasadaki, bir maddenin tamamen yanlış tefsiridir. Komisyon, seçim ehliyetini tahdit ederek Suriye intihab ve ceza kanunlarında bulu. nan hükümjeri kendi talimatnamesine ge- çirmişti. Halbuki, seçebilmek, için — anayasa iki kayıt koyuyor: 1 — Hukuku medentyeden sakıt oölma. mmak. 2 — Keninen tesbit edilen ve kazal ma- kamların tasdikine iktiran eden şahsl &h. Vyetsirliği bulunmamak. Hatayda tahrikler Ermeni ve Rumlara silâh dağıtılıyor Şeçimde kazanamıyacaklarını anlayarak şimdiden ellerinden gelen fenalığı yapmağa başladılar Menemencioğlunun beyanatı Bu ikincisinden maksat bukukl tabirile, delilik, sabilik gibi şahsa ait ehliyetsizlik. lerdir. İşte tevsian tefsir odilen de bu ke- | lime olmuştur. Biz hukukan bu tabirin baş | ka türlü tefsirine imkân olmadığım iddia | ettik. Uzun münakaşalardan sonra, aralar. | dan Belçikalı profesör Bourke bize tuma. men mutabık rey verdi ve komisyon relsi. nin isteği üzerine tahriri mütaleasına mü- racant edilen Cemiyeti Akvam bukuk da- | | NAM San'atkâr iresi de komisyonca yapılan tefsirin yan- | hiş olduğunu tesbit etti. Bunun üzerinedir | ki, bu ve buna benzer mâaddelerin bepsini | çıkarttık. Cezat hükümler Sonra, talimatnamedeki cezal hüküm. ler çok ağırdı. Bunlar, bilhassa yanlış ifa. muş bükümlerdi. Cezal müeyyideler, o0, hattâ yirmi sene kalebentlik — ve hukuku medeniyeden iskata kadar varıyordu. Şim- di bu yanlış ifade meselesi ortadan kalktı. Bi gibi, cerat hükümlere de — medenf bir çehre verildi. Bu cezalar, bilkasıa seçim zamanında mahall! mahkemelerce tatbik edileceği için, mubtelif camlalar arasında. ki münakaşaların tâ hâkimlerin kararına kadar intikal etmesi çok muhtemeldi. Bl. naenaleyh değiştirilmesi dâzım geldi. Üç kişilik Bir bitaraf mahkeme heyeti kurul. du. Bu mahkeme seçimin ilk safhasında işe başlıyacak ve mebusların intihabından bir ay sonra faaliyetten kalacaktır. Mah- kemenin reisliğine eski muhtelit mübadele kömisyonunda Yunan başmurahhası olan M. Fokas tayin edildi. Hoyetleki azalardan biri müddelumumt? varifesini görecek, di: Geri icabında riyasete vekâlet — edecektir. Hükim münferittir. Komisyonla birlikte — gidecek on sekiz kişllik kontrot heyetine biztm tolebimizle hi Yünamlı ve İMİ Yuyünlar u UD Oilüke, miştir. Manlesef vYakit çok dar olduğu için Romenlerden de iki kişinin ismini kay. dettiremedik. Buna çok müteessiriz., Komisyon reisi neden İstifa etti ? Komisyon relsi Raydın iİstifası hakkında garetecilerin sorduğu sanle de an Rıfat şu cevabi vermiştir . *—- Daha orada iken Raydın istila ede- ceği rivayet olanuyordu. Rayd komisyon mesalsine İştirak etmiş ve eserini müda- faa ederek çetin münakaşalarda bulunmuş ve yaptıklarının doğrm — olduğunu isbata çulışmıştı. Fakat bizi ikna edemedi ve id. dialarının aksi zuhur etti. Bunun üzerine istifası zarurl bir hal aldı. Benim fikrim, ve kanaatim şudür: Beynelmilel — ihtilâf mevzuu olan bir İşte şahst İzzeti nefis da- valarının yeri yoktur. Onun için yeni talimatnameyi snmimi Olarak hazmedemiyen bir zatın komisyon relsliğini yapmaması, kendisi İçin de, bi. zim tcin de, Fransa için de iyi olacaktır. Bu vaziyete göre, ikineci rels — Sekretma reis oluyor, demektir. Sekretau'ya — tanı- rım. Kendisi mektep ve sınıf arkadaşım. dir. Çök rabitali bir zattır. esini azamı! hüsnüniyet ve bitaraflıkla yapacağı- na eminim. Seçim İntihabatın birinci safhası, bildiğiniz şekilde, 15 nisanda başlıyacaktır. Nihayet 30 hazirana kadar bitirilmesi temenni ve ümidi vardır. Bununla beraber azami müd det 14 temmuz olarak tesbit olunmuştur. Her tarafın hüsnüniyetile bu — mesele halledilccektir. Eski talimatname iİle yeni. sinin kolayca mukayesesine İmkân vermek için her ikisi de neşredilecektir.., Belgrat görüşmeleri Numan Rıfat Belgraddaki temasları hak kında da şunları söylemiştir: *“— Biz Cenevrede yolunda iken Yugoslav Başvekili ekselâns Stoyadinoviç, benimle Börüşmek arrusunu göstererek büyük il. tfatta bulunmuştu. Bu arzuyu yerine geti- rterek Belgardda kaldım. Ziyaretimin siya. &1 hiçbir maksadı yoktur.,, n Askerliğe davet Kadıköy askerlik şubesinden: 938 nisan celbine başlanacaktır. Piyado sınılından 316 ilâ 329 (dahil) jandarma ve deniz sınıfından 316 İlâ 333 doğümlü. lar; Harp sanayli sınıfından 316 ilâ 333 ve gümrük sınıfından 316 Hlâ 332 (dahil) do- Bumlular; Gayelislâm 316 114 328 (dahi?) doğumlu- Yar sevkedileceğinden alâkadarların şim- diden şubeye müracaslla kayıtlarını yap- tırmaaları ilân olumur. Macar Nazileri dede bulunan vatandaşlara karşı konül. Darnnyl hükümetine bücum ediyorlar Budapeşte, 27 (A. A.) — Liderleri kumandan Salassi olan Macar nasyo. nal sosyalistleri, çok giddetl! yazıları ihtiva eden bir risale neşretmişlerdir. Bu risale, şöyle başlamaktadır: “Macar kardeşler, yşasın Salassi, hesapları görmeğe geliyoruz!,, Bu risale, nasyonal - sösyalizmin düşmanlarını tadad etmektedir. Yahu- diler, aristokratlar, liberaller ve sos - yal demokretlar. Bundan sonra risale. de hakaretli tabirlerle hükümete hit - cum edi!mektedir. * C - 2 İspanyol hükümetçi demizallı gemisine karşı Fransada bir hücamda bu- hınduklarından dölayı altı ay hapse mah- küra olan kumandan Trankoso ve Serratı, mahkümiyet müddetlerini bitirmiş oldu. dundan İspaayaya dönmüşlerdir. * Resmen bildirildiğine göre, Muzolini, 30 martta ayan meclisinde milif müdafas bütçesi hakkında bir nutuk söyliyecektir. * Dün Sofya eyaletinden 30 mebusun seçilmesi suretile umum! Bulgar seçimi nihayete erdirilmiştir. * Meksika dahiliye nazırı, matboat mü- messillerine beyanatta bulunarak “dikta. törlüklerin İtisaflarına,, kurban olanların MWekxsikaya serbestçe girebileceklerini Böy. termiştir. * İtalya hava işleri nazırı, — birçok mo. törlü bir Fransız tayyaresinin 23-28 mart gecesi Sardonya sahillerinde alevler için. de düşmüş olduğunu bildirmektedir. Mü- rettebatı bu kaza nelicesinde telef olmuş- tur. İtalyan tebliğine göre bu tayyarerin gece vakti neden dolayı İtalyan arorisi Ü- zerinde uçmuş olduğuu, meydana çıkar. mak üzere tahkikat lorasına başlanılmış- tır. * Elen hükümeti, Sebastten Romero Ro- doglasın Burgos İspanyol hükümetisin A- tinada umum! ajanlıına tayiyine muvala kat etmiştir. * Polonya ajansının bildirdiğine göre, ( ve 5 nisan tarihlerinde Varşovada Al. manya - Polonya matbuat — antantı için görüşmelerde bulunulacaktır. * Fransada vefat eden radikal sosyalist Koyradın yerine hir beşkasının getiril. mesl için yapılan ayan intihabatında es«ki narırlardan — ve radikal sosyalistlerden Palmad, 822 reyle intihap edilmişlir. Ra. kibi sosyalist Ronde. 121 rey almıştır. * Sabık Elem büşvekili — Mihalakopulos ölmüştür. * Macaristanın Burgoslaki — mümesslil Andre Vodiyaner, - itimatnamesini Fran. kist makamata tevdi etmiştir. * Vorşovada salâhiyettar menbalardan bildirildiğine Köre, Polonyanın — Viyana elçiliği lüğvedilmiştir. Şoförler cemiyetinin seçimi Şoförler cemiyetinin heyeti umu. miyesi, istifa eden eski idare heyeti yerine yeni heyetin seçilmesi için İnti. haba bu sabahtan itibaren başlanmış. tır. Seçim, cenilyetin Karaköydeki merkezinde yapılmaktadır. Bugün ya- rın ve çarşamba günü devam edecek- Bu akşam S Aslm(__e_RYA gibi büyük ve dehakâr artistler tarafından calibi dikkat bir tarzda yaratılan Müthiş bir ihtiras... Ölmez bir eser.,. Hâveten: PARAMOUNT JURNAL: Son Avusturya hâdisesi. Gedikpaşa AZAK sinemasında yarın akşam İKİ BÜYÜK PİYES ve 30 kişilik HİLAL BANDO heyeti Ka NE | ŞEHIİR TIYATROSU (Tam kadro) TOSUN komedi 3 perde Eh kıymetli san'atkârlarımız: BEHZAT — HAZIM — MUAMMER — BEDİA — HALİIDE — ŞVKIYE — NECİLE, bir artda VİCTOR FRANCEN LİSE DELAMARE (Komedi Franserden) LOUtS JOUVET - SESSUE HAYAKAWA US LEKESİ Fevkalâde filminin ilk iraesidir. Uzak Şarlan sihisli esrarı. Yörlerinizi evvelden aldımnız. Telefon: 41341 KARAKAŞ gerefine büyük GALA müsameresi. ERTUĞRUL SADı TEK Tiyatrosu tarafından CERENNEM Dram (3) perde SÜL AM İK 1 y X şualarile sesli ve sözlü şeffaf filmler Tıp âleminde büyük bir inkilâp yapmağa namzet görülüyor Bugün gelen Avrupa gazeteleri, Al, | bir kafatasınm üzerinde gidip gelme. manyada yapılan ve gimdi de bir Fran- | ye abeşlamıştır. Gitara çalan yakışıklı sız doktorunun Fransada tatbik etme- | bir delikanlınm da, ayni veçhile de- ye çalıştığı şayant hayret bir keşiften | ğiştiği ve bir iskeletin gitar çaldığı gö“ bahsetmektedirler. rülmüştür. Bundan başka, yumurtla . .X guaları sayesinde tamamiyle şef- | mak üzere bulunan bir tavuğun içinde, yumurtanm seyri takip edilmiştir. F'a. kat en gayanı hayret olan sahne, ken faf filmler elde otmek imkânını ver- miş olan bu keşfin, ilim dünyasında ve bilhassa tıb âleminde büyük bir in- ıf:'mîwmîwî kilip yapacağıma güphe görümemek. | vA ER AA T süs e y A ee e ) Böreketlerine varıncava.. badar tallır seyretmiş olanlar, insana adetfi heye. | kendisine verilen gıdaların boyandığı can veren sahneler karşısında kaltmış- | bir adamdaki hazım safhalarının hep. lardır. Meselâ, başmı tarıyan bir ka- | Si görülebilmiştir. Günbördenlüre, büyan yerükde geltaf » Bu geffaf filmlerin, tıb âlemindeki inkişaf ve tekâmlili bir kat daha art- tıracağına muhakkak nazarile bakıl - maktadır. Çünkü bazı teşhisler için X şualı filmlerin büyük faydaları ola. cak ve bu yeni teknik, henüz iyi bi. Ünmiyen — fonksiyonların tetkikinde çok büyük bir rol oynıyacaktır. Türing klüp toplantısı Türkiye Turing otomobil klübü he. laşmış, iskeletleşmiş ve tarak, korkunç Çin - Japon harbi Be- Baştaralı 1 incide Hançuang ve Tayerçangı raptetmişlerdir. Japonlar demiryolu boyunca, Linçeng İit tkarnelinde Hançuangdan şimale doğru geri çekilmektedir. Japonlar — Tayerçang dan da Taoçvanga ve oradan da Yihslene ricat etmişlerdir. 20 mil kadar — şimalde R bulunan bu son şehir halen Çin kıtaları yeti umumiyesi nisanm dokuzunda tarofından kuşatılmış bulunmaktadır. Perapalasta yapılacaktır. Turing klüb Hankov bomburdımanı idare moeclisi bu içhima için raporunu hazırlamıştır. Şanghay, 97 (A.A.) — Japon donanma. gı namına salâhiyetlüar bir zat, — matbust mümessillerine beyanalta bulunarak £B0 Japon tayyaresinin muhtelif askeri hedef. leri bombardıman etmek için Hankea şeh rine dağru bir sefer lera etmiş olduklarını | beyan etmiştir. Harp daha yeni başlamış! Tokyo, 27 (AMA.) — Diyet meelisintn ha içtima devresin'n kapanması münesebelile bir nutuk söyliyen başvekil prens Konoye bu devre esnasında muhasamalın İcabetlir diği 86 teşril tedbirin ve emsalsiz eheme miyette bir bütçenin tasvihinden dolayı milleti ve parlamentoyu tebrik etmiş ve demiştir ki: *“— Milli seferberlik ve elektrik endüst. risinin kontrolü bakkındaki kanun proje. lerinin müzakeresi dolayısile yapılan cid. di münakaşalara ve serdedilen — fikirlere büyük bir ehemmiyet — vermekteyim. Ve bunları dalma nazarı dikaktte tutacağım, Bazı kimseler, Cin mosolesinin artık bit. mlş olduğu zehabini gütmektedir. - Fakat haktaktte müharebe, anenk yeni başlamış. tır. Hökümet, bu mukaddes harbin gaye- lerine vasıl olmak için bütün milletin İş. birliği yapmak arzusundadır... Japonya Amerikaya 2 milyon ödüyor Tokyo 27 (A.A.) — Hükümet, Panay Amerikan ganbotunun bombardımanı do- layısile tazminat ölarak Amerika tarafın. dan talep olunan iki milyon dolardan faz. Ja meblağı tamamen tediye elmeğe akrar vermiştir. Turing ve otomobil klübü, bu sene Büyük Önder Atatürkün direktiflerile Marmara mintakasının bir turizm mıntakası haline getirilmesi için ha- zırlanncak büyük programm tatbikı- mmueeeğtnlvuymlbirmrimu. mum müdürlüğü kurulacağını nazarı dikkate alarak ona göre bir faaliyet programı hazırlamıştır. İstanbulu Fransanın Kale limanma kadar bağlıyacak olan büyük asfalt yolun Türk hudutları içinde bulunan kızmı da gelecek sene sonunda ikmal edileceği için triptik şekliyle memleke- timize gelecek olan otomobilli seyyah. lar tabiatiyle çoğalmış olacaktır. Hükümetimizin büyük fedakârlık - larla aldığı bu tedbirler gayesinde tu- ring otomobil klübünün kuruluşunun ve faaliyetinin gayesi olan turlat ve o- tombilli seyyah celbi işi tahakkuk et miş olucaktır. « Ü ——— inrmm ae Acele satılık iki ev 1 — Dokuz oda iki sofa, dört — hal, iki taşlık ikt matpak, İki kuyu, — bir sarmıç geşmeli, iki bölük iki kat dörde kabili tak sim, Ön tarafı Sokak ve Halice — namır ÜC tarafı bahçedir. Ve elektriği havi. 2 — Beş oda bir sofa bir mutfak bir tâ$- hık Ti halâ kayu terkos, — elektriği bin arşın bahçe ön ve yan tarafı — sokek bahce tarafı Halice nazır. Adres! Kaşımpaşa — Yeniçeşme piyade sokak 10 ve 15 numamalı evdekilere gağrar enat (VEP. 23219