9 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

9 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 13

Arkadaşlarımdan bir şair geçen sene Avrupaya gitmişti. Bu arkadaşım kı. men oraların kültürünü tetkik etmek, kısmen de gardrobunu zenginleştirmek maksadiyle Almanya ve İtalyeyı dolaş- mıştraı Bu şair arkadaşımın, gezdiği yerler bakkındaki intibalarını bizzat kendi ağ- zından dinleyelim: “Gidip görmeyenler için Avrupa cidden enteresan bir yer.. Vakla benim oraya gittiğim yıl ortalıkta müthiş bir ekonomik kriz vardı, Adım başında iş- sizlere, sosyal tezatlara rastlanıyondu.. Mahsulât ve fabrika mamulâtı boldu.. Fakat kimsede, bunları satın alacak pa- ra yoktu.. Sizin anlayacağınız, herkes meteliğe kurşun atıyordu, “Fakat gelgelelim, bütün bu işsizliğe, bu krize rağmen sokaklar tertemizdi « Pırılprriddı.,, Şair arkadaşım, bilhassa Avrupanmm temizliğine, ve kültürlülüğüne hayran YOlmuştu. Bunu anlata anlata bitiremi - yordü: N Almanya, kliyordu, temizliğin bir örneği.. kririn giddetine rağmen sokakların temizlik ve intizamında en ufak bir kusur bile yoktu.. —- “Caddelerini âdeta sabunla yıkıyor . Tardı.. Sokak kapılarının, dükkânların merdivenlerini her gün paçavralarla si- liyorlar, ovuyorlar.. Kedilerin - bizde olduğu gibi - merdiven başlarında, pen- cere kenarlarında yan gelip yatmalatı giddetle memnu., Kedi sahipleri kedile- rini bir zincite bağlıyarak tıpkı köpek. lere yaptıkları gibi, hava aldırmağa çıkarıyorlardı. “Velhasıl her yer gicir gicir, piril Pırıl.. İnsan tükürecek, sümkürecek bir yer bile bulamıyor.. *“Hattâ daha tuhafı heriflerin - sörüm meclisten dışarı - kenefleri bile terte- miz.. Bal dök te yala.. İnsan bu gibi yerlere girip çıkmaktan bayağı bir zevk alıyor.. Ö kadar temiz.. “Bir gün, sırf metak saikasiyle şu Avrupa keneflerinden birine gireyim, dedim, Hani ihtiyacım falan yoktu, amına, şöyle bir göreyim dedim.. Aca- ba onların kenefleriyle bizim kenefle- rimiz arasında ne fark vardı?. Ben bu. naz bayağı merak sardırmıştım: “Dediğimi yaptım.. Evet, heriflerin kenefleri cidden enfesti.. Bu kenefleri Börünce, insanım şu Avrupa kültürü « nÜn kuvvetine, kudretine bir — daha iman edeceği geliyor. Bunlara kenef Bile demek doğru değil, Temizlik, te- mizlik... Keneflerin dört bir tarafından temizlik akrıyor.. Duvarlar baştan başa çini döşeli.. Kenarlarda, saksıların için- de menekşeler, güller, yaseminler, ka- ranfiller.. Sıra sıte dizilmiş.. İnsan bir defa buraya girdi mi, bir daha çılkımak İstemiyor. “Kendi kendime düşünmeğe başla - dim: Ulan, dedim, bizim memleketimiz siyasi bakımdan ileri bir memleket sa. yılıyor. Fakat temizlik bakrmından bu- Tası bizden fersah fersah ileride... Mem- lekete döner dönmez derhal kaleme sa- Tılacağım ve bu meseleyi mevzuu bahse- deceğim.. Misal olarak ta Avrupayı ileri Süreceğim.. Hattâ bu mevzu Üzetine Hirler bile düzeceğim.. Bahusus tam sr. Tası., Çünkü şimdi bizde de temizlik mücadelesi başlamış bulunuyor. ., i ! Şatr arkadaşım bunları düşünerek, * dır. Kolu aşağı çekince yukartlaki haz- keneflerden birine giriyor Kapıyı ka. piyor.. Menekşelere, güllere, yasemin- lere hayran hayrar bakarak şairliğe baş- lıyor.. Hattâ, hatırımda kaldığına gö- re bir de şöyle bir kıt'a yazıyor: Buraya girmek ne hoş!.. Yoldaş, hiç durmadan koş.. Menekşe, gül, çiçekler, Gülerek seni bekler! .. Şair arkadaşım, unutmamak için bu mısraları defterinin bir köşesine kay - Wettikten sonra o zaman Almanyada pek moda olan “Afi der zeyn Madam,, foks- trotunu mırıldanarak kapıya yaklaşır!.. Eli kapının tokmağına atarak kapıyı açmak ister.. Faka taksiliğe bakın ki, kapı açılmaz. Tokmağı daha kuvvetlice gağa, sola çevirir. Fakat nalile!.. Omu. yzüyla kapıya dayanır; fakat bundan da bir fayda çıkmaz.. İlk anlarda şair arkadaşımım içine bir korku bile düşer: "Vay anasını, diye düşünüz, galiba bir kapana tutulduk!.,, Fakat kısa bir zaman sonra gülmeğe başlar.. Eliyle alnma vurarak: *“Hay Allah belâsını versin, der, ne- rede olduğumu unuttum goliba.. Bura- sı Almanya., Burada insan parasır ne- fes bile alamaz!. Her halde bir kaç fenik atmadan kapı açılmıyacak demek... Pa- ralatı atınca, kapı da kendi kendine açı- | MİRİ KOVBOYLAR DİYARINDA HABER — Akşam ÇOK FENA sa SiZ KİKATEN SİLÂN KUL, ANAPY GA S Nih. Zoşçenko neden su boşanır, O zaman da kapı kendi-kendine açılır. Onlar bunu unut- kan insanlar için yapmışlar. . Şair arkadağım, Rusça sesin, ona tav- siye ettiği gibi hareket etmiş.. Ve, trpkı masallarda olduğu gibi kapı kendi ken. dine açılmış.. Arkadaşrm, kapının önü- ne biriken balkın gülüşmeleri arasın- da hafifçe sallanarak sokağa çıkmış! Rüs hemşehri: — Vakia ben Beyaz Ruslardanım amma, demiş, Almanların bu fena İ- detlerine bir türlü alışamadım.. Bu ve buna benzer hareketler âdeta insanlar- Ja, insanlıkla bir nevi alaydır. Arkadaşım bu Beyar Rusla fazla ko- nuşmamış.. Vedalaşarak, yakasını kal. gdırtarş, ellerini ceplerine sokmuş we yürümeğe başlamış... Rusçadan çeviren; Ferah FERRUH Dr. Ihsan Sami öksürük şurubu Oksürük ve neles darlığı boğmacı- ve kızamık — öksürükleri için pek te sirli ilâçte.. Her eczanede ve ecra depolarında belonur. aa lır.. Demek ki keneflerin içine böyle | bir mekanizma yapılmış! İyi ki cebimde ı ufaklık var.. Ufaklık olmasa yandığım gündür.., Şalr arkadaşım, ceplerini karıştırır. Cebinden bir kaç fenik çıkarır. Fakat paraları atacak bir kutu veya söndık falan göremez!.. Arar, araştırır, kene . fin içini devreder, fakat paraları atma- ga yarar en ufak bir delik bile bulamaz! Vakia kapırın arkasında bir yazı görür. Fakat Almanca bilmediği için yazıdan hiç bir mâna çıkaramaz! .. Arkadaşımın bu kenef nöbetçiliğin - den bayağı canı erkılır.. Hafifçe kapıyı wurmağa başlar.. Fakat onun bu vuruş- larına aldıran olmaz.. Derken bu defa kapıyı tekmeler.. Ahalinin kapmın 8- nüne biriktiğini duyar.. Dışarıda AF manca konuşmalar işidilir.. Şair: — Yahu, diye söylenir, kenefte kal. dım, Allah rizası için beni dışarı çıka- rımnl.. Dışatıda bir mırıltr olur.. Fakat ka- ptyı açmak hususunda hiç bir hareket görülmez!., Demek ki herifler vaziyetin vahametini anlamamış olacaklardı. Şair bağırır: — Lütfen şu kapıyr açınız! İki saat- tenberi kenefin içindeyim... Nihayet Almanca bir ses duyulur: — Şprehen zi Doyçe?. Zavollı gair gene çırpınmağa başlar: — Der tür, Der tür.. Açılmıyor. Bu patırdı acasında dışarıda Rusça bir ses duyulur: — Hemsel ne ölüuyorsun? Kapryı mr açamıyorsun?. — Hay Allah senden razi olsun! İki saattenberi kenef nöbetçiliği yapıyo - TüM.. Rusça ses: — Bu hergelelerin, der, kenefli antikadır.: İçlerinde tuhaf bir mekaniz- ma vardır. her halde kenefin su. yunu brrakmağı unutmuş olacaksınız?.. Orada zincire ballı demir bir kol var- A_Biı'iııı:i sınıf Operatör Dr. CAFER TAYYAR Umumi cerrahti ve sinir, dimağ estetik cerrahisi mütehassısı PAR!İS TIP FAKÜLTESİ &. ASİSTANI Erkek, kadım — ameliyatları, dimağ estetik “yüz,, meme, karın buruşuk- luğu ve gençlik ameliyatı,, (Nisaiye ve doğum mütehassısı) Mi bahları denaoatadar — MOCCANEN 8 den 10 a kadar Öğleden sonra ücretlidir, Tel 44086 Beyoğlu. Parmakkapı, Rumeli han, 1. Devren satılık aşçı dükkânı Sirkecide Ankara caddesi Antalya an- barı karşısında 255 numaralı dükkân ta- kımı ile satılıktır. Talip olanların ayni dükkâna müracaatı. Acele satılık aparlıman Kasımpaşada Tabakhane caddesinde | 23 numaralı üç dalreli iki dairesinde dör- | der ve birinde de üç oda ki ceman on bir | oda. Üst katr muşamba döşeli mutfak, | halâ ve muntazam elektrik — tesisatı ve suyu havi apartıman üç bin liraya acele satılıktır. j Görmek istiyenlerin üst kattaki sahip- lerine müracaatları. Satılık otomobil Esex markalı bususi 928 — modeli az kullanılmış, lâcivert renkli yeni, maru- ken döşeme 4 kişilik, — tabanca boyalı dört (4) şişe benzin ile — 140 kilometre yapar. l Görmek istiyenler Taksim Merkez ga- rajında Hüseyine müracaat. (V.P.2427) 18 Yazan ve Çizen WALTDİSNEY e. İŞTE KURŞUN DEYİİT DEĞİN Böyte yAlE 1928 PAZARTESİ - Rebiülevyel: 9 Ürseşin deçerm Gtarçia batışı 450 10,13 Doğu rüzgürlarının esmesi Yakli — Mahas od aei Azgam Tet imesl 3/08 12,10 16,05 19,13 20,50 2,50 9 MAYIS Hicrli: 1357 Lüzumlu Telefonlar Yangın: İstanbul için: 24222, Neyoğlu için: 44644, Kadıköy İçin: 60020, Üsküdar için: 60625. Yeşilköy, Bak: köy, Karlal, Büyül runa yangın dermci Rami itfaiyesi Deniz ,, », Beyazıt kule dere,Fenerbahçe, Kandilli, Eren. Heybeli, Burgaz, Kınalı, için: Telefon muhabere memu. kâfidir. 22711 20 1990. Galata yangın kulesi: 40060. Sıhhi imdad: 44998, Müddelumamllik: 22290. Eraniyet müdürlüğü: 2382 Elektrik Şirketi: Beyoğlu: 44801 « İstanbul: 24378. Sular! İdaresi: Bayoğlu: (44783, Beşiktaş; 40938, Cibali; 20222, Nürüosmse niye: 21708. Üsküdar - Kadıköy: 60773. Havagarzi: İstan 4378, Ku yı 60790, Beyoğlu: 44642. Taksi Otomobili İstemek İçin Beyoğlu cihetl: 49084. Bebek cibeti: 36 - 101. Kadıköy ciheti: 6M47. Denizyolları İstanbul acentelii Mudanyaya: Pazar, rıltımından. Karabigaya: Salı ve Cuma günleri saat 19 da Tor ve Tekirdağ, Mürefte, Erdek, Şatköy İskeleler Akdeniz postatı; Yarın sabah saat 10 da talya, Alanya, Alâiye, Ata Mersin, Dörtyol ve Payasa uğrıyarak İskenderuna gidecektir, Saat 17 de hareket eden vapur da; Lâpseki, Gelibolu, Çanakkale, İm roz, Bozecaada, Küçükkuya, Edremit ve Burhaniyeye ıktan sonra Ayvalığa gidecektir. Karadeniz poslası: “Yarın 12740. Karaköy: 4' alı, Perşembe, Co günleri saat 8$,90 da Tophane & rıhtımından — kalkar . ik Karabigaya varır. kalkacak olan vapur, İzmir Aan. sast 12 de hareket edecek olan vapur; Zongul- dak, İnebolu, Sinop, Gereze, Saı Fatsa, Ordu, Gireson, Tirebolu, Görele ve Trabzona uğrıyarak Rizeye gidecektir. Müzeler Ayasolya, Roma Yunan eserleri ve Kâşk, Askerl Nüze ve sarnıçlar, Ticüret ve zesi, Sıbhi Müze: (Bu müzeler hergün saat 10 dan 18 ya kadar açıklır.X 'Türk ve İslâm eserleri müzesi: Pazartesiden başka hergün sast 10 dan 16 ya kadar ve Cuma günleri 16 dan 17 ye kadar açıktır. Topkapı Müzesi: Hergün saat 13 den 16 ya kudar açıktır. Memleket Dışı Deniz Seferleri Romanya vapurları: Cumartesi günleri 13 de Köslenceye; Salı günleti 18 de Pire, Beyrut, İskenderiye. Halyan vaparları: Cuma günleri saat 10 da Pire, Brendizi, Venedik, Triyeste. | Alemder Avıjupn Hattı eci İstasyon Müdürlüğü Telefon 23070 her, Sirkeciden saat 22 de kalkar ve Avrupadan geleni at eder. nsiyonel Edâirne posta Anadolu Hattı de gelir. de hareket eder, 10,93 de gelir, Hergün hareket eden şimendiferler: Saat 8 de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakır ve Sarısun, 15,90 da Bskişehir, 19,10 da Ankara ekspresi, 20 de Adapararı, Bu trenlerden ssal 9 da harekel eden Ankara muhteliti Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri Haleb ve Musula kadar seler etmektedir. MÜNAKASA İLANLARI: & Kırklarelinde göçm lipler 12 mayıs salı günü Kırklareli melidirler. Göçen sene bugün ne oldu? * İngilterede kralın tac giyme * Avusluryanım, Almanya ile Sinema ve Tiyatrolar BEYOĞLU Türk : Saray Metek İpek La babanera, Deli petro, Bildirmemiştir Seviştiğimiz zamanlar Mihracenin — gözdesi, ve Hint mozarı Bildirir ir Nevada, içki kaçakçıları Sonu seyabat, Ritdirn ştir Şanghay, Bay Tekin Af. rikada Sümer Alkazar Sakerya Avrl Kurtalırş İSTANBUL Tehlikeli aşk Arşın mal alan, Namus. Ba kadın Arşın mat alan, Böra Hudut kabramanı, İstik. hal fedaileri Kara altın Azak Hale : MALAKALI KADIN Tiyatrolar: 'TURAN TİYATROSUNDA atkârı Naşit adaşları Miçe cf — varyelesi KENDİ DÜŞEN AĞ LAMAZ” komedi 3 perde Halk lar 100 20, haradi 10 12 ma- yık perşembe günü akşinı Mamiyet Yü. / ceses könseri ler için 1011 baş çift öküzü muepyese ediloceklir. Ta- vilâyelinde İskân müdür ğüne müracal et- erine başlandı. ya arasında paylaşılacağı söyleniyor. Jistanbul Radyosu 9 MAYIS — 1038 PAZARTESİ 18,30 spor ve gençlik bayramıı, Konfe. rans,, Agâh Sırrı, Eminönü halkevi başka. ns müsiki 1 Beyan kisi ve halk şarkıları, 20,45 48 Ümer Rıza tarafından 1 Fasil saz heyeti, İbrahii lar, opera ve öperel parçaları, — 22,50 son baberler ve ertesi günün programı, 23 son, HALK OPERETİ rlesi Kad üreyya, — Salı Pan, Baltı Kurtuluş, Çarşamba — Beşiktaş Suat purk Perşembe Bakırköy Miltiyadi xine. malarında Yeni öperet — KADINLADAN BİIKTİM W k. NUT SADİ TEK Bu gece Lüleburgaz balkevrinde — büyük müsamere, — Heyet birkad güne kadar İstanbula dönecek . tir.