9 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

9 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇENUk: , * YEXNİCAMİ ve Azapkapısındaki Sokul. lu Mehmetpaşa camilerinin esaslı bir su- rette tamirine karar verilmiştir. Diğer bir çok camiler de tamir görecektir. *“YENİ polis nizamnamesine göre, ka- çakçılık maznunlarının, yabancı memle- ketlerden kaçanların, Türk tabilyetinden çıkarılanların ve hüviyetini iIsbat edemi. yenlerin parmak izleri alınacaktır. * ÜNİVERSİTEde yabancı dil dergleri- nin yazılı imtihanları bitmişlir. İmlihana giren 863 talebeden 816 «1 muvaffak ol muştur. * YÜKSEK ticaret mektebinin ylılık ge- zintisi pazar günü yapılacaklır. * SANAT okulları sergisi 19 mayısta An. karada açılacaklır. — Sergiye gönderilen eserler arasında Dökümhane atölyesinin “düşkünlere yardım,, mefbumunu canlan- dıiran güezi bir heykell de vardır. * DAHİLİYE vekâleti, hayatın ucuzlatı!. ması için belediyelerin tedbir — almaları hususunda gönderdiği bir lamimde fırın- larda ekmeklerin el ve ayakla yoğurulma. sına nihayet verilmesini ve ekmek fabri- kalarının kurulmasına — çalışılmasını bil. dirmektedir. * GEÇENLERDE telsiz techizatının, bey nelmilel bir anlaşma mucibince harlranda Geğiştirilmesi Hzımeelmektedir. Yeni &- Tetler memleket dahilinde yapılacaktır. * İSTANRUL erkek lisesi Yeşiley genç- ler birliği tarafından dün lise konlerans satonunda bir müsamerç verilmiştir. * GALATASARAY Hsesi - talebelerinin resim sergizi dün açılmıştır. — Sergide iki yüz elli parça resim bulunmaktarr. * EDEBİYAT fakültesi talebesi dün Hey- beliadaya bir gezinti yapmıştır. Haydar. paşa Hsesi talebesi de 300 kişilik bir ka- file halinde İzmite gitmiştir. * BALKAN memleketleri arasındaki ti. carf nakliyatın bu memleketler vapurları tarafından yapılması hakkında verilen ka- rarın tatbikatına yakında başlanacaktlır. Bir Yugoslay vapuru llk olarak, — Pireden Hmanımıza gelecek, Köstenceye gidecek ve gene ayni yolla dönecektir. * SÜT ve sütlü gıda maddeleri satan. ların belediyeden müsaade almaları lâzım Relecektir. Bu hususta bir taltmatname ha zırlanmıştır. * FLORYA hattında bazirandan itibaren tatbik edilecek yehi tarifeye görc, öğleye kadar her yarım saatte, öğleden sanra da 45 dakikada bir tren kalkacaktır. * Devlet demiryolları, nekil ücretlerini kendileri veren orduda — rülbel halz as kerli şahıslarla erbaşlardan üçte bir bilet İlmühaberi aramamağa karar vermiştir. * Beyoğlu halkerinde varım saat 18,30 da profesör Şekip tarafından “Yeni Türk kadını ve rühi münasebetleri — meselesi,, mMevzuunda bir konfarars verilecektir. Başvekil bugün sofyadan geçti W Boşlarafı 1 incide rikmeğe başlamış ve yirmi bir bu- Çukta muzika ile selâm bölüğü peron kenarımda mevki almıştır. Maliye Vekili Fuad Ağralı, Korge- neral Salih, general Haliş şehrimiz- de buülunan bazı saylavlar, emniyet direktörü Salih, şehir ve vilâyet er- kânı, İtalyan büyük elçisi ile garın merasim dairesi erkenden dolmuştu. Yugoslavya elçisi ve İstanbul baş konsolosu ve Yugoslavya elçiliğine ve Konsolosluğuna mensup memurların tamamı, Yunan, Romen, Sovyet, İn- giliz sefaretlerine mensup büyük rüt- beli diplomatlar, Balkan devletleri ajans mümessilleri, Yunan, Bulgar, Yugoslav ve Romen gazeteleri ile İs- tanbul ve Beyoğlu gazetelerinin mü- dürleri, başmuharrirleri, muhabirler, Avrupa gazetelerinden — birçoğunun muhabirleri, fotoğrafçılar ve muhtelif bankalar müdür ve mensupları hep bu salonda toplanmışlardı. Başbakanla zevcesi, gelini bayan ve doktor Aras ona çeyrek kala Sir- keciye geldiler. Vali Muhiddin Üstün- dağ, Trakya genel müfettişi general Kâzım Dirik, üçüncü genel müfettiş Tahsin Uzer, Dış bakanlık daire mü- Gdürlerinden Cevad, Başbakanlık hu- sus? kalem müdürü Baki, Dış bakan- lik hususi kalem müdürü Refik Amir kendisine refakat ediyorlardı. Başbakan seyahate çıkışından çok memnun gözüküyordu. Kendisine ih- tisasları sorulunca kısaca dedi ki: — Birkaç gün evvel dost bir mem- Jeketten dönmüştüm, tekrar dost bir memlekete doğru hareket ediyorum. Belgrada, Yugoslav milletini takdir eden ve muhabbetle bağlı olan bir müttefik milletin ferdi ve müttefik devletin mümessili olarak gidiyorum, orada bu hislerimize ayni hararetle mukabele edilmekte olduğu herkesin malfmudur. * Başvekil Celâl Bayar hareketinden evvel Avala ajansının muhabirini ka- bul ederek gu beyanatta bulunmuştur: “— Müttefik memleketin mümtaz devlet adamı, Başvekil Stoyadinoviçin çok mücamelekârane olan ziyaretini fade etmek maksadile arkadaşım Dr. Aras ile Yugoslavyaya gitmekle bil. hassa bahtiyarım . Memleketinize, bütün dost ve müt. tefik millete şefim Atatürkün ve bü. tün Türk milletinin dostane ve mus. lihane selâmmı götürmeğe gidiyorum. Doktor Aras ile beraber nafbi hü- kümet prens Pola tokrimatımızı arz- edeceğimizden — ve krallığın niyabet meclisinin ekselâns azaları ile tanışı- cağımızdan dolayı daha şimdiden mah zuziyet duymaktayım. Şefim Atatürk İle olan biraderane dostluğu Balkan antantımızın bir te meltaşını teşkil eden, dostluğumuzun a ve ittifakımızm esası olan kahratnan kralm liyakatli varisi kral Piyerin memleketine gitmekte ne derece me- sut olduğumu size söylememe hacet yoktur. Sizin vesatetinizle bütün asil Yugos lav milletine en muslihane selâmları- mi gönreiyorum.,, * -e Bundan sonra Başbakan merasim dalresinden perona çıkmış ve muzıika selâm havasını çalarken askeri teftiş etmiş bermutat; — Bağol! Sesleri, halkın alkışlarıma karışmış- tir. 'Tren tam saat onda hareket etmiş. tir. Başbakan ile Dışbakana Trakya umum mülettiş Kâzım Dirik hududa kadar refakat edecektir, Başbakan bugün Sofya istasyonun- da ağlebi Ihtimal Başvakil Köse İva- nof ile kısa bir mülâkatta bulunacak- tır, Heyetimiz gece saat onda Bel. gradda olacaktır. N, N. Başvekilin dünkü gezintileri Başvekil Celâl Bayar, Harlciye Ve- kilimiz Rüştü Aras ve İstanbul valisi Muhiddin Üstündağla şehirde yaptık- lart otomobil gezintisi esnasmda bil- hassa İstanbulun imar plânt ile alâka- dar olmuş ve bu hususta Üstündağ- dan izahat almıştır. Beyoğlu tarafında yapılan gezinti. de, Celâl Bayar bilhassa Taksim stad- yomu yerinde yapılacak olan daimi sergi binası meselesile alâkadar olmuş ve Muhiddin Üstündağ ile bu mesele- yİ uzun uzadıya görüşmüştür . Prost plânına göre Taksim stadyo- munü çevreliyen tütün depoları, Ford acentası, elektrik sergisi, kahveler ve diğer binalarm istimlâki için 500 bin lira kadar bir para sarfedilecektir. Yalnız bu adaya sahip bulunan girket binaları daha evvel yıktırıp arsaları satışa çıkaracak olursa kıymatlar da- ha fazla artacağından istimlâk işinin biran evvel yapılması belediyeye da- ba ucuza mal olacaktır. Anadolu ajansına beyanat Başvekil Celâl Bayar Anadolu &jan sma şu beyanatta bulunmuştur: “w— Balkanlı şimal müttefikimiz Yugoslavyanın büyük devlet adamı Başvekil doktor Stoyadinoviçin kıy- .Mmetli hatıraları zihnimizde menkuş olan ziyaretini iade etmek Üzere Hari ciye Vekili Dr. Arasla beraber bu akgam Belgrada hareket ediyorum. Dost ve müttefik memlekete şefimiz Atatürklin ve Türkiyenin candan sev- gi ve selâmlarmı götürmek benim için eldden büyük bir saadettir. Yu- goslavya tahtmın çok değerli nalbi altes prens Pola saygılarımızı sun- HABER — Aksam postası Antakyada BEP Başlarafı 1 incide öldürüldükleri henüz meçhüldür. Bu vakadanberi yeni mühim bir hâdi- se kaydedilmemiştir. Dağ, kır ova gözün erişebildiği yere kadar, gökün suların ağaçların kızıl ge- lincik tarlalarile yeşil buğday sahaları- nan renklediği ve gimdi Türkten — başka unsurlarla meskün olan bazı köylerin bi- le en zarif Türk isimlerile çağrıldığı bu güzel Türk flkesinde nisbi ve forse bir sükün hüküm sürmektedir. Bununla beraber tazyik hareketlerinin doğurduğu beyecan ve sabırsızlık, mah- süs bir şekilde görülmekte ve TTürk a- leyhtarlarının bazı kimselerin silâhlan- dıkları ısrarla söylenmektedir . Zabıta, #lâh taşınmasına karsı şiddet- Hi bir mücadele açmış görünüyor. Şehir ve köy kapılarından giren ve çıkanların üstleri aranmaktadır. Şehrin mühim ba- zı mevkileri müfrezelerle tutulmuştur Bu münasebetle bazı şiddet bareketleri haber verilmektedir. 'Türkler, hükümetin alacafiı tedbirleri heyecanla fakat sükün ve vakarla bekle- mektedir. Amerika Cumhur Reisi çarlestonda Çarleston (Cenubi Karolin) 9 (AA.Y — Ruzvelt “Filadelfiya,, kruvazörü ile buraya gelmiştir. Müşarünileyh, Karaib — denizinde bu kruvazör içinde bir hafta — istirahat et- miştir. Ruzvelt, trenle Vaşingtona gide- cek ve bugün oraya varacaktır. Arşidük Ottonun kardeşine ihtar Viyana, 9 (A.A.) — “Havas ajansı muhabirinden: Askeri mektebe devam etmekte olduğu sırada devletin — kolleksiyonuna ait bir takım şeyleri çalmış olmakla itham edi- len Feliks dö Habsburg hakkında bir ih- tar müzekkeresi çıkarılmıştır. — Mumai- leyh Arşidük Ottonun kardeşidir, Rusyada beyaz ayı vurmak yasak Moskova, 9 (A.A.) — Hükümet me- murları, beyaz ayr avcılığını neenetmiş- lerdir. Beyaz ayı itlâfina iki halde mü- saade edilmiştir: Ayının hücumuna ma- ruz kalmak, kutup seyyahlarının taze cte ihtiyacı olmaları.. Beyaz ayıların kutup — okyanusunun cenup kısımlarını tedrici surette terkede- rek şimale dağru muhaceret etmekte ol- dukları görülmüştür. mak fırsatını bulmaktan çok - sevini- yorum. Memleketlerimizi birbirine bağla- yan çok sağlam ve samimi dostluk ve ittifak münasebatı içinde inkişaf eden siyaset muayyen ve mukarrer hattı hareketimizin nişanesidir. Balkan an- tantı müttefikimiz Yugoslavyanın da- hil olduğu Küçük antantın son içtima eden koönseyi mukarreratmın geçenler de Ankarada toplanan Balkan antan. tı konseyinin mukarreratına ne dere. ce uyduğu göz önünde tutulacak olur. sa iki memleketin siyasetlerinin ne kadar hemahenk olduğu bir defa daha görülmüş olur. Bu seferki seyahatimiz çok enteresan ve anlaşma yolunda bir çok memleketlerin sarfettikleri faali- yet ve tenti ettikleri ziyaretler zama- nına tesadüf ediyor. Tabiatile Hari- eiye Vekilimizle Belgratta bulunduğu. muz müddet zarfında müttefikimiz Yugoslavyanın çok kıymetli hükümet şefi dostumuz M. Stoyadinoviçle mü- tezmi! usulümüz veçhile dünya ahva- Hni bir kere gözden geçireceğiz, bu da giyaretimize ayrıca bir kıymet ver- mektedir. Dalma ahenktar yürüyen siyaseti. mizde memleketlerimizin refah ve ga- adetini Balkanlarda sulh ve mesai teşrikini ve alelümum komnuşularımızla doştça geçinmekte görmekle yanılma- dığımızı senelerdenberi devam ede- gelmekte olan vakayi çok beliğ olarak isbat etmiş bulutmaktadır. Bu seyahatimiz de günden güne küvvetlenen sarsılmaz Yugoslavya - Türkiye dostluk ve ittifakımın yeni bir tezahürü olacağını kaydetmeakle çok bahtiyarım.,, ' | l l Bu akşamn SAKAR Y A sirememni SİNCLAİR LEWİS'in meşhur romanından iktibas edilen KIRKLIK KADIN MARY ASTOR - RUTH CHATTERTON ve WALTER HUSTON tarafından fevkalâde bir tarzda temsil edilen asri vekayii musavvar olan Fransızca sözlü gayet güzel bir film İlâveten: PARAMOUNT JURNAL. Yerlerinizi evvelden aldırmır. " Filistinde arapların silâh deposu meydana çıkarıldı Kudüs, 8 (AA.) — Filistinin merke. zinde birçok müsademeler olmuştur. Bu havalide askeri kıtaat, müsellâh çetelere karşı harekâta devam etmektedirler, Karkur yakınında birçok - tethişçiler, askeri kıtalarla yapmış oldukları bir mü sademe esnasında yaralanmışlardır. Nablusta iki bomba atılmıştır. Tulukerim mıntakasında mühim bir silâh deposu meydana çıkarılmıştır. Milletler Cemiyeti BEP Başlarafı 1 incide zasından olan devletlerin Habeyistan futühatımı tanımak bususundaki ser - bestileri meselesi hakkında mezkür ce- miyet konseyinin bu içtime devresinde takip'edeceği usule dair muhtelif ecnebi devletler mümessilleri ile görüşmüştür. Lord Halifaks 14 mümessilden yedi- «i ile görüşmüş olup müşaverelerine de vam etmektedir. Lord, Litvinof ile de görüşecektir. Dün akşam Lord Halifaks, konseyin halen bilfüil reisi olan Avenol ile akşam yemeğini yemiştir. Konsey toplantısının cüma akşamı veya en çok cumartesiye kadar temdit olunacağı tahmin edilmektedir. Bir gazetecinin iddiası Peşral izmindeki bir Fransız gaze- tecisi Habeşistanda İtalyanlara kargşı Bâlâ çarpışmakta olan kebilelerin çete muharebelerini takip etmiş ve gördük. lerini İngilizce “Deyli Herald,, gazete- sinde neşre başlamıştır. Muharrir yazısına şöyle başlıyor; “Avrupa diplomatları Habeşistenin İtalyan taralından — (fethini) tanımak üzere iken ben, İtalyanlara karşı Ha- beşleri takip ettim, “Avrupa şunu göz önünde bulundur. malıdır ki, müstakit bir Habeşistan bu- lunduğu gibi Habeşistanda hbarp te mevctuttur. Bu — müstakil hükümetin merkezi Goc'dur, hükümeti vardır, or. dusu vardır.,, Garzeteci, Habeşistanda, mücadele e- den bu ordu ile berüber bulunduğunu, İtalyan küvvetlerinden bir çoğunun mağlübiyetini gördüğünü söylüyor. An. lattığına göre, İtalyan askerlerine kar- gı çarpışan mıntaka, Habeçistanın ce- nubu garbisi ve cenubudur. Bilhausa çenuptaki Dolo ve Mega şehirlerinin bu lunduğu mıntakada daimi bir çete mu- harebesi olmaktadır. Mega'dan daha —garba doğru ise — İtalyan askerleri gidememiş - lerdi ve oranın şimalı garbisine düşen Bako ve daha yukazda Gor şehirlerinin bulunduğu mıntaka tamamen müsta . kildir. Çete muharebeleri cereyor eden mm- taka üzerinde İtalyan tayyareleri bom ba ve zehirli gaz atmaktadır. Gazete- ci anlatıyor: i “Galma nehri kıyılarında idik. Sa- at ön bir vardı, Birdenbire tayyare ses- leri işitildi. “Uzaktan, altı İtalyan tayyaresi gö. rünmüştü. Habeşler öğrenmişler: Tay- yare geldiğini görünce dağlırın tepesi- ne çıkıyorlar, Dağın zirvesine yaklaş- tığımız sırada tayyareler bomba atma- Kendi çalışmasile istikbalini temin etmek istiyen üç 'Türk bayanı lâzım- dır. 1 — Taliplerin biri orta, biri lise, üçüncüsü de yüksek tahsil görmüş ol- ması, da büulunması garttır. İsteklilerin İstanbul posta kutusu 527 den adreslerini yazmak — suretile mufassal gerait istemeleri. 2 — Yaşları yirmi İle kırk arasın- | ı İ ğa başladılar. Bunlar zehirli gaz bom. baları değil, fakat çok şikldetli patlıyan bombalardı. *Tayyareler çok yüksekten uçtukları için attıkları bombelar hedefe isabet e- demiyordu. Bombalar bizden bir kaç yüz metre uzağa düşmüştü. Bazısı da- ğa, bazısı vadiye isabet etmişti. “Atılan bombaların hepsi 50 kodar- dı. Fakat hiç birimiz yaralanmmamıştık. Sonra tayyaceler çekildiler, gittiler. Biz de dağdan inkdik ve dört tane yaralan- mış geyik bulduk. Bunlarla öğle ye . meğimizi temin ettik.,, İspanyadaki İngiliz gemileri DT Baştarafı 1 incide Tnisi tarafından takip edilmekte olan “Re fast,, adındaki petrol gemisinin yürdimü- na koşmuştur. *“Refast,., kapalı zarflarla verilmiş olan emirleri hamil olduğu halde hareket et- mişti. Yolda Frankistlerin takibine ma- rüz kalmıştır. Fakat “Grafton,, görünür görünmez balıkçı gemileri istikametleri- ni değiştirmişler ve Septeye gitmişlerdir. “Refast,, "Mantuket Şiyef,, adındaki rafından zaptedilmiş ve Palmada birkaç gün alıkonduktan sonra Amerika hükü- metinin teşebbüsü üzerine bırakılmıştı. | | Vefat Erzurum eşrafından Yahya bey oğullarmdan -ve esbak polig müdüri. yet! umumiyesi heyeti teftişiye relsi, Rgazetemiz mürettiplerinden Talât, Ça- nakkale deniz kumandanlığında baş- gedikli Necdet ve Bursa kaplıcaları ambar memuru Fikret Tihanm baba- sı Mehmet Kemal Tihan bugün vefat etmiştir. Cenazesi yarın öğle namazı- nı müteakip Ruemlihisarımdaki silesi makberesine defnedilecektir. Allah rahmet eylesin. Yeni Neşriyat: Gençlik Bu isimde bir fikir ve sanat ga- zetesinin çıkscağını öğrendik. Şimdi- lik on beş günde bir çıkacak olan ga- zete, İlk sayısını 19 mayısta verecek- tir. Birinci plânda fikir ve sanat saha- Dalma İki Film Birden KAN DAVASI TEHLİKELİ AŞK Hüveten: Foks Dünya Havadisleri İi el d CÜMl bzlame di İi üÖ DĞ e ö e GD İ C ö Aee e l 4