5 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

5 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

İ İ Fransa hükümetine bir yılda & milyon Trank temin ediyor Fransız gizli polis teşkilâtı - nasıl çalışır ? Kral Aleksandrın katli bâdisesinden ders alan Paris emniyet teşkilâtı, ingiiiz &ral ve Kraliçesinin ziyareti münasebetile çok sıkı emniyet tedbirleri aldı Fransa, İngiliz Kral ve Kraliçesini bekliyor. Altıncı Core ile kraliçe E- Hzabet 23 Haziranda Pariste olacak- Jar. Şehirde bir taraftan, görünen ha- zırlıklar yapılırken, diğer taraftan, görünmiyen tertibat ta alınıyor. Bu, Fransız sivil polis teşkilâlnın faaliyetidir. £ İngilterenin Skotland Matd'na mukabil olarak Fransadaki Sürete Nasyonal (Milli emniyet) kuv- vetli bir teşkilâttır. Bununla beraber, İngiliz Kralının memlekeli ziyareti münasebetile almacak tedbirler için, İngilterenin gizli polis teşkilâtmdan Ba yardım istemiştir. Bugün, Fransada polisin aldığı ted- birlere Skotland Yard da iştirak edi yor ve İngilterenin 1 numarali polis hafiyelerinden on ikisi Fransız polisi ile beraber çalışıyor. Fransada son zamanlarda görülen bir çok hâdiseler tizerine polis mem- Tekette bilhassa ecnebilere karşı siki tedbirler almıştır. Memlekete girip cr Kanlar sıkı bir kontrole tâbi olduğu Bibi, Fransa için tehlikeli ve şüpheli “görülen bir çok ecnebiler hudut hari- ci edilmiştir. Kral Aleksandrın katlinde kabahat kimin ? Başka bir zamanda olsaydı İngiliz Kral ve Kraliçesinin Fransayı ziyare- iinde belki bu kadar sıkı tertibat alın mazdı. Fakat bugün buna, Avrupanın (bulunduğu buhranlı ve karışık vazi- yet lüzum gösteriyor. Buna belki, Yugoslav Kralr ““Alek- sahdr'ın bundan dört beş sene evvel Marsilyada katli hâdisesi de lüzum göstermektedir. Çünkü, o hâdise Fran ya, memlekete gelecek hükümdarlarm emniyeti için sıkı tertibat alması lü zZumunu kabul ettirmiştir. Kral Aleksandr'm ziyareti esnasın- da alman tedbirler hakikaten kâfi de- iğildi ve bunu bugün Yransa da teslim etmiş bulunuyor: Sürete teşkilâtmın Paristen Marsi. yaya kadar yol Üzerindeki şehirlere jgönderdiği polisler her tarafı tutmuş” Hardı. Marsilyada da bir alay sivil po- is vazife almıştı. Bunlar, maharetle- 'rine o kadar güveniyorlardı ki, mahal di polis ve idare erkânınm, emniyet Tertibatı hususundaki tavsiyelerini görüyorlar ve onların israr a gülüyorlardı. Paristen gelen emniyet teşkilâtı a- damları, yolun askerler - tarafmdan 'kordona alınmasını, hattâ en sonola- rak teklif edilen bir tedbiri, Kralm a- rTabasının iki tarafında motörlü onar ipolis bulundurulmasını reğdetmişler- 'dir. Eğer bu son tedbir almmış Ol. saydı, katil otomobile yaklaşamıya" 'cak ve ateş edemiyecekti. Böyle bir teşebbüste bulunduğu zaman derhal on polis kendisini durdurabilirler ve hareketine mâni olabilirlerdi, Bugün, İngiliz Kral ve Kraliçesinin ziyareti esnasmda alman tedbirler 2- rasında bu motörlü polis kuvvetleri #hmal edilmemiştir. Çar 1000 kişi muhafız getirmişti ! Fransada bir hükümdarın ziyareti münasebetile en fazla tedbir son Rus Çarı geldiği zaman almmışlır. Fakat Çar, kendisini Fransız polisinin aldr ği tedbirlere de emniyet edememiş, beraberinde Fransaya binden fazla si vil polis getirmiştir... Çarı muhafaza ya memur olan bu teşkilât Fransanın her tarafıma dağılmış ve kendi mem bir surette öldürülüyorle rişmişlerdir. Fakat, ne Fransız poli- si onları, ne onlar Fransız polislerini tanımadıkları için, bir çok defa biri- birlerini rapor ettikleri olmuştur. Çünkü sivli polislerin faaliyetleri di- ğerlerinin pek haklı olarak şüphesini davet etmiştir. Bugün, Almanyada ve İtalyada dev let reislerinin emniyetini temine me- mur polis teşkilâtı çok kuvvetlidir. Musolininin ikametgâhı ve çalıştı- ği Venedik sarayı 300 kişi tarafından muhafaza olunmaktadır. Venedik sa- rayınm önüne son günlerde nöbetçi o- Jarak, İtalyanm küçük izei teşkilâtı mensupları olan Bâlilla'lardan iki ço- cuk konulmuştur. “Kaz ayağı,, deni- len iri iri adımlarla, silâhları omuzla- rında, karşılıklı gidip gelen bu iki ço cuk nöbetçi her halde Musolininin em niyetini temine kâfi değildir. Onun için saray civarında ve kapının yâ&- nmda bir çok diğer muhafaza memur- ları vardır ki bunlar, saraya birisi yaklaştığı zaman meydana çıkarlar ve kendisini sorguya çekerler. Hitlerin muhafaza teşkilâtı ise 900 kişiden mürekkeptir. Bunlar, devlet relsine karşı and içmiş ve nasyonal Tarmı Yemini etmiş anl Sel ir, Hitlerin bu mahafaza o teşkilâtı Ditrih isminde bir şefin idaresi altın- dadır. Ayrıca Gestapo (gizli polis) teşki- Iâtı da Himler'in idaresi atında çalı- gir, Fransada meydana çıkarılan son hâdiseler Fransız gizli polis faaliyetini bilhas- sn son aylar zarfında çok iyi bir şe- kilde göstermiştir. Fransada sik sik olan bir çok esrarengiz cinayet ve hâ- diselerin yarı siyasi mahiyeti derhal meydana çıkarılmış ve en son olarak CS AR (gizli ihtilâl faaliyeti komi- tesi) teşkilâtı keşfolunarak, hazırlan- mış bir hükümet darbesinin önline geçilmiştir. Bu gizli faşist teşkilâtının kukule- teliler diye tanman mensupları mem- leketin birçok yerine kol salarak kuy- vetli bir şebeke halinde faaliyette idi ve hazırladıkları gizli silâh depoları- nm ateş alması pek yakındı. Fransada lâğvedilen eski ihtilâlei sağ cenah partilerinin ve krallık ta- raftarlarmın yardımı ile kurulan bu teşkilâtın bir yabancı memleketten de para aldığı ve elinde bir milyon İn- giliz lirası kadar bir sermaye bulun: durduğu meydana çıkmıştır. Gizli komite, ihtilâl kareketini © kadar kuvvetli hazırlamıştı ki, dahili harp çıktığı zaman yapılacak hare ketleraskeri plânlarla tesbit olunmuş, hattâ gizli istihbarat teşkilâtı bile ku rulmuşstu. Bir dahili harp hazırlığı yapmış ve İlk ateşi etmeğe hazır bulunana kuv- vetli bir teşkilâtı meydana çıkararak, Fransız milli emniyet idaresi, faali- yet tarihinde en büyük muvaffakıye- ti kaydetmiştir. Bundan başka son senelerde bir €s- Tarengiz cinayetler memleketi halini alan Frarsada milli emniyet teşkilâtı bu vakaların faillerini ergeç meydana çıkarmıştır. Bunlar arasında, İtalyan Roselli kardeşlerin cinayeti hatırla nabilir. İtalyadaki fegist idarenin düşmanı olan bu iki kardeş Fransada bazi neğ- riyat yaparak aleyhtarlıklarını devam ettirmekte iken, bir gün esrarengiz » Cinayet o kadar büyük bir muamma şeklinde görünmektedir ki, failleri (aylarca sonra meydana çıkarıldığı halde bile Sürete için büyük bir muvaffakıyet sayılıyor. Fransızlar tarafından “İnsan kasa- bı,, ismi verilen Vaydman da gene Fransız gizli polis teşkilâi tarafın dan meydana çıkarılmıştır. £ Hemen hemen işi gileii insan öldürmek olan Vaydman ismindeki bu Alman, birbi- ri arkasına işlediği cinayetlerle etra- İa o kadar vahşet vermişti ki, Fran- sada hemen herkesin huzuru kaçmiş- tı. Vakıa, Vâydman meydana çıkarıl- madan evvel, bu cinayetleri onun işle- diği bilinmiyordu; fakat, esrarengiz ve dehşet verici cinayetlerin birbirini takip etmesi bunların bir kişi veya bir şebeke tarafmdan (yapıldığında Şüphe bırakmıyordu. “Öldürücü,, yü meydana çıkarah Sürete memurlarmdan iki kişidir, bun lar altm madalya İle taltif olunmuş” tur, On milyon kişinin dosyası var | Fransız milli emniyet teşkilâtınm Binası; Pariste; Datnıye nEzarei nasının yanındadır. caddesinde- ki bu bina, 1934 de yeniden inşa edil miş ve için asri bir şekilde tanzim ©- lunmuştur. Bu, büyük bir binadır, çünkü için- de tam on milyon dosya bulunmak- dır... Fransa nüfusunu 40 milyon ke- bul edersek demek oluyor ki nüfusun dörte biri - yani ker dört kişide bir kişi - bu dosyalara geçmiş bulunmak» tadır, Bu itibarla, her Fransızm: “— Acaba Sürete dosyalarında ben de var mıyım? Varsam niçin varım ?”,, diye kendi kendine sormasını pek tr- bii bulabiliriz. 10 milyon kişi hakkındaki Pu dos- Yülar ber gün biraz daha kabarır, ni- hayet lüzumu kalmıyanlar yokedilir, fakat yerine başka birisi hakkında yeni bir dosya açılır... Dahiliye nezareti bu dosyaların bepsini istediği zaman tetkik edebilir ve istediği hakkımda “ortadan kaldır. ma,, kârart verebilir... Fransızlarm “kaplan, ismini ver âikleri büyük hükümet adamları Kle- mansonun, dahiliye nazırı sandalya- sına geçtiği zaman ilk işi kendisi hak kındaki dosyayı getirtip karıştırmak olmuştur... Nazır, bu dosyayı o kadaf Şişkin bulmuştur ki o gün akşama ka dar dosyayı karıştırmakla vaktini ge- girmiştir... Kadın polis bafiyeleri Sürete Nasyonal'ın iki asra yakm bir mazisi vardır. N Sivil bir polis ve istihbarat teşkilâ- tı kurmayı ilk defa on beşinci Luj dik şünmüştür. Fakat bu teşkilât ancak 1750 senesinde tesis edilmiştir. Na polyon zamanında, imparatorun mü bafaza teşkilâtı reisi Fuşenin idaresi altında bulunan Sürete, 1515 den iti- baren dahiliye hezaretine geçmiştir. Bügün M, Mondanel'in idaresi ak tında bulunan teşkilâtı siyasi ve ad- li olmak üzere iki büyük kısmı var dır, Bunlar da ayrı ayrı şubelere ay- relir, Siyasi kısım casusluk hâdiseleri ile uğraşır. Memlekette, harp ilâm eğildi: gi anda tevkif olunacak tethişçi ve ihtilâlellerin ismini havi “B karensi,, de bu kısmın hazırladığı bir İsedir. yardım eden diğer kır. | 17bin umumhane , , İçinde on milyon dosya bulunan Fransız Milli emniyet teşkilâtı binası sım işe cinayet, hırsızlık gibi şubele- re ayrılır. Bundan başka, milli emniyet teşki- lâtmın bir de kadın polis hafiyelerin- den müteşekkil bir kolu vardır ki, bu, bilhassa, beyaz esir ticaretini takiple meşguldür. On beş kadından müteşek- kil olan bu şube madam Pike isminde bir gefin idaresi altındadır. Madam Pike harp esnasmda casusluk teşkilâ- tmda çalışmıştır. Kadım polislerin hepsi yirmi ile o- tuz yaş arasındadır. Hepsi güzel ve şık birer madmazeldir. Fransada hü- kümete her sene 4 milyon frank vergi temin eden 17.000 umumhane bulun duğu gözönünde tutulursa, bu sahada yapılan kadm ticaretini takip edecek kadm polislerin işinin güçlüğü takdir olunabilir. Beyaz esir ticareti le uğ- raşan gizli müesseselerin bir çoğu bu kadm polisler tarafından meydana çı- Karılmıstır. Madmâzel Şarlok Holmes- ler bilhassn beyaz. esir o ticaretinin merkezi olan Pariste faaliyettedirler, Mili emniyet teşkilâtmda son tat bik edilen bir usul vardır. Bu, şüpheli ın baş ıdunun muhtelif kısımlarının ünü almaktadır, Parmak izinde 64 milyonda bir yanl ma olabileceği söylendiği gibi, boy ve beden ölçüsünde de şimdiye kadar a Iman 800,000 ölçüde İki kişinin ayni olduğu görülmemiştir. Fransız sivil polis teşkilâtı râemur- larının sdedi halen iki bin beş yüzdür ve bunlar bizim (paramızla 45 ile 90 lira arasında aylık alırlar. Gösterdik- leri muvaffakıyet Üzerine kendilerine ayrıca mükâfat verilir ve tekaütlük- lerinde nisbeten fazla bir maaş bağla. nir. &ralı seyretmek Fransız polisinin aldığı tedbirlere göre Kral Corola Kraliçe Elizabetin Pariste kalacakları dört gün zarfında onların geçeceği cadde üzerinde otu- Tanların müsaade almaları lâzımdır. Kralla Kraliçenin geçecekleri cad. delerdeki bütün evlerde, dükkân ve mağazalarda bulunanlar, 1 Haziran- dan 15 Hazirana Kadar, polise müra- cast ederek milsnade almağa mecbur- dur, Haklarında tahkikat yapılıp şüp- heli görülenlerin oturmasına müsande edilmiyeçeklir. Alay günü evler tef- tiş olunacak, vesikası bulunmıyanlar cezalandırılacaklardır. Aymi şekilde, bir evin penceresin- den Kralla Kraliçeyi görmek için ba kacak olanların da ya müsaade almış olmaları lâzımdır, yahut ta ev sahibi mesuliyeti kendi üzerine aldığını bil- diricektir. Alayın geçeceği saatten (o bir saat | evvelinden, itibaren o caddeler üzerin. deki mağaza ve dükkünlara müsteri. İerin de girmeleri yasaktır. Diş Doktoru Necati PAKŞi Hastalarını bergün sabah saa! 10 dan akşam 19 3 kadar kabul eder. Salı ve cuma günleri saat 14 ten 18 e kadar parasızdır. Adres: Karaköy Tünel meydanı, "Tersane caddesi başında No, 1/2 icin izin lâzım | İl İl 5 HAZİRAN — 1985 waza Birinci sımf Operatör CAFER TAYYAR Umumi cerrahi ve sinir, dimağ estetik cerrahisi mütehassısı PARIS TIP FAKÜLTESİ S. ASİSTANI Erkek, kadm o ameliyatları, dimağ estetik “yüz,, meme, karın buruşuk- luğu ve gençlik ameliyatı, (Nisaiye ve doğum mütehassısı) Muayene sabahları öden Okadar İNGGGİ NEN Öğleden sonra ücretlidir. Tel 44086 Bevoğlu Parmakkapı, Rumeli han. 1. inni İstanbul Beşinci Icra Memuriuğuna, Yorgi oğlu Dimitrinin Mehmet Ali oğlu Mehmet Cevdetten borç aldığı paraya mu- kabil ipotek irae etliği Ayvansarayda Atik Mustafapaşa mahallesinde eski Sinağo ye- ni Gavril en yen! Emin Hacı Hasan soka- dında eski 54, yeni 4/2 No. lu hanenin 4/12 hissesi açık artırma ile satılacağın- dan evsafı aşağıya dercedilmiştir, Şöyle ki: Mane kapısından içeriye girildikte bir antre vo karbisman döşemeli pabuçluk ve camlı dolap. Bir oda mermer müsluk bir hela, Zemin kat: Zemini kirik çimento, bir mulbah ve çamaşır teknesi ve bir merdi- ven altı ve kömürlüktür, Birinci kal: Bir merdiven başı özerinde İki oda ve dolap, İkinel kat: Bir merdiven başı üzerinde yük dolap. Bir odu zemini çinko döşeme- li bir taras mevcultur. Evin içinde elek» trik tesisalı vardır. Sahası: 30 metre murabbaıdır, Hududu: Sağ tarafı Benson hanesi, sol tarafı Kosi Yorgi vereseleri hanesi, arka- sı Mehmet efendi meyliznesinin bahçesi, önü mektep çaddesi ile mahdultur, 4/12 hissesi artırmaya çıkarılmış olanı işbu gayri wenkulün tamamına ehi'vukuf tarafından (bin sekiz yüz yetmiş iki lira) kiymet takdir edilmiştir. | Artırma peşindir. Artırmaya iştirak ede- cek müşterilerin kıymeti muharımeninin * 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamil olma- ları icap eder, Müternkim vergi, tanzifat, lenviriye, ve vakıf borçları borçluya ait tir. Artırma şartnamesi 1 - 6 - 938 tarihi ne müsadif çarşamba günü dairede mahal: Birin, artırması 5 « 7 - 938 terihine müsadif çare şamba günü dairemizde saat 14 den 16 ya kadar icra edilecek birinci artırmada bem del kıymeti muhammenenin $6 75 ini bul duğu takdirde üstte bırakılır. Aksi tak- dirde son artırmanın teahhüdü baki kalmak Üzere artırma on beş gün daha temdit & dilerek 21 « 7 - 938 tarihine müsadif per şemba günü saat 14 den 16 ya kadar dai“ rede yapılacak ikinci artırma neticesind€ en çok artırmanın üstünde bırakılacaktır« 2004 No, Tu icra iflâs kanununun 126 nef msddesine tevfikan haklari tapu sicile” riyle sabit olmıyan İpotekli alacak| diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahip lerinin bu baklarını ve hususiyle faiz masarife dair olan iddinlarını ilin hinden itibaren (20) gün zarfında müsbiteleriyle birlikte dairemize bild meleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları pu sicilleriyle sabit olıniyanlar satış beğ linin paylaşmasından hariç kalırlar, rakim, vergi, tenviriye ve tenzifiyeden baret olan belediye rüsumu ve vakıf resi bedeli müzayededen tenzil ol 120) senelik taviz bedeli müşteriye Daha fazla maldmet almak İsti 0937/2790 numaralı d mevcut ve mahallen haciz ve takdiri kıymet runu görüp anlayacakları ilân olunur. . Göz Hekimi Dr. Murat Ramil Aydın | Muayenehanesini Taksim- Tarlabaşı Cad. URFA Apt. an nakletmiştir. Tel: 415583 Pazardan maada hergün: sonra saat İkiden altıya kadir , DOKTOR Necaettin Atasagu/ Her gün sabahları sekiz ei g akşamları 17 den 20 ye kadar * dee U tayyare apartmanları ikici si 17 numarada hastalarını kabul p Cumartesi günleri 14 den 20 Tia dar hastalarını paraw?, & ber okuyucularını dakupon hilinde munvene eder Telef