19 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

DIŞARDA: * Kımılhaç cemiyetleri birliğine dahil 54 eket delegeleri, pazartesi günü Len. da açılacak enternasyonal konferans, hzari bir toplantı yapmışlardır. De. ikan Kızılhaç cemiyeti dele, nnley ile Norveç delegesi al, reis vekilliklerine seçmişler. diş r, İcra komitesi (o azalarının adedi 156 karla * Irlanda parlamenlosuna mebus seçimi in hüdisesiz cereyan etmiştir Şimdiye kadar mslürm olan rakamlara göre, seçim hakkı bulunanların yüzde (yetmişi reye iştirak eylemiştir. Reylerin tasnifine e Daş nya arasında d a mütedair teknik m r. Varşova , Kovno an ilk tren 22 haziranda yapacak ve normal mü ebi ihtimal sy sonunda (o başlı, Vudstokmiede bir fabrikasında bir amele. asndan dolayı, grev çıkmış ve alışan 600 amele işlerini barak, leler çoktanberi bu fabrikada... şeraitinden gayrimemnun gö- istanda Yilnada Slovo gazetesinin üM içe bir suikast teşeb. büsü yapılmıştır. Mumaileybin bürosuna iki bomba atılmış, fakat bombalar, ancak ehemmiyetsiz hasarı mucip olmuştur. Ma. bir bomba ahılmışlır, bbüsünün failleri malâm de, teşe * Alman Başkumandanlık Erkânıharbi. general Keltel ve o maiyeti dün m tayyare ile Berline dönmüşler. udapeşte elçisi de ge. kte Berline gitmiştir. nide oturan Almanlar Lehislan kültür bekenlığına bir Jatida ve, ferek meskür mıntakada ikamet eden 60 almanca tedrisatla bulunan lik bulunmadıklarını mektepleri aleyhinde rlerin o kaldırılmasını istemişlerdir. İstidada son zamanlara ka. dar mevcut 80 ilk Alman mektebinden 58 in cebren kapatıldığı ilâve edilmektedir. isi velisi Stanislas etmiştir. Mumal,, tında topla abinenin dün tasvip eyle, diği kararnameler, mafia işlerine ait olmak üzere 6 milyar frankhk tahsisatı ihtiva el. * Üç Amerikan krovazörü resmi bir zi. yarette bulunmak üzere Havre gelmiştir. *B im imarı için husus! bir das olunmuştur. Reis narama taşı. olan bu daire ( direktörünü biztat kün ve tezi » > Bu mibede (hürmetsizlikdir. Beyazıt camiinde kurulmakta olan Rama ergisi başka bir yere onaklolunma ane çeşmesi de böyle... Sey. İmdan bir Gcaret mahalli iş.. El ile dokunulmasma bi- n o nakışlı yüzüne çiviler ça. kân tenteleri asılıyor... bir hayli direk rı mermer sütunlar vesaire bu. aşlar amele tarafından kı. yerinde kullanılmış... i ve tarih vesikası ola. zar taşlarının da büyük kıymeti Onları da tahribden korumalı. n koleksiyonlar yapmalı. kıyafetlerine dair ik İâzemgelse en birinci far olabiliyor. on dört forma tutan “Mübeccel hazineler”" inde çok samimi anat eserlerine karşı gösterdi- eniçeri vermeliyiz; güzele karşı rınr öğretmeliyi 5 tafa paşa türbe: apı sanatının bir art Davut ağanın 6 sebili,, su satış şubesi sında Türk rken dalma çirkinleştirilecek. | * Beyazrt camii avlusunda Ramazan sergileri daha yıllarca devam edecektir! * Beyazrttan Aksaraya giderken sağ | IÇERDE: * Bursadan Yenişehire bazı yolcular evvelki günkü yağmurlar s1, rasında Seymenle Marmaracık arasındaki sahaya küçük ve canh kurbalar yağdığını görmüşlerdir. * Çatalca, Silivri ve Yalovada çekirge mücadelesine başlanmıştır. * Istanbul Veremle mücadele cemiyeti dün Şirketihayriyenin 71 numaralı vapa. rile Boğazda Bir gesinti yapmıştır. * Istanbul Müzeler idaresi ziyaretçiler 1, çin üç yeni rehber daha bastırmıştır. * Nafta vekili Ahi Çetinkaya dün Nafia raüsleşarı ve Nafia Başmüfettişi ila birtikte tarağa elektrik fabrikasile Nafia Fen bini ve Yeşilköy hava istasyonunu ziyaret etmiştir. gitmekte olan : l | ! Sümerbank umum müdürü Nurollah | at Sümer Ankaradan gelmiştir. Gelecek | fta İktisat vekili ile birlikte Keraböke gidecektir. * Müteaddit cinayetler işlemiş olan Baf ranin Dededağ köyünden çolak (Hasan Samsunda asılmıştır. * Yunanistan bu sene bizden 50 bin len buğday alacaktır. Giresun | | hapishanesinde Bir mabküm öldü, ikisi de ağır yaralı Giresun, 18 (A, A.) — Bugün saat 7 buçukta hapishanede, 25 seneye mahküm Yunusu, 20 ger seneye mah, küm Kürd Bsadla Bursalı İbrahim bt- çakla öldürmüştür. Beş saat sonrada katilin konulduğu çifte kilitli kapıyı diğer dört mahkm kırarak katillerin vücutlarını gene bıçakla delikdeşik et. müşlerdir. Yaraları çok ağır olan ka- tillerin hayatlarında nümit yoktur. Cllmhuriyet müddeiumumliliği vakaya el koymuştur. Ingiliz efkârı umumiyesi Ber Daşlarafı 2 incide müddet buna mukabele etmedi. Fakat sonra o da ayni şekilde neşriyata baş. Mdr. “Bü surâtle, Bari (İtalya) Tağ- yosunda arabca gazeller okunurken Londra radyosunda dümbelek çalın - dığr işitiliyordu Arabca siyasi nutuklar da bunların dışında kalıyordu. Kalya ile İngiltere arasmdaki bu “hava harbi,, ne son anlaşma ile niha. yet verilmiştir. Radyonun milletler arasındaki en nazik vaziyetlere sebeb olduğu bu va- siyetlerde büyük rol oynadığı bir de. virde, şüpbesiz ki, radyonun başında bulunanların siyaset kullanmaları lâ- zundır. İşte, birçokları Con Reyt'in bunu yapamadığını, bilâkis kendi fi- kirleriyle bütün memlekete hâkim ol. duğunu iddia ediyorlar ve bunu mem- leket için ilerde bir tehlike şeklinde görüyorlar. Yine İspanya harbi göstermiştir ki, dahili bir harbde da radyo büyük bir vazife görmektedir. İspanyada iki ta, raf halkı radyo neşriyatı ile kendileri. ne çekmeye ve şehirleri, topla, tüfekle propagandayia düşürmeye çalışıyor - lar. İngiltere için belki böyle bir şey mevzu Bahsolamaz. Fakat, parti fikir. lerinin çarpışması da bir nevi dabi harbdir. Bilhassa intihab sıralarda fazlalaşan bu mücadele şüphesiz ki, radyoda da kendini hissettirecektir. Halbuki, B. B. C. negriyafında, açıkça gu vey bu parti lehinde propaganda yoktur, Fakat seçilen mevsularda, konferans verdirilen kimselerin inti - habmda.: âmil Cön Reyt oldukça bun. Tar muayyen bir cephe almakta devam edecektir. Bununla Beraber, radyo diktatörü, memleketteki mevkiini, son günlere kadar çok sağlam olarak muhafaza et- miştir. Çilnkli her şeyden evvel saraya ve krala bağıdir, saraym ve kralın siyasetini, asırlık muhafazakârlığı kendisine hedef bilmiştir. Ve en kuv- vetli kabineler devrildiği halde radyo Napolyonumun diktatörlüğü devam et. koldaki Hasanpaşa hamamının üstünde her yaz Babilin asma bahçeleri kurula. caktır. SAHRA YILDIZI BEDRİYE AHMET Her akşam m TAKSIM VI Belediye BAHÇESİNDE Hamiyet BAĞDAD RAKS KRALİÇESİ NAZHAT MEZ VERİ KEMAN: NOBAR, CEVDET, KANUN: AHMET, İSMA!L KLARNET; ŞÜKRÜ PİYANO: ŞEFİK KEMENÇE: SOTIRI BANÇO: ABDİ, ŞEVKET, DARBUKA; H. TAHSİN Okuyucular: AGYAZAR: CELAL, MUSTAFA ÇAĞLAR, YAHYA. BAYANLAR: RADIFE, AYDA, DÜRDANE, SAADET, NAZMİYE. Bugün saz 5,30 da başlar Telefon: 43776 Amerikanın Hata 1 numaralı halk düşmanı Nevyork 18 (A.A.) Amerikan polis dosyasında bir numaralı halk düş- manr olarak kayıtir bulunan, 1915 den beri 100 defaklan fazla tevkif edilip 8 dela muhtelif hapis cezalarına mahküm olan şaki Şariro bu kere turust kanu- nuna muhalif harekette bulunduğundan | dolayı yeniden üç sene hapse mahküm edilmiştir. Bu hükmü veren hakim, Şarironun «a tehlikeli ve en vahşi insan katili ol. duğunu kaydetmiş, fakat cinayetlerinin delili mevcut olmamasına binaen ken- disini ancak böyle hafif bir cezaya mah küm ettiğinden dolayı müteessi! oldu- ğunu hüküm sonunda beyan etmiştir. Av malzemesi Maliyet fiyatına halka satılacak Ankara, 18 o (Husus) o — Bolu- saylanı İsmail Hakkı Uzman kara avcılığı kanununa ek olarak hazırla- dığı teklifini Meclise takdim etmiştir. Bu teklife göre avlanma silâh ve av köpeklerinin. yardımile ve icabında tuzakia yapılacaktır. Kara avctliği kanımının hususi madrlesinde yamiı bütün hayvanlar tüfekle avlanacak- tır. 8 kalibradan 36 kalibraya kadar saçma ve kurşun atan düz ve yivsiz namlıya ve namlısı 70 santimetreden ürun olmamak ve nişangâklarr 300 metreden ileriye ayrılı bulunmamak şartiyle ve 5.6 milimetreden 115 wi- limetreye kadar fişeklere mahsus ve düz yivsiz veya bir yivli çifte ve tek namlıir silâhlarla 6 ve 9 milimetrelik floberler de aw silâhı olarak kullanı» acaktır. Bu tüfeklerle kullanılacak malzeme ve cepane da av malzemesi olacaktır. Memleketimize hariçten getirilecek |. kıymetli, cins av köpekleri 25 sene milddetle ve av fişekleri ve kovanlari- is mukavralarr her türlü vergiden ve gümrük resminden muaf olacaktır. Barut ve saçma askeri fabrikalara ları ilâvesile ahaliye satılacaktır. Tüfek ve tuzaktan gayri vasıtalar- la avlanmak yasak olacak, kuşlar İçin tuzak kullamılmıyacaktır. Bunun hilâ- fına hareket edenlerden 25 liraya ka- dar para cezası alınacaktır. —— Dün gelen seyyahlar Dün sabak, şehrimize Alman ban drsiz bir Transetlintikle Bey yüz A- merihalı ve Alman seyyahr gelmiştir. Seyyahlar, dün şehirde gezintiler yapmışlardır. Bu hafta içinde iki Transatlântik daha lirsanımnıza bine yakın seyyah | yda askeri heyet- ler anlaşamıyorlar Mp Baştarafı i incide Türkiyede bulunan Suriye emlâki me- selesinin halini istiyenler bile vardır. Türk ve Fransız askeri heyetleri a» rasırkdaki konuşmalarda, Hatayın ta. mamiyeti mülkiyesinin müştereken te- minat altına almmaşı kararlaştırılmış bulunuyor. Ancak, heyetler, dahilt asa- yişin iki hükümet askeri tarafmdan müştereken terini hususunda bir türlü anlaşmıya varamıyorlar. Malümdur ki, Cenevre anlaşması mucibince, Hatayın asayiş ve inzibatı, Tür ve Fransız eskerinin müşterek | sırmanı altındadır. Fransızlar, dabili a. sayişi kendi askerleriyle temin ettikleri Yanaatindedirler ve Türk askerinin Ha- taya girmesine lüzum görmüyorlar. Fransız askeri heyeti bu kanaatlerin- de israr ederken, Hatayda rolüm ve tazyik: eski şiddetiyle devam ediyor. Sariyeye bağlı Hamam nahiyesi hudu. duna yakın bulunan Hatay köylerinden Türk listesine yazılanlar tevkif olen muşlar ve tazyik altına alınmışlardır. Suriye, Cenevreye mi müra- cant edecek? Antakya, 17 (A.A.) — Anadolu A- jansımın hususi muhabiri bildiriyor: Suriyeden gelen gazetelerin neşri- yatı, komisyonun güyz geri aldığı 14 numaralı tebliği gayritürk partile, rin şeflerine tebliğ ettiğini meydana Çiharmaktadır. Esasen koim'szonun bu tebliği iptal etmediği, bundan sonra çıkan tebliğ- lerin numaralarından anlaşılıyor. Filhakika neş-edilen müteakip teb- liğin. numarası on beştir. Suriye ga- zeteleri, Suriye hükümetinin artık Fransaya değil, kantrol komi misyona | nuz -aevzım .bahis 14 numaralı tabi | ğine dayanarak Cenevreye müracaat | etmesini tavsiye ediyorlar. Türklerin hakkına indirilen ağır darbe Antakya, 17 (A.A) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor: Eomisyon, neşrettiği 18 numaralı tebliğde nüfus dairelerinde heniz iş- lerini bitmemiş £ olanlarin ecnebi memlekotlerden gelenlerin musmele kâğıtlarını 1$ tarihine kadar tevdiet- meleri bildirilmiştir. “ Binlerce kimsenin müracaatı için veriler bır mühletin Bu kadar az Sw tulması Türldüin hakkına yeni fakst ağır bir darbedir. Çünkü bır tebliğde istihdaf edilenler yalnız Türklerdir. Akalliyet mümesillerile mü zakere Süveydiye, 17 (4.4.) — Andalo Ar jansmm hususi mubabiri bildiriyor: Büro reisinin bu sabah kayıt muzma, lesini tatil etmeden önce ckalliyet milmessillerile on beş dakika kadar müzakerede bulunduğu anlaşılmıştır. Suat Davaz, Bone ile görüştü Paris, 18 (A.A) <- Hariciye Nazr- rn Bone bugün Türkiye büyük elçisi Suat Davaz: karul ederek uzun bir mü lâkatta bulunmuştur. Silâhlı çeteler teşkil olunuyor Haleb, 15 — Suriyede ve burada / 'Türkler aleyhine propagandaya başlı- yan Fransızlar, şimdi de silâhi: çete. ler teşkiline ve bunları Hataya yolla- maya girişmişlerdir. Vekiller Heyetinin fovlalâde toplantısı Başvekil Celâl Bayar, dün Moda ko. yunda şotrasile bir gezinti yapmış, akşamı yemeğini Deniz klübünde yemiştir. Şehrimizde bulunan Vekiller Heyeti. İ nin, fevkalde bir toplantı yaparak Ha- ih meselesini müzakere etmesi mmihie. mel görülmektedir. 32 idam mahkümu Fransızlar tarafından affedildi Berut, 19 CA, A.) — Fransız âli ko- miseri Suriye hükümetine yaptığı bir tebliğde Fransız kıtaatına karşı mi. sellâh mukavemette bulunduklarmdan dolayı idama mahküm edilen 32 Suri- yelinin Fransız - Suriye munhedesi. nin akdi üzerine harbiye nezaretinee affedildiğini bildirmiştir. Muhiddin Üstündağ Atinada Atina, 18 (A. A.) — İstanbel vali. si Muhiddin Üstündağ bugüz sast İ1i de Toskari vapuru ile Pireye gelmiş ve Yunaristandaki #ezmeti esnasmds misafiri olacağı Atina valisi Kodziyas ile Atina ve Pire belediye reisleri ve belediye meclisleri azası tarafından karşılanmıştır. Muhiddin Üstündağ burada altı gün kalacak ve belediye teşkilâtmm mesaisini tetkik eyliyecektir; | Suriyede | Dr. Irfan Kayra Röntken Mütehassısı