19 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

19 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

zayiatı 410 bin kişi! Çinliler şimdiye kadar Japonların 629 tayyaresini tahrip etmişler Hankov, 18 (A.A.) — Çin askeri makamatı tarafından yapılan istatistik. İere göre muhasematırn bidayetinden - beri Japonların askere aldığı kuvvet, yaptığı masraf ve uğradığı zayiat şü dur: Çinde harbeden Japon kuvvetleri: 600,000, seferber edilen (kuvvet; 1.675.000. Zayiat: 410.000 (bunun 100 bini maktüldür.) Harp maârsfr: 5 milyar 300 milyon yen, Batan harp gemisi: 35. Tahrip edi- len tayyare; 629. Istihsal tenakusu yüzde 22. Jsponyanm Çinde uğradığı ekonomik zarar 500.000 yendir. Sabiha Gökçen Yugoslavyada Dep” Baptarafı 1 incide bayan Sabiha Gökçene bu sebah çok hararetli ve samimi bir kabul yapmış ter, Tayyare meydanında askeri hava kuvvetleri kumandan muavini general Yankoviç, hava kurmayının bütün yük. sek rütbeli subayları, Belgrad tayyare alayı subayları, Yugoslav hava teşki- lâtlarının reisleri ile Türkiye orta elçi- m ve bayanı, Türkiye elçilik erkânı, Yunan ve Romen elçileri ve Başvekil ve Hariciye nazırı namına da protokol şef muavini Franges hazır bulunuyor- du, Sat 10 da Yugoslav avcı tayyarele- rinden mürekkep bir filo bayan Gökçe- ni istikbale çıkmıştır, Saat 10,45 de beyan Gökçen şehir Üzerinde bir devir yapıp şehri selimladıktan sonra tayya- re meydanma inmiş ve askeri mızrka nır çaldığı istiklâl marş: İle karşılan. mıştır. Kendisine birçok büketler ve- rilmiştir, Mutat selâmlaşmalardan sonra, ge- neral Yankoviç bayan Gökçene Belgrad tayyare alayı subaylarını tekâlm etmiş- tir, Bayan Gökçen tayyare meydanından Sovyet - Mançu hudut hâdisesi Londra, 18 (Hususi) — Tokvodan bildirildiğine göre, Mançuko ve Sovyet hudut nöbetçileri arasmda bir çarmış- ma olmuş ve bir Mançuko askeri öl, müş, bir diğeri de yaralanmıştır. Hidise Mançuko, Kore ve Sovyet hu dutlarmın birleştiği noktaya yakın Hangçung mevkiinde cereyan etmiştir. Diğer taraftan, Japon ajansı, hâdi - senin şöyle cereyan ettiğini iddia edi- yor: Hangçung sırtlarında vesile gören 20 Manço budud nöbetçisi otuz kişi ka- dar olan bir Sovyet hudut muhafızının steşine maruz kalmışlardır. Mütearrız- lar, 20 dakika süren bir mitcalyöz mu. harebesinden sonra, geriye püskürtül. müşlerdir. Mer iki tarafa da takviye kıtaları gönderilmiştir. Öldürülen bir mançu askerinin ce. sedi Sovyet askerleri tarafından alınıp götürülmüştür. Danslı, muzikli bir dava. Bir suçlu muhakemesi esnasında çıldırdı Dün asliye ceza mahkemesinde ga- rip bir hâdise olmuş, hırsızlıktan suçlu Mehmet adında biri, muhakemesi ya, plırken birdenbire akli müvazenesini kaybetmiş ve Marinella şarkısını söyle- meğe başlamıştır. Mahkeme heyeti, bu şekilde muhakemeye devam imkânın görememiş ve suçluyu adliye doktor- luğuna göndermiştir. Burada yapılan muâyene neticesin » de, Mehmedin akıl o bistası olduğu tesbi tedilmiştir, Mehmet, muayenesi srasında da çılgınlık alâmetleri göstermiş, aslıkla saksafon taklidi yapmış, dansetmiştir, doğruca Türkiye elçiliğine gitmiş ve saat 11,45 de de saraya gelerek husus defteri Imzalamıştır. Sofya ile Belgrad arasında şiddetli “ir rüzgürla karşılaşan bayan Gökçen Belgrada hafif bir teehkürle gelmiştir. Bügün saat 13 de Yugoslav hava kuvvetleri namına general o Yankoviç tarafından Avala dağındaki otelde bir öğle yemeği ve bu akşam elçimiz tara- fından sayın bayon Sabiha Gökçen şe- refine elçilikte bir akşam yemeği ve onu müteakip büyük bir suvare verile: cektir, Yemekte harbiye ve bahriye na- sırı genera) Mariç, Hariciye nazır mu- avini, Yugoslav hava kuvvetleri komu- tanı ve muavini, Yunan, Romen, Bul- gâr sefirleri ve şuvarede de birçok Yugoslav hava, kara, deniz (yüksek erkânile ataşemiliterler, hava ataşele- ri Balkan sefaretleri erkân: ve Belgrad kibar mahafili mensupları bulunacak- lardır. Türkkuşu başpiletunun tek başına yaptığı bu Balkan hava turnesi burada büyük bir alâka ve samimi bir sempati uyandırmıştır. Matbuat bayan Sabiha- nın bu seyahati etrafında çok dostane —maleşleler meşretmeldedirler. Kasımpaşa cinayeti Bar” Baştarafı 1 incide ne koşuşanlardan biri yere yuvarlanmış olan Enverin üzerine eğilmiş, ağzından kan fışkıran genç bir şeyler söylemek İs, temiş ise de muvaffak olamamış, biraz sonra ölmüştür. Vakadan Kasımpaşa merkezi haberdar edilmiş, ayni zaman. da sihhi imdat otomobili telefonla çağrıl. mıştır. Otomobil biraz sonra (gelmişse de Enver öldüğünden cesedi almamıştır. Zabıta memurları kısa bir ozamanda kahveden kaçışanları ve Enverin arkadaş larmı yakslayıp merkeze getirmişlerdir. Nöbetçi müddelumumi -muavinlerin - den Reşat Saka da yanında (tabibiddii Sabih Haşimle cinayet (yerine gelmiş, cesedi muayene etmişlerdir. Kurşun Enverin gırtlağının sol tarafın dan girmiş, içeride kalmıştır. Başka bir yerinde kurşun yarası yoktur, Reşat Saka cesedi muayeneden sonra Kasımpaşa merkezine gitmiş, geç vakte kadar alâkadarları sorguya çekmiştir. İlk anlarda Enverin kendisini vurduğu söy. lenmiş ise de Alâeddinden başkası şöyle ifade vermişlerdir. — Aldeddin tabancasını gösteriyordu. Tabanca birdenbire ateş aldı. Vaka kaza. ra olmuştur. Alâeddin ise bunları inkâr etmiş, Fa. kat cesedin yanında ve bahcede tabanca aranmış, bulunamayınca Alâeddinin En. veri vurduğu anlaşılmıştır, Alâeddin vakadan sonra kacarken ta. bancayı nereye attığı tesbit edilememis. tir. Vakanm sehehi meçhüldür. Tahkikat devam etmektedir. Yen! Nesriyat: İNSAN ANATOMİ MODELİ VE TERİMLERİ Kanaat Kitapevinin beş sene evvel Almanyada tahettirip Lâtince, Pran- sırca ve Arapca Anatomi terimlerinin Öztürkçeleri Or, Prof. Dr. Kemal Ce, nap tarafndan tesbit edilen İnsan Ana- temi medeli ve terimleri ikinci defa 0- Yarak basılmıştır. Modelin Anatomi terimleri ise bu Amerika ile Japonların Çindeki| yö. an aşmamız En fazla müsaadeye mazhar memleket sistemi nedir? Ankarada hükümetimizle ticari anlaş- ma müzakerelerinde bulunan Amerika. nın ticaret ataşesi Cilespi dün şehrimize gelmiştir. Ticaret ataşesi müzakereler hakkımda bulunduğu beyanatta şöyle demiştir: “Müzakereler devam etmektedir. İs. tanbula hafta tatilini (geçirmek üzere geldim. Pazartesi veya salr günü tekrar Ankaraya dönecek ve hükümetle temas. lara devam edeceğim. “Türkiye ile Amerika arasında halen bir ticaret anlaşması bulunduğuna göre, bu müzakereler “bilâşerait en fazla mü- saadeye mazhar memleket, sistemi bir anlaşmaya varmak için yapılmaktadır. Amerika, son zamanlarda on sekiz mem, leketle bu şekilde anlaşma © yapmıştır. Çünkü, birçok memleketlerin tatbik et. mekte olduğu kliring sistemini Amerika asla kabul etmemiştir ve etmiyecektir. “Bilâşerait en fazla müsaadeye mazhar memleket, sisteminin üç hedefi vardır: 1 — Bir taraftan, her hale âyni şekil de muamele temin edilmiş olur, diğer ta- taftan tüccarlara ticaretleri için büyük bir imkân verilmiş bulunur. 2 — Ticarete engel olan bütün mania, ları mümkün olduğu kadar azaltmak; bu suretle eski ve tabii ticaret kadelere dön. meyi temin etmek. — Bu anlaşmayı yaptığımız memle, ketlerle ticari mlünasebatımızı mümkün olduğu kadar inkişaf ve takviye ettir. mek. “Ankara ile olan müzakerelerimizde de bu esasları takip ediyoruz. Her taraf müzakerelerin iyi bir neticeye varmasına karşı ayni arzuyu gösterdiğine göre, an. laşmanın yakında İmzalanacağını ümit ediyoruz... Amerika filosu Nevyork, 18 (A.A.) — Nevyork Tay. mis gazetesinin bildirdiğine göre, 1939 senesinin büyük deniz manevraları yazın yapılacaktır. 155 geminin iştirak edeceği bu manevralar ağlebi ihtimal Asor ada, larına da teşmil edilecektir. Bu gazete, şunları ilâve etmektedir: “Bu manevralar Amerikanm harp za. manında neler yapabileceğini öğrenmek istiyen Avrupa (diktatörlerinin gözleri önünde yapılacaktır... Frankocular Endülüs cephesinde Bir gedik açtılar Barselona, 18 (A.A) — (Neşredilen biz tebliğde, ezcümle cümhuriyetçilerin mezarlık ve bazı münferit evler müs tesna olmak üzere Vi'--eal'ı istirde' ettikleri bildirilmektedir. Franko hava kuvvetleri, dün, Nules, Valansiya, Tar- ragone ve Barselonayı bombardıman e- derek ahaliden bazı kimselerin ölme- sine ve yaralanmasına sebeb olmuşlar» dır. Endülüs cephesinde Bilbao, 18 (A.A.) — Karargihı tümü. minin Endülüs cephesinden aldığı ma. lümata göre, Frarko kuvvetlerinin Pen- naryoda açtığı gedik. 25 kilometre derin. İiğindedir. Halen, Pennaroya maden mın takası, vaktile arada bir faaliyeti işkâl eden düşman topçu kıtaların menzilin. den geride bırakılmıştır. Bombardmanlar Valansiya, 18 8(8A.A.) — Gece saat 1.30 ile 2.50 arasında beş Frankist tay. yaresi Grao, Cabanal ve Malvarrosa ma- hallelerini bombardıman etmiştir. defn İstanbul Üniversitesinde Or, Prof. Dr. Nurettin Berkolun reisliği altında teşekkül eden komisyonun kararlarına istinaden mezkür komisyon azasından Tıp Fakültesi Anatomi Doçenti Dr. Zeki Zeren tarafından yeniden tesbit edilerek ikinci defa olarak basılmıştır. Orta ve Yüksek bütün mektep tale- besi ve bilhassa tabiiye öğretmenleri için çek önemli ve lüzumlu bulduğu . muz bu Anatomi modeli ve terimlerini tavsiye ederiz. ——m“-—— mm ÇŞRNS— Lİ mİ e“ Bp” Baştarafı 1 incide Bu sabah çıkan Akşam refikimiz Yanolanın Petürge kazasımda bulun, duğunu kat'! bir ifadeyle bildirmekte. dir. Yine bir refikimiz dün, Yanolanın bundan bir müddet evvel Adanada barda çalıştığını ve hir eürmümeşhuğ neticesinde mahküm olduğu haberini vermişti. Bu Haberin de doğru olma- dığı Adana barında çalışan Yanolann aranılan Yanola olmayıp bir başkası bulunduğu ve bu kadınm bu gün İs. tanbulda Madam Atinanın pansiyo. nunda oturduğu anlaşılmıştır. Müddeiumumilikte Müddeiumumilik makamı, Muhiddi- nin bir aralık İzmite götürdüğü şayi olan Semahati dün akşam davet ede, rek ifadesini almıştır. Semahatin hâ. disede hiçbir rolü olmadığı anlaşıldı. ğından serbest bırakılmıştır. Sabriye, yani siyah saçlı sarışın kadı, na gelince, bu kadının evvelce Adana, da bulunduğu ve Ali Rizayla buradan tanıştığı ve Ali Rizanm yaptıkların. dan haberdar bulunması ihtimali göz önüne almarak henüz serbest bıra. kılmamıştır. Bilbassa madam Eleniye eşyalarını istemek için yazdığı mek. tup üzerinde durulmaktadır. Malüm olduğu veçhile Sevim bu mektubunda eşyaları polisin eline geçmeden kendi. sine gönderilmesini istemekteydi. Bir taraftan Yanola aranırken, bir taraftan da tebellür eden hâdisenin henüz karanlık duran noktaları sy. dınlatılmaya çalışılmaktadır. Bu ara- da göze çarpan en mühim nokta, 2072 numaralı otomobil şoförü Lâtfinin ö. lümüdür, — Katil Lütfiyi niçin öldürdü? Onu tanıyor mıydı? Düne kadar bu süsle verilecek ce- vab ancak: “tanımıyordu, bir tesadü. fe kurban gitti, olabilirdi. Fakat bu gün kolay kolay böyle diyemeyiz. Milyoner Ame- rikalı haydut Hüviyetini, ismi ve yüzüyle beraber değişlirdi Amerikada Kid Tiger (Kaplan yav- rusu) İsmi ile tanımış olan meşhur bir milyoner haydut bugün: — Hayata yeni doğdum! diye söy- lenmektedir. Hakikaten, meşhur haydut Al Ka- pon'un suç ortağı olduğu tesbit edi- len ve asıl ismi Aleksandr Sikovski olan bu haydut, bugün tâbiiyetini de- ğiştirmiş, gizli yaşamayı bırakarak serbestçe herkesin karşısına çıkmağa başlamıştır. Bugün o ne isim itibari- le eski “Kaplan yavrusu,. dur, ne de çehre itibarile. Amerikan polisi onun karşısına çi- kıp hüviyetini sorsa eski haydut: — İsmim Niyuborn (Yeni doğmuş) tur, diyecektir. Polisler bu isim atmda eski haydur dum hüviyeti saklı olduğunu akılları- na bile getirmiyeceklerdir. e Çünkü haydut yeni bir çehre taşımaktadır: Bunu da kendisine, Fransada hastaha- nede yaptırdığı ameliyat temin etmiş- tir... Aleksandr Sikovski, Fransada bir müddet gizli bir şekilde yaşadıktan sonra bugün, yüzünü tanınmıyacak şekilde değiştirmiş olarak, yeni bir isimle, tekrar hayata atılmış bulunu- yor. Niyuborn “ngiliz tâbiiyetine de geçmiştir. . İnmeli erir msn eği b Otomobil cinayeti Çünkü 2972 numaralı otomobilin sahje bi bulunan Nikonun anlattıklarına gö- re, İpsalada İstanbuldan bir otomobil geldiği gayi olunca, Muhiddin hade“ mesini çağırarak: “ Git bak bakayım, gelen araba 2972 numaralı mıdır? Demiştir, Niko bunun İpsalada kuv« vetli bir şayia halinde dolaştığını da söylemektedir. Ve yine bundan Muhiddinle Yano. lanın veya şoför Ömer Lütfiyle Mus hiddinin muhabere ettikleri ve Niko“ nun arabasınm o gece maktul Muhid« din tarafından mutlaka beklendiği ise tidlâl olunmaktadır. Hâdise buysa, cinayetin meçhul ka. lan noktalarından birininde bütün çıplaklığıyla ortaya çıkmasına basit bir muhakeme kâfidir. Katil şoförü niç'n ö'dürdü? Katilin şoförü niçin öldürdüğü nok* tası artık aydınlanmıştır. Ali Riza 40“ förü tanımıyordu. Şoför ancak Muhid- dini yahut Ali Rizanın karısı Yanola. yı tanıyordu. Ve otomobiliyle Muhid. dinin sevgilisi, Ali Rizanm karısı Ya nolayı İpsalaya götürecek ve iki sev dazedeyi biribirine kavuşturacaktl. Bu ya Muhiddin tarafından sevgilisi“ : “Seni 2972 numaralı otomobilin şoförü Ömer Lâtfi buraya getirecek diye, yahut da sevgilisi tarafından: “2972 numaralı otomobille oraya cu. ma günü geliyorum,, şeklinde haber. dar edilmişlerdi. Ali Riza herhangi bir şekilde bunu haber aldı. Otomobili buldu. Ona müş” teri diye bindi. Şoförü öldürdü. İpsa- laya karısı yerine kendisi gitti. Orada bildiğimiz gibi Muhiddinle karşılaşın» : “Bir kadın getirdim, gibi telmihli bit konuşmasına Muhiddinden: “Yalan söylüyorsun!,, cevabını aldı. Çünkü Muhiddin onun yalan söylediğini, 2972 numaralı otomobille kendisinin değil karısmın geleceğini, biliyordu Karşısında Yanola yerine Ali Rizayi görünce şüphesiz ki onun telmihine yalan söylüyorsunla (mukabele ede. cekti, is böylece düşünülünce artık orta” «— Şoför Lüli neden öldürüldü”, 2972 numaralı arabaya binmesi bir intihab neticesi ml, yoksa bir tesadüf eseri miydi? Gizi suallere meydan kalamaz. Çün“ kü Ali Rizanm muhakkak 2072 numa“ ral otomobille gitmesi icab ediyordu Bu meseleyi bir başka bakımdan dâ mütaleâ etmek kabil olur, Bu müta- Lea: — Otomobilde sarışm kadın var mıydı? Bualini de bir daha tekrar edilm€- mek Üzere ortadan kaldırır. Ali Riza karısının 2972 numaralı 0* tomobille Muhiddine kavuşmak üzere İpsalaya gideceğini öğrenmiştir. HİC“ bir şeyden haberi yokmuş gibi görü” nerek ve bir yolunu bularak onupis beraber otomobiline binmiş, LAKİYİ malüm şekilde öldürdükten, karısın! da yolda temizledikten sonra İpsalayf, bulmuştur. Muhiddinin 2972 numaralı otomobi- li beklemiş bulunmasının hallettiği kör düğümlerden üçü daha. 2972 numaralı otomobil Cinayete alem olan 2972 numarali otomobil dün sahibi Niko tarafında” Ipsaladan getirilmiştir. Niko ayni 78- manda katilin kullandığı tabanca //* paltosunu da getirmiştir. Otomobii hi tabanca, üzerinde tetkikat yapılmıX Üzere polis müdiriyeti tarafımdan 8ii” konulmuştur. Dün ötomobil geldiği zaman matbaamız önünde durmuğ, “© büyük bir merakir kütlesi tarafında” etrafı sarılmıştır. Doktor Hafız Cemal LOKMAN HEKİM Dahiliye Mütehassısi Pazardan başka günlerde opel sonra saat (2,5 tan 6 ya) kadi" İstanbuda Divanyounda (1094) mw maralı hususi kabinesnde hastalarn kabul der. Salı, cumartesi günleri sabah “9,5 — 12. saatleri haki fukaraya mahsustur. Muayenebi”* ve ev telefonu: 22398,