26 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

gezintileri G EÇEN gün yaz tarifesi dolayı: siyle Ada yolculuğundan bah- Bederken bu yıl Akay'ın mehtap ge. zintileri yapacağını da sevinerek söy- lemiştim. Sevinmiştim, çünkü vapurla meh. İab gezintisi deyince herkes gibi be- Bim hatırıma şöyle bir şey gelmişti: Adalardan akşam üstü vapura binece- ğiz, Boğaz'a doğru gideceğiz, veya Marmara'da açılacak, belki Yalova Yolunu tutacağız. Bu, dört beş saat Würecek, vapurda #azla, sözle eğlen. mek kabil olacak... Bana öyle geliyor ki “vapurla mebtab gezintisi, veya “mehtabda vapur gezintisi, deyince İnsanların binde dokuz yüz doksan dokuzu böyle bir şey anlar. Hele Bo- ğaz'ın mehtab âlemleri tâ ötedenberi meşhur olduğu için vapurun doğru o. Tâya gideceği ilk akla gelen şeydir. Ne Yalan söyliyeyim? ben şimdiden, Yah- ya Kemal'in: Kandili yüzerken uykularda Mehtabı sürükledik sularda beyti ile Vâsıf'm Bahrın bu şeb avaza safa aştı bo. Yundan, — Vdsıf, binelim kayığa İs- #nye © koyundan, — Sager çekerek #wk ile Kandili suyundan — Gel bözm-i safabahşıma, bir âlem-i ab ct kıt'asmı, dekoru içinde, kendikendime Söyliyebileceğimi sanıyordum. , Fakat Akay idaresi insanların bin. de dokuz yüz doksan dokuzu gibi de- Zİ), binde biri gibi düşünmüş. Mehtab gezintileri dediği bakın neymiş: bir Vapur Adadan kalkıp bir sââtte Bos- tancı'ya kadar gidecek, orada bir bu- çuk saat kadar bekleyip geri dönecek. miş. Bostancı iskelesinde de, Allah Tazı olsun tramvay bulabilecekmişix. Mehtabda vapur safası, kayık safası, hattâ payton veya öküz nrabast safa. 81 biliriz ama elektrikli tramvay safa- Sını da duymamıştık. Kadıköy'e git- mek fona değil, Kurbağslıdere'nin Mmehtabına doyum olmaz.-Fakat bir buçuk saatte onu tadmağa vakit mi var? Akay idaresinin düşündüğünü anla- Miyor değilim: arabi ayların on dör. dünde, on beşinde akşam üstü, bir te. Yaftan güneş batıp bir taraftan ay do- Barken köprüden alacağı halkı, meh- tabı seyrettirerek Adalara götürmek, “rada belki bir tur yapacak kadar Vakit bıraktıktan sonra tekrar alıp , Kadıköy tarikiyle köprüye getirmek... Hakçası hiçde fena bir Sey değil: Adalar için iyi bir propa- Banda; Akay'm vazlfelerinden biri de Adalara yazlık müşteri çekmek değil Mi? bunun için Akay'ın düşündüğü Mehtab gezintilerine itiraz edecek de. Filim: gok iyi, çok güzel... fakat, efen. dim, biraz da bizleri, yani zaten Ada- larda oturanları düştinsün; bize de, Adada oturmamıza rağmen, mehtabir Becelerde etrafı görüp bir parça da keyfini tadmak imkânmı Versin! akşam üstü Adalardan bir va- Pur kaldırıp Boğaz'a kadar götürsün, beş altı saat gezdirip bizi yerimize “öndürsüin. İşte biz ons mektab gezin- tisi deriz; yoksa yalnız şimdiki şekil biz: “Akay bizimle maytab e. diyor. deyip boynumuzu bükeceğiz. Nurullah ATAÇ e li Lİ çe e Seyyar esnaf için el arabaları , Belediye fen müdürlüğü eşya nakliyatı için tesbit ve kabul olunan el arabaları Üpinden sonra seyyar esrafın her nevi Yiyecek ve içecek maddeleri satmak üze- ?€ kullandığı ve son bir sene içinde şehir “e adedleri inanılmıyacak © bir süratle Soğalan el arabaları için de bir tip tesbiti Yolünde tetkiklere (başlamıştır. Yalnız bu işte hayli müşkülâtla karşılaşılmıştır. Çühkü, bu nevi el arabaları nakledilen Metan pevine göre hususiyetleri haizdir. yla içinde zerde, pilâv aşure gibi şey Satılan tenteli, süslü el arabaları veya Berbet, limonata satılan nevi | şahsma camdan kavanozlu el arabaları ile döğme erik kaysı gibi meyvalar satı- lan arabalar arasında şekil ve hacim ba- kımmdan mühim farklar bulunmaktadır. Her ne kadar belediyece bu nevi araba İçin de tek bir tip intihabı istenmek. Deniz ve plâj mevsimi, denize girmek için ille karpuz Kabuğu görmek isti- yen ihtiyatkârlar için bile, artık tam manasiyle başlamış bulunmuyor. Ar. tik bu ihtiyatkârları da, banyolara daha evvelden başladıkları için vücutlar Tı bronzlaşmış olanlar arasında bembeyaz tenleriyle plâjlarda görmek mümkün... Sıhhat ve kuvvet kaynağı deniz ve güneşten bütün bir yaz tam manasiyle ve azami derecede sik sik bir tek mâni kaldı: plâj işletenlerin aldıkları fahiş üeret., #stifade edebilmemiz için artık ortada Maamafih bu istimlâk kanu- nunda tadilât Belediye buna lüzum olduğu kanaatinde Belediye eminönü meydanını âçmağa başladığı günden itibaren istimlâk işle. rinde sayısız müşkülâtla karşılaşmakta” dır. Meydanın ilk kazmanın vurulduğu bina olan Valide hanı tamamen yıkılmış ve molozu da kaklırılmıştır. Hazırlanan proje mucibince bundan sonra Valide ha nının etrafındaki Balıkpazarının bulun- duğu mevkie kadar olan binaların istim. lâki ve kaldırılması o lâzımdır. Halbuki henüz bu işe başlanamamıştır. Belediye şimdiye kadar yalnız meydanm en sonra açılacak kısımlarından o biri olan karşı adadaki Bektaş hanmı istimlâk edebil. miğ ve bunun'yanındaki Eminönü hani. nın istimlâki için de pazarlığa girişmiş: tir. Vakia, meydanın diğer taraflarındaki, binalara da gayrisafi iratları o üzerinden kıymet konulmuş ve bu kıymet üzerin- den mülk sahiplerine tebligat yapılmış. tır. Fakat hemen bütün mülk sahipleri istimlâk kanununun başka maddelerine dayanarak gene istimlâk kanunu muci. bince yapılmış olan bu kıymet takdirine itiraz etmişlerdir. Belediye iki aydanberi içinden çıka. madığı bu işin balli için istimlâk kanu- nunda bazı tadilât (yapılmasını zaruri görmüş ve Dahüilye vekâletile Nalfa ve- kâletine müracaat etmiştir. Çünkü bu şerait içinde şehrin imarı için yapılması zaruri büyük istimlâklerde tek bir adım bile ilerlemek imkânını görememektedir. Gelen haberlere göre her iki vekâlet belediyenin taleplerini yerinde görmüş. lerdir. Büyük Millet Meclisinin gelecek toplantısma kadar bu husustaki hazırlık lar ikmal edilecektir. Şirketi Hayriyenin yeni vapurları Şirketihayriyenin Hasköydeki fab. rikalarında inşa etmekte olduğu 76 numaralı yolgu ve 77 numaralı araba vapurları tamamlanmıştır. Önümüzde- ki hafta içinde merasimle tecrübeslri yapılacak ve temmuz başında. işleme. ğe başlıyacaklardır. 76 numaralı va- pur Kocataşm aynidir. 12,5 mil süar- tindedir. Yaz tarifesinde Yeniköy - köprü arasmda doğru seferler yapa caktır. Araba vapuru ise 8 otomobil ala - cak büyüklüktedir. Kabatag ile Üskü- dar arasında tarife haricinde olarak gidip gelecektir. Şirket önümüzdeki sonbuharda iki büyük vapur inşasına başlıyacaklır. Buglün işliyen vapurlardan İkisinin makineleri çıkarılacak, bunların yeri . ne mazotla çalışan motörler konacak- tır. Böylelikle vapurların süretleri ar. tacaktır. Bunlar Büyükdereyle köprü ein doğru seferler yapacaklar- Ir, te ise de bunun kabil olamıyacağı daha ilk tetkiklerden anlaşılmış bulunmakta. EHİRDE ve SD mâni tabii herkes için değil ve derhal tasrih edelim Ki fahiş ücretler yalnız Florya plâjlarına mahsustur. Diğer deniz banyosu yerlerinde fiatalr ehven- hen Floryada bir kişi için 35 veya 55 kuruş almak insafsızhk değil de ne- dir? Belediyeden bir şey beklemiyoruz, fa kat sinemaların ve barların ucuzlatıl. masım temin etmek istiyen makamlar acaba bu iş için ne düşünüyorlar? MEMLE KETTE Doğu vilâyetlerimizin| Limanda yeni kalkınması programı Yeni mektepler ve fabrikalar kurulması hazırlıkları ilerliyor Şark vilâyetlerinde umumi kültür ve iktisadi kalkınmasını temin yolun da her vekâlet kendisine birtakım va. zifeler aldığı gibi bu vazifelerin icab. larını tatbikz da girişmiş bulunuyor » lar, Nafia vekâleti bu sene gark vilâ- yetleri arasında en Püzumlu yolların inşası için geniş bir program hazır - lamış ve bu yollarım inşa işlerini mü. teahhitlere havale etmiştir. Xlğziz, Pertek, Dyarhekir, Mus ve Silvanı büz tün kazalariyle” biribirine bağlamayı / istihdaf eden yeni yolların inşaatı beş sene devam edecektir. Bu yollarla beraber kurulacak 12 ta- ne büyük köprünün projeleri bazır - lanmıştır. Kültür bakanlığı da şark vilâyetleri halkının uyandırılması ve bu havali- nin mekteb ihtiyacının temini için ye. ni bütçesine kâfi tahsisat koymuştur. Bakanlık, şark vilâyetleri idarei hu. husiyeleriyle temasa gelerek her vilâ- yetin mekteb ibtiyacım: esaslı bir ge- kilde tesbit etmektdir. Bu sene şarkta yeniden on beş tane ilk ve orta mek- tep binası yapılacaktır. Diğer taraf. tan Vanda kurulacak üniversite için de hazırlıklar devam etmektedir. Kül tür bakanlığı umumi müfettişleri bu maksatla şarkta yaptıkları tetkik se- yahatinden dönmüşler ve raporlarını vekâlete sunmuşlardır. Kültür bakanı Saffet Arıkan da yakında Vana gide rek bu iş hakkındaki hazırlıkları göz“ den geçirecek, mahallen tetkikatta bulunacaktır. Öğrendiğimize göre Vanda, göl ke. harında kurulacak olan kültür şehrin. de bir şark üniversitesi binası, bir muallim mektebi, bir lise ve bir orta” mekteple muallim ve telebe pansiyon- ları, kütüphaneler ve spor sahaları ya pılacaktır, İktısat vekâleti de sark vilâyetleri- nin iktisaden kalkınması ve burada hayat ucuzluğunun temini, . istihlâk şeraitinin tanzimi gibi işler için esas, ı tedbirler aldığı gibi Van gölünün bu mıntaka için iktısaden faydalı ve ran. dımarlı olmasına da çalışmaktadır. Bunun için Van gölü işletmesi hem kadro hem de vesait itibariyle takviye edilmektedir. Göl işletmesinin faaliye- tini yakmdan tetkik etmek üzere Va- na gitmiş olan Iktısat vekâleti nakli- yat umum müdürü Ayet Altuğ Anka. Taya dönmüştür. İktisat vekâleti ayrıca bu mmtaka. da köylü kooperatifleri kurmak, şe « ker, tuz, buğday, gaz gibi günlük ve umumi ihtiyaçları teşkil eden maddo- ler için stok anbarları kurmak, nakli- yat tarifelerini indirmek gibi esssh işler üzerinde çalışmaktadır, Ziraat vekâleti de şark mıntakası, nm iklimine müsait istihsal işleri üze, rindeki plânlarını tatbik ile meşgul «- dür. Gümrük ve inhisarlar vekâleti şark vilâyetlerinde hem ziraat, hem de en- düstri bakımından iki programı tatbik etmektedir. Vekâlet, Diyarbakırdaki içki fabrikasını takviye ve tevsi et « mekte olduğu gibi Bitlisteki tütün a. tölyesine ilâveten “ 'Tetvanda küçük mikyasta bir tütümfibrikaar kürgek” tır. Bu fabrikayı kuracak olan mühen- disler evvelki 'gün şarka hareket et - mişlerdir, Diğer taraftan şark vilâyetlerinde yetişen tütünlerin elnslerini ıslah için tedbirler almmış, köylülere tohum ve ziraat vessiti verilmiştir. Tütüncülü- gün şarktaki bir kısım halk için bir geçim vasıtası olması için inhisarlar İdaresi şark vilâyetlerinde yetiştiri len tütünleri iyi fiatlarla satmalmış . tor. Şehirlerimiz arasında Hava postaları Yeniden üç tayyare alınacak Büyük şehirlerimizi biribirine hava yoluyla bağlamak için devlet havr yol. ları idaresi büyük bir program hazır- lamıştır. Nafia vekâletinin tasdik ettiği bu programa göre beş sene içinde İstan- bul, Ankara, Konya, Adana, İzmir, Samsun, Diyarbekir gibi büyük şehir. leri biribirine hava yollariyle bağla - mak ve memleketin şarktan garba ve #imalden oenuba iki taraflı şehirleri arasında muntazam hava postaları ya pılacaktır. Devlet hava yolları umum müdür . Jüğü hazırladığı programiyle ihtiyaç- lar ve noksanları karşılıyacak ted. bir ve kararlar almaktadır. Öğrendiğimize göre, yakmda üç tay yare daha satmalacaktır. Bu tayyare ler gerek konfor, gerek emniyet ve sü, Tat bakımından en yeni ve en sağalm modellerden olacaktır. Hava yolları mütehassisları şimdi Avrupada ve A- merikada yapılmakta olan en son mo- del tayyareler üzerinde tetkiklerde bulunmaktadırlar. Nafia vekâleti ye -” ni almacak tayyareler için 938 büt . çesinden hava yolları idaresine lüzum lu tahsisatı vermiştir. Bunun için tip- Jer seçildikten sonra mübayas işi siü- antrepolar Bilhassa Topane ta- rafında yapılacak Istanbul limsnınm moğem * vesait vebinalarla teçhiz! için, limanm esas. bir surette inşasından evvel başlamış olan ameliyat inkişaf safhasmdadır. Galata tarafında yapılmakta olan ye- ni yolcu salonu ile onun biraz ilersinde yükselmekte bulunan Mumhane antre- posunun İnşaatı yarılanmıştır. Her i. ki bina yeni seneden evvel bitirilerek faaliyete açılmış olacaktır. Diğer ta. raftan Denizbanka sit motör, romor - kör, duba, mavna gibi küçük vesaitin tamiri için Azapkapıda kurulan atöl, yeler de bitmiş gibidir. Bu atölvelerin önünde $on sistemi kızaklar yapılmış. tır. Liman işletme idaresi bitmek üzere olan bu binalara yenilerini #lâve et - mek üzere hazırlanmaktadır, Yeniden yapılacak tesisatın hemen hepsi an . trepolardır. Çünkü, bilhassa bu sene antrepo azlığından dolayı çok sıkmtı çekilmiştir. Yeni yerler bulunmasına rağmen halâ birçok tüccar eşyası may nalarda ve iskelelerde durmaktadır. Bunun için, modern ve İhtiyaca elve. rişli antrepolar inşası işine ehemmiyet verilecektir, Hazirlanan programa gö. re yeni antrepolar Tophane meydanın» da yapılacaktır. Yeni antrepolar va . pıldıkça eski saç ve ahsab binalar pey derpey yıktlacaktır. Diğer taraftan idare Jiman için seri amele motörleri almak üzeredir. Bun- larla liman amelesi iş yerlerine sürat. le sevkedilmiş olacaktır. Yükü haczedilen vapurlar Eşyasına haciz vazedilen Kutlu va- purunun başmdan geçen garib mace, rayı dün yazmıştık, Vapurdaki eşyaya haciz koyan Küçükpazar maliye tah- sil şubesi vapurdaki kavak kütüklerin. den borca kifayet edecek miktarmr dün satmıştır. Doktorların tekâmül kursları Üniversite tıb fakliltesinde açılma- sma karar verilen tekâmül kursunun hazırlıkları ilerlemiştir. Bü kursa her oktar iştirak edebilecektir. evvel memleketimize gelecektir. Bundan sonra İstanbul ve Ankara ile Diyarbekir ve Samsun arasında ha. va seferlerine derhal başlanacaktır. Hava yolları idaresi yeni tayyare - ler gelinceye kadar elindekilerle İs * tanbul . Ankara seferelrine devam €- decek, ayrıca ve pek yakmda da Iz. mir ve Adana postaların haşlıya » caktır. f