26 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

26 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Yazan: Rahmi YAGIZ Baş vardabandra, çığlığı kopar: dı: Maynlar, maynlari Mayn hattına giriyoruz! — 15 Süvarinin okumandasına tek taretile, kırık dümenle itaat elmiyen, etmek iste- miyen, yaplurılan manevralari beceremi. yen İrezistibil suların cereyanına kapıl. mış, ağır ağır dönüyor; zırh güvertesin- de yeryer kan oluklarının sızdığı, lanmış insan ceset giliz zırhlısı ka bir faaliyet göle İrezistibil, dumanlar arasında, suların akıntısına kapılıp sürüklenmeğe başla - mıştı. İstihkâm topçuları bu muvaf yet karşısında artan maneviyatlarile ateş | arça- takibini ileri götürüyorlardı. Yaralı ve bitkin bir hale gelen düşman dritnotuna hasvettikleri iki top, devamlı surette ate şini İrezistibilin üzerinde bulunduruyor, kısa fasılalarla yeni yeni yaralar meyda. na getiren bu ateş, Sul sürüklenen enkazlaşmış ger i uğraşıyordu. Son bir ateşi kip di i içinde ka- lan Güver baş varda bandrarun: .. mayin hattı. e deli gibi, çıl. dırır gibi bu en büyük tehlikeyi rapor e dişi yaralı süvarinin dudaklarında bir dü meydana getirdi. Evet. ölüm gülüct Mayin hatl anda ve şu vaziy klenen gemi. kati ve müte- urmak, bu feci âkibetinden kurtarmak imkân ve ihtima. aştı artık. Tıpkı koşarken önü. n bir uçurumun karşısında hızını alamıyan bir zavallı insan gibi gösterdi- ği im cszasmı acı acı çeken İrezisi bil birkaç metre ilerisindeki ilk mayinle- te doğru sürüklendi. Her saniye ölüme, mahvolmağa bir adım daha yaklaşan harp gemisi soğuk bir sırıtişla kendisini bekliyen mukadder âkibetine sokuldu. Bu vaziyeti uzaktan seyreden, (King. jorj) un kumanda kulesindeki o donanma kumandanı amiral Döröbek, yeniden ver diği işaretlerle, Erenköy Oönünde bulu. an Sirftsur zirhiısile Vanciçns kruvazö. rünü felâkete uğrıyan (İcezistibil'i sü. rüklemeğe, yedeğe alarak geri getirmeğe gönderirken uzakta korkunç bir patlama, bunü takip eden iki infilâk gürültüsü da- ha kulakları tırmaladı. İrezistibil sim yah bir duman koyuluğunun içine gö. müldü. Dörobek, sol koluyla (gözlerini kaparken yüzbaşı Brodey, dehşetten bü. yümüş güzlerle faciayı seyrediyor, sade dikkat kesilen bakışları, İrezistibili saran siyah, simsiyah... forsa yapan (kudretli itilâf kuvvetleri donanmasının talli, mu- kadderatı kadar siyah bir duman bulutu İçinde kalan gemiyi görmek için koyulu. Zu delmek istiyen bir ıs ayni nokta. da duruyor; dumanın sıyrılmasını sabır gelen ve Birkaç dakika sonra sıyrılan dumanın altından facianın son kısmı bütün çıp- laklığile yürek sızlatan acıların toplandı. ğı bir felâket safhasmın nihayet perdesi gözönünde srıttt, İrezistibil batıyordu. Bir saat evvel bir cüret Obamlesi, bir korku bilmez ok hişmile Türk istihkâmla rma doğru koşan, ölüm ve dehşet saçan toplarını alev ve ateş kusturmak gayre- tile, her tehlikeye meydan okuyarak hü. cum hatlarının arasından geçen kudretli () İngiliz zırhlısı, mütevazi Türk topla. “inin ateşi altında bu hareketinin cezasını i. Taretleri işlemez olduktan son. ahili ile Alçrtepe arasına ku rulu 11 numaralı Türk torpil mıntak; sının mayinlerine çarpmış, bu son öldü. rücü yaraların tesirile bir daha mak üzere biraz evvel nde vü”! Boğrem derinliklerine eömülmüetü | w türünden avmra in son kısmını teessürle BÖrdN. İrezietihilin batışı, donarmı mü aneviyatma indirilen cok ağır bir bi darbe olmuş. <on (orsa, ilk adım. da, tesirini gösteremez bir hale girmişti. Dörobek bir saniye sustu. üzerine tehlike mıntakasına sokulmağa lüzum görmiyen Siriftsun (ile Vanciens arhlılarının duruşlarını, geri dönüşlerini eski yerlerine çekilişlerini (o boş gözlerle iikten sonra Brodeye döndü: — Haydi! dedi, kapiten... Siz de vazi. fenize başlayın! Brodey, taam uzun aldığı vaziyetten güverteyi geçti. İlerde bir sıra» ya dizilen preskopları, ve o serenlerinde, pırpırlanan bayraklarile hazır duran filo tillâya, tahtelbahirlere doğru gitmek için amiral istimbotuna atladı. Birkaç dakika a n süvari ında t0p- ladığı tahtelbahir süvarilerine kısaca şu talimatı verdi: 3 yüz metre mesafe ile biribirimizi ta. kip ederek yola çıkacağız! Bütün hare- kâtımız suyun altında cereyan edecek! Başta Früi gemilerinden kapiten Ja- edeceği bir sefine bulunacak. n Nazmet, o Nazmeti Hiron takip edecek! Ben 4 üncü gemiyi teşkil edeceğim! Benden sonra E serisi tama- men B serisinin de kalanları ayni mesa. e hatta girecekler! İki Fransız tah. telbahri de en geride yürüyecekler.! Jan Gayyar derhal — Kılavuzluk hizmetini bize bırakma- nız doğru değil korodor! — Neden? — İngiliz arkadaşlarımız bu geçitte bir az çalıştılar. Onlar buradaki (tehlikeleri daha vükufla o kavramışlardır. İlk sefer geçişe iştirak eden bir sefinenin kılavuz. luğu herhalde iyi ve faydalı bir netice te- min etmez! Brod bahriyelilerir Tam harekete başlar rın bu yersiz itirazı İl; kaptanmn irlerine dokunur gibi oldu. Tok bir «le bu fikrinde ısrar ettiğini arkadaşıma anlattı; — Harp vaziyetindeyiz! En fazla fe. ragati İstilzam ettiren bir o vazife almış bulunuyoruz! Deniz harp o kaidelerinin Atının esasını teş- ir noktayı size hatırlatmak İs. 3 iraz kabul etmiyen, itira- ammülü olmıyan ve yalnız yapıl. yerine getirilmesinden başka bir düşünce ile harekete bile yer vermi. r katiyettir. Size (o emrediyorum.. luğu Fransız gemisi- nu seçeceksiniz! Gayar, bu ağır ihtar karşımda mos. « Fakat şu andaki hizmetin ne münakaşaya ne de muhakemeye ta- hammülü vardı. İngiliz komodora bunun korkudan değil, yalnız bir yanlışlık mey. dana getirerek harekete sekte vermesi en. yapıldığını anlatmak Yü zündeki kırmızılık kadar şiddetli bir dil. le Brodeye cevap verdi: — Fransz gemirileri denizi oyıldırmış , tarih önündeki deniz- ci mevkiimizi hiçbir yabancı mütalea kör letemez! Mademki Komodor sıfatile eri ediyorsunuz; peki! kabul ettim! Şim hareket ederken kol başında ben, bizzat Safir ile birlikte OKılavuzluğu yapaca. gm! Brodey, vap vermedi, »r işte itiraza alışkın Fransız den zaten hoşlanmıyordu. da Gayya- & ve bütün dünya teşi kil eden masındı Jan Gayy'arın bu sözlerine ce- ikan, sefinelerine arasına Jan kte E 13 den rda almadan meğe basladılar, geçitlere ilerle. (Devamı var) HABER — Akm postası Yunan muhteliti Galjata- sarayla berabere kaldı lehine btmişti kısnın orla'arında güzel Ilk devre Bir haftadanberi şehrimizde bulunan anistanın Enosis ve Panatinaikes klüpleri muhte çüncü müsabak sn da dün Taksim stadyomunda il bin kadar meraklı önünde Galatâsara; İla yaptı. Pera - Yunan muhteliti maçından sonra yazdığımız yazıda; Galatasaray için misafir takımın bir hayli tehlikeli bir takip olduğunu İşaret etmiştik. Yuğoslavyadaki o mağlübiyetlerden kuvvel maneviyesi kırılan sarı kırmıs aılılar için, Yunanistanın en kuvvetli iki klübünün oldukça anlaşmış, sert, enerjik ve süratli muhteliti karşısında gerek bu maneviyat noksanlığı gerekse mevsim dolayssile antrenman eksikli ği « yüzünden galibiyetin bir hayli müşkül olduğunu söylemiştik. Dünkü oyuna çıkan Galatasaray ta- kmamı Lütfüsüz, Süleymansız, Haşim- sız ve bilhassa Necdetsiz görünce ye- nilmenin muhakkak olduğuna kani idik. Fakat sarı kırmızı takımın maçın üçte biri nisbetindeki zaman içinde göster» diği faaliyet müsabakayı berabere bi- tirmelerine sebep oldu. Oyun Ahmet Ademin hakemliği ile saat altıya çeyrek kala başladığı zaman Galatasary şu şekilde dizilmiş- ti; Sacid - Cemil, Adnan - Mustafa, Sa- lim, Musa - Sabri, Eşvak, Gündüz, Basri, Bülend. Yunan takımı ise - ilk maçta görme- diğimiz - milli takım kalecisi Siklavno- su da aralarına alarak: Siklavnos - Papaduplo, Gasparis - Sirkus, Kondulis, Efunyadis - Miyakis, Baltazis, Caneti, Mavropulos, Hristo- dulos. tertibinde idiler. Top kontrolünü müşkülleştiren rüz- gârı arkalarına almış olan misafirlerin ilk akımı Galatasaray kalesi için tehli- ke oldu. Sağaçığın sıkı sütünü Sacid yerinde bir yumrukla ancak kornere atarak kurtardı, Yunan takımınm akınları onuncu dakikaya kadar birbirini takip etti, bu dakikadan sonra Galatasaraylılar mu- kebele edebildiler. Bu sırada Eşvâkın çok güzel bir şütünü Siklavnos da kor- nerle kesebildi. Korner atışında topu müsait bir po- zisyonda yakalayan Gündüz yüzde yüz bir fırsat kaçırdı. YUNANLILARIN İLK GOLÜ 16 ıncı dakikada Galatasaray aley- hine favul.. Gasparis bu ceza vuruşunu çok güzel bir şütle kalenin sol zaviye- sinden içeri attı 9 di Sarı kırmızılılar çıkararak mağlübiyelten kurtuldular -0 misafir takım ikinci Galatasaraylılar üçüncü Eşfak rakip kaleciyle o karşı karşıya Mağlüp vaziyete düşen Galatasaray- klar bundan sonra rüzgâra rağmen - aşık bir hakimiyet kurdular; sağaçıkta Sabrinin solaçıkta da Bülendin hiç mo- vaffak olamamalarına rağmen Eşvakın gayretli, Gündüzün ağır fakat görerek oyunu yüzünden top misafirlerin saha- sında dolaşıyordu, 28 inci dakikada soldan inen Gala den yüzde yüz bir firsat daha kaçırdı- lar: Karışan rakip kale önünde Eşve- kın ve Bülendin birbirini tamamlayan iki sıkı şütünün ilki müdafiin bacağına ikincisi de kalenin direğine çarparak geri geldi. YUNANLILARIN İKİNCİ SAYISI Bu tehlikeyi savuşturan misafir mü- dafaası topu uzun bir vuruşla sağaçık- larma kadar geçirdiler. Miyakis Adna- nı geçti ve topu kalecile karşı karşıya beklemekte olan Canetiye gönderdi. O da kolayca ikinci golü attı. gollerini böyle aihler, bir bir oyun hücumunu kesmeğe uğraşıyor. Galatasaray takımında Salim müda, faaya Adnan merkez muavine geçi di. Oyun gittikçe yavaşlarken birinci haftaym nihayetlendi. İKİNCİ DEVRE İkinci devreye iki takım de büyük hızla başladılar. Bu kısımda rüzgârı ar- kalarına almış olan Galatasaraylılar ilk dakikadan itibaren hakim bir oyun tut turdu, GALATASARAYIN İLK GOLÜ Kaçan nihayetsiz fırsatlardan sonra 14 üncü dakikada Bülendin ortaladığı topu Basri güzel bir vole ile Yunan kâ- Jesine soktu, MİSAFİRLERİN UÇUNCU GOLU Bu gölden henüz iki dakika geçmişti ki Yunanlılar soldan seri bir akın yap- tılar. Hristodulonun ortasını Sacid, - yaptığı plonjona rağmen - bloke ede- medi, Sağiçleri yetişti ve Üçüncü sayı- yı da çıkardı. Bu gol oyunun büsbütün süratli ve zevkli geçmesine sebep oldu. Mağlübiyetten kurtulmak içi gayretlerile oynayan sarr kırmızılılar topu takip sahadan çıkârmıyorlardı. GALATASARAYIN İKİNCİ GOLÜ 18 inci dakikada Basri elirüp 18 üs- tüne getirdiği topu, gürel bir ara pasile Eşvaka geçirdi, O da plâse vuruşla ta- kımının ikinci golünü attı, GALATASARAYIN BERABERLİK SAYISI Vaziyet 3-2 olunca sarı kırmızılar hızlarını büsbütün artırdılar, 27 inci dakikada Eşvakın şandelini Bülend ka- fa ile üçüncü defa Yunan kalesine gön- dererek takımları berabere vaziyete getirdi. (Lütfen sayfayı çeviriniz)