26 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

26 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

HABER — Aksam postam — Müddeiumuminin ceza talebine iştirak eden suçlu 2,5 Kilo et çaldığı için 16 ay hapise mahkü m oldu Bursada, bir bırsızlık davası gören ( dırılmasını istemiş, hakimin de bir di- mahkemede bulunanlar, garip bir hâ. diseye şahit olmuşlardır: Muhakemesi görülen adam, Karakaş Ibrahim isminde bir sabıkaldır. Tek- rar mahkemeye düşmesine sebep olan son suçu, Tabtakalede aşçı Mehmede sit dükkânın camını kırarak 2,5 kilo et aşırmasıdır, Muhakeme neticesinde iddiasını ya- pan müddeiumumi suçlunun cezalan » yeceğin var mı? sualine Karakaş İbra. him aynen şu cevabı vermiştir: — İddia mâkamının talebine iştirak ediyorum!., İddia makamınca istenilen ceza, bir sene dört sy hapistir. 2,5 kilo et hırsızı. na mahkemece tayin edilen cezadabu olmuş ve Karakaş hapishaneye gönde- rilmiştir. Mebusların ve profe- -sörlerin avukatlığı Dep” Baştarafı 1 incide mıyan her türlü meşgale avukatlıkla iç- tima edemez) diyor. Fakat bunun ardınca gelen madde bir istisna maddesidir. Bu (maddeye göre de: 1 — Mebuslar, vilâyet ve belediye mec. Tsi azaları, 2 — Üniversite, yüksek ve ya t#li mek- tep profesör, muallim, doçent, ve asis. tanları, 3 — Hususi müessese ve (şahısların müşavir ve avukatları, 4 — Hakemlik, tasfiye (memurluğu, kazalar cemiyetlerinin veya adit bir da- irenin verdiği herhangi bir vazile veya hizmetleri, 5 — Anonim ve kooperatif şirketi ida. re meclisi azaları, mürakipleri, ve hayır ve ilim müesseseleri reis ve azaları.. Şu kadar ki bunlardan mebuslar ha- zinenin belediye ve hususi idarelerin, vi. âyet ve belediyelerin idare ve mürakabe- si altında bulunan daire ve müestesele. rin ve sermayesinin yarıdan fazlası dev- lete ait şirket ve müesseselerin, vilâyet ve belediye meclisi azaları da mensup Ol. dukları hükmi şahıslar aleyhlerindeki dava ve işleri kabul ve takipten memnu- durlar, Bu memnuiyet avukatların şeriklerine de şamil bulunmaktadır. Maaş veya Gc. reti devlet, vilâyet veya belediye bütçe- lerinden veya devlet, vilâyet veya beledi. yelerin idare ve ürakabesi altındaki daire veya müessese yahut şirketlerden verilen müşavir ve avukatlar yalnız bu YY Oyunun bundan sonraki kısmı İki tarafın da beraberliği kendi lehlerine bozmak için uğraşması İle çok heyecan- h bir şekilde geçti. Hakemin düdüğü müsabakanın sonunu bildirirken takım Jar Üçer golle berabere olarak sahadan ayrıldılar, NASIL OYNADILAR? Galatasaray takımında Sacid iyi bir gününde idi. Cemil diizgün vuruşlarile nazari dikkati celbetti. Muavin hattın da Adnan ve Musa vasattan üstün bir oyun oynadılar, Hücum hattında Eş vak biraz asabi fakat faal, Gündüz ağır iki açıklarla sol muavin Mustafa kabil olduğu kadar beceriksiz idiler. Cemil ile Basri yeni oynadıkları takımda istikbal vaadeden birer elemandılar. , Basri bilhassa ikinci haftaymda - ya- nundakilerle anlaşınca - iyi çalıştı. Sa- Nim bermutat günün en iyi oyuncusu idi. Takım itibarile en büyük bata oyu- nu havadan oynamaları idi. Misafir takımda: Yunan milli takı. mının kâlecisi ile iki müdafi takımları- nın mâğlübiyetten kurtulmasına sebep olan bir oyun oynadılar. Muavin hat- tı - merkez muavin müstesna - vasat, muhacimler ise İstanbuldaki maçları nın en muvallakiyetlisini çıkardı. Bu hatta bilhassa Miyakis karşı taraf için heran tehifkeler yaratabiliyordu. Hakem Ahmet Ademin idaresi idi. iyi O, M. Kutnak ait, idare, müessese veya şirketlere ait işler- ! de avukatlık edebileceklerdir. İşte kanun lâyihasının koyduğu takay- yüd ve istisna bundan ibarettir. Lâyiha yarm Meclisin umumi heyetin- de müzakere olunacaktır. Sabiha Gökçen | gep Baştarafr 1 incide tm bütün zorluklarına, erkekler gibi ta- hammül etmelidir ve edebilir. Ben dört senedenberi pilotluk ediyorum. İlk za- manlanda yalnız ben vardım. Şimdi mu. vazzaf olarak pilotluk eden daha üç ka- dın vardır. Kadınlar arasında tayyare- ciliğe karşı alâka günden güne çoğal- maktadır.,, — İstikbal hakkındaki niyetleriniz nedir?, — Ben şimdi askeri pilotum ve or- duya aklim. Tam mânasiyle ordunun emrine âmade bulunuyorum. “Sabiha sana emanet,, | Bn. Sabiha Gökçen Ankara civarın. da küçük bir şehirde doğmuştur, Baba- sı Kamâl Atatürkün husust dostu idi ve Türkiyenin vücuda getirilmesi için ya- pılan harplerde gayet cesurane Çar - pışmıştır. Bu harp, iki dostu biribirine daha ziyade yakınlaştırmıştır. Bn. Sa- biha Gökçenin babası bir harp esnasın. da yaralanmış ve aldığı yaraların tesiri- le vefat etmiştir. Kendisi yeni Türki- yenin vücuda getirilmesi için birlikte çalıştığı Atatürkün elinde ölmüş ve ö- lürken: , — Sabihamı sana emanet ediyorum, onu yetiştir, demiştir. O zaman Sabiha Gökçen, üç yaşında idi. Kamâl Atatürk, dostunun ölürken terkettiği emaneti yerine getirmiştir; Sabihayı büyütmüş ve terbiye etmiştir. Tayyareciliğe ilk alâka — Ne zaman tayyerecilik ile alâka- dar olmağa başladınız?, — Çok zaman evvel. Daha küçük bir kızcağız olduğum zaman da arzum uçmak idi. Daima bunu düşünüyordum. Arzulrmm tamamen yerine gelmiş ol. masından dolayı mes'udum. Bn, Gökçenin kara gözlerinde sevinç parıltıları göründü. — Een müşkül uçuşunuz, hangi uçu- gunuzdur?, — Geçen sene Kürtlerin isyanı esna- sında Dersim dağlarında yaptığım uçuş en müşkül uçuşum olmuştur. Hayatr- mn en ssüşkül anı, şüphesiz, bu eçilar idi, Bundan başka büyük zörluklar ile karşılaşmış değilim. OHayatmın en müşkül anları bunlar olmuştur. Bütün bir ay âsi köyleri Üstünde uçtum ve bombalar attım. Gün oldu 50 metre irtilada uçtum ve âsilere mitralyöz a- teşi açtım, Bu cesurane faaliyetine mukabil Bn. Gökçene Türkiyenin en büyük nişanı verilmiştir. Bu tevcih tayyareciliğin en yüksek tevcihidir. Bu nişan iki büyük soliter pırlanta ile müzeyyen bir nişandır ve Bn. Gök. çen kalbinin üstüne gururla taşımak - tadır.,, Hâk kanununda imler tadi.ât Hukuk mezunlarının namzetliği bu sene Ankara 25 — Hâkimler, kanununun bazı maddelerini değiştiren kanünlâyi. hası, meclisin yarınki toplantısında mü- zakere olunacaktır. Lâyihanm esasları. na göre, bir Türk hukuk (fakültesinden diploma alanlar için namzetlik müddeti bir senedir. Bu bir yıl içinde namzetlere baremin İl inci derecesi üzerinden maaş verilecektir. Bir Türk Hukuk (fakültesinden çık. makla beraber ingilizce, elmanca, fran- sızca veya italyanca lisanlarırdan biri i. le ders okunulan bir o memleket hukuk fakültesinden lisans veya doktora tahsi- Vini ikmal etmiş olanlar bir sene namzet, lik yaptıktan sonra muavinlik sınıfları. yapılarak rem kanununda yazılı derecelerden 9 un cu dereceye, doktor diploması almışo. Tanlara İse bir senelik namzet müddetin- de 8 inci dereceye, tahsis olunan maaş verilecektir. gemin Af kanunu lâyihası Mecliste yarın müzakere edilecek Ankara, 26 (Hususi) — Aâöliye encümeni af kanunu üzerindeki tet- kiklerini bitirmiştu. Encümen maz - batasını hazırlamış ve riyaset moev- kiine takdim etmiştir. Proje yarm Meclis müzakere olunacaktır. Lâyibanın son şekline göre aftan istifade edecekler şunlardır: 1 — Yüzellilikler; 2 — Heyetl mahsuaa kararı ile mah- küm olanlar, 3 — İstiklâl mahkemeleri mahküm ları. Adliye encümeninin projeye ilâve ettiği kayıtlara göre mahkümlar mah- kümiyet müddetleri sırasmda kendi- lerin memnu olan haklarından istifa- de edemiyeceklerdir. Bu arada yüzel- liliklerin, vatandaşlık bakkını key - betmiş oldukları müddet zarfındaki memnuiyetlerinin kalmasından mü - tevellit müktesep hakları kendilerine iade edilmiyecektir, Encilmeb maz - batasında affın yukarıdaki Üç tip mahkümlara münhasır kalmasında bilhassa ısrar edilmektedirler. toplantısında ——— Kişede hırsızlık Dep” Baştarafı 1 incide odasiyle birinci ve ikinci mevki gişele- rinin karmakarışık bir vaziyette oldu- ğunu görünce hemen polise başvurmuş lardır. Odalara ve gişelere biraz dikkatlice bakınca Haliç hesap memurları odası. nın da, odanın dubalara istinat eden bir köşesinden, delik olduğunu görmüş - lerdir. Bu, cüretkârane yapılmış bir. hırsız- lık vak'ası karşısında bulunulduğunu gösterdiği için emniyet ikinci şubesile Eminönü polis merkezi hemen parmâk izlerine başvurmuşlardır. Yapılan tetkikat ve araştırmalar, bu hırsızlığın korsan David adında birinin işi olduğunu meydana çıkardığı için, Hasköyde yakalanan David, bülbül gi. bi dile getirilmiş, bunu Moiz adında bir arkadaşiyle birlikte yaptığını itiraf et- miş, cürüm şeriki de yakalanmıştır. Zöbıtaca müseccel deniz hırsızı kor- san David, cürmünü itiraf ederken yal. nız iki kişi olduklarında israr etmiştir. Kendisi ve arkadaşı kayıkla köprü altı- n3 gelmişler, Davit gözcülük yapmış, i 28 TAZİRAN — 1938 ma Er EE İtalya harbe resmen gireceğiniihsasediyor Paris, 286 — İspanyadaki sivil hal- kım Franko emrindeki tayyareler ta. rafından bombardımanı devam ettiği takdirde İspanya cümhuriyeti hükü. meti İtalya ve Almanyaya mukabele- bilmisilde bulunmaya mecbur kalaca- ğını Londraya bildirmişti, Londraya olduğu gibi Parise de ayni tebliği yapması üzerine Fransa hükü- meli, derhal Barselona hükümetine en kat'i şekilde ifade edilen ihtiyat nasihatları vermiştir. Bu gibi muka- belebilmisiller, toptan bir mukabele. ye sebebiyet vermek tehlikesini ar « zedecek ve İspanyol Cumhuriyetinin maruz bulunduğu müşkülâtı arttıra - caktır. Ayni zamanda bu mukabele bilmisillerin beynelmilel vaziyetler ü- zerinde tesirleri olacaktır. Ispanyada nefret Paris, 25 (A. A.) — İspanya büyük elçisi tarafından neşredilen bir tebliğ ezcümle diyor ki: “İspanyadan gelen haberlere göre, sivil halkım sistematik bir surette bom bardımanı karşısmda, İspanyol mille, tinin heyecan ve nefreti o derecede yükselmiştir ki, İspanyol cümhuriye. ti hükümeti muhakkak olarak, asiler emrindeki yaban.cı tayyare kuvvetle- rinin devamlı bir surette yaptıkları katliamlara mukabele etmeksizin s6- yirei kalamıyacaktır.,, Yunkers tayyareleri faaliyette Alikante, 25 (A. A.) — Öğleye doğ- ru, Yunkers tayyarelerinden mürek. keb bir kaç flo şehrin şark mmtaka. sı Üzerinde uçarak kırk kadar bom- ba atmiş ve 12 kişinin ölümüne ve el- li kişinin yaralanmasına sebeb olmuş- tur. Italyada hiddet ve heyecan Roma, 25 (A. A.) — Barselon hü, kümetinin, eğer Franköcu tayyareelr hücumlarını nihayete erdirmezlerse, Frankonun dostu llman ve gemilere mukabele bilmisil yapmak niyeti bu. Yunduğunu heyecanlı bir tarzda bildi- ren “Giornale d'ltalya,, gazetesi diyor ki: “Eğer bu ihtimal tahakkuk ederse | İtalya ve Almanya buna karşı derhal ve amansız bir tarzda mukabele ede- cek ve diplomatik notalar vasitasiyle değil, fakat toplarla cevab verilecek * Harp uzun sürecek “4 Paris 25 (A.A) — Ordr gazetesinin | hususi muhabiri şunları yazıyor: 4 “General von Rayhenav, harp akade- misi zabitlerine, İspanya muharebesin- den almâcak dersler hakkında o mühim bir konefrans vermiştir. General bilhassa muharebenin daha uzun zaman devam €- deceğini kaydettikten sonra şunları söy“ * lemiştii “Şimdiye kadar elde ettiğimiz ve bun dan sonra da elde etmek mecburiyetinde bulunduğumuz vaziyetler, bize sırası ge lince Akdeniz yolunu Fransa ve İngilte. reye kapamak emniyetini vermektedir. Ordr gazetesi, bundan başka Avustur- ya istikametinde askeri harekât vukubul duğunu tasrih etmektedir. Bununla be. raber şimdilik mevzuubalıs şey, memle- kette nizamm muhafazasından ibaret gis bi görünüyor. Çünkü Avusturyada nazi- lerin mevkii günden güne müşkillesmek- tedir. Övr gazetesi de buna benzer bir malimat vermektedir. Cephelerde vaziyet Barselona, 26 (A.A.) — Neşredi- len bir tebliğde Cumhuriyetçilerin dün Pilelba dö Valverde mmtakasında La Müela'nın şimalindeki mevzileri işgal etmiş oldukları bildirilmektedir. Alkora mıntakasında Frankistler, bü- yilk bir şiddetle taarruz etmişler ve hükümetçileri Ondayı tahliyeye mecbur etmişlerdir. Frankistlerin Villareal mıntakasm « daki bütün taarruzları püskürtülmüş » tür . Dün sabah düşman tayyareleri Va- j “ansiya vilâyetinin sakil şehirlerini bom bardrman etmişler ve bir çok kişinin te- Jef olmasına sebebiyet vermişlerdir. Hava hücumlarına karşı Korunma kanunu Ankara 25 (Hususi) — Havahü- cumlarına karşi koruma bakkmdaki kanun lâyihası Meclis ruznamesine alınmıştır. TAyiha esaslarına göre yurdda hava taarruzlarma karşı ko - runmak ve bu taarruzların tesirini a- zaltmak maksadiyle halk ve resmi, milli, hususi teşekküller bu kanuna ve nizamnamelerine göre korunma ted birleri almağa ve teşkilât vücuda ge- tirmeğe mecbur olacaklardır. Şehir ve kasabaların siyasi, sınal, harsi, © konomik, maddi, manevi ve askeri ba kımdan, ehemmiyetlerinin derecesine mevki ve vaziyetlerine ve nüfus kesa- fetlerine göre korunma mecburiyetle- rinin dereceleri Dahiliye Vekâletile ve &mme hizmetine mahsus resmi müe3- esse ve teşekküllerden hangilerinin korunma mecburiyetlerine tâbi tutu- lacakları ve mecburiyetlerinin derece leri ilgili vekâletlerle anlaşarak hava müdafza genel komutanlığınca tesbit olunacaktır. Muvazenei umumiyeye dahil veya mülhak ve hususi bütçelerle idare 0- lunan dajrelerle sermayesi devlete ait bulunan resm! teşekküller ve müesse- seler her sene bütçelerine koyacakla- rı havaya karşı “passif,, korunma tah sisatının derecesine göre yapılacak ni zamnamelerine tevfikan bütün mem - lekete şamil umumi yahut yalnız ken di müessese ve teşekküllerine mahsus hususi havaya karşı “passif,, korun- ma teşekküllerini yapmak, tedbirleri- de 70 lira bularak aldığını söylemiştir. Moiz de deldiği yerlerden içeriye gire- | Davidin iddiasına göre bu para da ken- rek çalınacak yükte hafif Lahada ağır | disine yâr olmamıştır. Onu, olduğu gibi şeyler aşırmış, fakat gişe hasılâtı her gün merkeze teslim edildiği ve gişeler. de bir şey bırakılmadığı için hırsızlar, Haliç gişelerinden eli boş denecek dere- ce hafif dönmüşlerdir. Moiz, Akayın hesap memurluğu oda- sında bulduğu, kasa yerine kullandan küçük bir çekmeceyi kırdığı zaman için. na yalınız şifahi imtihanları kabul olunasaklardır. Bu şartları hâiz olan onamzetlere ba- denize düşürmüştür. Üç dört yerin iki kişi tarafından kısa bir zamim içinde. tavanları delinerek araştırılması, emniyet ikinci şubesince imkânsız görüldüğünden boşkaca cü - rüm şerikleri olduğu kanaati mevcut . tur. Tahkikata şimdi bu noktadan ehem miyetle devam edilmektedir. İİ sl 2. 6m İN iğ atl ağ inelim LİK Saud ni almak ve teftiş ettirmekle mükel 4 lef tutulmaktadırlar. 15 yaşını bitiren ve 60 yaşını ikmal elmiyen bütün yurddaşlar nizamna - melerine göre havaya karşı korunma bilgisini edinmek ve icap eden tedbir- leri almakla mükellef olacaklardır. Bu yurddaşlar yılda en çok otuz saat ders ve talim görmek mecburi » yetinde olacaklardır. “Passif,, hava korunma teşekkülle- rine dahil olup ta bu kanunun hüküm- lerine aykırı fiil ve hareketlerine te- şekküllerde deruhte ettikleri vazife dolayısile muttali olduğu halde salâ- hiyetli mercie haber vermeyenler 15 liradan 50 liraya kadar ağır para ce zasile cezalandırılacaklardır. Bu hu » susta kendisine verilen vazifeyi mak- bul bir mazerete müstenid olmaksı- zm yapmıyanlar on beş günden alti aya kadar hapisle cezalandırılacak - lardır. Bu işe yarayan tesisatı kasten tahrip edenler veya hasara uğratan” lar iki senecden $ seneye kadar ağir hapisle cezalandırılacaklardır. Bu ka- nun neşri tarihinden itibaren 6 ay sonra mer'i olacaktır. Yeni matbuat kanununa göre intihar vakaları Ankara 25 (Hususui) — Matbuat kanununu değiştiren lâyiha encimen- lerden geçerek meclis rüznmamesine almıştır, “ Lâyihanım son şeklindeki oesarlara göre memleket dahil ve haricindeki in» tihar vakaları, intihar edenlerin ve in- tihara teşebbüste bulunanların vâkaya taallök eden resimleri basılmayacaktır. Yabancı bir memlekette çıkan gaze- telerden iktibas suretile intihar vaka- larının neşri için de mezuniyet alınma» sı lâzım gelecektir. Bu hükümlere riayet etmiyenierden bir haftadan bir seneye kadar hafif ha- pis ve 2$ liradan 200 liraya kadar hafif para cezası alınacaktır. ğ