26 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

* Camilere terkos suyu © verilmesi için Nevyork sergisi esnasında bir filoma, sun Amerikayı ziyareti Amerikalılar tara. * Önümüzdeki ders yılımda hendese ki. taplarında tadilât yapılacaktır. Bu sebeble tiyaziye mwallimleri Ankaraya çağrılmış- lardır. Sarıyerde açılacak ilkmektep için mü- nasip bir bina bulunmuştur. * Şirketihayriye yaz tarifesinin tatbi, kine bu sabah başlanmıştır. * Pedağoji enstitüsü için ders Tevazımı gelesiştir. * 507000 lira serfile Mısır çarşısından Yerebatana kadar yapılacak yol üzerine düşen binalardan istimlik edilecek olan. Tar tesbit edilmişlerdir. * Orhangazide Geyeli Mehmet oğlu Ha. san, kardeşi Hakkıyı tabanca ile vurarak öldürmüş, kaçarken yakalanmıştır. * Budapeğie tıp fakültesi çocuk hasta. lıkları mötebassısı profesör Heimse yarın Beyoğlunda Türk Tip (o cemiyetinde bir konferans verecektir. * İş bankası umum müdürü O Muammer Eriş Ankaradan şehrimize gelmiştir. * * Nafia vekili Ali Çetinkaya temrez or. şalacında İzmire gidecektir. ısmarlanan Mektepliler arasında açılan müsabaka Cumhuriyet Halk Partisinin teklifile, Parti adma Maarif vekâleti tarafından Cumhuriyetin on beşinci yıldönümü mü nasebetile tertip edilen ve Tise, orta ve ilkmektep son sınıf talebeleri arasında yapılan yazı müsabakasının ilk elemeleri neticelenmiştir, Cumhuriyet rejimine ve onun kurucu. ve koruyucusu olan Büytik Şef Atatürke Karşı duygu, sevgi, saygı ve bağlılığın genç ruhlarımızdaki bir ifadesi olan bu yazılar sınıf öğretmenlerile ortamektep- lerin, Tiselerin türkçe muallimleri tara. fından tetkik edilerek içlerinden en mu. vafık görülen beşer tanesi (seçilmiş ve bu vazifeler birer defa da mektey müdür. lüğünün riyaseti altındaki bir heyet ta. ralından tetkik edildikten sonrz bunların içinden beşi seçilmiş ve her mektebin bu beş vazifesi Maarif o müdürlüğüne gel- Şimdi Maarif müdürlüğünde bizzat mü dürün riyasetinde ilk, orta, mekteplerle liseler ve sanat, ticaret, öğretmen mek- teplerinden gelen yazıları tetkik etmek üzere ayrı âyrı komisyonlar teşkil edil. mektedir. Bu komisyonlarda her kısım Bütün bu yazılar Maarif vekâletine gön. derilecektir. Maarif vekâleti her o vilâyetten gelen mektep smıfları nisbetinde yazılar seçe. cek ve bunlar nihat müsabakaya dahil o- lacaktır. YENI SABAH Saz, caz ve yağlıboya ge” Başlarajı 2 incide suz bir şey olduğu o reslilesinden tegnfül etmemesini gönül pek arzu ederdi, Bir tarafta saz ve caz, öte tarafla itişe kakışa vapura koşuşurken ve hattâ bilet alırken bir yağlı boya yoğmuruna tutulan yüzlerce Yoleri, Yeni reklâm usulleri için Amerikalılar “her şeyden evvel müşterinin — gözlerini boyamak lâzımdır,, derlermiş. Bizimkiler Yalnız gözleri değil üsüeri ( başları bile boyuyorlar.,, Dr. OSMAN-S-ÖNER MEY TIRT RT YAR * Azerbaycan, Özbekistan, (Tacikistan | Türkistan, ve Nahçhıvan ve Karakalpakya | muhtar cumhuriyetlerinde Sovyet meclisi intıhabatı dün başlamış ve alışama kadar devam. etmiştir. Hey puslalarının tasnifi. ne geceyarı başlanmıştır. * İrlanda devleti o reisi Dr. Hayd dün | başvekil Devalara mazırlar ve parlamento arası bururunda resmen vazifesine başla, muştır. * Lülksemburgda toplanan enternasyo. mal mübadele komitesinin dördüncü se. nelik toplantısında aşağıdaki hususların devletlere tavsiyesine karar (o verilmiştir: Mymküa olduğu kadar çabuk bir zamanda döviz lahdidatı kaldırılmalı ve (klerinş hesapları yerine doğrudan doğruya tedi. yat sistemi ikame olunmalıdır. ! * Yuzoslavyada Debrovsnikin karşısın. da Adriyatikin en güzel adalarından biri | olan Lopue adasında bir yangın çıkmıştır. Hüküm sürmekte olan şiddetli (sıcaklar yangını körüklemektedir, EM Bektarlık orman tehlikededir. * Japon ajansının fotoğraf (o muhabiri Hisanoçlmosu ve Yamluri gezelesinin hu. susi muhabiri Vakuvki merkezi Çinde 27 haziranda vukua gelen bir çarpışma esna, sında ölmüşlür. * Brükselde toplanan Avrupa ( tayyare poslaları konferansı delegeleri (alâkadar dairelerin tasvibi şartile, Avrupa dahilin. deki münukaldfta mektupların O İsyyare le naklinde alınan sürtaksım kaldırılması. nı islihdaf eden bir anlaşma imzalamış, Tardır. Bu önlaşma, en geç İ kânumusani 1939 larihinde merivet mevkiine geçecek- tir. * Fransız umumi sıhhat ezarelinin bir tebliğine göre şavi olanı haberlere rağmen Fransız » İlalyan hududunda halihazırda hummat #foidi salgını yoktur. Yalnız gıda maddeleri yüzünden bazı zehirlenme vaks Yarı kaydedilmiş ve birkaç kişinin telef olmasına sebebiyet vermiştir. * Filistinde şimal hududu, yeniden gü, neşin batmasından sabaha kadar geceleri kapanmaktadır. Memleket (o dohilinde de fevkalâde tedbirler alınmıştır. Istanbu! Emniyet Sandığı direktörlü- ğünden : Borçlu Bayan Nazireye ilân yoliyle tebliğ. Gösterilen ikametgâh: Hasköy Ab. düsselâm mahallesi ve sokağı eski 25, 27 yeni 25, 27 No.lı er. Ali kızı bayan Nazire 20845 hesap numarasile (o Hasköyde Abdüsselâm mahallesinde ve sokağında eski ve ye- ri 25, 27 numaralı kârgir birev ve dükkünm tamamını birinci derecede ipotek göstererek 14-2.935 tarihinde sandığımızdan aldığınız (200) hirs borcu 27.12.5937 tarihine kadar öde, mediğinizden faiz kumisyon ve masâ- rifile berber borcunuz 279 liraya var. mıştır. Bu sebeble (3202) No.lı ka» hun mucibince hakkınızda Sundikça icra takibine başlanarak yukarda ya. zılı ikametgâhmıza ihbarname gönde- rilmişse de ikametgâhmızı terketme. niz ve nerede olduğunuz da öğrenile. memesi hasebile ihbarname tebliğ €. dilemediğinden kanun hükmüne tevfi- kan ilân yolile tebligat icrası icab et. miştir. İşbu ilân tarihinden itibaren bir buçuk ay içinde asndığa borcunuzu ödemeniz ve kanunen kabule şayan bir İtirazınız varsa bildirmeniz lâzımdır. Hakkımızdaki takibi usul dairesinde durdurmadığınız takdirde ipotekli gayrimenkul mezkür kanuna göre san- Gıkça satılacaktır. Bu cihetler borçlu Bayan Nazirece bilinmek ve ihbara. me tebliği makamma kaim olmak Üze- re ilân olunur. o (3917) Iyi bir tesviyeci iş arıyor Elinde çalıştığı muhtelif resmi ve gayri resmi müesseselerin hüsnühal ve İyi işçi olduğuna dair vesikaları bulunan bir tesviyeci çok müsait şe- raitle iş aramaktadır. Anadoluya da gidebilir. İsteklilerin Beşiktaş Kılıçali paşada Sinanpaşa mescit sokak 34 nu- marada Cevat Tümer adresine mek- tupla veya resen müracaatları. -TiFOBiL Dr. Ihsan Samı Tifo ve paratfohastalıklarına tur mamak için ağızdan alnan Ulohap danıdır. Hiç rahatsızlık vermez. Her kes alabilir. Kutusu 55 Kr. 'Demir muhafız- Ma Baştarafı 1 incide Bu baptaki müşkülâtın doğrudan doğruya müzakerelerde bulunarak dostane bir şekilde hajli hususunda Türk ve Fransız hükümetleri arasın» da anlaşma hasıl olması üzerine kor misyonun hikmeti vücudu kalmamış | tr. Bunun içindir ki Milletler Cemi- yetinin doğrudan doğruya mümes si olan mezkür komisyonun genel sekroterine vazifesine hihayet ver mesi tebliğ edilmiştir. Bizzat komis. yonun da derhal ayni suretile hare. 113 numaralı sayfa gelecek ve İl ket ederek mesaisini tatil edeceği 14, 115 ilâh... diye 140 a kadar (ll zannediliyor. devam edecektir. Bundan sonra Jandarmalar Usbecilerin taar- 141 yerine 241 e atlıyacak ve öy- lecs devam edecektir, Bunlardan başka 368 inci say- fadan sonra gelen sayfaya da 369 yerine 367 rakamı konulmuş ve böylece devam edilmiştir. Roma, nm bu tarzda devamı doğrudur; çünkü yanlışlık sayfalarda ve metnin devamında değil, sayfa numaralarmdadır, Tasnif söyle. diğimiz tarzda yapılırsa formalar doğru olarak sıralanmış olur. ruzuna uğradı Antakya, 25 (A4.A.) — Anadolu A- jaastnın hususi muhabiri bildiriyor: Birkaç suçlu, Usbecinin tevkifi &. zerine Usbeci tahrikâtçılar gene 200 kadar kadın ve çocuğu önlerine ka- tarak mevkufları #andarmaların ek lerinden almağa teşebbüs etmişler. dir. İki jandarma taşla başlarından yaralanınca zabıta silâh İstimaline i mecbur kalmış ve nümayişçilerden bir kişi ölmüştür. Jandarmalar bu Romanyada kufları karakola sokmağa muvaffak olmuşlarsa da mlitecavizler bu sefer de karakola hücum ettiklerinden Jandarma tekrar ateş etmeğe mec- bur kalmış ve Antakyadan asker is. temiştir. Bu defaki ateşte mütecavizlerden bir kişi daha ölmüş ve bir kadın ya- ralanmıştır. Yetişen asker müteca- rizleri dağıtmağa ve asayişi tekrar tesise muvaffak olmuş ve mevkuf. lar bu suretle Antakyaya sevkedile bilmiştir. Bir polis memuru yaralandı Antakya, 24 (A.A.) — Anadolu A. Jansının hususi muhabiri bildiriyor; Dörtayak mahallesinde bir Alevi bir polis. memurunu yaralamıştır. Mütecaviz kaçmağa muvaffak olmuş tur, Türk cemaati nin prolestosu Antakya, 24 (A.A.) — Anadolu A. jansının hususi muhabiri bildiriyor: Hatay Halkevi başkanı ve seçim bürolarındaki Türk cemaati mümes- silleri tarafmdan Berutta fevkalâde komiserliğe, Antakyada seçim ko misyonu reisliğine, Cenevrede Mik letler Cemiyeti genel sekreterliğine Orgeneral Asım Gündüze, Kolonel Kole'ye ve Antakyada Türkiye Baş konsolosluğuna aşağıdaki! protesto Yar türkçe ve fransızca olarak verili. miş ve gönderilmiştir: “Manda Idaresi birkaç gün evve line kadar Türklere her türlü meza. Mimi reva, gördüğü, ölülerimiz, yara- larımız ve düvülenlerimiz ve adedi sayılamıyan tehdit görenlerimiz ve mücrimlerin hele bir ceza görmek şöyle dursun tevkl! bile edilmeyişle- ri bu hakikati açık göstermektedir. “Miralay Kolenin işleri biraz yor luna koymak için çalışmağa başla- mast bile cemiyeti akyam komisyo- nunun Türkler aleyhindeki faaliye- tini açığa vurmasına sebep oldu. 'Tahrikâtçıların hükümet -konağına hücum edenlerin başında ber vakit kamisyon âzası ve bilhassa reisi gö rünüyor, binlerce Türklerin kayıt olunmaması için her türlü mümana- atlar gösteriliyor, vesikaları alma: muayor, alanlar için kayıt büroları vaktinden evvel kapatılıyordu. “İlk günden bugüne kadar mubte- 1? şekiller sltında devam eden bu ların muhakemesi Divanıharp huzurun- da başladı Bükreş, 25 (A.A), — Bu sabah diva. mıhabde “Demir muhafızlar, rüesasın- dan 20 kişinin muhakemesi başlamıştır. Bunlardan yalniz 18 i hazır bulunuyor» du. Çünkü prens Kıntaküzen ile Kristes. ko kaçmış bulunuyorlardı. Başlıca müt. tehim, “her şey memleket için,, fırkası- am şefi olan Klimedir, Müttehimler, menedilmiş olan siyasi faaliyette bulunmak ve o nizamnameyi mümessilleri- Davada yalnir'teş Ruhisn geneteisi bulunacaktır. Hava köngresinde Türk murahhası ikinci reisliğe seçildi Bertin, 25 (A.A.) — Berlinde toplanan enternasyonal hava kongresi (o bugünkü intihabatında Romanya (delegesi prens Bibeskouyu birinci reislikde (bırakmış ve Türk delegesi Şükrü Koçakı ikinci re. İsliğe seçmiştir. Diğer namzetlerden İsveç onbir, Ar. jantin bir rey almış ve Türkiye kırk dört rey kazanmıştır. “Teçhiz ve tekfin,, parasından ihtilâs suçluları Dün Ağırceza mahkemesinde, evvelce Cerrahpaşa hastanesinde “teçhiz ve tek- fin,, masraflarından ihtilâs yaptıkları id- dia edilen Sait oğlu Dursunla, İbrahim oğlu Alinin muhakemelerine devam e- dildi. Müddelumumi dosyayı tetkik için istedi. Muhakeme başka bir güne bira- kıldı. Yeni Neşriyat: yolsuzlukların cihan efkârı önünde Modern Türkiye isbatı için teabında naşredebileceği- Iz pek çok deliller esikalara mecmuası lik bie malik bulunmaktayız. Her gin sa. lâh ümidiyle katlandığımız bu ahva- Nin iyileşecek yerde Cemiyeti Akvam Satılık Hane Modern Türkiye mocmuasının 18 inci sayısı zengin münderecatla intişar etmiş- tir. Bu sayıda Muharrem (Feyzi Toğayın haflanın siyasası, Mahmul Yesurinin Pay- dos hikâyesi, Rahmi Yağızın amiral Tra. yon yazısı, Aka Gündüzün romanı, Osman Aksaray Gureba Hüseyin mahal. Cemalin (bizde niçin muharrir yetişmi. İğ lesi Uzunyusuf sokak No. 6 gezmek yor) isimli bafta müsahabesi ile Leman İğ istiyenler Aksaray Yusufpaşa No. Ahiskal, Orhan Mitat, imzalarındanı baş- İğ 111 iktısat bakkaliye mağazasmda ka Pol Jeraldinin aşk ve öğüt isimli şahe, bay Hasana müracaat. serl ve zengin sagezin yazılarile İntişar eden bu sayıyı tavsiye ederiz. * suretle yollarına devam ederek mev | 28 HAZIRAN — 1908 Askeri heyetler anlaştılar komisyonunun artık zahiri korum yı dahi düşünmiyen aleyhtarane fg Uyeti önünde daba ziyade sabır “8 tahammülün milletimize ve adalete karşı affolunmaz bir cürüm teşkil edeceğini görüyoruz. Bu endişe ginde mevcut komisyonda vazifeleri" mize devam izikânı birakılmamıştıfı “Bugünden itibaren kayıt işlerin” de emniyetin tesis edileceği zaman kadar tescil muamelâtına iştirak © dilmiyeceğini ve Sancak ştatüsün? uymayan ve her türlü intihabatın İs” tilzam ettiği asgari sükün ve emnir yet şartları içinde yapılmayan kW” yudat ve muamelâtı keenlemyekif addettiğimizi beyan eder ve komi” yona karşı proteslolarımızı ilân ede” rig.” Akçakocalıların bir dileği Akçakoca, 25 (A.A,) — Halkevinde bi akşam Akçakoça askerlik şubesi reisi VW Türk hava kurumu başkanı taralındaf Hatay ve anayurt konusu üzerinde bif konferans verilmiştir. Konleransı dinlem? ğe gelen Akçakocalılar, yükselen mili duygularının heyecanlarile | Hataydakİ Türk kardeşlerine ilk kardeş (selâm © muhabbetilerini götürecek © cumhuriyet tayyaresinin Akçakoca adına (uçması dilemisler ve ilk uçacak tayyarenin maf yafına karşılık olmak üzere Mült mildör İza emrine o anda 300 Yira teberrü etmi” lerdir. Ayrıca, Atalarıma ve cumhuriyete olan candan bağlılıklarının büyüklerine arzı heyecanlı alkışlarla istenmiş, Atatir ke, başbakanlığa, milli müdafaa ve cu huriyet halk Partisi genel sekreterliğin? tarim ve savgr telgrafları çekilmiştir. Askeri heyetler anlaştılar Antakya 25 — Hatay, Türk ni karşılamak Üezre hümmah bir yetle hazırlanıyor. Paristen alman mâ lümata göre, Türk ve Fransız askeri h& yetleri arasında varılan anlaşma Pari ,ve Ankara hükümetlerinde taxlik olur” muştur. Anlaşmanın mahiyeti henüz gö li tutulmaktadır. Spor teşkilâtı kanunu Ankara, 25 (Hususi) — Spor tef kilâtı kanun lâyihası bugün Meclist# teşkil edilen muhtelit bir komite ta” rTafmdan müzekere edilmiştir. Komite Erzurum mebusu Aziz AK“ Yürek'in başkanlığında toplanmıştır” Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri Şikrü Kaya ve mebuslardan Naşlâ Hakkı, Alâeddin Tirldoğlu, Fatms Memik, Nakiye Elgün, Rahmet Apsk hazır bulunmuşlardır. Şükrü Kaya evvelâ oâyihan5 maksatlarını izah etmi; ve daha so” Ta maddelere geçilmiştir. , Lâyihaya göre Türkiyede spor İf leri İle meşgul olmak üzere, “Spor I# leri umum müdürlüğü,, adı ile bir W mum müdürlük ihdas edilecek ve meV cut spor klüpleri gene bugünkü hak leri ile çalışmalarıma devam edecek” lerdir. Bu faaliyet! memleketin her tar8” fına teşmil etmek ve memleket gen& liğinin sporun her şubesinde muvaf- fakıyete eriştirmek için yeni ve eşa” li tedbirler almacaktır. bü tün esasları kabul edilmiştir. Amerikada yakalanan Alman casuslar! Amerika elçisi Almanyaya izahat vermiyor Vaşington, 25 (A.A.) — Havaş mu habirinin öğrendiğine göre, Amerikan? Berlin büyük elçisi Alman Hariciye n# zırma yaptığı ziyaretlerden birinde 0 sekiz kişiyi alâkadar eden Almanya 16“ bine casusluk meselesinden bahsetmek mecburiyetinde kalmıştır. Kendisinde» Amerika hükümetinin bu işdeki niytt” leri hakikında da bazı malimat istenmif* fakat büyük elçi, bu suale cerap vef* mekten İmtina eylemiştir,