15 Ağustos 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 24

15 Ağustos 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 24

Sevdiklerimiz. Memleketi ların arasında deki mühim noksan “Antoloji yi de ret- mek ldzımdır. Bize. her hangi bir muharritin hayatını, et rini ne suretle vazılmış olduğunu kaç sayfa içinde sıralayacak bir bulmak kabil değildir. Vaktile “Nev- sali Milli, isimli bir eserde bazı mu- harrirlerin ve gazetecilerin hayatı muh- Belki tamamile bu tasaran yazılmıştı. gaye için neşredilmemiş olan bu çok zaman benim bir çok müşkülle- rimi halletti Mecdi Sadrettin Bevin neşrettiği “Sevdiklerimiz. bu şekilde bir “Antoloji değildir. Ruşen Eşref Beyin vaktile neşret- miş olduğu “Diyorlar ki, sisteminde yazılmış bir eserdir. Bu eser edebiyat ve matbuat tarihinde bir hizmet ya pacaktır. * Sevdiklerimiz , in Hüseyin Rahmi, Celâl Gündüz beylerin hayatını Ahmet Hikmet irinci Cildi Sahir, ihti Beye ait Aka ei mektedir. sayfalar, büyük “Türk edibinin "ölümün- den bir kaç gün 'evel vukubulan bir zivaret inubamden ibarettir, Hüseyin © Rahmi beye başlarken: “ Yedikuleden Saraçhaneba- şının rutubetli evlerinden tu- tunda, Sişlinin konforlu apar- tımanlarına, Anadolunun ker- piç evlerine kadar: hangi mes- ken wardır ki içinde tozlu bir rafın, ya kapısı kırık bir kitap dolabının köşesinde ve yahut ta müzeyyen bir kütüp- hanede maruf romancının bir iki eseri bulunmasın? Bu satırlar bize Hus yin Rahmi Beyin memlekette İetkes tarafından, pek çok okunmuş bir muharrir oldu» gunu anlatmıyor muf Vecdi, sini romancının husu Rahmi Be bunlar zamanlar öğ ların roman mevzularına ilk renmek kabil: * & vatının genç. şairi, Fecriati üstadı Celâl rüknü, veni cereyanın Bev < karsıdakı geniş koli atının her safhasını bu eserden öğreniyoruz. Asıl güzeli bu mülakatın sonlarına doğru bir sunldir. “Kadını neden İşte iki kelime ile anlatılan tanıtılan sevimli miz. Aka Gündüzü tasvir eden satırlar çok “Sözlerinde her zaman düşünçenin çehres hâkim. izleri. ide şidder ifade eden dört beş hat, durgun bir bakış açık mavi gözler, Bi a karakteristik ensiz bir çene... Akanın karşısındayım.,, Bu ikinci mükemmeli olan varki buda tarif kadar bir tasvir bize muharrir Aka ile daş Akayı tanı tiyor: Aka yazılarında ne kadar ateşli. ne kadır kıskanç, ne kadar ati- gan ve mağrur İs», hususiyetinde O kadar nazik ve mütevazı bir ediptir, Mecdi Sadrettin Beyin bu eseri hakikaten kıymetlidir. Edebi hareketler Geçen ay edebiyatçılar iki zümreye ayrılarak bir kısmı İçtihat, diğer kıst da Uyanışta toplandılar, İmizdlari geçen sene Yedi meşale ve meşale sayfalarında tünimiş ve sevmiş isimler ise ya daha tiki, Uyanıştaki HAYAT, 24. çok eskiden larımız, yahut hiç madı! hareketlerinin €5- okuyucularına ji Bununla be- nümünelerden bü ri keşietmek indür. Her iki zümre hayal dede bir inkılâp getirmeğe çalışıyorlar; Şu fark- ikiler bu inlalâbı şekle etmek istemiyorlar, Uyanı kilerin “ise en fazla ehemmiyet verdik- atörlerini çizmeden resmini Y evel sahibi met te 835 satırını yazmadan mazbut şek irlerin idi. Bunun kiki kıymetleri ında, lara rak, kati bir hüküm ver kabildir. Zira elimizdeki ölçüye göre eser yaptıkları zamanı biliyoruz. Fakat doğrudan doğruya isüZz vazme başlayan, yahut '€ şiirlerindeki mü- vatfakıyetsizliklerinin kamını yeni şekille çıkarmağa çalışanlar için henüz müspet, veya menfi bir fikir söyleyecek zaman gelmemiştir. Nümuneleı heni esus hakkında bir kanaat verecek de- recede zengin değildir. Hayat Ün beş günde bir çıkan İlim, Felsefe ve sanat rnecimuüsi İdarehianesi! Ankara Maarif Eminiği yanındaki daire Abone Saneliği 375 kuruş, Mesul Müdürü; Fartık Nafız