1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

Milet _E_“_L_I.“__ Çimento Sanayiinde Devletçilik. Aarımız, çimento asrıdır. Dr. Vedat Nedim. Nasıl ki, taş devri, tunç devri, demir devri, insanlık tarihinde bu maddelerden her birinin oynadığı rolün hâkim ehemmiyetine işaret eden merhalelerse, bugünkü medeniyet devrine de çi- menfto devri diyebiliriz. Filhakika, bugünkü medeniyeti çimentosuz düzünmenin imkâ- nı yoktur. Bu madde, bir Âân için yok oluverse, o anda yeraltındaki ve yor- yüzündeki, suallındaki ve suyüzündeki bütün inşaat faaliyetle- rinin de durduğuna şahit oluruz. En basit bir evden tutunuz da, 80 katlı binalara, bentlere, viyadüklere varıncaya kadar her türlü yapı faaliyetlerinin mayası olan çimentonun sun'i taş, çi- ni, künk ve boru imalinde de kullanılmakta olduğu malümdur. Beton gşoselerin, beton travers ve telgraf direklerinin, hattâ be- ton gemilerin yapıldığını da düşünürsek, çimentonun ehemmi- yeti büsbütün gözümüzde canlanır. Bir memlekelin çimento sarfiyatı, o memleketin yapıcılık faali- yetinin en saglam ülçüsüdür. Cümhuriyet Türkiyesşinde çimento sarfiyatının yıldan, yıla art- tığmı görüyoruz. Bir taraftan devletin yaptığı ve yaptırmakta oldugu demiryolları, köprüler, su işleri, resmi vekâlet binaları, mektepler, fabrikalar, diğer taraftan memleketin her yerinde- ki hususi insaat, kısaca yapıcılık ve kuruculuk - faaliyetimizin günden güne artan ve yükselen maddi eserleri, çimentaya da- yanmaktadır. Bundan sonra da limanlarımızın inşası, beş senelik sanayi prog- ramının tatbikatı, demiryol siyasetimizin tamamlanması, su işlerimizin ikmali, şehirlerimizin imarı gibi önümüzde duran, işler, çimento için gittikçe genişliyen istihlâk sahaları hazırla- maktadır. 19