1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

b) Bir takımm pazarlar var ki, alım kahliüyetleri sıfıra yakın bir seyviyeyo inmiştir &) Ve bu pararlar, bu sıfıra yakın bir seviyeye inmiş olun alım kabilivet lerini, artık istihlâk eşyasına değil, iktisadi ve siyasi boyunduruktan kur- fulabilmek üzere bütün sıkıntılara güğüs gererek uncuk ve uncak iİstihsıl yasıtalarına yani| mankinalara yatırmak kararındadırlar. Bültün Henri lakyidala rağmen, milletler urasındaki ticaret ve mübadele münasebetleri devam ötimektedir. Fakat bunun karakter ve tandansı, ma- kinantı zaburu tarihindeki vaziyeto nazaran tamamen değişiniylir, O la- rihlerde, bir takım memleketlerde yerli el sanaylinin tasfiye edilmesine muyvazi olurak bir takım memleketlerde muüzzum ve son derece farklılaş- makta (differenci& olmakta) bir makina sanayil doğuyor ve makina lehi ne mamul madde, hummadde ve ygıda maddeleri ile mübadele ediliyordu Büğgğün ise hir takım memleketlerde bazı maklıra sanayiinin tasfiye edil- maesine muvazi olarak bunlurin mukuübilleri şimdiyo kudar sanuyisiz bıra- kılmış memleketlerde tesis ediliyor ve sanayileşme lehine hammadde ve gıda maddeleri, Istihsal vasıtaları yani makinalar İle mübaele ediliyor., Banayileşme lehine derken, hammadde ve gıda maddeleri lehine deyip de- yemiyeceğimizi ve bugünkü yaziyetin geçen asırdakinin tıpatıp aksi olup olmadığımnı zaman bize gösterecektir. Yani, geçen asır mübadelesinde ma- kina ve mamul madde lehine açılan makasın bu seferki bünyae istihalesin- de hummadde ve mamul madde lehine kapanıp kapanmıyacuığını, önü- müzdeki devrede göreceğiz Çünkü, makina medenlyeti'nin bugünkü istahalesindeki inkişaf tandası, sarahalırı ileri tekniğin bir takım milletlerin inhasından çıkarık bütün dünya mlilletlerine tevzi edilmesidir. Bu İse, yığınların ihtlyaç llistelerinin çeşitlenmesine ve büyümesine muvazi olarak, refah sevivelerinin yüksel- mesi ve alım kabiliyetlerinin artması demektir. Dünyanın mevcu hammadde ve gıda maddeleri istihsalâtı, milyarlar tutan yığınlara göre değildir. Önümüzeki dünyada her insanın orla halli bir İn- giliz tüccarı yahut bir Macar valisi kadar İvi vaşamak İsteyeceğini farze- dersek (ki lüks hayat süren büğünkü dünyamızın bir kaç kerc on bin ada- minin ihtiyaçları yanında hiçtir), fazla istitisalden bahseden — bugünkü avanakların, yaşarlarsa, nasıl bir hammadde ve gıda maddeleri istihsali e karşılaşacıkları kabili tasavvurdur. Bu maddelerin bugünkü istihsali fazla gözükmek garabetini göstermiştir. Çünkü dünyadaki istihsal vasıta- ları demirbaşı mahduttur. Bunun da sebebi, milayarlarca İnsanım koyun Kİbi bir hayat sürmek sefaletine mahküm edilmiş olmalarıdır. İleri tek- nik, milletler arasında dağtıldıkça bu milyurlarca koyun birer insan olu- caktır. Ve her İnsan, kendine lâzim olan gıdayı ve ihtiyaç eğyasımı isteye cektir. Bu, talebi, talep kıymeti, kıymet te hammandde ve ziraat maddesi istihsal edebilen memleketlerin servetlerini doğuracakbır. Buügün, istihsal ve maliyet fiyatı bakımındam makinanın düştüğlü vaziyeti, bize, Japonya ve Japon rekabeti mükemmel gösleriyor, Gerci, sadeve ma- mul emtex bakımından. Bir taraftan rasyonel ve modern tekniğe, fakat bir taraftan da çerek para politikası gerek ise haddı zatında ucuza çalış- H4