1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

mak itlibarile aşağı iş ücretlerine dayanan Japon rekabeti, en — küyvyetli gümrük dıvarları ile zırhlanmış İçpazarlaırı bile (çünkü cam yapan : mem lekete cum, saat yapan memlekete saat satıvor) delikdeşik etralştir.. İstihsgalde makinaniın ancak ikinci derecede bir rol oynadığını — göszteren diğer misaller arasında, ücretleri para politlikusu bakımımndan düşürmek hareketleri vardır (İngiltere ve şürekâsı, Amerika ve şürekâsı). Fakat bir de Sovyet Musya gibi kendi istihsal vasıtalarını kendi yaptıktan başka, 165 milyonluk bir nüfusa bütün ihliyaç eşyasını vermek mecburivetinde olan ve bütün hummaddeleri ve gıda maddelerini kendinde bulamıyacağı için bunları ucuz makina satmakla tedarik etmeği göze nlacnak olan bir memlekct yanında diğer makina ihracatçısı memleketlerin glrecekleri va- ziyeti, bunların kesif nüfus mevcutlarını ve hammadde ve gida maddeleri ihtiyacını göz ününe geliriniz - o zaman, İyl hammadde ve zlrant madde- lerji mukuabilinde bütün milletlerin ne kadar kolay sanayileşeceklerini ve mamıul cmlca ile diğer maddeler arasındaki makasın nasıl sür'atle kapana cağını tasavvur edebilirsiniz. Şimdilik bir mamul emteca dumping'ine ve bunun doğurduğu tedbir ve mu- kabil tedbirlere şahit oluyoruz. (İçpazarlara üdettirilen pirimli ihracat, dirije para politikaları, kanlenjanlar, kleringler v. 5.) Önümüzdeki yıllar- da bir istihsal vusılaları dumping'ine ve maukinaların korkunç ölçüde bir muhaceretine (1) şahit olmamız için, milletlerin müstakil olmak karar ları ve bu kararları tahakkuk ettirecek olan hüyük kurtuluş mücadeleleri, kâfidir. Bu suretle, gasbolunan iktisadi fonksvonlar (sanayi ve sermaye teraküm ettirmek bakkı) sahiplerine iade edilmisş olacak; istihsal maddeleri ara smdaki (mamul madde ile diğerleri arasındakl) kıymact farkı ortadan kal- kacak; bir tarafla günde beş kuruş, fakat diker tarafta 500 kuruş, 5000 ku- ruş cvet hattâ 5.000.000 kuruş tatmasında mahzur görülneyen — alınleri farkları makul ve ahenkli hir seviyeye inecek ye insanların birbirlerine hayvan müamelesi etmeleri zilletinc bir nihayet verilmiş olacaktır Böyle bir neticeden, bugünlük uzak olabilirirz. Fukat bülün ok isaretleri, bize hep bu isliknmeti göstermektedir. Bunun ideolojik hulâsa ve şıarı, milletler arasındaki tezatlarla millet yapılarının içinde yuva yapmış yahul içinde yuva yapabilecek tezaltların kalkmausıdır. İstikamet bu olduktan sonra, mukavemetlerin ehemmiyeti yoktlür Bu günkü Avrupa, 1830 sularındaki kadar mürtecidir. Nc tarafa buaksak, irtica kuvvetlerinin restorasyonunu tamumlumuk beşcbbüslerini görüyoruz; İster beli kırılmış emperylizmin doğrulmak istemesi, İster Irk nasariyesine bü- rünmüş garplı nihvetinin kendinc bir vikiış noktası araması, İster katolik- Hk - protestanlık mücadelesinin Avrupa politikacılarının arahasma - hir ihtiyar beygir gibi koşulması, ister müstemlekecilik namına Taşist safla- rından kasideler okunması bakımından! Hayal, buna rağmen sağlam ve (1) Bundan evvelki sayılarımızda, bune dsir yazılar olduğu gibi, bu sayı- mirzda da onların yöni garplıların ağzından bir terceme vıdır. 42