1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 4

Bu hüdiseler öyle hâdiselerdir ki, onlur, asırların akışı içinde arıcak dönüm noktaları olarak tecelli ederler ve kendi tahahküm olunmaz girdibatları arasına clıp savur- dukları milyorların yığınları içindan adetleri ancak par- makla sayılabilecek olan rehber şahsiyetlerini seçerler ve verirler. Fahat bu sşahsiyetler artık o şahsiyetlerdir ki, hendi iradelerinde yalnız, inkılâp devirlerinin girdibatla- rı içinde savrulan milyonların halitalaşmış iradelerini de- ğil, bizzat terakki fikrinin de şekillerini ve istikametlerini temsil ederler. İşte Doktor Reşit Galip bu şahsiyetlerden biridir. © İnkılâp nesillerinin en büyük düşmanı, tarihin klâsik telâk- kisidir. Çünkü klâsik tarih telâkkisi hâdisatın cevherini vak'aların teselsülü içinde kaybeder ve mefhumların do- guşu ile içtimci şekillerin vücut buluşu seyrini daima ikin- ci plânda ve karanlıkta bırakır. Binaenaleyh böyle bir ta- rih telâkhisi ile yazılacak tarih içinde Reşit Galibin de yeri hattâ belirsiz olabilir. Çünkü bir inkılâp neslinin en büyük seciyesi, İnkılabının ve Şefinin emrinde hizmelt- lerin en büyüğünden en kücüğüne hadar isimsiz ve mera- simsiz fasılasız kosşmaktır. Fakat Türk inkılabının yarınki tarihçisi onu yalnız inkılâp saffının ileri bir mücahidi değli, Türk inkılâbındaki bütün mefhum ve içtimci sehil doğuş- ları seyrinde de aktif bir kahraman olarak alacaktır. Onu inkılâbın en Büyük Sefinin etrafını daima bir hüle gibi sa- ran, inkılâba ve Sefe inanlarını kendilerine din ve ahlak yapan büyük öncüler ve mücahitler kadrosunun lekhesiz bir timsali olarak kaydecek ve daima yücelleceklir. Reşit Galip! Senin en büyük hizmetin, senden sonra gele- cek inkılap nesillerine inkılapçı karakterin inkılâapçı ener- jinin ve ahlâkın büyük misali olmandır! Senin bu taliine gıpta ediyoruz. KADRO