1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

Beş senelik programın manası. İsmail Husrev. Günün en aktüel iktisat meselesi, beş senelik sanayi programı- dır. Program aşağı yukarı her muhitte geniş ve canlı bir alâka uyandırmıştır. Bu alâkanın bilhassa ticari muhitlerde daha zi- yade canlı olduğunu, her gün alâkadar bankaların ve vekâlet- lerin eşiklerinin aşındıran, koridorlarını dolduran komisyoncu- lardan, tüccarlardan, fabrikatörlerden anlamak mümkündür. Hattâ hariçte muhtelif sanayi ve finans menfaatlarını temsil &- den gazeteler, beş senelik sanayi programında bacaları tıkan- mış fabrikalarına yeni bir iş sahası gördüklerini açıkça süyle- mekten çekinmiyorlar ve programı, kendi memleketleri aleyhi- ne çevrilmiş bir müdafaa ve istiklâl silâhı olmakla beraber al- kışlamaktan kendilerini alamıyorlar. Bu da. kapitalismin nasıl bir şuur beşevvüsü. bir tezatlar havası içinde kendini kaybet- miş olduğuna yeni bir delildir. Muhtelif muhitlerin kendi bakımlarına göre beş senelik progra ma karşı gösterdikleri alâkaya mukabil, milli inkılâbın fikir cephesini temsil etmesi lâzımgelen resmi iktisat ulemasında bir kımıldama hareketinin henüz müşahede edilmemiş olmasını çok şayanı dikkat buluyoruz. Üniversite kürsülerini profesoral ve- karlarile dolduran ulema, programın milli iktisat bünyesine getireceği yeni unsurun ve bu unsurun nasıl bir sisteme gebe ol- duğunun izahını kısaca programın içtimai - felsefesini vermeli- diler. Halbuki, programın ne içtimaf ve ne de iktisadi neticele- ri üzerinde bir tek kelime bile sarfetmediler. Fikirleri bu milli dava üzerinde hazırlamadılar. Anlaşılan çok daha âl? davalarla uğraşıldığı için programın memleket iktlisadiyalında yeni bir devire mukaddeme olan çığır açıcı kiymeti idraklerde henüz yer edinemedi. Programı henüz basit bir bütçe meselesi, basit bir müdafaa vasıtası oalarak almaktan ileri gidemiyorlar,