1 Mart 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Mart 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

3 — Rasyonel teknik üzerinde yeni halkçı cemiyet münasebet- lerinin teessüsü zaruri olarak iktisadi telâkkilerin ve zihniyetle- rin de değişmesine müessir olacaktır. Bugünkü milli iktisat sis- teminde ferdiyetçi ve kârcı bir iktisat zihniyeti müşahede olun maktadır. Bütün iktisadi faalivetler, bu zihniyetin tezahür şe killerine göre istikamet almaktadır. Mevcut veya kurulan her teşebbüsün sübjektif muharrik kuvveti. kâr. temini prensipidir. Halbuki devlet sanayii. devlet ikHisadiyatı bütüncü bir iktisat telâkkisi, kârcı değil, gayesi milletin kül halinde refahı olan bhir iktisat zihniyeti getirmektedir. İktisadi faaliyetlerin muharriki, artık azami kâr prensipi değil: milletin het ferdinin ayrı ayrı refahı için memleketin istihsal kuvvetlerinin azami inkisafımı temin prensipi olacaktır. Bizce rasyonel teknike müstcnit halkçı bir cemiyet nizamı- nı ihtiva eden bir iktisat sisteminin, tahakkuku için beş senelik sanayi programı bir mebde bir intikal kademesidir. Millt iktisat sisteminin kül halinde reorganisazyonu ancak sa- nayi programını takip edecek bir iktisat planile mümkün ola- bilecektir. Sanayi programı tatbikinin inkişafı esnasında diğer iktisat şubelerinde de bir programlaşma zarureti tevlit edecek- tir. Bir sanayi programı, zaruri olarak bir münakalât progra- mına, bir ziraat programıne, bir ticaret programına lüzum gös- terecektir. Bu iktisat şubelerimnin ahenkli çalışmasiledir ki, sa- nayi programının tahakkuku kabil olacaktır. Fakat yalnız sa- nayide program ve diğer şubelerde programsızlık uncak ayar- sız iki çarkın birbirinin dişlerini kırması gibi bir netice verir. Muhtelif iktisat şubelerinin ayrı ayrı programlaşması netice iti- barile milli iktisat planınımn istinat etmesi JTözimgelen temeli vücüde getirmiş olur. Esasen iktisat planı, birbirlerini bir prog ram dahilinde tamamlayan muhtelif iktisat şubelerinin bir mu- hassılasıdır.