1 Ekim 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

1 Ekim 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

Miltat Iktisadiyatı : Devlet İncir kooperatifine doğru.. Dr. Vedat Nedim. Bu yıl incir, Ege mıntakasının ana davası oldu. &İncir meselesi diye bir mesele yoktur.» iddiasında bulunan liberal tacirle incir meselesinin bütün acısını yaşayan müstahsil mümessilleri arasında açık ve ağır bir münakaşa, İzmir matbuatında devam ediyor. Serbest pazarın kerametine inanıcının kuvvetile tanınmış olan Aydın İncir Müstahsilleri Kı’ı('ıperalifi sabık müdürü Muhittin Bey bile dâvânın acarlızğı ıc;ır.—_—.ı--ııııl:ı geçirdiği fikri istihaleyi şu cümlelerle ifade etmiştir: «Tüccar için bir incir meselesi almıyabilir, fakat müstahsil için çok büyük ve çok canlı bir meesle vardır. O kadar mühim bir meseleki ben öltedenberi bu gibi işlere hükümetin müdahalesine taraftar olmuyan bir iktisadi mesleğe mensup bulunduğum hal- de dünyanın bugünkü şartları arasında ve piyasamızın bugün- kü bozguncu ruhu içinde bu müdahelenin artık zaruri hale gel- miş bulunduğuna kaniim.» 'Türkiyede muvaffakıyetle çalışan biricik istihsal ve satış koo- peratifi olan Aydın İncir Müstahsilleri Konperatifinin serbesi pazar şartları içinde birliğini muhafaza edememesi ve müstah- sile, dolayısile millet iklisadiyatına karşı gayri mes'ul olan mu- tavassıtların ve tacirlerin binbir kombinezonları içinde piyasa- ya ve fiyata bir türlü hâkim olamaması, haykıran bir hakikat olarak karşımızda dururken, hâlâ mantıkan menfaatini kendi kendilerine müdrik olmaları icabeden — müstahsillerin kendi- Hiklerinden bir araya gelip kooperatifleşmelerini daha fazla beklemenin doğru olmıyacağını en önce anlıyacaklardan biri de hiç süphesiz ki, Muhittin Bey olacaktı. Ve nitekim işte, öyle de oldu. Bunu, devlet kooperatifçiliği hareketi lehine bir kazanç olarak tespit etmekle zevk duyuyoruz. Maheullerimizden hic birisi, kooperatiflesmek bakımından, in- M eli ti ki, bi