1 Ekim 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

1 Ekim 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

girmiştir. Binaenaleyh bu gibiler için devletçilik, bizim milli prensiplerimiz arasında milletimiziri istikbali için maddi ve ob- jektif bir temeli olmıyan, yani ancak bir kısım idealistlerin ruhi incizaplarını ifade cden, kısaca, her vesile ile münakaşa ve tenkit edilebilir geçici bir vasıftır. Hem de esasen onun mevzuu, devle- tin bazı iktisadi işlere muvakkaten elatmasından ibaret sayılan lecilikten ibarettir. dar ve kısa bir müdah Binaenaleyh böyleleri için fırsat buldukça, devlciçiliği ya bir ta- kım kombinezonlarle dar bir müdahelecilik çerçevesi içinde hapsettikten sonru alelâde bir muvakkat idari tedbir imiş gibi ehemmivetsizlestirmeğe çalışmak, yahut ta fikir ve neşir yollarile her fırsatta onun nuzari esaslarını çürütmeğe çalışmak adeta müstemir bir vazife teşkil etmektedir. Halbuki hiç bir inkılâp rejimi kendi temel prensipleri üstünde bu kadar müsamahalı bir telâkki manevrasma müsaade etme- miştir. Binaenaleyh milli rejimimizin devletçilik prensipini de ar- tık, bütün diğer mukaddes ummdelerimiz gibi her türlü halelden ve şüpheden masun bir şekilde programlaştırmak ve onu da ge- rek nazariye, gerek tatbikat işlerinde milli hayatımızın istisna- sız bütün şubelerine kemalile hâkim kılmak günümüzün geçik- tirilemez bir zaruretidir. Çünkü aksi takdirde; bir temel prensip üstünde böyle müsamaha misali, hem inkılâbımızın arızasız inkişaf etmesi icabeden ge- leceği, hem de umumiyetle genç neslin karakter terbiyesi için fena bir tehlikc teskil edebilir. 6 Milli rejimimizin devletçilik vasfını programlartırma — işinden bahsederken, evvelü bir kaç esas hareket noktası nın tam ve kat'i olarak tespit cdilmesi lâzımdır. Çünkü bu esas hareket noktaları tespit olunmadıkça bizzat devletçilik mefhumunun mana ve hu- dudunu tayin edebilmek imkânsızlaşır. Bu hareket noktaları arasında evvclâ şunu kabul etmek ve: — Ben inkılâbı benimsedim!. diyen her vatandaşa da mutlak olarak idrak ettirmek lâzımdır ki, inkılâp esaslarımız arasında devletçilik inkılâp münevverliğinin, şo:_valizm fikirlerine veya İ:ıı_si'?.nı usullerine hl'l,l akelâde ruhî 6