1 Ekim 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

1 Ekim 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

Bu aldatıcı ve sinsi iddianın maskesini alasağı etmenin zamanı artık geldi sanıyoruz. Teşkilâtı esasiye kanununun ruhunca, serbesit, millet menfaatlerinin zararına olmayandır. Millet menfaatlerinin zararma alan herşey Teşkilâtı Esasiye ka- nunumuzun ruhuna aykırıdır. İzmir matbualındaki münakaşalardan anlıyaruz ki, bu yıl incir fiyatları geçen seneki fiyatlara nispetle düşük ise, bunun mes'us« lü serbest ticarettir. Halbuki sistemli bir devlet fiyat po- litikası sayesinde bu yıl incirlerimiz için hattâ geçen yıldan üs- tün bir fiyat temin etmek kabildi. O halde bir kaç gayri mes'ul ihracatçının serbest ticaret formulü arkasında pusu kurarak milli iktisadiyatımızın menfaatlerine karşı cephe al- malarını nasıl olur da utanmadan Teşkilâtı Esa- siye kanunumuzun mukaddes prensiplerile mazur ve mubah göstermeğe cesaret edebiliriz? Hayır — Milli iktisat menfaatlerinin icabettirdiği her sahada fertlerin hürriyeti feda olunur. Teşkilâtı Esasiye kanunumuzun ve devletçiliğzimizin dayandığı adâlet ve ahlâk prensibi de budur. Bu itibarla ( mecburi devlet kooperatifi ) şiarı, millet iktisadiyatımızın millet menfaatlerine göre teşkilâtlan- dırılması şiarıdır. & Ege inciri, tabiatın yalnız Ege'de yetiştirdiği imtiyazlı bir yemiş- tir. Başka bir kaç memlekette de incir çıkıyor. Fakat ne yapalım ki, tabiatın Ege incirine bahşettiği vasıflar, diger hiç bir memileke- tin incirlerine nasip olmuyor. Bu itibarla sistemli bir Ffiyat politi:- kası sayesinde cihan piyasalarında incirlerimizin Fiyatına biz, hâkim olabiliriz. Eğe incir sahası mahduttur: İzmir vilâyetinde Torbalı, Bayındır, Tire, Ödemiş, Kuşadası; Aydın vilâyetinde Söke, Aydın, Nazilli, Bozdoğan, Karacasu; Denizli vilâyetinde Sarayköy; 16