1 Ekim 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

1 Ekim 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

Cihan içinde Türkiyo. ÖOrtaavrupanın Davasızlığı. ” YI. Avusturyacılık. Burkan Âsaf. ÂAvusturyada Almanya gibi, Avrupanın öteki kıt'a memleket- leri gibi, cihandaki geniş bünye istihalesinin bir kurbamıdır. Yalnız onu bir kat daha kötürüm bırakmış olan sebepler ara:- sında, eski Avusturya İmparatorluğunun dağılmasını da kay- detmek lâzımdır. Eski İmparatorluk çünkü, iktisadi bakımdan, kıt'anın en muva- zeneli devletlerinden biridir. Bugün biırçak memleketlerin öz- ledikleri otarşik cennet, Avusturya İmparatorluğunda, çoktan tahakkuk etmiş bir şeydi: Sanayi, eski Bohemya ve şimdiki Çe- koslovakya ile bugünkü Avusturya ve bugünkü Macaristan ara- sında yalnız sanayi şubeleri bakımından değil bu subelerin bi- ribirine karsı tabiiyetleri bakımından da tevzi edilmişti. Hattâ a kadar ki, meslâ dokumacılık saneayiinde, iplik Avusturyada hazırlanır, kumas Bohemyade dokunurdu. Macaristan, muhtac olduğu kömürü Avusturyadan çekerdi. Bundan başka, İmpara- torluğun gıda maddeleri ihtiyacını, adeta tamam olarak, kendi ziraat mıntakaları temin ederdi: Macar ovası, Slovakya, Sloa- venya, Hırvyatistan, Basna-Hersek. Orman sanayiinin merkez- leri ise, Bohemyada ve Slovenyada bulmuyordu. İktisadi fonksyonların bu tevezzüü ile bunun etrafındaki iktisadi isbö- lümünün münkekif hali, imparatorluğu teşkil eden memleket- ler arasındaki isbirlizini tahakkuk ettirmisti. O kadar ki, eğer liberallerin dediği gibi mücerret hallerinde iktisadi âmillerin insanlar gibi cemiyetlerin de hayatında yegâne âmil vaziyetin de kaldığı doğru olsa idi, bu memleketlerden hic birinin gözü dışarda olmaması ve imparalorluğun dağılmaması icap ederdi. Çünkü fmpuratarlukta, en geniş manasındaki işbirliğinin baş- () 31, 32 ntmaralı KADRO'arda başlamız bir yazı serisidir, 26