1 Ekim 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

1 Ekim 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 17

nı et - ki, ke- iti- YİZ, Muğla vilâyetinde Bodrum kazalarını Egenin incir mıntakası olarak hudutlayabiliriz. Bu dört vilâyette incir ağaçlarının tuttuğu yeri 150 bin dönüm olarak tahmin ediyorlar. O halde nispeten dar ve toplu bir saha. Ve bu itibarla da teşkilât- landırlması çok müsait bir istihsal şubesi. Teşkilâtın teferruntına dalmadan ana prensipleri üzerinde du- ralım. 1. — İncirciliğimizin Erkânı Harbiyesi rolünü oynıyacak muta- hassıs bir heyet incir mıntakasının devlet kooperatifi içine alın- mağa elverişli bahçelerini tespit eder. Bunlara kıymet biçer. Bu bahçelerin sahiplerine, bahçelerinin değeri nispetinde devlet in- cir kooprealifinin ortak hissesi verilir. 2. — Aynı heyet, incir devlet kooperatifi için bir iş plânı ha- 'I.lrluf. Her bahçeye düşen vazife, ayrı ayrı ve mevsimlere görec tespit olunur. Bu vazifeler, zamanında harfi harfine yapılır. Yapmıyanlar, bozguncu telâkki olunur. Ve cezalandırılır. Ce- zalandırma, mülkiyet hakkmın kooperatif namına ref'ine kadar gidebilir. 3. Kooperatifin ameli araştırmalarla meşgul oları bir de ens- titüsü vardır. 4. — İncir mıntakasında ferdi kredi kalkar. Ziraat Bankası am cak incir kooperatifine kredi açar. İncir kooperatifi istihsal, alım Ve satım işlerini finanse cder. 5. — Her bahçe sahibi incir mahsulünü kooperatifin toplama yerlerine teslime mecburdur. 6. — İncir istihsal mmtakasında kooperatifin depolarında tütsü- lenir, işlenir, ve ambalaj edilir. 7. — İç ve dış satışlarımı kooperatifin satıs büroları idare eder. Ğ İhracatçılar, mecburi devlet kooperatifleri kurulunca ticaret iş- lerinin altüst olacağımı iddia ederler. Bu iddia, tıpkı Devletin de- miryolu işletemiyeceği, fabrika kuramıyacağı iddiasına benzer. .- 7 |