24 Şubat 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Zeytindağı 1 ğP Başka bir Büvire Kudüste çok kalmıştık. Şim di Lübosn dağlarına ve Beru. bir zaman mavi sudan bu ka dar uzaklaşmamıştım . Kudüs, haham, papas ve hoca karışık, kuru ve somurtkan bir şehirdir. Berutun bize o kadar metho- luvhan serbest sosyetesi ve Lüb- nan kızları me gözleri. Şimendi ferle Lübnan hudut larıma girdiğimiz zaman, yeşil koruların sen şiş karınlı akli. ekmek artığı kemiren iskelet kadın. lar, ilk defa burada bize cephe gerisinin ıstır bını haber verdi: Bir tarafı alabildiğine boş çöl, üst ucunda bir ordu var ki Ha- lebi, Hamayı, Humusu, Gerek ve Havranı yiyor; buğday yetiş tirmiyen Lübnan ve Berut aç, Kudüs yarı açtır. Berutun önündeki (deniz, sonsuz bir su çölü idi. Bu ©8- raer ve elemli şehir, abluka zin danı içinde hapsedilmiş olanla-, rın en zahmet çekenidir. — Bu sefer, diyorardı; Be rut mükemmel bir suvare yapı. yor. (Ve kulağımıza eğilerek) kimbilir ne sıcak kadmlar gö. receğiz? Kumandan kendi evine, biz Bassul ateline yerleştik. Gemi. siz rıhtımın rahat ve ferah tra. çalarında akşam üstü arap sa- na çalıyor, ılık bir rüzgâr sarı yollu ipek entarilerin yırtmaç- İar'nı saliryor ve daha ılık bir zevk havası, hamam gibi ilikle rimize işliyor. Geç vakit süvarenin verile. ceği konağa gittik. Bütün ba. ğırlardan srap gırtlağının yu- muşak yalelli'sini işitiyoruz. Yollarda sarı ve zayıf halk se. lâma duruyor. Bir gün Erkân: Harp Reisi bana dedi ki: — Suriyede bizim ne kadar temelsiz o olduğumuzun en iyi misali nedir bilir misiniz? Yüzüne baktım; — Sekiz yaşmda çocuğun korkudan bana selâm verişi! Ağır ve baharatlı Suriye bü- fesi, en iyi meyvalar, ve sert güler yüzlü Hıristiyan ve Mü; lüman Berut halkı: Bunlardan başka türlü levantenler, Beyoğ- lu Türk, Ermeni ve Rum kadın larının başka türlü frenkleşmiş leri, arap boğazımda dalgala- nan Galata fransızcası ve Pa. risli artistlerin © türnelerinden kalma vodvil esprileri! İçki ve zevk su gibi akıyor. Kanaldan, kumd © ve Kudüs taşmdan gelmiş olanların sert siniri çözülür gibi yumuşamak tadır. Ortalık ağarırken, bir ârke. daşımla, yorgun ve bezgin ko- mağı terkettik. Otele gitmek i- çin iç sokaklardan dolaşmak lâzrmdı, Bir aralık irkilip durdum. Bir kuyunun içinden gibi, o ka dar derin, bir ruhun içinden bi, o kadar muztarip, bir inilti dalgası geliyor. Sokak inlemektedir. Büsbü- tün aç, bir parça © ağaç kışrı ve bir kuru portakal kabuğu bi | > bulamıyan, karınları barsak. | larının içine karışmış, sürüne ine kaldırım üstüne çıkan insan iskeletlerinin son inilti... | ni dinliyoruz. Yanımdan bir çöp (arabası geçti. Kenarından bir kol sark tığını gördüm. Belediye ölü ve muhtezır topluyordu. Gün doğmadan sokağı susturmak lâ zemdı, Süprüntü maşası ve ölüm, yan yana, Berutun hazin sa- bah tuvaletini yapıyorlar. İçkiyi, kadın gülüşünü, elek tiği, bütün Berutu ve harbi kusmak istiyordum. Ölmekte olanların katili o- lan bir adam gibi, beni tutacak olan kolun ne taraftan uzana. cağını düşünerek, şaşkın, dura kalmıştım. Yatağıma girdiğim zaman, içimin üzüntüsünü, elimi karnı. ina basarak, dindirmek istiyor. Falih RIFKI Iran'dan Haber (Başı 1 inci sahifede) Fermanfermalar Evvelâ mülki taksimatından işe başlayalım. İran ülkesi birinci dere- iin öz izan ohal va; Mesicin, yarı meskün, göçebe... Fars ismini alan İrani, HARICI HA İ | Eransız | Kabinesi Bar okudu, Cenevre heyeti seçildi M. Tardicu ve âyan meclisinde M. Reynaud tarafından okunmuştur. Metni şudur: Biz, zamanı itibariyle mahdut ve fakat bazı aksamı ile istikbale hâ- kim olması mümkün bir va sifeyi ifaya davet edildik. Filvaki i- ki nevi beynelmilel müzakere icra edilmektedir. Bunlardan — birincisi, tamirat ve borçlar tediyatına, ikinci- si de teslihatım tahdidine müteallik bulunmaktadır. Biz bu noktalarda, harici siyaseti her iki o meclisin de tasvibinden fariğ olmamış olduğu es ki kabine ile mütesanittir. Tamirat meselesinde Fransiz tezi uzun uza dıya mütalcalar dermeyan stil zam etmemektedir. Bu tez, yalnız ih tiyari olarak müzakere edilmiş mu. kavelenamelerin tadilime müsaittir. Fakat imzaların inkârmi reddeder. Teslikatın tahdidine gelince; Ce- mevrede Fransız heyeti tarafından tevdi edilmiş olan proje vi Akvamın salihiyetinin takviyesini beynelmilel bir kuvvet ihdasmı, mü- İ tekabil muavenet ve taarruz silâhla- İ rnm memmetiyeti veya beynelmilel leşlirilmesi suretiyle sulhün tensila- ne natıktır. Beyannamede ondan sonra hükü- İ metin, dağılmadan evvol | bütçenin kabulünü meelislerden istiyeceği be- yan olunmaktadır. Beyanname, meb' usların intihabma (müteallik olup| meb'usanca kabul edilmiş olan inti- habata ait ıslahat kansau lâyihası- nm âyan meelisine tevdi edilmiş ol- duğu zikredilmektedir. Beyanname, hükümetin Fransada iktsadi buhrana ve işsizliğe çaresaz olmak için bütün mozaisini sarfet- mek azminde olduğunu beyan et mekle hitam bulmaktadır. Cenevre'ye gidecek heyet PARIS, 23 A.A, — Cenevre'de- ki yeni Fransız murahhas heyetini atideki tarzda yeniden teşkil eyleyen kararname, reisicumhur M. Doümer tarafından imza edilmiştir: Reis M. Andrö Tardisu İlsinci reisi o M. Paul Boncour Murahhaslar o MM. Fabry, Rey. naud, Pitri, Dumcut, Demesmil ve M. Gigncux. Manvir. #wrahbaslar MM, Mas. sisli, Moysset ve M. Aubert, i Triptygue Rejimi Pariste toplanan kon- feransa iştirak ettik PARİS, 23 AA, — Triptygue jin karnesi Arjantin, Bir, Brezilya, Ca- mada, Estonya, Fenlandiya, Fransa, İngiltere, Macaristan, İrlanda, İtal- ye, Livane, Fat, Meksa; İran, Le i İsveç, İsviçre, Çe- Hisinin reisi M. Edmond Claix, itti- fak ile konferans eisliğine intihap olunmuştur. Konferans, gümrükten geçme kar bul etmiştir. Bunlardan biri pasavan İı, diğeri pasavansızdr. Bu iki nümünenin ihzarı bir encü mene havale olunmuştur. Belçikali- ların herhangi bir memlekette müd- deti temdit edilen bir karnenin bü- tün memleketlerde muteber addedil- mesi süretindeki teldifleri kabul odil miştir. Fransız gümrük idaresinin turizm. karnelerinin otomatik bir surette tan zimine müteallik olan teklifi kabul ve hali hazırda bu ciheti şimdiki ka- nunlarma tevfikan meriyet mevki- ne koyabilecek olan bütün memleket lere tavsiye edilmiştir. Celselere bugün Fransız otowobil - klüpte devam olunacaktır. Saksonya kralının cenaze merasimi DERESTE, 23 (A.A.) — Sakson ya Kralının tabutunun idiseye nakil merasiminde çok kesif bir halk küt- İesi hazır bulunmuzüur. Halkın ko. setinden iki kadın nefesleri tikan- mak suretile ölmüşler de birçok in- sanlar da şiddetli baygmlıklar geçir- mişlerdir. Sıhhi muavenet noktaları yüzden fazla insanın tedavisine ye- tüşmiştr. Havanın soğuk ve yağımı hu olmasına rağmen sokaklar kütlelerile simsiyah bir hale ali tir. geçit resmi yapmıştır. Demiryglü facia e” Başvekil M. Tardicu, terki tesli- hat konferansının önümüzdeki çar. samba günü öğleden sonra işim > e decek olan umumi rr iştirak eylemek izinde. (Başı 1 inci sahifede) ret müdürlüğü tarafından tesbit ©- dilmiş oluyor. Malüm olduğu üzere, kahve fiatleri iki ay evvel 90 - 95 bi ruş arasında iken © şimdi 148 - kuruş arasında satılmaktadır. Şeker ihtikârı Tetkik ediliyor KE e ibtikârı olup olmadığını eden komisyon dün iki içtima yapmıştır. #malâmata o Bazaran, komisyon öğleden evvel yaptığı ilk içtimada Ticaret müdürlüğünün ver diği raporu ve bilhassa Alpolla şe- ker şirketine ait olan kısını tetkik et miştir, Ticaret müdürlüğü raporum ne yakın evsafta tütün (yetiştirilir. ŞE Kaça iaban Kan de nefis üzümler yetiştiren mebzul bağlar vardır. Şiraz, şarapçılık ve gülyağcılığın merkezidir. Hazer sahillerinde portakal ve li- monluklara, Reşt ile Kazvin arasın. da zeytinliklere tesadüf edersiniz Ya 23 (A.A.) — bir demiryolu geçi Kahve ihtikârı yapanlar Komisyon bu meseleye ait vezaik istediğinden, Müdiriyet bazı şekerci. ei ekme le beraber yapılan bir mukavelena. meyi de göndermiştir. Komisyonun öğleden sonra yap- in ltlmenğn 8 elli e Kami Vak de teikik edümiş ve barodan 00: | Bütün va kamyon aza tahkikat İçim piya Şekere azami fiat mı konacak? Her balde bu hususta ihtikâra mey. | dan verilmiyecektir, Belediye de tetkikat porunu makama vermiştir. Benzin ve petroldada ibtikâr var mı? İranın mali vaziyetinden bahsedece. Italyan limanlarını ziyaret edecek ROMA, 23 A.A. — Akdenizdeki Jagiliz filosunun 6 martta —.. münasebetile fil ai m EEE liz gi ve fakat bu seneki smanevraların vüsat vekilinin ANKARA, 23 (Telefon) — İktisat Vekili Mustafa Şeref Bey şeker Fabrikası mümessille i İrile vâsi temaslarından aldığı ne ticeler ve şeker fiatleri hakkın. “ İda gazetemize âtideki beyanat- Almanya'da biraya karşı e. , BERLİN, 23 (A.A.) — konulan muşsa da neticesiz leme Yarın tekrar müzakereye devam edilecek tir. İspirtolu meşrubat satan müesse boykotaj kararı Berlin havalisinde bugün meriyet mevkiine girmekte. dir, Italya'da zelzele ROMA, 23 (A.A.) — Evvelisi saat 23 te Piza ve Lucawes'de İavvetli gürükülerle müterafik iki zelzele sadamesi hissedilmiştir. Bil hassa bu sıralarda sinemalarda bulu. im halk arasında müthiş bir panik olmuştur. Papa'nın Türkiye'deki vekili YATIKAN, 23 (44) — Türe hükümeti nezdindeki Papa vekili Ky deyin Papa aa Bertir'de “Washin gton,, isimli istasyon BERLİN, 23 (A.A.) — Belediye Birime gi kararlaştırmıştır. *Mevkifin isin koyma merasimi bu sabah yapılmış. tar. Fransız intihabatı PARİS, 23 (A.A.) — Matbuntta intişar eden haberler biline, teşri intihabat tarihi henüz hükümetçe tesbit olunmamıştır. İtalyada bir buçuk metre kar var NAPOLİ, 23 (A.A.) — Pou illes havalisinde pek fazla kar yağmakta olduğu bildirilmekte dir. Yağan karlarm irtifaı bir buçuk © metreye yükselmiştir. Bütün münakalât tatil edilmiş. tir, Binlerce amele yolların açıl ması için çalışmaktadır. Fransadaki ve! tahsilâtı PARİS, 23 (A.A.) — Kâmu nusani zarfında vergi tahsilâtı 3,545,937 franga baliğ olmuş ve bu suretle 1931 senesinin ay ni ayı zarfındaki tahsilâttan 520,656,000 frank noksan ola- rak istifa edilen mikdar bütçe . | tahminatından 698,908,000 frank kaik tezahür eylemiştir. 1931 - 32 senesinin ilk 10 ayla. tahassül eyleyen yekün bütçe tahminatı üzerinden 471 milyon ve geçen seneni ayni ay e“ | yar 571 milyon meksam: olarak tesis edilmiş bulunmaktadır. Fatsa'da bir inhidam FASTA (Milli; N (Milliyet) — aka ye beş has aa pr ma on sen öl Düfusça zayiat zi Perii sulh: — (Çin ve Japon kav- gi i göstererek) Aman, ta bulunmuş! — İstanbulda şeker fiatinin yükseleceği hususunda bir endi şe hâsıl olmuştur. Bu endişe Al pullu eşker fabrikası tarafından elde mevcut bir kısım toz şeke- rin Trakya ihtiyacı için muhafa za edilmesi düşüncesile İstan- bulda satışa arzedilmemesinden ileri gelmiştir. Bugün Uşak ve Alpullu fabrikalarında 900 va- gonu müteceviz şeker bulun- maktadır. Milli fabrikalar mü messillerinin hükümetle vâki te masları neticesinde elde cut istokun fFiatinde hiç tal vül yapılmaksızın her isteyene arzı takarrür etmiştir. Uaşk fab rikası Sif İstanbul olmak üzere normal şekerin 100 kiloluk çu- valını 34,50 liraya satacak, AL pullu fabrikası da fabrikada ve İstanbulda mevcut ayni neviden 70 vagon şekeri her isteyenin Şeker işine dair İktisat beyanatı Uşak'tan şehrimize 500 vagon şeker geliyor emrine amade bulunduracaktır. Zaten yeni kontenjan Bstesinde şekerin idhalât (nisbeti geniş mikyasta tutulmuş olduğundan şeker ihtiyacı itibarile hiç bir sı kıntı vuku bulmayacaktır. Bi. naenaleyh fiatlerin yükseleceği vâhimesinden ileri gelen endişe yukarıda söylenen tedbirler neti cesi olarak tamamen nâbehmal kalmıştır . Küp şekere gelince; Alpullu fabrikasında ve memleket dahi linde 350 vagona yakın stok şe ker vardır. Ayni zamanda güm rüğe 127 vagon toz şeker ile 214 vagon ki.p şeker gelmiştir. Binaenaleyh bu nevi şekerler ü- zerinde zaten bir tereffü ihtima li yoktur. Milli fabrikaların toz şeker Seyid ise şöyle tesbit o a (500), Alpullu fabrikasında 50, İstan” bul mağazasında 20. Uşak fabrikası İstanbula şim diye kadar şeker göndermiyor. du. Yani onun satış sahası İs tanbul değildi. Fakat işmdi tanbul piyasasına da 500 vagon şeker arzedecektir. Maarif vekili bugün geliyor ANKARA, 23 (Telefonla) — Maarif Vekili bu akşamki trenle İstanbula hareket etmiştir. C. Merkez bankasının hisse senetlerinin ikinci taksiti ANKARA, 23 (Telefonla) — Şubat nihayetinde istifası » | icap eden Cümhuriyet Merkez bankası hisse senetlerinin ikinci taksiti olan mütebeki yüzde otuzun bir haziranda ve üçüncü tak- sit olan diğer yüzde otuzun da 933 haziranımda istifası Heyeti Vekilede takarrür etmiştir. Ankarada bir sarhoş zabıta me- murunu ağır surette yaraladı ANKARA, 23 (Telefonla) — Dün gece Hacıbayram ka- rakolunda bir sarhoş bir polisi ağır surette yaralamıştır. Fail çimento fabrikasında elektrikçi Reşattır. Reşat kendisini mer. keze getiren komiser muavini Necip Efendinin tabancasını be- linden almağa muvaffak olarak kendisini mezarethaneye koyan polis memuru Eyüp Efendiye hücum etmiş ve yaralamıştır. E- yüp Efendinin yarası ağırdır. Türk vatandaşlarının iştigal edecekleri sanatlar kanunu ANKARA, 23 (Telefonla) — Bugün Hariciye encümeni Siirt Meb'usu Mahmut Beyin riyasetinde toplanarak Türkiyede ecnebi teban tarafından icrası yasak san'atlar hakkındaki kanun lâyihasmı müzakere etmiştir, Evcümen lâyihanın ismini “mün- basıran Türk vatandaşlarının iştigal edecekleri san'atler kanun lâyibası” şeklinde tadil etmiş ve kanunun neşri tarihinde memnu san'atlar ile rcüteveggil olan ecnebilerin mezkür san'atleri üç ay | zarfında terketmeğe mecbur olacaklarına dai: madıledeki med. deti de bir seneye iblâğ etmiştir. Lâyiha yarın Adliye emcüme. nine tevdi edilecek ve oradan heyeti umumiyeye gelecektir. Bu mühim lâyihanın yakında heyeti umumiyede müzakere ve ka- nuniyet kesbetmesine intizar olunabilir. İzmirde 16 yerinden yaralanan şoför dün öldü İZMİR, 23 (Milliyet) — İki gün evvel Karşıyakada meç- bul iki şahıs tarafından 16 yerinden yaralanan şoför Nuri Efendi öldü. Cenazesi, bugün, bütün İzmirdeki şoförlerin iştirakile kal. dırılmıştır. Katiller henüz yakalanamamışlardır. Türk mimarisi hakkında Pariste konferanslar verildi PARİS, 23 (A.A.) — İstrazburg edebiyat fakültesi ve İs. tanbul Darülfünunu profesörlerinden, İstanbul Fransız enstitü. sü direktörü M. Albert Gabriel Pariste güzel san'atler sergisin- de ve asarı atika enstitüsünde Türk mimarisi hakkında bir kaç konferans vermiştir. Profesör bu mimarinin orijinal mahiyetini tebarüz ettirerek başlıca Türk âbidelerinin fotograflarmı göster. miştir. Bu izahat ve resimler görenlerin ve dinleyenlerin hayret ve takdirlerini celbetmiştir. Konferanslarda büyük bir kalabalık | bulunuyordu. Fransanın Ankara sefiri Kont de Chambron da