18 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Hanımefendi! Pek mütevazısınız! Size bir hoş hikâye anlatayım. , Malüm ya bugünlerde gazele sinirine dokunanlar pek çok... He- 'e memur sınıfının üst tabakasın - da bulunanlar gazeteleri umacı gi- bi görürler. Bir gazeteci bir mü - dür odasında, arza edilmiyen bir mahlüktur. Çok müdürler, muavin- ler, reisler tanırım ki; bir gazete- Si ile görüşmektense âpandisit ol- mayı tercih ederler. Bu neden böy- #edir? Vallahi pek kestiremiyorum. Amma galiba hoşa gilmiyen ya- zılar yazdıkları için böyle sinire do yorlar. Gazeteciler sinire dokundukla - Yından dolayı müteessir değildir. Birçok iyi şeyler vardır ki; doku- mur, Meselâ ben balık yumurtası, kara havyar yiyemem.Mideme do- Bazıları piypaza bayılırlar, doğ- rusu ben de severim. Fakat beni rahatsız eder, yiyemem. Baklava ne âlâ şeydir. O da fena halde mi- demi bozar. Şehir Meclisinden birisini tant- Fim, haşlamaya bayılır. Fakat yi - yemez dokunur. Şampanya doku - nan pek çokları vardır, Şimdi bundan dolayı kara hav- Yar, piyaz, haşlama ve şampanya lerlenecek veya kıymetten dü - #ecek değildirler ya!. Gazeteciler de böyledir. Kimisinin sinirine do kunur, kimsinin dokunmaz. Lâfı w- Zatmıyayım. İki gün evvel bir tram Payda şöyle bir hâdise geçiyor: len bir muallim elinde gazetesi. okuyor... Ve pek haklı olarak (mühim bir havadis) arıyor. Mühim havadis denilen mahlük ta gazetelerde he- le bizim gazetelerde tümen tümen değildir. Tam, iç sahifede bir şey balur gibi olurken, bir el, bir ha - a eli ECE ir ız bir hanım: li gazeteyi t) diye ri ti yor ve arkasından: > İG — Amaaan hanım. Kapatın şa gazeteyi, n sinirliyim. Gazete hişirtese ime dokunur. Bu söze muhatap olan arkada - Şım saşirip kalır amma hemen ken dini toplar ve hanıma der: — Hanımefendi! Nekadar mü- tevazısıniz? — Neden? Çünkü zır deli olduğunuz halde kendinize yalnız (sinirli) 'diyorsunuz.. Bu vak'a hakikattir. Uydurma #anmamanızı rica eder, gözleriniz- den öperim. Baki âfiyet. FELEK Telefon hastanesi Telefon ücretlerinden alınan fazla paraların iadesi hakkında a- bonelerin verecekleri mektuplar Peyderpey belediyeye gelmektedir. imdiye kadar 6 kazadaki abone - en, haklarını yapılacak şehir anesine terkettiklerine dair İeragat mektubu gelmişlir. İşin s0 du iki haftaya kadar almacaktır. GE Şirketler komiserliği Belediye hukuk işleri kalemi mü meyyizi İsmail Hakkı Bey belediye şirketler komiserliğine tayin edil. miştir. Eski komiser Muzaffer B. elediye mülfetti; (İş Bankasından alman cetveldir) 17 Mayıs 934 AKŞAM FİYATLARI İSTIKRAZLAR TAMVİLAT ı - ARŞ Dr EDİ Kahta 1775 lü 2210 : Mümessil © 5830 a AMY şii © b sleiiarZ ESHAM İn Bankası Nama 809 $ Şir. Mayriye 16 » w Hamiline 69 Si “ e 1940 Türkiye Gümbür Gamma m AŞ Piyet Banka SÖĞ Şark day. Dan raneyayı 4075 188 Anadolu Hisse (2020) Şark m. een 4 ÇEK FİYATLARI Londra 640,5 — ei Münime © GTS İ Melt GRAS Com 24525 $ Belgrat “e Köğen Kurun » 168 $ 20 Teviçre 808 , MI $ 1 Pezein 16 a G2 ğ 1 Merk © n 24 İ 1 Zeleti 2050 - 135 $ 20 key 2 ” 24 $ 20 Dinar 0 ça 838 1 Çermevi —— i z Alm 32 - 20İ 1 Mecidiye 3512 " 106 Banknot O 27 EKONOMİ Fransız heyeti Bugün geliyor Heyet ihraç eşyamızın ha- zırlanmasını tetkik edecek Memleketimizde ihracat tacir - lerimizle temas etmek ve ihraç €$- yamızın hazırlanmasını mahallin - de tetkik etmek üzere bugün bir Fransız ticaret heyeti şehrimize tedir. Marsilya ticaret odası reisi M. Felix Prax'in riyaseti altında bu- Tanan bu heyet başta Fransız sefi- ri M. Kammerer bulunduğu halde Fransız kolonisi ve İstanbul tica- ret odası erkânt tarafından karşı- lanacaktır. Heyet şehrimizde iki üç gün kaldıktan sonra Ankaraya gide - cektir. Aldığımız malümata göre heyet Ankarada çok eski (olan Türk - Fransız ticaretinin inkişa- fn temin için temaslarda buluna- caktır. Bugün heyet şerefine şehri - mizdeki Fransız Ticaret Odası ce- miyeti tarafından Ünion Fran - gaise'de bir ziyafet verilecektir. Yarın da Ticaret odası bir öğle zi- yafeti verecektir. Pazar günü mi - safirler şerefine Fransız sefaretin- de bir öğle ziyafeti verilecek, sa - kya misafirler Yalovaya gidecek- tir. Yalovada ticaret odası tara - fından misafirler şerefine ziyafet verilecektir. V ANKARA, 17 (A.A.) — He. yet Marsilyadan hareket ederken Türk ofise şu telgraf gelmiştir “İstanbul ve Ankaraya uğramak ve bü mahaller ticaret odalariyle temasta bulunmak için Marsilya - yı terkettiğimiz sırada cümhuriyet hükümetine hissiyatı bürmetkâra - nemizin ve bu seyahatimizden do- layr duyduğumuz meserretin arzı- nı bildirdik.,, * Türk ofisi reisliği İstanbul Türk ofisi vasıtasile misafirlere şu ceva- bı vermiştir ; “Telgrafınızdan dola yı teşekkür eder beyanı hoşamedi eyleriz.,, Yumurtacıların toplantısı Yumurta tacirleri dün ticaret odusının daveti üzerine odada bir içtima yaptılar. Bu içtimada Ak manyaya yumurta ihracalımız et- ratında görüşüldü. Benzin fiatları tahkikatı hâlâ bitmedi Ticaret müdürlüğünün bundan uzun bir müddet evvel yaptığımız neşriyat üzerine benzin fiatlarının pahalılaşması sebebini araştırmak için başladığı / tetkikat bir türlü bitmek bilmedi. Müdüriyetin bu hususta ticaret Odasından istediği malümata oda cevap İlmek için komis tenkit edildi; Meckilar Bplani az aylardanberi ancak benzinin İş - tanbulda satışa çıkarılması için ya- pılan masraflar hesap edilebilmiş - tir. Şimdi oda bir de kumpanya - lerin büro masraflarını hesap ede cektir. Bunun neticesi maliyet fi- atlarını gö ra da ihtikâr olup olmadığı anla- şılacaktır. Tramvay ücretle- rinde tenzilât Yeni tarifede yüzde 10 tenzilât tespit edildi Her üç ayda bir toplanmakta olan tramvay ücretlerini tesbit e - den komisyon son toplantısını ya- parak üç aylık tarifeyi tesbit et - miştir. Komisyonun yeni tarifesi tasdik edilmek üzere Nafia vekâle- tine gönderilmiştir. Öğrendöimize göre komisyon ücretler üzerinde yüzde on kadar bir tenzilât Yap - mıştır. Nafia vekâleti bu tarifeyi tas dik ettiği takdirde hâziran birin - den itibaren tatbika başlanacaktır. Bükreş filârmonikası geliyor Maruf Musikişinas George Ge- brgesco'nun idaresindeki 75 kişi — lik Bükreş filârmonika heyeti şeh. rimizde iki konser (vermek üzere gelecektir. Heyet Berlin, Paris ve Viyanada da verdiği konserlerin « de büyük bir rağbet ve muvaffa - kiyet kazanmıştır. POLUSTE Kapı altından Kaçan hırsız Mahküm olan bir hırsız dün Adliyeden kaçtı Dün adliyede kapıaltı nezaret- hanesinden bir mahküm kaçmış - tır. Bu mahküm sirkatten suçlu İbrahim isminde bir adamdır. Dün tevkifhaneden adliyeye getirilmiş ve ikinci ceza mahkemesi huzu runa çıkarılmak üzere kaptaltı ka- rakoluna konulmuştur. İkinci cezada muhakemesi ne- ticesinde de cürmü sabit görül - müş, 4 sene, 9 ay hapse mahküm iştir. Mahkemeden sonra İbrahim tev kifhaneye iade edilmek üzere tek- rar kapıaltı nezarethanesine gö - türülmüştür. Ibrahim mezarethanede tek ba- şıma kalınca usul usul nezaretha - menin koridora nazır olan pence - resindeki dar camın macunlarını sökmeye başlamış, o macunlardan sonra çivileri sökmüş, (sonrada camı indirmiş ve sanki caml, tamiri ile meşgul bir camcı imiş gibi bir iki dakika meşgul olduk- tan ve bu suretle karidorda ken - disini gözleyen ashabı mesalihin nazarı dikkatini kendi üzerinden giderdikten sonra elini kolunu sal- Jaya sallaya yürüyüp gitmiştir. 20 dakika sonra (o jandarmalar Ibrahimi tevkifhaneye götürmek ü zere nezarethanenin kapısını aç - tıkları zaman buzlu camı duvar da ve nezarethaneyi bom boş gör- müşler ve bittabi derhal işi anla - 81 için icap eden tedbirler alınmış ve alâkadar yerlere telefonla ma - lâmat verilmiştir. Firar hâdisesi etrafında da müd delumumi muavinlerinden Ekrem Bey tarafından tahkikata başlanıl- mıştır. Arabaya asılan çocuk İçerenköyünde sucu Muslihit - tin efendi boş su arabasını arsaya çekmekte iken Nuri efendinin 7 yaşındaki oğlu Bahaettin arabaya asılmış ve bu sırada arabadan dü- serek başmd iğından ve kal- çasından yaralanmıştır. Vatman tevkif edildi Saraçhanebaşında bir kadın ölümü ve dört erkeğin yaralanma- sı ile neticelenen tramvay - ot mebil müsademesi tahkikatı birin- &i istintak hakimi Ramazan Be: ye intikal etmiştir. ” Ramazan Bey dün vatman Mehmet efendiyi isticvap etmiş ve hakkında tevkif kararı vermiştir. Kegam hakkında sulh hâkimince kesilmiş olan tevkif müzekkere - | sinin hükmü devam etmektedir. Kegam hastahanede olduğu i- Sehir meclisi İstanbul umumi mec Kisi dün öğleden son - ra fevkalade toplantı. larma “devam etmiş - tir. Dünkü içtimada 1931 senesi kat'i he - sap raporu müzakere ve kabul edilmiştir. Hesabı kat'i raporu - nun müzakeresinden İ sonra Süyüz Neft şir « $ keti ile yapılan muka velenâmenin tadiline dair olan İktisat ve Kavanin encümenleri- nin mazbatalari okun- muştur. Bu mazbata - larda mukavelenin ta- inin muvafık olduğu beyan edi- Hâ liyordu. Belediye Rei smuavini mit Bey söz alarak muka diline niçin lüzum görü kında izahat verdi, Hâmit Bey, es- ki mukaveleye mâzaran şirketin 8500 tonluk tank yapılacağını, fa- kat bu kadar geniş inşaat için mü- sait arazi , bizza - rure tankların daha mem inşasına lüzum görüldüğünü, yeni da göre ei İS Kb : uk olacağını söyledi. Şirket inşa - at için 200 bin lira kadar bir para sarfedecek, ayrıca, 2 bin tonluk ta | VİLAYETTE İstanbul Nüfus işleri Bütün hareketler munta- zam takip edilmektedir İstanbul Nüfus müdürlüğü, son #f kanunundan istifade suretile kü #üğe kaydedilen gizli nüfus için yeni defterler açmıştır. Bundan başka kanun müddeti mucibince askerden dönmeyip te sağlık veya ölümlerinden malümat alınamı - yanların da kayıtlarını, zevceleri « nin müracaatları üzerine, silmek- tedir. Bundan başka nüfus hareketle de gayet muntazam şekilde ta - kip edilmektedir. İstanbul mülk? teşkilâtından sonra tamam şekil - de nahiyelere kadar tesis edilen müfur memurluklarından matlüp neticeler elde edilmeğe başlan - maştır. Bir çiftlik ihtilâfı Jandarma kumandanı İzzet Bey Şamlılar kariyesine giderek bir çift İik yüzünden köylülerle Osman B. arasında on seneden beri devam e- dip gitmekte olan meseleyi tetkik etmiştir. Polis komiserlik imtihanları Polis birinci ve ikinci ve üçün- cü komiserlikler imtihanları 1 ha- ziranda vilâyet içtima salonunda yapılacaktır. Kadastro teşkilâtı tevsi ediliyor Hazirandan itibaren İstanbul lavdastro teşkilâtı tevsi edilecek - tr. Mevcut iki merkez komis- yonuna bir komisyon daha ilâvesi- le komisğonlar üçe çıkarılacak ve postalar yediye iblâğ edilecektir. Tayyare filomuz bugün geliyor Dün Romanyadan'avdeti bekle nen tayyare fiolmuz, hareketini bir çün tehir ettiği için bugün gele - tir. Filomuz, İstanbulda durma dan Eskişehire geçecektir. Filo, İstanbula gelirken tayyarelirimiz tarafından karşılanacak ve İstan - bul üzerinde bir uçuş yaptıktan son ra Eskişehire gidecektir. gin dün isticvep edilememiştir. Ya- rm hastahanede hem Kegam istic- vap edilecek, hem de diğer yara - Iların ifadeleri almacaktır. Çarpan otomobil Zeytinburnu küçük zabit mek- tebi önünden Oo geçmekte olan ve Üsküdar Hamza sokağında 14 nu- maralı evde oturan 17 yaşlarında Abdül efendiye şoför Ömer oğlu Mehmet efendinin idaresindeki 0- tobüs çarpmış muhtelif yerlerin » den yaralamıştır. Neftsindikatla yapılan mu kavele gözden geçirilecek Pazar günü bu iş görüşülecek kal edecektir. Hâmit Beyden sonra İsmail Şev Ket ve Manyasi zade Feridun Bey- ler izahat verdiler.. Neticede mu - kavelenin tadili teklifinin kavanin, mülkiye ve ' iktısat encümenlerin- de yeniden tetkiki ve : ondan son- ra mecliste müzakeresi kararlağtı - rıldı. Eski mukavelenin tabedile - rek azaya tevzii muvafık görüldü. Meclis, pazar günü tekrar toplan - mak üzere içtimama nihayet verdi. ŞEHİR HABERLERİ | i İdamı istendi | ğundan tevkifhaneden mahkeme- MAHKEMELERDE Bir katilin Müdâfaadan sonrâ bugün karar verilmesi muhtemel Fatihte bir ev kirası yüzünden Rüstemle Osmanı öldürmekten suç la Aziz oğlu Mahmedin muhake - mesi dün neticeleriiştir. İddia ma kamı tarafından Mehmedin idamı istenilmiştir. Muhakeme müdafaa safhasındadır. Kararın bugün tef- himi muhtemeldir. Emniyeti suiistimal Emniyeti sujistimal etmekten suçlu Yervant isminde bir adam dün birinci ceza mahkemesinde ya- pılan muhakemesi neticesinde bir sene hapse mahküm olmuştur. Zabılaya hakaret Polisle adliye arasında mekik dokuyan ve mütemadiyen tevkif - dan toylilmbeye silip gelenin > zabıtaya ha- miştir. Bir katil on sene yalacak | Tuzlada Osman isminde birini öldürmekten suçlu Dramalı Ah - met evvelce 15 sene hapse mah - küm edilmişti. Temyiz mahkeme- si bu karara bozmuştur. Yeniden yapılan muhakeme neticesinde Dramalı Ahmet gene 15 sene hapse mahküm olmuş, fa- kat aftan istifade ettiğinden ceza- sının beş senesi affolunmuş, 10 se- ne hapse konulmasına karar veril- miştir. Koska cinayeti Koskada cümhuriyet bayramı gecesi Orhanı öldürmekten suçlu Arnavut Hasan evvelce 11 sene 8 ay hapse , 2200 lira da tazminat vermeğe mahküm olmuştu. Temyiz bu kararı bozmuş, dün d-vaya yeniden bakılmıştır. Mid. deiumumi eski cezada ısrar edil- mesini istemiş, ve suçlunun sabı- kası olduğu için aftan istifade ede- miyeceğini söylemiştir. Muhake - me karara kalmıştır. Katil hastanede Beykozda Şabanı öldüren ko - rücu Ali dün ağır cezada muha - keme edilecekti. Fakat hasta oldu- ye gö iş, için mu- hakemesi başka güne bırakılmış - er v Kara Ali takrar muhakeme edilecek Gebze civarında halka dehşet salmaktan suçlu ve Kara Ali çe » tesi namile maruf çetenin elebaşı- sı Kara Ali evvelce ağır cezada 30 sene hapse mahküm olmuştu. Alinin arkadaşlarından Kara Ahmet 12 sene 7 ay, Halil de 3 se- | ne hapse mahküm olmuşlardı. Temyiz mahkemesi bu cezayi maznunların aleyhinde olarak boz-| muştur. Dün bu meraklı davaya yeniden başlanacaktı. Fakat maz- Bunlardan mahkümiyet müddetini bitirip çıkmış olan Halil gelmedi- ğinden mı başka güne bi- rakıldı. Ve Kara Alinin tahliye talebi de reddedildi. Bir zimmet davası Dün Üsküdar ağır ceza mahke- mesinde Zeynep Kâmil | hastane- nesi idare memuru iken zimmeti - ne 677 kuruş geçirmekle mazmun İsmail Hakkı Efendinin muhake - mesine devam edilmiş, neticede, cürüm sabit olduğundan bir sene hapsine ve bir sene de memuriyet- ten mahrumiyetine karar verilmiş- tir. Cumhuriyet refikimiz Cumhuriyet refikimiz 11 yaşı- na girmiştir. Refikimize muvaffa- kıyet ve uzun seneler dileriz. Mukdim Osman Bey Cemiyeti akvamın beynelmilel mesai bürosunda bir vazifeye ta- yin edilmiş olan muhtelit mübade- İe komisyonu umumi kâtibi Muk- dim Osman Bey Cenevreye git - miştir. Mukdim Osman Bey Türkiye cemiyeti akvama girdikten sonra cemiyeti akvam kadrosuna dahil o- lan ikinci Türktür. Bundan evvel gene muhtelit mübadele komisyo- nu müşavirlerinden Kerim Bey, cemiyeti akvam kâtibi umumilik Rüşvet alan şark Avrupanın ne tarafını dolaşır » sanız dolaşın, Şarktan bahsettiniz mi size dudaklarını bükecekler: — Evet, biliriz, diyecekler, ora- da iş yaptırmak için “Bahşiş” lâzımdır! İşte maalesef Şarkın böyle bir suişöhreti vardır. Bunun sebebi ne?, Garplilerde san hi bu âdet yok madur? Bütün Şark lılar mı bahşiş rüşvet ve saire alır- lar?., Hayır, bunun sebebi Avrupada hakkımızda yapılan. föna propa » gandadır. Şimdiye kadar her ne- (| dense memleketimizin Garpla yap tığı ticaretin kısmı âzamında, garp le olan iktisadi temaslarının ekse - risinde bir takım levantenler, cos- mopolite'ler rol oynamıştır. Kendilerine sorarsanız bunlar nelmilel bankalar tesis ederler. Cihandaki sermaye hareketlerini düzeltirler. Bir paranın nereye git. AA e Her devirde, her zamanda her mekânda daima kalbur üstüdürler. Fransaya giderler, nazırları evle - rine davet ederler. İngiltereye gi - derler, en büyük banka direktörle. rine telefonla hatır sorarlar... Alt- larında daima 40 beygirlik bir oto- mobil vardır. Beynelmilel hatlar - da Sleeping'ler bunların konturu - na tanzim eylemekle mükelleftir. Pariste Klariç, Brükzelde Astor - ya, Viyanada Metropole otelleri yetine girerler. Kendileri sermaye dar değildirler:. Başkasının serma- yesi başkasının zararına ir vasılasile ve fakat kendilerinin menfaatlerine işletirler.. Öyle rasigele adamla konuşma - ğa tenezzül etmezler... Eh ne olur ne olmaz, dünya bu!, Oman için paralarını muhtelif ği kalara, bir harbe girmesine imkân olmıyan, kendilerine karşı bir vazi yet almalarına ihtimal bulunmuyan Ke mehetlerin bankalarına yatırır ler... a Onun için bunların Şarkta işleri. ni tanzim ederken bittabi Şarkın ismini rüşvelçi diye çıkarmaların - da menfaatleri vardır. Çünkü o ze- man ellerinde her türlü kârlardan başka bir de masarifi mesture he sapları mevcuttur. Belki bundan birkaç zayıf memura beş on kuruş verdikleri vakidir. Fakat bunun hesabını ait olduğu yere, beşon bin lira, hattâ daha fazla o - larak gösterdikleri de çoktur. — Ne yapalım derler, filânca işi mizi gördürmek için, bunu yapabi- lecek olan filân zata şu kadar pax ra verdik. Yokta bu iş olmaz. Tek r kabul ettiremeyiz! 4 İşte Şarkın ismini “rüşvşet elan“ şark” diye çıkaran bunla dır. Böylelerinin kendi | tabirlerile viyetine vurdukları darbe ora da daima üç perdelik bir facia do- ğurmaktadır: 1 — O memleketin ahlâkiyatını ifsat etmeğe çalışırlar., 2 — O memleketin iktısadiyatı- mı baltalarlar.. 3 — Arslan paylarını kendileri. , ne ayırdıklurı halde o memleketi bütün bir cihana karşı o bahşişçi, , rüşüetçi diye teşhir ederler... Böylelerine karşı her memleket- te olduğu gibi bizde de mücadele etmek zamanı çoktan gelmiştir. Artık yetişir? Mümtaz FAİK Otomobili seyyahlar Otomobille seyahat etmekte o- lan Baron Ludwig Kummer ve re- fikası Baron Michel von Rauch ve Baron Clemens Büillau dün şeh- rimize gelmişlerdir. Buradan İran ve Afganistana gideceklerdir. Seyyahların bindik « leri otomobil tank şeklinde ve bil- bosa be sürelim için yenilme Wi tr li bir arabadır. Bu otomobil bin litre emans ve bir su deposunu havidir. Arabanın Si Bi? yatılı Yağon göldir; Esnaf Bankası tahkikatı Esnaf Bankası tahkikatına müd deiumumilikte dün de devam edil miştir. Bu işle meşgul olan Ahmet Muhlis Bey dün Emin Zeki Beyle murahhass aza Sezai Beyi dinle - miştir. Yarın da belediye iktısa işleri müdürü Asım Süreyya Bey dinlenilecektir. Diğer taraftan muhtelit heyet bugün de cuma olmasına rağmen çalışacaktır. Heyet bugünlerde me bürosunda bir vazifeye tayin edil- | mişti, saisini ikmal decektir, iş” yaptıkları memleketin mâne- ©