18 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

18 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

(ül Hergün bir yazı / Marul mevsimi geldi... Sorarsanız, hepsinin cinsi yedikule, hepsi de göbekli... Tabiat, her sene mayıs girince insanlara yeşil bir ziyafet çeker. Çoluk çocuk, genç ihtiyar, | hattâ zengin fakir, bu ziyafetten hissesi- ni alrr. Bugünler, ayıptır söylemesi, ça- yıra salınan ineklere döndük. Adına marul diyoruz ama, mü- bareğin ottan bir farkı yok. Yalnız kendine göre hususiyeti olan bir ot!.. Hıdrellez girdiktensonra, öyle bollandı, öyle i, yemek- le bitecek gibi tazelediğini söyl ğ Buna benim de inanacağım geli- yor. Kır havasını koklıyarak, şöy- le taze koparılmışından, göbekli bir marulu, yaprak yaprak kopa - rıp tuza batırdıktan sonra hatırhz- tır yemenin ayrı bir zevki var!.. İnsanların nihayet söz söyliyen birer hayvan olduklarını, marula düşkünlüklerile de anlıyabiliriz. Marul, her mevsimin o mahsulü por alk en yeti € ünü şö ir gösteri, - Ke söyl bir e p il Taşan bazı kadın tipleri gibit.. Marulu, bizde kimler sever? He- men herkes!.. İyisini kimler ele geçirir? Pek az arsanız hepsinin cinsi Yedi- kule... Hepsi göbekli!.. Fakat elinizle şöyle bir yokla- dınız mı, tüy kabası hindiler gibi, sade kabuk çıkar. Yetiştiği bostanda marulun iyi- sini ve hele ucuzunu bulacaklarını umanların aklına şaşarım. Geçen gün ben de böyle boş bir ümide ka- pıldığım için, siz de benim aklıma hattâ |: şaşabilirsiniz. Evet!.. Bostanda hiç olmazsa t3-| zesini ve hele mutlaka göbektisizi | bulacağımı düşünerek Hıdırellez” MEN yü eridi Yediknlede | bir bostana gitmiştim. Bostan sahibini, araya araya fi-| deleri sularken elegeçirdim: — Bana bir iki marul kopar! Herif aksi bir Bulçar'dı, şaşkın şaşkın yüzüme baktı: © — Ne marul? Dedim ki: Marul yok mu, marul. .. He- | ni şu suladığın marullar. .. İşte on lardan istiyorum. Canını sıkacak bir şey söylemi- şim gibi yüzünü buruşturduz Ge in yaramaz? l — Daha olmadı. . — Zarar yok.. Sen kopar?.. Gözlerinde para hırsı, şöyle bir parlayıp söndü: — Ama vereceksin tanesine beş ilerinden olsun da ne yapa- İm veririz. .. Bir kaç dakika sonra, elinde ü- çer beşer yapraklık marul yavrula- rile geld; Hepsinin kafasını, kes. kin pıçakia bir çırpıda uçurup ha- yuzun yosun tutmuş suyunda güya yıkadıktan sonra uzattı: — Nah, al! Öyle bir tavırla söyledi ki; bu- nun İğgatçe manası: Milliyet'in tefrikası: 2 v — Ye de patla... Zebir zıkkım olsun... demekti. Herife fena halde içerledim. E- ime tutuşturduğu marulda saysam on beş yaprak çıkmazdı: — Bunlar nasıl marul? diyecek oldum. Nasılsa gevrek gevrek güldü: — Yok zarar yok zarar. . ; Sonra başmı sallıyarak: — Ha büyük, ha küçük.. Hep bir... dedi. Hiç sesimi çıkarmadım: Marul- ları yiyip bitirdikten sonra beş ku- Tuş uzattım. Sordu: — Bu ne be yahu!.. — Ne olacak, para... — Sen vereceksin, iki marula on guroş... Gülmek sırası bana geldi: — Ha beş kuruş, ha on kuruş.. Hep bir... değil mi? O günden beri kimi marul yer - ken görsem Bulgar bahçivanla ara mızda geçen muhavere, aklıma ge- liyor. Kendi kendime gülüyorum. Dün Sultanahmet'teki manavın önünde tablasını marulla doldur- , muş seyyar bir satıcı şöyle bağırı- — İpekli fistan giymişler bel... Şunlara bakın be!.. Göbekli bel. Karşı kaldırımdan geçen şişman bir hanıma lâfatıyor sandımdı. Me- ğerse marullarına medhiye söylü- yormuş. Şişman kadın, dönüp bakmadı bile... Bu sözü kendi üzerine al- mamakta hakkı yok mu? Göbekli diyince artık, hatıra kadın değil, yus yuvarlak, katmer katmer bir marul geliyor! Kim bilir, belki günün birinde marulun da göbeklisi aranmıya - cak. a O zaman sokaklarda, şimdiki gi Ğ — Göbeklidir. .. göbeklileri. . . yerine: — Çiroz gibi marullar!.. Say E- fendi! On yapraktan fazla ise pa- ra yok!.. Nârâlarmn: dinliyeceğiz. M. SALAHADDİN Yedikulenin Bugün Yalovadâ at koşuları yapılacak Halk fırkası Yalova kazası ida re heyeti tarafından bugün Yalo - vada bir at koşusu ve bir futbol ma çı tertip edilmiştir. Müsabakalara ün saat 12,30 da fırka sahasın a başlanacaktır. Müsabakalarda kazananlara fırka tarafımdan bir ku pa hediye edilecektir. Yazlık at ya rışlarına 27 temmuzda Veilefendi de başlanacaktır. Bu seneki at ya- rışlarmın diğer senelere nazaran daha iyi olmasına çalışılacaktır. Ve bu ceferki yarışlara yeni yarış atlarının girmesi koşulara bir fev. kalâdelik verecektir. Bisiklet birincilikleri Istanbul mıntakası Bisiklet heyetin den: Mımtaka Bisiklet o birincilikleri 25-5-1934 cuma günü yapılacaktır. tirik edecek klüp azaları 235-1934 ak- famına kader mıntaka kildetine isimle rini yazdırarak programı öğrenmeleri tebliğ olunur. Tanıdığım Casuslar i (Meli. Knokaert'in hatıraları ) Tercüme eden: "Agnes te arasıra yanlarına gelerek kendilerine hizmet ediyor, fakat bir müşteri gelince işinin başına koşuyormuş. A böyle odaya girip çıktıkça iği birkaç cümle- den bu Prassek'in yeni vazifesinin Roulers havalisinde çalışan bizim casus şebekesinin emniyet ve selâ- meti ile pek yakından alâkadar bu- Yunduğunu işitmiş ve iki misafiri- nin ne mal olduklarını ancak o za- man ânlıyabilmiş. Fakat hiç belli etmiyerek kendilerine hizmette de- vam etmiş. Bir aralık Volf kenidi- sine hitaben: — Agnes, benim cici gülüm, de- miş, arkadaşım Prassek bizi terke- derek mühim bir vazife ifasma gi- diyor. Kendisi muvaffak olup av- zaman pek çok şerefle lacak haydi sen de kendi sinin muvaffakıyetine bir bardak şarap yuvarla bakalım!.. Arkadaşının bu o mukaddimesi karşısında Prassek te tefahürden AHMET CEMALEDDİN nefsini menedemiyerek azametfü- Tuşane bir tavırla arkadaşına: — Azizim, demiş, ben buradaki sıçan yuvasını temizledikten sonra bir daha buraya döner miyim hiç- Allah göstermesin. Brüksel civa - rında cephe gerisinde bir vazife is- terim. Hiç olmazsa (o orada hayat var. Burada biz yaşamıyoruz, sü- rünüyoruz. Bu netameli yerde ya- şanır mı Allahaşkma. . olduğunu anlamıya karar vermiş olduğundan ikram edilen şarabı iç- miz ve yanlarından ayrılmış. İki sonuncu şişeyi devirirken, tabii şarabın buharı altında, bir hayli gevezelik etmişler ve kurnaz Agnes bunları kapıdan dinlemiş ve şu neticeye varmış: İdam edilen bi zim 63 numaralı casusun odasında elde ettiği malümatı o Ekloo'daki müttefikin karargâhına bildirmesi için talimat ve şifre bulunmuş. Lâ | dusuna iltihak etmek tasavvurun- Mülga aşiret alayı kuman- “ MİLLİYİ Millet Meclisinde Müzakereler —— danlarından Kahraman Beye maaş ANKARA, 17 (A.A.) —B. M. Meclisi bugün reis vekili Esat Beyin riyasetinde toplanmıştır. Ma nisa mebusu Refik Şevket Beyin ocakları nizamnamesinin 13 ün- cü maddesinin değiştirilmesi hak- kındaki kanuni teklifin ruzname - ye alınmasına dair olan takriri o- kunarak kabul edildikten sonra be- lediye kanununun 159 uncu mad - desinin tefsiri hakkında başvekâ - İet tezkeresi ve muvakkat encü - men mazbatası, devlet demiryol - ları ve limanları idaresinin 1930 senesi son hesabma ait mutaba - kat beyannamesinin takdim kılın- dığma dair divanı muhasebat tez- keresi ile devlet demiryolları ve İmanları umum © müdürlüğünün 1930 senesi son hesabı hakkında kanun lâyihası müzakere ve kabul edilmiştir. Zekâi Beyin takriri Bunu müteakip Diyarbekir me busu Zekâi Beyin arzuhal encü - meninin 4 - 3 - 934 tarih ve 116 numaralı kararınm umumi mahi - yelle müzakeresine dair takriri ve encümen mazbalasının müzake - resine başlandı. ” Arzuhal encümeni mazbatasın- da, mülga aşiret alayı kuman - danlarmdan Kahraman Lütfi Be - ye tekaüt maaşı tahsisi hakkında arzuhal encümenince ittihaz edi - len kararın heyeti umumiyede mü- zakeresi için Diyarbekir mebusu Zekâi Bey tamamlan verilen tak- ririn encümese havale edildiği mü zakere edilmek istenilen mesel mülga aşiret alaylarında binbaşı ihdam edilip bu alayların lâğvından sonra on seneden fazla orduda hizmet etmiş olan Kahra- man Lütfi Beyin gerek mülki ve gerek askeri hizmetlerinin müd - deti 30 seneye baliğ olduğun!an bahi kanuni hakkına istinaden Müdafaa vekiletine müra - caat ederek tekaütlüğünü talep et- tiği ve encümence yapılan tetki - kat neticesinde mumaileyhin aşi - ret alayları lâğvedildikten sonra bütün ümera ve zabitanı terhis o- lundukları halde merbut olduğu kumandanlıkça takdir ve ehliyet ve Jiyakatine mebni istisnai bir suret. te orduda alrkonulduğu ve 12 se- ne muhtelif hizmetlerde ve cep - helerde bilfiil istihdam edildiği ve binaenaleyh encümence maaşa is- tihkakı olduğu hakkında karar ve- rildiği kaydedilmekte idi. Mazbata okunduktan Milli Müdafsa vekili ve Di; bekir mebusu Zekâi Bey söz rak mazbatadaki yazılanları bü - lâsa ettikten sonra meselenin bir zatın tekaüt maaşını alıp alamı - yacağı olduğunu ve mevcut aşiret alayları nizamnamesinde tekaüt hakkı kazanabilmek için üç sene staj görüp imtihanda muvaffak ol- ması icap ettiğini, mevzuu bahis Kahraman Lütfi Beyin ise bu şe- raiti haiz olmaması dolayısile dai- rei âidesince tekaütlüğüne imkân görülmediğini ve heyeti celilenin vereceği kararın tabii olarak muta olacağını söylemiştir. ,, Zeki: Teyden sonra arzubal en- cümeni r-azbata muharriri Ziya - ettin Bey (İstanbul) söz alarak yi izah etmiş, encümen ka- rarının Kahraman Lütfi Bey lehi- ne tecelli etmesi üzerine mesele - sonra kin hiç bir adres zikredilmiyormuş Bundan maada muhtelif numara - larla şifre olarak Lora ismini muh- tevi bir kâğıt ta ele geçmiş. o Hiç şüphe yok ki karilerim ( Lora'nın kendi müstear ismimi ve numara- ların da refikim diğer casusları gös terdiğini anlamışlardır. Şu suretle faaliyetimizden Al manlar resmen haberdar bulunu - yorlar demekti, Bereket versin ki ele geçen her şey (63) numaranın el yazısile idi. Artık Almanların neden dolayı casus yakalamak kâ- busu altında bunaldıklarını kâfi de recede anlamış bulunuyordum. Ay- nı zamanda düşmanın fazla bir şey öğrenememiş olduğunu da görerek müsterih oluyordum. Alman me - murlarının Lora'nın ve ele geçir. miş oldukları rakamların kimler ol- duğunu hemen öğrenmelerine im- kân yoktu. Alfons tütüncü kızdan aldığı malümatı bildirmekte de - vam ederek şu ciheti de ilâve etti: Yerli dillere iyice vâkıf bulunan Prassek bizim mıntakadan kaybo-. larak sahte bir pasaportla ve mül- teci bir Belçikalı sıfatile diğer bir mmtakada meydana çekti. Aynı zamanda Belçika or- İ kahreman Lütfü Bey de her ikisi- Tekirdağında İbrahim Tali B. Şerefine ziyafet TEKİRDAĞ, 17 A.A. — Dün akşam müfettişimiz şerefine Halkevinde bir zi- yafet verildi. Bugün Ibrahim Tali Bey arkadaslariyle şehri, hükümet — dairele Bi, mektepleri gezmişler, vilayet işleri. nin randımanı hakkında mühim izahat al mışlardır. Yarm muallimler birliği tarafından saat 17 de Helkevinde müfettişimiz $€- refine bir çay verilerek 47 senedenberi muallimlik eden Fatma hanımın için me- resim yapılacaktır. Yunan mebuslarının devlet demiryollarında seyahati ANKARA, 17 (Telefonla) — Bütçe encümeni devlet demiryol - larında Yunan mebuslarının mec- canen seyahatleri hakkında Mus - tafa Şeref (Burdur) , Mükerrem (İsparta) Beylerin teklifini kabul etmiştir. Çarpışan tayyareler LONDRA, 17 A.A. — Birer kişilik askeri tayyarelerden altı tanesi, manevra | . e bunlardan havada taklak Şarpışarak yere düşmüşlerdir. Her ikisinin de pilotları paraşüt sayesin- 'de salimen kurtulmuşlardır. nin bir defa da milli müdafaa en - cümenince tetkikini muvafık gör- dükleri ve mezkür encümence ya- pılan tetkik neticesinde bir muha- life karşı milli müdafaa encüme- ninin de arzuhal encümeni kararı- nı tasvip ettiğini, milli o müdafaa encümeninin velev bir muhalif rey ile karar vermesi üzerine selâhiyet- li bir daire olan divanı muhase- battan da bu hususun o sorulması- nın tasvip edildiği ve divanca da kahreman Lütfü Beyin tekaütlüğe istihkakı olduğu kabul edildiği an- aşılmış ve tekaütlüğün ya hak ve- ya lutuf olarak köbulü takdirinde nin de mevcut bulunduğunu kay- dederek encümen kararının tasvip ve kabulünü rica etmiştir, Bunun üzerine muvafık sadala- riyle müzakerenin kâfi olduğu ile- | ri sürülmüş ve söz alan Yozgat me- busu Avni Bey de, meselenin huku- ki cepheden izah edilecek bir nok- ! tası kalmadığını kaydettikten son- | ra kahreman Lütfü Beyin hizmet. lerinden ve bilhassa lâğvedilen a şiret alayları içinde yegâne Türk a- şireti kumandanı olduğundan ve mümaileyhin ailesinin eskiden be- ri bu millete büyük hizmetleri ol. duğundan bahsetmiştir. Müzakere kâfi görülmüş ve maz- bata reye konarak kabul edilmiş. | tir. Divani muhasebat Bundan sonra divanı muhasebat teşkilât ve vezaifine dair olan lâ- İbr. yihanı nencümenden gelen kısmı nm müzakeresine (başlanmıştır. Encümen mazbatası okunduktan sonra geçen içtimada kabul edilen Hakkı Tarik Beyin takririnin'na- zarı dikkate alınmadığı anlaşılmış ve Hakkı Tarik a Ke g içtimada verdiği takririn Meclisi âlice kabul edilmiş o oldu- ğunu ve encümenin © takrir müci- bince maddeyi tanzim etmesi icap ettiğini yazmakta ve encümenin ona göre hazırlanması için tekrar | encümene havalesi istenmekte idi. | Takrir kabul edilerek müzayede ve münakasa kanununun müzakeresi- ne geçilmiştir. Bu lâyihanm 17, 18 ve 19 uncu i maddeleri de mü re ve kabul e- dilerek cumartesi günü toplanmak üzere içtimaa nihayet verilmiştir. da olduğunu da söyliyecekti, Bi - zim teşkilât bu man istihbarat memuru da bizim- kileri ele geçirmiş olacaktı. Belki bu suretle (Ekloo) hakkında bir ! söyledi ve gözlerini gözlerimden çok şeyler öğrenebilecekti. Bina - enaleyh bizim için Prassek'in faa- liyete geçmesine mümaneat etmek icap ediyordu. Şayet bu adam Ek- islim $ (Lüle) şehri Alman işgalı altında i sahte mülteci vatan | rini takip eylyecekti. Alfons bütün daşa yardım etmeğe başlayınca Al. | bunları bana bir mumun titrek zi- loo'daki teşkilâtımızı keşfedecek | alelicele harekete geçecek olursa Faideli yağmurlar" Her tarafta Zürra memnun! AYDIN, 17 (A.A.) — Dün öğ- leden sonre şehrimize kuvvetli bir yağmur yağdı . Bu yağmurun buğ day, afyon ve emsali mahsulât ile incir bahçelerine çok faydalı ola - £ağı tahmin ediliyor. SİİRT, 17, (A.A.) — Şiddetli yağmur devam etmektedir. Şehre yakm bir yere yıldırım düşmüş - tür. Hasar yoktur. Posta geleme- miştir. MARAŞ, 17 (A.A.) — Fay - dalı yağmurlar devam etmekte - di ir. MUĞLA, 17 (A.A.) — Dört gündenberi vilâyetin her tarafına yağmakta olan yağmurlar tütün zürraını çok memnun etmiştir. — 2 dikme işi emilir İavalar iyi giderse bir güne kadar çapaya başlanacaktır. Ge - çen ve evvelki senelere ait tütün- ler hemen tamamen satılmıştır. Bu sene fidanlarda katiyen has- talık yoktur. MUĞLA, 17 (A.A.) — Vilâ- yetin her tarafına faydalı yağ - murlar yağmıştır. Kuraklık tehli- kesi kalmamıştır. Bugün öğleden sonra muğlaya bol yağmur yağ “ dı. Amerikadaki grev ileri; 'ükleri boşaltılmamış 37 a edilmiştir. Bonnaureyi nin mebusluğu için çalışan başvekil M. 'Chautemps'e müteaddit defalar Stavi: aleyhinde yazılan makaleleri gösterdi- ğini ve başvekilin ise, “Stavisky ile gö- üşüp görüşmiyeceğini ben sana haber Çemberlayn bir kaza geçirdi Tenmiştir, Her iki taksi devrilmiştir. Ya- pılan muayenede sabık hariciye nazırmın Ee Yoldan çıkân tren HANOVRE, 17: A.A. — Hanevre - | Breme sürat katarı tamir edilmetke o- Jan bir yol üzerinden pek fazla bir sö- ratle geğtrken yoldan çıkmıştır. Tren memurlarından üç kâşi ölmüş ve dörlü ön olmak üzre dokuz yolcu yaralanmış- Daily Ezpres'in Berlin muhabiri tevkif edildi BERLİN, 17 A.A li in Berlin muhabiri Filip Pembreko ile zevcesi, Anhalt'da tevkif edilmiştir. B: tevkifin sebebi bildirilmemektedir. Mu habir serbest as a. öğle üzeri Magdebemg” seki sin sün racat edeceği —— söz vermiştir. Londra liman aâmelesi grev yaptı LONDRA, 17 A.A. — Liman amelesi grev ilân etmiştir. Bu grev Londranın iaşesini tehdit ecmektedir. Tred müsademesi olursa bizim için felâketler biribi- yası altında bir ölü çehresi kadar sararmış simasını buruşturmadan ayırmıyarak dedi ki: — Hemsire, buraya (o gelmeden evvel zihnimde bir plân tasarla - dım: Şayet bizim arkadaş Stefan BN COLT A ŞAM İzmiz - kasaba b ANKARA, 17 (Telefo İzmir - Kasaba hattının m sı müzakeratının bugünlerd maline intizar edilmektedir. Onuncu yıl pulları ANKARA, 17 (A.A.) — uriyetimizin onuncu yıldö hatırası olarak P, T. T. id ce üç gün için tedavüle çı posta pullarından kullanıln şelerde kalanları merkeze & lerek kâmilen yakılmıştır. Cümhuriyet bayramından ra tedavülden kaldırılan bu ra pullarımızın üç gün zaı cak pek az bir kısmı kul mişti. vE Erzurumda hazırlık ERZURUM, 17 (A.A.) kında Erzurumdan geçecek İran şahı hazretlerini karşıl için büyük hazırlıklar yapılmı ir. Askeri tebliğler İhtiyat zabiti yoklam Kartal Askerlik şubesinden: 1076 No. ihtiyat zabitan ve aski il$ 30-6-934 dahilinde icra edileceği şubeys mensup bilumum ihtiyat nınm muayyen günü bizzat şube: racaatları ve tahriren müracatları de âtide gösterilen malümatın bir tupla bildirilmesi, Sınıfı: Rütbe ve nasip taril ismi ve doğum tari tarihi; Memleketi; Sicil v 8: Mütekait veya mustafa veya olduğu; En &on tekaüt vey, olduğu ve derecesi; Sivil hekim, © ve dişçi baytarların diploma No. mıflarına göre ihtisasları: Ihtar: Müracaat etmeyenler 1076j. kanunun 9-10-11-12-13 cü maddeki göre ; Gümüş para ” “ Amerikada gümüşi kıymetlendiri!- mesi kabul ediliyor VAŞİNGTON, 17 (A.A.) Ruzvelt ile bir konferanstan ra, âyan gümüş bloku (azal gümüş madeninin kıymetlendi! mesi hakkında yeni bir kanun pılacağını haber vermişlerdir. VAŞİNGTON, 17 (A.A.) Gümüş üzerinde bir anlaşma ol tur. Bu anlaşmaya göre, gömü deni, kısmen para karşılığı ol kullanılacaktır. Anlaşma , gü” satın alınmasını M. Ruzveltin zusuna bırakmıştır. M. Maksimos Cenevre! gidiyor 1 ATİNA, 17 (Milliyet) —İ Ban malümata göre Haricijt, zırı Mösyö Maksimos silâhs/? ma konferansında o bulı Türkiye, Romanya ve Yugosl3' hariciye nazırları ile görüşme" zere bu hafta sonunda Ce ye gidecektir. Dört nazır da Ankarada cereyan edecek lâkatın tarihi de Cenevrede * edilecektir. bu tehlikeyi sayuşturmuş © Diğer taraftan miralayı bizim fan'ı fazla sever. Ben kendisi rürüm ve bir izin koparmıya iü rım. Ben gidiyorum hemşire: benden bir haber alıncıya hiç bir harekette — bulunma! Ben Mİ yapacak bu izini parıp elde edeceğim ve P evvel o mıntakada , bulu: Siz şayet Romany kadını gö olursanız kendisi icabı hal # netine müracaat edeceğim bii mı hazır bulundursun! Sizin olduğunuzu hiç bir kimse bil” Allahaşkına telâşla kendinisi dana çıkarmayın... Allah miz olsun. © Derin bir nefes aldım. Şa) fons Alman memuru Pr. / evvel Eeklov mıntakasma YE cek olursa Almanın bizim imha etmesine vakıt bırakmı”. muhakkaktı. Alfons çekilip gitti. Ertesi */ Alfons'un bahsettiği ar zıcı Stefan'a tesadüf ettim. dam bizim esrarımıza vâki! di. Kendisi beni görünce Y9”” yaklaşarak: > — Bizim Alsaslı Alfo: bir arkadaşını görmek için bj bah Geheut kasabasına gitti — Bitmedi —